Ucraina si Rafale o dragoste cu adevarat imposibila

La fel precum in viata, baiatul sarac lipit pamantului viseaza dar n-are nici o sansa la mana fetei primarului localitatii, ca n-are cu ce s-o sustina pe simandicoasa domnisoara si oricat de mult s-ar iubi ei pe FB asta e, n-are mijloace pentru Louis Vuitton, n-are nici sens sa-i faca curte.

Sa-i lase gura apa si ochii pe geamul vitrinei, cam asta-i tot ce poate spera…

Ucraina doreste sa-si cumpere avioane multirol occidentale in locul Suhoi 27 si MiG 29 din epoca cand era a doua mare putere in URSS, dar deocamdata n-are bani.

Conform cu cei de la kyivpost.com, pe 2021 bugetul apararii aprobat de Kiev s-ar invarti in jurul sumei de 9,6 miliarde de dolari, adica fabulosul procent de 6% din PIB (doar ca pentru ministerul apararii sunt disponibili mai putin de jumatate din bani – doar 4,2 miliarde dolari – chiar ceva mai putin decat in 2020), dar desi procentul este de speriat, suma in sine este ridicola mai ales daca tinem cont de situatia din estul Ucrainei.

Si cam astia ar fi toti banii: achizitii, reparatii, salarii, chirii etc, adica astia sunt toti bani, asta ca ne mai relaxam un pic atunci cand Kievul anunta tot felul de planuri de productie, achizitie si batai cu separatistii din est.

Iar din acesti bani ucrainenii au planuri mari pentru aviatie, planuri ce includ modernizarea aparatelor lor care mai au inca resursa plus achizitia de avioane din vest, doar ca noi stim cat costa atat modernizarile cat si achizitiile, fie ele si la mana a doua, astfel ca nu ne putem astepta la cine stie ce lucruri spectaculoase.

Ba chiar se uita la F 35, desi lasand la o parte achizitia in sine sau disponibilitatea americanilor de a le vinde asa ceva, costurile cu operarea ar trebui sa-i puna macar pe ganduri. Ciudat este ca Rusia sustine Ucraina intru achizitionarea de F 35 pentru ca vorba ceea: daca e la ucraineni este ca si cum ar fi in curtea Kremlinului.

Dar trecand peste visul F 35, francezii i-au luat in serios si le-au oferit direct si fara zabava Rafale: noi sau la mana a doua, pe model grecesc.

Doar ca ucrainenii sunt efectiv lefteri si nu au nici planuri despre cum ar reusi sa faca rost de bani, insa – conform celor de la opex360.com – ceva ar fi la mijloc si Parisul pregateste doua oferte, nu cunoastem inca numarul aparatelor implicate sau schema de finantare.

Cert este ca o oferta s-ar putea sa fie pana la urma.

Dar inainte sa incepeti sa va plangeti de mila cum ca noi avem F 16 MLU iar ucrainenii vor avea F 35A sau Rafale, haideti sa asteptam si sa vedem. In acest moment Ucraina nu are nici un aparat Su 27 sau MiG 29 cat de cat modernizat, nu stie sigur cata resursa mai au avioanele inca operationale, dar se stie (de la unul, de la altul) ca pilotii lor zboara la nivelul de zeci de ore pe an, ori in aceste conditii putem sustine fara sa exageram deloc ca Ucraina nu are aviatie de vanatoare, in conditiile in care un pilot roman de F 16MLU trebuie sa zboare un minim-minimorum de 140 pe an pentru a putea sa fie considerat pilot activ…

PS Iar daca va inchipuiti ca francezii vor veni cu Rafale la pachet cu o schema de finantare (achizitie platita in rate) ei bine, poate aveti dreptate, dar mai apoi ganditi-va ce inseamna sa platesti ratele la avioane si operationalizarea lor in acelasi timp. Ora de zbor pe Rafale variaza, in functie de sursa si de modul cum aparatul este folosit, de la +20 de mii de euro spre 30 de mii de euro, asadar o fi el super-avion – nimeni nu contesta asta (mai ales de cand va avea integrata si Meteorul) dar tre’ sa fii tara bogata sa-l ridici de la sol, plus nevoie urgenta pentru modernizarea bazelor aeriene, achizitia de munitii etc…

Romania stie ce inseamana sa treci de la aparate sovietice la cele occidentale, iar impresia este una teribila, mai ales din punct de vedere financiar.

PPS Pe de alta parte, chiar are nevoie Ucraina de avioane de lupta de ultima generatie? Adica, chiar are nevoie urgenta in raport cu restul necesitatilor armatei ucrainene? Eu ma indoiesc ca acolo aviatia este prima urgenta, pentru ca ne aducem aminte, mult le-ar fi folosit aviatia cand au pierdut Crimeea si zonele din est…

GeorgeGMT

70 de comentarii:

  1. „mai ales de cand va avea integrata si Meteorul”

    ARE integrat Meteor.

    5
    • N-are Meteor, abia F-3R vor avea. Cate F 3R sunt actualmente in dotare nu stiu. Abia pe 17 martie 2021 a fost acceptat in dotare primul aparat F 3R. Pe 4 martie 2021 Rafale a zburat in misiune de lupta dotata cu Meteor pt prima data.

      Asadar va avea, de acum incolo, desi Rafale are o problema cu Meteor, dispune de un sistem de comunicatii cu racheta pe un singur sens, spre deosebire de Eurofighter si Gripen E care pot comunica in ambele sensuri: avion-racheta, racheta-avion…
      https://www.aerotime.aero/27485-rafale-f3r-fighter-jet-full-operational-capability

      8
      • George dragà, nu cà mà dau mare, dar în privinta Rafale-lui cunosc mai mult decât putin.

        Integrare înseamnà cà un armament este calificat pe un tip de avion. Meteor este calificat pe Rafale F-3R si chiar dacà toate Rafale-le franceze nu ar fi deja la stadiul acesta si toate Rafale-le fabricate de mai multi ani nu ar iesi din fabricà la cel putin nivelul acesta, tot integrat ràmâne. Dar, în plus, ele sunt deja la nivelul acesta. Rafale-le egiptene deja livrate sunt la F-3R.

        Rafale nu are nicio problemà de comunicatie two-ways, este o alegere pentru discrete. Sistemul SPECTRA este sufficient sà informez pilotul de situatia lui Meteor, nu-i nevoie ca acesta din urmà sà-i dea raportul.

        Link-ul care îl dai tu sunt povesti administrative. Cum naiba standardul F-3R a intrat în serviciu operational în aprilie 2021 când ultimul Rafale francez a fost adus la standardul àsta acum mai mult de un an ? Zburau si nu erau operationale ?

        12
      • Am gàsit si când Meteor a fost INTEGRAT pe Rafale : 6 aprilie 2017, adicà mai bine de 4 ani.
        „Annoncé en exclusivité en avril 2017 sur Defens’Aero et confirmé récemment par Dassault Aviation, l’intégration a été effective le 06 avril 2017, lors du tir d’un quatrième et dernier missile METEOR depuis le Rafale B301.”

        10
        • Banuiesc ca una e integrarea de fabrica si alta e testarea si acceptarea oficiala in randul fortelor armate
          Si de acolo discrepanta

          1
          • Mici màcar. Termenul „integrare” este bine definit în industria armamentului.
            Iar în cazul acesta nici màcar „discrepanta” posiblà nu este de rigoare pentru simplul motiv cà cele patru teste pentru integrare au fost efectuate de Direction Générale de l’Armement (DGA) care are ultimul cuvânt în ceea ce priveste acceptul echipamentelor în armata francezà. Chiar dacà testele au fost fàcute în colaborare cu fabricantii implicati (Dassault, Thales, MBDA).

            4
            • Ca sa inteleaga toata lumea cum sta treaba, Rafale a efectuat prima misiune de lupta cu Meteor la bord pe data de 4 martie 2021, restul e can-can…

              8
              • Sunt ràu. Nici màcar, fiindcà astea sunt comunicatiile Frantei. Nu se stie ce au fàcut egiptenii si indienii, care au si Rafale F-3R si Meteor si nu comunicà. Nici când egiptenii au pierdut un Rafale nu au comunicat.

                Rezumând :
                – integrarea Meteor-ului pe Rafale : 6 aprilie 2017
                – prima misiune de luptà francezà comunicatà pentru cuplul Rafale+Meteor : 4 martie 2021
                – la data de astàzi TOATE Rafalele franceze (inclusiv aeraonavala) sunt cel putin la standardul F-3R, mai putin douà Rafale de încercàri aflate la Centre d’expertise aérienne militaire (CEAM) de la baza aerianà 118 dela Mont-de-Marsan. Trecerea la standardul F-3R, mai mult soft decât hard, nu a luat decât câteva ore pentru fiecare aparat pentru cele care nu au fost receptionate deja la standardul àsta. E avantajul arhitecturii informatice pe Rafale (de exemplu schimbarea antenei PESA în AESA este plug-and-play, cu acelasi radar RBE2).

                Concluzie : Meteor-ul este integrat si operational în aviatia francezà pe Rafale (prezent, nu viitor).

                Mà scuzi George cà m-am încàpàtânat, dar màcar la subiectul acesta nu doresc sà se lase cu aproximatii.

                17
                • O arma este gata de lupta atunci cand armata statului respectiv o accepta in dotare, pana atunci vorbim despre orice dar nu despre un sistem de arme operational. Ca integrata, ca testata, ca-o fi, c-o pati, cert este ca Meteor a intrat in serviciul de lupta al fortelor aeriene franceze in martie 2021. Astea-s faptele si nu interpretari de termeni…

                  Eu altceva nu stiu, iar SPECTRA ala nu-i chiar atat de smecher sa nu aiba nevoie de o „discutie” cu racheta, cu atat mai mult cu cat doua radare vad mai bine decat unul singur,. Meteor pare a avea o raza de + 200km si cel mai probabil ca Saab si Eurofighter nu au un sistem de comunicatii pe doua cai doar din fudulie.
                  Este extrem de important ca avionul sa primeasca date de la racheta. Despre ce discretie poate fi vorba cand radarul avionului emite? Ca doar avionul trebuie sa fie discret.

                  In privinta F 3R nu-i chiar doar soft: TALIOS, AASM de la Safran ca si antena sunt chestii destul de importante asa ca da-mi voie sa zambesc cand tu sustii ca dureaza doar cateva ore si gata scoti F 3R pe usa.
                  Montajul si demontajul unor scule din aceasta categorie dureaza destul, mai apoi le testezi multe ore, incerci aparatul in zbor sa vezi n-ai uitat ceva suruburi etc.
                  Plus noile softwere.

                  Numai sa schimbi Windowsul si dureaza mai mult de-o ora.

                  Repet, nu stiu cate F 3R sunt astazi in dotare, dar nu cred sa fie chiar toate, pentru ca atunci Franta nu s-ar mai oferit sa modernizeze Rafale la mana a doua vandute Greciei la standardul F 3R, daca toate aparatele erau deja la acest standard. Iar afacerea cu grecii s-a parafat in decembrie 2020.
                  https://www.rumaniamilitary.ro/rafale-f3-r

                  8
                  • O arma este gata de lupta atunci cand armata statului respectiv o accepta in dotare, pana atunci vorbim despre orice dar nu despre un sistem de arme operational. Ca integrata, ca testata, ca-o fi, c-o pati, cert este ca Meteor a intrat in serviciul de lupta al fortelor aeriene franceze in martie 2021. Astea-s faptele si nu interpretari de termeni…
                    OK. Atunci de ce scrii în mai 2021 „mai ales de cand va avea integrata si Meteorul” ? Nici nu mà mai leg de semnificatia cuvântului « integrat ».

                    Eu altceva nu stiu, iar SPECTRA ala nu-i chiar atat de smecher sa nu aiba nevoie de o „discutie” cu racheta, cu atat mai mult cu cat doua radare vad mai bine decat unul singur,. Meteor pare a avea o raza de + 200km si cel mai probabil ca Saab si Eurofighter nu au un sistem de comunicatii pe doua cai doar din fudulie.
                    Este extrem de important ca avionul sa primeasca date de la racheta. Despre ce discretie poate fi vorba cand radarul avionului emite? Ca doar avionul trebuie sa fie discret.

                    E ce mi-au povestit bàieti de la Dassault si nu numai unul, fiindcà am fost mirat de absenta returului pentru Rafale când au o informaticà si tratament de semnal fàrà probleme. Pentru discretie, este vorba de discretia rachetei. Pot sà-i cred, sau nu. Eu am ales sà-i cred.

                    In privinta F 3R nu-i chiar doar soft: TALIOS, AASM de la Safran ca si antena sunt chestii destul de importante asa ca da-mi voie sa zambesc cand tu sustii ca dureaza doar cateva ore si gata scoti F 3R pe usa.
                    Montajul si demontajul unor scule din aceasta categorie dureaza destul, mai apoi le testezi multe ore, incerci aparatul in zbor sa vezi n-ai uitat ceva suruburi etc.
                    Plus noile softwere.

                    TALIOS este o nacelà exterioarà, cu fixàrile si cablajele deja existente. Fizic nu se face nimic, doar softul a fost adàugat.
                    AASM-ul putea sà fie tras si de versiunile precedente. Pe F-3R, tot prin soft, pilotul poate sà aleagà modul de impact pentru versiunea laser/GPS. Tot prin soft, noul standard permite si lansarea unui GBU-16 Paveway II
                    Singurele lucruri care sunt schimbate fizic desi în mare màsurà partial (din cauza modularitàtilor componentelor) sunt
                    – IFF trece în mod 5S
                    – SPECTRA cu amelioràri ale ràzboiului electronic
                    – Link 16 ameliorat
                    – Radarul RBE2 (doar o schimbare de modul la cele cu antenà AESA)
                    – AGCAS (Automatic Ground Collision Avoidance System)
                    – SAASM (Selective availability anti-spoofing module) (contrarea bruiajului semnalului GPS).

                    Repet, nu stiu cate F 3R sunt astazi in dotare, dar nu cred sa fie chiar toate, pentru ca atunci Franta nu s-ar mai oferit sa modernizeze Rafale la mana a doua vandute Greciei la standardul F 3R, daca toate aparatele erau deja la acest standard. Iar afacerea cu grecii s-a parafat in decembrie 2020.
                    Atât informatia despre timpul care ia trecerea de la F-3 la F-3R de câteva ore (în orice caz, nu mai mult de o zi si bineînteles cu o echipà întreagà) cât si faptul cà toate Rafale-le franceze sunt astàzi deja la standardul F-3R mi-a fost datà tot de cei cu care mà întâlnesc sàptàmânal si care stiu care este limita « destàinuirilor » pe care pot sà mi le facà. În general, sunt deja publice, dar trebuie sà si le gàsesti.

                    Nu stiu de ce îmi bat capul în continuare. Fàrà modestie, ai în mine sursa româneascà publicà cea mai fiabilà în ceea ce priveste Rafale si Dassault Aviation. Poate mi se întâmplà sà spun si prostii. Dar ce am scris la articolul de astàzi este verificat si ràsverificat.

                    10
                    • Ce iti spun tie prietenii tai se cam bate cap in cap cu declaratiile oficiale ale fortelor aeriene franceze, care forte aeriene, cred ca sunt mai bine informate despre cate F 3R au in curte decat respectivi domni.

                      Eu discut despre lucruri certe:
                      – primul Rafale F 3R acceptat in dotare – 17 martie 2021:
                      – prima misiune de lupta cu Meteor la bord – 4 martie 2021;
                      – in decembrie 2020 guvernul francez a batut palma cu Grecia pentru 18 aparate Rafale, dintre care 12 bucati erau aparate aflate in uz si care urmau sa fie modernizate la standardul F 3R.
                      Asadar la 1 ianuarie 2021 Franta nu avea nici macar un singur aparat F 3R in dotare. Ce aveau egiptenii si indienii nu stim, nu discut teoria conspiratiei ci fapte certe, oficiale.

                      In privinta timpului neceasr pentru modernizarea unui Rafale la standardul F 3R nici macar in gluma nu poate fi vorba despre o zi, asta-i bascalie. Un aparat care primeste noi dispozitive, un nou set softwere, care este calificat sa transporte incarcaturi de lupta din categorii noi etc este o chestiune atat de serioasa incat nici macar n-are rost sa discutam. Pt fiecare nou tip de arma aparatul trebuie certificat, iar certificare i9mplica timp…

                      F 16MLU romanesti vor fi modernizate la standardul 6.2R, adica li se modernizeaza sistemul de comunicatii. Atat si nimic mai mult, dar operatia va avea loc in uzina la Aerostar. Pt ca nimeni nu se joaca cu modificarea unui avion de lupta, este un lucru foarte complicat si ca sa inteleaga toata lumea cat de complicat este, standardul F 3R a fost apropbat si omologat prin 2017 si au mai trecut peste trei ani pana cand primul aparat sa fie acceptat in dotare.
                      Pai de ce trei ani daca, asa cum spui tu, e lucru de saga, banal, cativa baieti voinici, o surubelnita si unul cu laptopul?!

                      Iar din martie pana la inceputul lui mai, francezii si-au adus toate aparatele Rafale la standardul F 3R? Toate +140 de bucati? Adica au modernizat cam trei aparate pe zi?! Si batietii aia care iti spun tie lucruri secrete iti par seriosi?!

                      Si nu-ti mai bate capul, amicii aia ai tai sunt oamenii demni de incredere, ei stiu mai bine – decat cei din fortele aeriene franceze – ce si cum…

                      12
                    • Dragà George, e site-ul tàu, faci ce doresti cu el.

                      Eu cam m-am sàturat de trei aspecte : reaua credintà, zemflemeaua si atacurile personale (nu spun astea la adresa ta).

                      Disensiunea aceasta a pornit de la afirmatia ta implicità cà Rafale nu dispune în mod operational de Meteor „…mai ales de cand va avea integrata si Meteorul”.

                      Spui cà oameni care lucreazà la Dassault nu au cum sà stie mai bine decât fel si fel de comunicanti si situri specializate.

                      Hai sà-ti dau si link-uri, fiindcà numai asa se pare cà se poate dovedi ceva.

                      Primul F3-R a zburat pe 17 decembrie 2018 si receptionat de Marinà cel târziu pe 10 ianuarie 2019 (comunicatul dateazà de aceastà zi). De remarcat cà trecerea la standardul F3-R a fost efectuat de Atelier industriel de l’aéronautique (AIA) de Bretagne, nici màcar de Dassault, fiindcà este unul din atelierele de mentenantà al aviatiei franceze. Asta à propos de usurinta cu care se face aceastà modificare.
                      https://www.defense.gouv.fr/marine/actu-marine/la-ban-de-landivisiau-accueille-le-premier-rafale-f3-r (site al ministerului apàràrii francez)

                      16 iunie 2019, Armata Aerului a adoptat oficial standardul F3-R
                      http://www.opex360.com/2019/07/19/larmee-de-lair-a-officialise-ladoption-du-standard-f3r-du-rafale

                      6 decembrie 2019 Armata Aerului a pronuntat capacitatea operationalà a standardului F3-R
                      https://www.air-cosmos.com/article/le-standard-f3-r-du-rafale-dsormais-oprationnel-22228

                      29 ianuarie 2020, prima misiune de luptà al unui Rafale F3-R (Rafale M)
                      http://www.opex360.com/2020/02/15/le-rafale-marine-porte-au-nouveau-standard-f3r-a-effectue-sa-premiere-mission-de-combat

                      Vei avea ultimul cuvânt, fiindcà eu mà voi face mai rar cu comentariile. Dar voi citi în continuare site-ul, poate numai ca sà mà tin la curent si sà informez colegi de pe site-uri franceze. A propos, acolo nimeni nu-mi spune « Ce tot scrii bă de România si situatia în jurul Màrii Negre », dimpotrivà, îmi multumesc.

                      Plec ca o printesà ofuscatà si doresc multà sànàtate tuturora. Aveti grijà de voi si de apropiatii vostri.

                      MirceaS

                      7
  2. Da, sunt mai multe povesti, cum cà ar fi fost deja supusà o ofertà de 30 de Rafale.
    Nu am avut confirmatie de la cei care stiu. Si sunt foarte sceptic la realizarea unui târg din àsta.

    Un articol în englezà la acest subiect.

    https://breakingdefense.com/2021/04/ukraine-turns-to-west-for-fighters-plans-to-drop-mig-fleet/

    6
  3. Banii lipsesc.
    Iar în Ucraina e de adus aminte in ce hal erau.
    Americanii au donat inițial :
    Căști
    Veste antiglonț
    Rații de mâncare.
    După poți visa și la multirol galactic. ?
    Problemele sunt la fundația apărării. Au furat toți că în codru și cînd a intrat Putin în Crimea , au descoperit că erau efectiv in curul gol.
    Aviz celor extaziați de parade militare cu flinta model 1986 și căștile din RSR.

    13
  4. „…daca e la ucraineni este ca si cum ar fi in curtea Kremlinului.” Corect spus.
    Dar intrebare : Rafale chiar n-are nimic „sfant” pe el, de frantujii pot sa-l dea rusilor (vezi si Mistral…) ? Am cam inceput sa-mi pierd din marea simpatie pt France(Napoleon…. de Gaulle) dar mai ales pt francezi. Sper sa nu ajung sa le doresc o Republica Populara Franceza si rusa obligatorie in scoala (eventual si Alsace-Lorraine +miile de tone de aur francez …a Moskva)) !

    23
    • gogu_original

      Pe francezi ii doare in p**a, ei au nevoie de bani sa-i dea la imigrati. In plus, rusii sunt departe, altii trebuie sa-si bata capul cu ei.

      Sa nu uitam cum i-au ajutat pe rusi cu sisteme optice pentru blindate.

      5
  5. Teoritoriile din est sunt așa cum sunt doar pentru că au folosit intensiv aviația în 2015. Și dacă aveau avioane de vânătoare cât de cât OK, ”republicile” ar fi fost și mai mici azi.

    Ce nu e menționat în sursa de unde ai luat această informație e că povestea cu Rafale/F-35 e pentru anii 2030-2035. Prioritar rămâne în continuare modernizare avioanelor pe care le au și construirea infrastructurii pentru alea noi. Relativ recent au comandat trei An-178 și vai supriză – au descoperit că nu au infrstructură mai deloc nici măcar pentru ele.

    1
    • Dar de ce le trebuiau avioane de vanatoare in razboiul civil din donetsk-lugansk?? Aveau aia cumva avioane de atac la sol cu care pisau trupele ucrainene?? Asta e de „tom si jerry”, gen f22 si f35 folosite impotriva descultilor talibani sau de partea cealalta su35/57 folosite impotriva acelorasi barbosi dotati cu warbirduri klingoniene cu torpile fotonice marca toyota ????. Ptr rahatul de asa zis razboi din estul ukrainei sunt suficiente su 24/25 si mi24 din care au cateva sute ce pot fi canibalizate ptr cateva duzini operationale. Au piese, au fabrici de avioane, mai le trebuie un pic de bunavointa dar merg pe principiul prostul nu e prost destul daca nu e si fudul. Sau ce ii trebuie chelului? Tichie de margaritar! O armata de rahat care desi are o gramada de asset uri e tinuta in sah de niste parliti.

      12
      • problema e ca descultii aia au un talent de a aduce tocmai din fundu rusiei cate un buk cu care sa dea avioane jos la mare altitudine, si sa il trimita si inapoi daca se impute treaba, da na e desculti daca asa cere narativul de propaganda

        10
        • Nu e nevoie sa aduca vreun buk din rusia ca brava armata ucraineana a abandonat atatea depozite de armament ca au aia si s300 daca vor. Doar ca nu prea au nevoie.ucrainenii joaca acum un fel de poker la cacealma. Adica daca vrem cumparam avioane occidentale si maine poumaine ne primesc aia si in nato. Doar ca e sperietoare ptr gigel de la gradinita. Ei nu sunt in stare sa exploateze ce au acum(in conditiile in care au piese cacalau si fabrici de avioane), cateva duzini de rafale sau f35(????) ii ingenuncheaza. Iar in nato vor fi primiti fix cand vor inceta toate conflictele interetnice. Si cum tara aia e un puzzle de teritorii furate asta inseamna never.

          5
          • cum sa nu marele aliat ucrainian isi tinea apararea AA la granita cu marele pretin de la rasarit cum dracu nu au gasit aia si SU 27 in marile alea depozite abandonate,tot reincalziti ciorba asta aiurea cu ce scop, oare sa demonstrati ce,inferioritatea armatei ucrainiene ,si plina de tradatori armata aia a ingenuncheat armata rusa pt ca a impiedicat-o sa isi atinga toate obiectivele in 2014-2015,obiective ca inchiderea totala a accesului la Marea Neagra si crearea unui culoar terestru spre crimeea au fost zadarnicite de moartea agentilor Gru la Odesa in foc si rezistenta de la Mariupol asa ca rusia tre sa se multumeasca cu niste transnistrii mult mai usor de alimentat cu arme si oameni ca na practic alea sunt in rusia, ca granita numai exista,decat ceea din Basarabia,iar in Nato vor fi primiti cand rusia nu va mai fi capabila sa mentina presiunea conflictuala in Est,pt ca la cum se prefigureaza un nou razboi rece le dau la rusi maxim 20 de ani pana la colaps,deja am trecut de punctul in care Putin a atins puterea maxima o sa o mentina inca 2-5 ani dupa care incet incet se erodeaza,ca doar desi propagandist realizarile sunt marete, rezultatele reale te ingenuncheaza, ca doar am trait asta pe pielea noastra

            8
            • vezi sa nu te ineci de atata indignare.rar mi-a fost dat sa citesc o fraza din 217 cuvinte(!!!!).daca nu stiai te anunt ca pe tastatura ai un buton cu un punctulet pe el.il poti folosi sa pui punct unei propozitii.referitor la capacitatea intelectuala a ucrainenilor de a isi tine rachetele aa in interiorul tarii,eu nu prea cred in ea.au demonstrat de prea multe ori in ultimii ani ca sunt prosti facuti gramada.cat priveste teritoriile dorite de rusia(parerea ta ) te anunt cu regret ca putinica nu a dorit decat un singur lucru(ca si in georgia).ca aderarea ukrainei la nato sa devina „un pod prea indepartat”.ptr ca atata timp cat in interiorul granitelor ukrainei,georgiei,moldovei sau eventual belarusului(daca o iau si aia spre vest)exista un conflict interetnic sau o miscare secesionista nici nu se pune problema aderarii.

              2
  6. Din ce stiu Ucraina a modernizat vreo 8 MIG 29 la standardul Mig29 MU1. Nu imi e clar cat sunt de bune dar imi place schema lor de camuflaj noua mai mult decat a noastra (ma rog, ale noastre, ca am vazut vreo 3 la terestre).

    https://www.defenseworld.net/news/28500/Ukraine_Receives_Modernized_MiG_29_Jet#.YJTyq8DiuUk

    2
    • Mai importantă decât „desenul” este calitatea vopselei. Adică, are proprietatea de absorbție a undelor radar sau nu!

      7
      • @Kata

        E Mig 29 cu motoare de Mig 29. Despre ce absorbție vorbești? Poți să-i lipește plăcuțe stealth pe el, că la așa motor e ditai pom de crăciun pe radare.

        8
  7. „Ba chiar se uita la F 35, desi lasand la o parte achizitia in sine sau disponibilitatea americanilor de a le vinde asa ceva, costurile cu operarea ar trebui sa-i puna macar pe ganduri. Ciudat este ca Rusia sustine Ucraina intru achizitionarea de F 35 pentru ca vorba ceea: daca e la ucraineni este ca si cum ar fi in curtea Kremlinului.”

    eu propun o alta interpretare. rusii stiu ca daca chiar vor sa-i inraiasca pe ucrainieni doar trebuie sa ridice vocea, nu luati F 35 si astia, ar fi in stare, de-ai dracu, sa ia, chiar daca iau numai 5, dar sa ia. eu zic ca rusii sustin achizitionarea de F 35 de catre ucrainieni stiind ca atunci americanii chiar nu le vor mai vinde astora cand stiu ca rusii se freaca pe maini. nu cred ca le-ar da ucrainienii in conditiile de azi rusilor F 35 sa-l disece, dar americanii sufla si-n iaurt. deci rusii nu au interes sa cumpere Ucraina avioane F 35 si ce fac? Zic: luati fratilor, da, hai, haraso davai! Si atunci sunt siguri ca tranzactia nu va avea loc in veci, ca americanii sunt fleasca la ovare de ingrijorare si nu mai vand.

    3
    • Probabil or sa faca ca Armenia, care a cumparat SU 27 noi noute si full option, dar fara rachete fix chiar inainte de razboiul din NK. Numai bune de pitit prin hangare sa nu le vada dusmanul pe pista sa le gadile sub aripi cu dronele! 🙂

      7
  8. Și ca să nu ne răcim gura degeaba, răspunsul oficial am armatei dat RoMil-ului ucrainean la întrebarea ce avioane aveți de gând să cumpărați – https://mil.in.ua/uk/news/povitryani-syly-chekayut-rishennya-derzhavy-na-zakupivlyu-novyh-vynyshhuvachiv/

    Nu prea contează ce scie acolo, dar la final este o poză cu scrisoarea respectivă. Tot ce ne interesează – poate fi citit.

    2
  9. Ii mai stiu eu pe unii care erau tot saraci lipiti prin anii 90 si visau la o galagie de elicoptere Bell, dar cand s-au uitat prin buzunare printre cateva mineriade, au aflat ca nu au nici bani de ata sa le coasa, asa cu s-au gandit sa le lase asa cum sunt si sa la mai bine **** in mana! 🙂

    Nu ca le-au dorii sau nu la ucrainenii raul sau binele, dar sigur nu au bani de o frantuzoaica misto tare, ci mai degraba tot de o rusoaica batrana si ramolita. Mai un fard, mai o toala noua, vorba aia….ii dai kilometrajul inapoi si e iarasi fata mare! 🙂

    14
    • cu democratii care sunt all in pe defund orice si le miros dintodeauna progtramele militare nu ma mir dar cu rusia si china calare pe valul inarmarii programul f35 este sortit sa mearga inainte.

      3
    • Cred ca „minunea mileniului” va avea soarta altui copil teribil al LM, numitul f104. Vor micsora comenzile incet incet, in acelasi timp avand grija sa fraiereasca cat mai multi aliati, sa isi mai recupereze LM din pierderi. Apoi vor retrage A urile si C urile la garda nationala in timp ce usaf va moderniza cat mai multe f16 si f15 sa reziste inca 15-20 de ani iar marina va comanda in draci superhornet. Intre timp vor incerca sa faca unul(sau mai multi) inlocuitor ptr f16, a10, superhornet, etc. Poate ala /alea le iese. Piticul costa al dracu de mult si in curand iese pe piata B21 raider. Din care SAC ul vrea vreo 150 la un pret(sperat) de niste sute de milioane bucata. Eu cred ca o sa treaca de un meleard. De unde bani si de astea si de alea?

      3
  10. pentru ei solutia cea mai buna era lotul de F16 ale evreilor. sigur primeau accept de la US. Au cooperare locala cu Elbit si aveau si support de mentenanta la noi. Era chiar o afacere decenta pentru start up. Raffale este prohibitiv de scump atat la achizitie cat si la intretinere. La cat e tara de mare si la ce prieteni detin, au nevoie de minim 3 escadrile. adica un necesar de aprox 50 de avioane daca pui si un buffer. 50 de Rafalle ii baga in sapa de lemn numai pentru achizitie fara infrastructura.

    4
    • capatu satului

      @adr
      Fără supărare, tehnica de lupta nu se cumpara pt a mai bifa un capitol pe hârtie
      Ca altfel toate țările de lângă noi aveau aviatie militară supersonica de lupta ca noi, pe măsura prafului din mintea ceseateului, a ministerului de somn și a statului major obosit de la atâta avansare la excepțional

      Strategia de lupta poate presupune și o parte ce poate fi reprodusă pe hârtie sau alt suport, ma refer la ducerea luptei, etc

      La ce aparate ridica in aer rușii prin zona Marii Negre, f16 third hand ce le avem noi sau alea la care renunța israelienii nu sunt bune
      Crezi ca NATO trimite bimotoare supersonice cât de cât actuale pe MK așa de amoru artei, sau crezi ca tb sa existe un motiv întemeiat
      Îți spun Io, tb ca avionu care îl ridicam noi sa poată asigura intercepția aparatului rusesc
      Vezi viteza maxima la F16 third hand complet înarmat și vezi viteza la ăla rusesc (Su 30…35) și îți da cu virgula
      De aia, bimotoru supersonic are rolu lui
      Scump, ieftin nu contează
      Statutu de națiune suverana și independenta presupune înzestrare cu tehnica de lupta care sa dacă fata la ceasu, ora, când este nevoie de aceea tehnica de lupta in razboiu de mâine sau anii următori

      Inzestrarea nu se face pt nevoile armatei de ieri, alaltăieri, sau din urma cu 20 de ani sau mai mult
      Ca atunci rămâneam la tancu Mareșal și Iar 80/81

      Ca mintea conducerii armatei noastre este in urma dintotdeauna
      Avem noi obiceele noastre și nu are rost sa renunțam
      Ca la 1877
      Inzestrarea se face pt razboiu de mâine sau din anii care vin

      Oare de ce crezi ca grecii au luat și ei recent Rafale ?
      Ca și grecii au destule F16 mai noi ca ale noastre sau la un standard mai actual
      Sigur n-are nici o legătura cu pretențiile turcilor in Mediterană și Ionica

      Pt cine a uitat de 1940
      Ca la statu major, ministerul de somn și ceseateu e mult praf,
      Rușii au început cu survolu neautorizat deasupra Chișinăului și a Bucovinei de Nord
      Poate ca totuși ucrainenii au altceva in cap decât prafu conducătorilor nostrii

      Ucrainenii au încă capacitate, cel puțin intelectuala
      Produc motoare de avion și elicopter pt altii
      Ori asta face mult
      Dacă ai motoare poți sa te apuci de desene și calcule

      Noi cu pila pe avioane
      Pe măsura conducătorilor nostrii de azi și de ieri

      7
      • escadrila romaneasca de f16 este operationala pentru politie aeriana?
        oricum, alea israeliene par mai capabile decat cele cumparate de-ai nostri si sunt adaptate la lupta impotriva tehnicii sovietice de prin siria, egipt si alte tari prietene…

  11. Ucraina nu are suficienți bani însă are resurse naturale considerabile, foarte atractive pentru marile companii occidentale asa ca, teoretic, ucrainenii ar putea achiziționa avioane multirol în sistem Barter.

    2
    • La cum stau lucrurile politic, daca chiar va fi nevoie ca ucrainenii sa aibe avioane noi, numele lor va incepe cu litera F.

      3
      • . Right, vad ca pe aici unii sunt mari promotori de tehnica franceza. O fi buna o fi rea, nu stie nimeni cert, probabil ca este un nivel mai jos ca si performanta fata de F22&F35 si nu iau in calcul stealth, chiar si fata de invulnerabilul F15x care este un arsenal in aer.
        Nu au combat proof real, cateva campanii prin Libia si Siria nu sunt relevante.
        Capacitatea de productie este mica, deci nu pot acoperi pierderi.
        A fost vandut la tari untrusted, Egipt si India au consilieri rusi in aviatie pentru support flota proprie. Apropos de asta, turcii au luat S400 fara sa accepte consileri rusi si dau la butoane singuri. Cu toate astea US i-a scos din program ca parteneri si cu avioane livrate.
        Tara producatoare de juma de secol nu prea a mai convins cu nimic ca ar face resistenta in fata unui dusman puternic, as spune ca este untrusted dupa faza cu Exocet si Teacher.
        Produsul este prohibitiv de scump.
        F35 se vinde cui au chef americanii sa-l dea si este sold out pe ani buni. Francezii au acuzatii de spagi…Nu se intreaba nimeni de ce ? Pentru ca US ofera in plus o garantie de incredere, asta pe langa produs de top. Se vede clar la evrei care sunt sigurii combat ready, au numai F uri in stoc si cum apare ceva nou sunt cap de lista la comenzi.

        22
        • Israelienii cumpăra tehnică americana și pentru ca anual, primesc sprijin bănesc din SUA.In plus, foarte probabil, israelienii pot cumpăra la un pret foarte bun, tehnică militara americana.

          2
    • Doar ca majoritatea resurselor de care vorbesti sunt in donetsk-lugansk sau in ZEE din jurul pen crimeea. Adica nu prea mai sunt ale lor.

      9
  12. Rafale pentru Ukraina… Da, scumpe rau, in draci, si… Pentru ei… Ce naiba sa faca cu ele? O sa lucreze cu… Cine? Toata armia lor, chit ca e departe de ce era in 2014, tot eminamente sovietica a ramas, deci cu cine ar lucra Rafale? Jucaria e integrata intr-un sistem, nu e ca Enterprise, lucreaza singur… Nu cred ca ar fi in stare sa ii inteleaga electronica macar, daramite sa o foloseasca… Din epoca radiourilor pe lampi, vor nave klingoniene… Pur si simplu nu merge asa, iar bani de frantuzoaica… He he, vorba lui Gigi…

  13. Hunter (Scythia Minor)

    A fost prezentat noul Challenger 3… și cică britanicii au comandat 143 de bucăți, pentru care au pus la bătaie 800 de milioane lire…
    Se păstrează același calibru, dar primește noi muniții. Motorul o să fie mai puternic și tancul o să beneficieze de protecție superioară și noi senzori.

    1
    • Noul challenger 3 este de fapt vechiul challenger 2 upgradat cu tun german, ceva blindaj suplimentar si sist electronice performante. Iar alea 143 comandate sunt ce vor opri din sutele challenger2 fabricate. Adica nimic nou sub soare.

  14. Acelea’si gunoaie de 20 de ani… Revopsite si redenumite…
    Siktir si cu vestul tehnologizat…
    Satul si de rusi si chinezi…
    Companii si guverne de cacat care au o intelegere in a fute banu si a speria toata planeta plina de idioti…
    Clar si limpede un cacat de societate si civilizatie din toate partile…
    A rupe cacatul asta de gandire si mers da’n’pulea al omenirii ar fi cazul … SA APESE DRACU BUTONELE… FUTUT TOT SI VEDEM CE RECLADIM DUPA…
    PENTRU UNII AR FI O LECTIE SI O TREZIRE PERTINENTA …
    IN REST TRAIASCA CORUPTIA, MINCIUNA, SANTAJUL , OAMENI DE CACAT… PUNCT.

    7
    • Dacă se apasă butoanele nu mai rămîne nimic de reclădit. Și nici cine să reclădească. În rest ai dreptate, rasa umană e cea mai mare amenințare pentru planeta asta.

      3
    • @Crisian.P, vorbeste frustrarea din tine. Daca acum e rau, ia fa un exercitiu de imaginatie daca te-ai fi nascut acum putin peste 100 de ani, ai fi trait o copilarie in foamete dupa ww1 fara tata care a fost erou pe front in ww1, adolescenta sa o faci in plina criza financiarea fara de nici unele iar in tinerete sa primesti un sejur pana pe Bug unde sa te ascunzi printre cadavrele camarazilor la -40 grade ca sa nu ajungi in insorita Siberie, dupa razboi cand crezi ca viata o ia din loc sa vezi casa de la parinti luata de stat si mutat pe un santier al patriei in baraca si sa o tii asa cam pana la 50 de ani.
      Tota cele de mai sus fiind generate de politicienii din acea perioada care se jucau cu orgoliile proprii, tu fiind o resursa de care dispuneau arbitrar.
      Atunci da, poti sa-ti bagi p… relaxat in orice gaura ai chef, acum este beton, din pacate viata nu ii poate multumi pe toti, dar cine munceste, il duce putin capul si nu sta sa astepe pomeni din cer, o duce garantat mult mai bine decat o persoana de acum 100 de ani care se bucura cand avea o pereche de ghete noi.

      5
      • Yosemite Sam

        ABSOLUT CORECT ADR!

        Dar comentariul tau, da impresia ca efectiv nu mai este loc de imbunatatire catusi de putin! Ceea ce nu poate fi mai fals din pacate!

        Oricat de rau a fost in trecut, asta nu inseamna ca nu mai e loc de evolutie pe viitor!

        2
    • Yosemite Sam

      HOWGH! ?

      He he he… ?

      1
  15. Tunisia incearca cu F-18 second hand din Kuwait , cu toate ca Malaysia era interesata de ele la un moment dat ( https://www.africaintelligence.fr/afrique-du-nord_diplomatie/2021/05/06/sans-budget-pour-son-aviation-l-armee-se-tourne-vers-les-f-18-koweitiens-d-occasion,109663317-gra ) ceea ce m-i se pare realist
    Comparativ indicatorii economici ai Tunisiei si Ucrainei
    https://tradingeconomics.com/tunisia/indicators
    https://tradingeconomics.com/ukraine/indicators

    1
  16. Hai să vă mai dau ceva, că lumea nu prea își dă seama ce se întâmplă.

    https://www.aerotime.aero/27562-france-to-offer-ukraine-rafale-fighter-jet

    Pentru cei ce nu știu engleza sau obișnuiesc să vorbească aiurea:

    Conform viziuniunii forțelor aeriene ucrainene adoptată în mai anul trecut, ei și-ar dori să înlocuiască toate hârburile sovietice cu unul din avioanele de mai jos:

    F-15 EX
    Saab JAS 39 Gripen
    F-16 Block 70/72

    Listă confirmată și în răspunsul (linkul îl găsiți mai sus) primit de portalul militar ucrainean în aprilie 2021.

    Însă, Franța, care deja are 2 contracte cu Ucraina – 55 de elecoptere de la Airbus Helicopters – H225 x21, H145 x10, and H125 x24 și 20 de FPB 98 de la OCEA – vrea să le ia fața americanilor și e gată să ofere un credit de 1,5 mld de euro (85% din valaore contractului) pentru achizitia Rafale.

    Mai mult chiar, băieții de la Intelligence Online spun că însuși Macaron ar trebui să vină cu această ofertă în Ucraina în prima jumătate a a nului 2021 – https://www.intelligenceonline.com/international-dealmaking/2021/03/24/race-on-between-rafale-and-fa-18-to-replace-ukraine-s-mig,109652709-gra .

    Dar totul depinde de nea Bidon. Dacă muricanii le dau ”moca” F-16 și le mai și construiesc infrastructura, broscarii nu prea au șanse să treacă cu Rafalele lor, chiar și cu o ofertă atât de generoasă.

    1
  17. Hunter (Scythia Minor)

    Dacă și Challenger e gunoi…

  18. O varianta poate fi si Mirage 2000 reparate integral?

  19. Ghita Bizonu'

    Rafala este un avion f frumos .. insa acum 20 de ani se zicea ca este prea dependent de sistemul de radare de la sol… Adica e ptr Franta care este bine dotata.
    Ontrebarea este : da Ucraina?!?

    2
  20. De ce nu s-ar orienta catree Gripen J39?

    • Se vor orienta spre nimic. Nu au bani nici sa treaca strada(si pe aia de ii au ii fura intr o veselie) cu ce dracu sa cumpere avioane occidentale? Si daca, prin vreo minune, fac rost de bani si le cumpara, nu vor fi in stare sa le exploateze sau sa le intretina. Niste vai mama lor, popor de hoti.

      1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *