UH-1 Huey, ieftin, fiabil si nemuritor

04476

Considerat de foarte multi ca fiind echivalentul T-34 in lumea elicopterelor si identificat de generatii intregi ca fiind elicopterul cel mai bun produs pana acum, UH-1 Huey nu si-a incheiat inca cariera operationala si nici nu da semne ca o va incheia curand, in ciuda varstei absolut venerabile.

Astfel filipinezii s-au hotarat sa cumpere inca 21 de aparate UH-1 modernizate si cu resursa refacuta pentru o suma per bucata de doar 1,34 milioane de dolari, iar Filipine cunoaste foarte bine acest aparat, dispunand de-a lungul timpului de aproximativ 150 de UH-1, majoritate cumparate la mana a doua de la americani. Astazi tara asiatica dispune inca de o flota de 45 de Huey, dintre care jumatate in serviciul operativ.

Retrase de catre Pentagon in urma cu cativa ani, UH-1 este inca folosit de diverse servicii civile ale SUA, federale sau locale si astfel piese de schimb se gasesc fara probleme, mai ales ca americanii ofera gratis aparatele, clientul platind doar refacerea resursei si modernizarea, dar chiar si asa cu un  cost per ora de zbor de doar  putin peste 1000 de dolari, batranul Huey este inca foarte competitiv.

HueyII_RGB_201302

Bell Huey II

Si cum pretul pentru o refacere totala este de maximum 2 milioane de dolari, mai ales daca ai deja infrastructura pentru mentenanta si personalul obisnuit cu aparatul, achizitia unui „batran cal de razboi” se poate dovedi inca foarte eficeinta.

In istoria sa, peste 16000 de UH-1 Huey au fost construite in diverse variante civile si militare, varianta civila are indicativul Bell 204, intre anii 1956 si 1991. Aproximativ 5000 dintre ele au fost pierdute in Vietnam dar cu toata astea mai sunt inca cateva mii active in toate colturile lumii, mai ales daca tinem seama ca un UH-1 dupa ce parcurge o modernizare de la A la Z mai poate fi folosit fara probleme inca cel putin 10 ani.

Astazi exista chiar un pachet de modernizare si refacere a resursei numit de catre producator “Huey II” si care ofera o raza maxima de aproximativ 500km, capacitatea de a sta in aer putin sub 3 ore si posibilitatea de a transporta o sarcina utila de doua tone. Aceasta varianta are o masa de 4,7 tone.

UH-1 face parte, alaturi de rivalul sau sovietic – Mi-8, dintre legendele aviatiei militare si impreuna sunt probabil cele mai bune doua elicoptere proiectate in istoria zborului cu aripa rotativa.

  GeorgeGMT        

 

82 de comentarii:

  1. Din punctul meu de vedere, de amator, MI8 este mai bun ca si veteranul UH-1, din toate punctele de vedere, poate mai putin costul orei de zbor.

  2. la un bulion modernizarea si prelungirea duratei de viata cu inca 10 ani,daca ni le dau gratis insa cu modernizarea la americani,eu unul m-as baga la vo’ 24 bucati cu termen de livrare intinse pe 1,5-2 ani maxim.zic asta pt. ca ale noste Puma figureaza geaba’ in dotare Roaf ca sa dea la numar,ele fiind cu resursa de zbor aproape de epuizare

    • ce ar insemna 24 mil. euro bugetati pe durata a doi ani?nu mare lucru…

    • nu se merita huey, e o platforma care in 10-15 ani moare, poate doar sa iei cateva bucati pana cumperi alte elicoptere….sa zic luam 15 huey si le folosim pana in 2020, dar intre timp vedem ce facem sa construim un elicopter in tara…eu unul as alege SuperPuma, si as lua pumele ramase si le-as face conversie in elicoptere de atac, dupa modelul sud-african, dar as pune motare noi etc…si gata

      • Io as alege Mi-171 si i-as dracului pe francezi! Sau Mi-8Sh, da ala e pentru uz militar. De ce trebuie sa cumpar elicoptere de transport de la occidentali, cand rusii ofera un aparat foarte bun, mult mai ieftin si pe care de bine de rau il mai cunoastem?!
        Da nu ma luati in seama, in ultima vreme imi tot face cu ochiul Mi-171…

        • Nici MI- 38 nu este de lepadat.

        • Off tizule, cum sa luam asemenea elicoptere cand mai jos ai un raspuns ca e pacat si ca mai importam gaze de la ei ?!! Nemtii fac niste afaceri f bune cu rusii si importa si gaze si multe altele nu stau ancorati in mentalitati stupide . De sa cumperi de la bolsevici pt ca astfel poti dezvolta o piata destul de mare , la ora actuala rusii fiind principalii cumparatori de mobila din lemn masiv si mai sunt si alte afaceri si o posibilitate destul de mare dar noi spre ue care am vazut ce frumos joaca uneori cu noi sau altii , afacerea cu castravetii din spania, carne de cal de la romani carne de curcan sau pasare gasita cu nu s ce dreacu dupa luni de zile si alte giumbulucuri. Au mai spus o si altii sunt destule tari europene care nu au o jena in a face afaceri cu rusii ,numai la noi exista ancorarea in trecut . si ne mai miram de ce se spune ca suntem in urma .

      • nu se merita… da ce se merita,sa zici ca avem pe hartie un total de 57 de Puma din care mai zboara cateva din an in paste si avem un aparat prabusit odata la 2 ani? un superpuma e minim 12 mil. euro.eu zic sa faci ceva cu un buget limitat,nu sa visezi cum ar fi daca ai avea nu stiu ce model de elicopter.cat despre pumele transformate in elicoptere de atac,mi se pare o aberatie.e prea greoi,prea mare ca sa se preteze la o astfel de intrebuintare.socaturile nostre sunt slabutze.cat despre tiger,din nou zic,aveti vise prea erotice.la capitolul cost/capabilitati nu se preteaza deloc ROAF.

        • da, superpuma e 12 mil, dar ar fi facut in tara…uite, pumele alea zici tu ca nu mai zboara, dar cat timp le-am folosit? din 1975 pana azi…se fac 40 de ani …si o sa le mai folosim cel putin pana in 2020…asa ca cel mai bine ar fi sa mergem pe elicoptere facute in tara, pe care sa le exploatam tot la fel de mult…

          • nu-s’ de ce imi dai peste gura tu mie.subiectul postarii e Huey la care eu am zis ca daca e devarat ce sa scris, nu ne-ar strica un 24 aparate pe care sa platesti 24 mil. euro si de care sa tragi 10 ani.ai creste capabilitatile armatei cu o suma de nimic,da sau nu? cu banii aia ai lua maxim 2 superpuma pe care ti le-ar produce cu siguranta eurocopteru’ in tara.hai pa!

            • mihai eu ce am spus, am zis ca am putea sa luam 15 elicoptere, sau 24 cum zici tu, dar pe care sa le folosim pana construim/cumparam elicoptere noi….eu tot ce am zis a fost ca nu putem sa nu e bine sa ne bazam pe Huey ca elicopter principal, e bun doar ca solutie de avarie pt o perioada mai scurta de timp…

              una e sa ai elicoptere facute in tara, alta e sa te bazezi pe niste rable sh…
              astea le iei si zboara 5 ani… dupa pana la 10 incepi sa le canibalizezi ca sa mentii cateva in zbor, si dupa ce faci? iei alte 24 sh si tot asa?….asa cu superpuma mergi cateva zeci de ani….

  3. apoi vreo 16 Mi-38 noi noute si incapatoare 🙂 ,bune la pret urmate de inca 16-24 elicoptere de atac.

  4. @mihai444

    Daca se poate, le facem la noi, avem si Eurocopter etc.
    Nu cred ca trebuie sa contribuim la economia bolsevicilor cumparand de la ei chiar daca s-ar putea…pacat ca inca importam gaze…

    • avem… un Cougar e vo’ 40 mil… de euro.bani avem pt. Eurocopter?

      • daca se vrea se pot face si variante mai economice

        • si mai basite…eu nu iau huey sa ne ”inzestram”.le iau sa fie acolo caci costa un mizilic si le zbori mai mult decat pumele.la Mi-38 ma gandeam pt. ca sunt nou iesite,ieftine si cu incarcatura cea mai mare.asa ca ai avea huey mai mici,pumele medii,Mi-38 gabarit mare si cireasa de pe tort 16-24 elicoptere de atack.as opta pt. AH 64 sh ca-s multe si posibil sa le gasesti si pe la 10 mil. euro aparatu’.daca ar fi cat de cat bani de aparate de atack noi, as vorbi intai cu rusii

          • frate de masinarii rusesti nu ne putem lipii (NATO, UE etc) si cred ca nu ar trebui chiar daca s-ar putea…

            • @mc exact, in caz de bubuiala in transnistria cine iti da piese de schimb/mentenanta? si nu cred eu ca ivan ne-ar da posibilitatea sa le facem in tara….chestia aia cu MiG-29/T-90 pentru neutralitate e abureala

              • crezi ca nu stiam ca nu prea ni se da voie sa cumparam de la rusi fiind in Nato?si-n caz de bubuiala in Transnistria,crezi ca ne vom lua noi cu rusii de gat,adica sa pornim un mic razbel?cu ce,visezi?cu sculele ”achizitionate” de unde ni se da voie?Mi-38 se pot lua daca am avea un ministru cu coaie.sunt elicopetere de transport,nu cine stie ce armament sofisticat.n-ar face gura prea mult occidentalii.da de interesul national n-ati auzit?care e ala,sa luam cojile lor de f16 la care sa dam peste cat costa aparatele 442mil. euro pe instructia a 15 piloti,60 tehnicieni si ceva armament in valoare de circa 50 mil. euro?

                • interesul national al Romaniei inseamna sa dam cu bani in rusi? 🙂 )))

                • mihia, nu cred ca am zis ca afacerea F-16 a fost buna…dar sincer acum, tu crezi ca rusii o sa ne dea elicopterul asa cum e el? o sa il downgradeze la greu, si poate o sa faca cum au facut cu delfinul 🙂 o sa ne trimita elicopterul cu elicea lovita 🙂 ….nu avem sanse sa mai luam echipament de la rusi, si am fi prea tampiti sa luam de la ei….frate, astia nu ne lasa sa luam niste avioane mai ca lumea, si tu crezi ca ne lasa sa luam si echipamente de la rusi?(pe langa faptul ca ar fi o tampenie)…si mai important…crezi ca ne vand rusii elicoptere de ultima generatie? rusii aia care nu ne-au dat nici licenta pt akm, nici motoare pt MiG-29…nici licenta pentru T-72 sau macar T-55 🙂 … asa prieteni ne sunt rusii

                • nu…interesu’ Romaniei e sa platim si de 3 ori un produs ”occidental” fie el si sh cu ceva similar facut de rusi si asta pt. ca suntem plini de bani. apropo,ca tot suntem pa’ linea asta de gandire,hai sa nu le mai dam bani nici pe gaze.facem frigu 2 ierni pana impanzim Romania de sonde pt. gaze de sist,caci asta e ”strategia” occidentala,mai precis strategia nwo.le dam in gura la rusi ca-s lache.pangarim pamantu’ taranului roman vo’ douajde ani,apoi cumparam de la corporatii apa de baut imbuteliata.iar marea majoritate a acestor gaze de sist ar lua drumul pe noua conducta Arad-Szeged construita la recomandare UE.apoi ciuciu si agricultura

                • vioniribu@ nu mai debita prostii gen elicea lovita…la niste amarate de elicoptere de transport n-au ce ma-sa sa downgradeze.si vezi ca noi avem contacte cu rusii pe zona de elicoptere.asta chiar de curand cand MAI-ul si-a trimis la modernizat cateva aparate Mi-8.nu mai face atatea comentarii gen,nu-s bune 24 ale tale,sunt bune 15 ale mele din acelasi produs :))) nu suntem pe youtube 😉

                • noi luam 20% din gaze de la rusi, si alea 20% costa mai mult decat restul la un loc…hai sa nu ne asiguram necesarul de gaze singurii, hai sa cumparam de la ivan de 5 ori mai scump… 🙂 eu nu am zis sa cumparam lucruri de la occident, eu am zis sa facem totul in tara….spre deosebire de majoritatea eu nu sunt pro-rusia, pro-europa, pro-marte si asa mai departe, eu sunt pro-romania si adeptul Autarky-ei

                • „nu-s bune 24 ale tale,sunt bune 15 ale mele din acelasi produs”
                  frate, deja exagerezi, nu am zis asta….dar intelegi ce vrei tu…tu ai propus sa luam 24 de elicoptere si sa le folosin 10 ani…corect? eu am zis ca nu pot fi folosite mai mult de 5 ani ca lumea, ca incep sa crape…si eu am dat asa o cifra de orientare 15 cum ai dat tu 24… 🙂 chiar nu am zis ca 15 e mai bine decat 24….oricum nu ar prea conta…de ce? pentru ca elicopterele alea sunt la fel de rable ca F-16-le nostru MLU…nu conteaza domne ca e avionul vechi eu modernizat 🙂 care e diferenta dintre afacerea propusa de tine si afacerea F-16? 🙂 ca prea esti infocat

                  filipinezii au experienta cu elicopterul asta…noi ce facem? platim antrenament pentru tehnicieni/piloti/piese de schimb etc ca sa le zburam 5-10 ani?

  5. Cel mai economic ar fi cred vreo 15-20 Eurocopter Tiger si restu’ FENNEC militarizat (astea 2 pentru atac) si Panther pentru transport/ASW

    • daca Tiger e prea scump, macar la mana a doua (FENNEC si Panther NOI)

    • Tiger este exorbitant de scump si destul de…debil. Are inca probleme. la bani dati pe Tiger mai bine iti cumperi AH-64E

      • Defapt da, daca oricum sunt la mana a 2-a avem mai multe optiuni (pentru acea categorie)

        Da’ cred ca FENNEC cum il au Filipine + Panther ar putea fi facute in Romania, nu?

        • Panther e varianta militara sa Dauphin, si e deja cam vechi. Am avut si noi 3 Dauphin pe timpul impuscatului, inclusiv cel cu care a fugit de pe acoperisul CC..

      • daca o sa fie vorba de asa ceva o sa vedem la bsda….asa cum am vazut alea de la reanult la expomil, si peste cateva saptamani au anuntat ca vin sa le fabrice aici…deci daca nu o sa fie la basda 2014, inseamna ca nu o sa fie vorba de elicoptere prea curand

        • au fost la expozitii in Romania…….ohooo…asta nu inseamna ca e interesant pentru privirea agera de soim a unora care trebuie sa aprobe sau nu, in stil roman.. 🙂

          • exact…si marile companii stiu asta, asa ca vin in Romania doar in cazul in care produsele lor sunt deja luate in considerare…cel mai bun exemplu francezii cu sherpa/panhard/camioane etc sau ec-135…

          • sunt multe firme, dar nu spune si cu ce o sa vina…6 demonstratii de zbor+3 de elicoptere….la elicoptere o sa fie puma/ec-135 si alouette(sau altceva daca avem noroc)…iar la alea 6 probabil o sa fie mig/iar-99/f-16…si doar atat imi vine in minte…poate o sa faca o demonstratie cu spartanul 🙂 sau poate unele avioane o sa evolueze de mai multe ori….poate vedem un m-346 desi nu cred 🙂 eu unul abia astept bsda

  6. „The Huey” este inca in serviciu activ cu fortele armate ale SUA. UH-1N (cred) este folosit de USAF pentru misiuni de logistica si securitate deasupra campurilor de rachete balistice in vestul Statelor Unite care se afla sub commanda Global Strike Command. USMC are un model cu totul nou UH-1Y Venom care este foarte similar cu AH-Z Viper din punctul de vedere al motorizarii, arhitectura informatica, etc.

    • „Comonalitatea” celor doua din programul H-1 a fost prezentata de foarte multe ori aici in articole legate de elicoptere (cu inima stransa de „what if AH-1 Dracula”) desi nu cred sa fi existat un articol special dedicat pe blog…

  7. @mihai444

    Eu te inteleg, da’ asta cu ortodocshi, frati si alte caca de genu’ cu privire la alte tari fie din est sau din vest, nu are ce cauta MAI ALES in gandirea Romaniei, in general…

    Romania supravietuieste, nu are un parcurs normal, noua ca tara nu ar trebui sa ne arda de chestii simbolice cu privire la alte tari…

    Acu’, Romania e de partea fireasca si benefica.

    Daca cineva ne spune sa ne sinucidem in masa, nu e vina lor daca o facem…

    Inapoi la elicoptere, tot insist pe Eurocopter pentru ca deja se fac in Romania…
    Da, sunt bune si alea rusesti da’ ar fi ca si cum am dat foc la bani si la categoria respectiva de forta…(vioniribu a dat cateva exemple)

    • vezi ca un puma naval ne-a iesit la peste 12 mil. euro si aparatul initial a fost second hand si fara motor makila 😉 puma naval e o reconditionare a unuia vechi.tot imi dati cu superpuma desi daca va uitati mai atent la ce spuneti cum ca ale nostre le avem inca din anii 70, primele(ca si proiectu’)apoi,ca de urmatoarele ati vrea sa tineti inca 30 de ani,asta inseamna ca n-aveti cap.iti inzestrezi armata cu un elicopter proiectat in anii 60 si care sa te duca pana-n 2045,corect? acum zi-mi si mie la modul foarte serios,ce inseamnna productia unui elicopter gen puma in tara?sa strangem cateva piulite ca la ipoteticele camioane Renault la Mizil sau vrei cu totul,deci si motoare,avionica fabricate in tara?caci asta inseamna sa PRODUCI elicopteru-n tara,corect? apoi,cate bucati crezi ca ar putea sa dea armata daca sa zicem ia picat un sac de bani in cap ministrului?10-20-30?pe ce perioada de livrare?apoi,crezi ca o fabrica ca Turbomecanica(care a produs vechile motoare de pe puma) ar putea ea sa traiasca doar de pe urma producerii unui motor makila fabricat intr-o cadenta de sa zicem maxim unul pe luna?apoi,avionica, cine ti-o ”produce”?

      • pumele pe vremea lui ceasca erau facute integral in tara, asa ar trebui facut si superpuma…pumele navale au costat atat pentru ca au fost o serie mica, daca erau din prima comenzi pentru 12 sa zicem, pretul scadea…iar acum de ce zici tu ca nu ne-am permite super-puma? avand in vedere ca prognoza PIB-ului pt 2020 este de 300 de miliarde de euro, de unde rezulta un buget al apararii(2.38% din PIB) de peste 7 miliarde de euro(excludem factorul politic), cu un asa buget nu ne-am permite? e mai bine sa facem afacerea F-16 a doua oara, dar de data asta cu elicoptere…

        • vioniribu ar fi de vis sa avem in 2020 un pib de 300 miliarde euro , noi acum in 2014 ne invartim pe la 120-130 miliarde de euro , sa crestem pana la 300 de miliarde ar insemna 170 miliarde in 6 ani , adica sa crestem cu vreo 28 miliarde pe an adica asta ar insemna sa avem o crestere medie anuala de peste 20% pe an ceea ce e cam utopic in conditiile de azi si daca l-am avea pe napoleon primul la guvernare .

          • Asta inseamna dublarea PIB-ului, daca in 2014 sa zicem ca ne apropiem de 145 mld. euro…

            Nu e imposibil, insa trebuie sa pui in miscare cateva parghii:
            1.) Infuzia masiva de capital si mai ales investitii (fonduri UE, investitii in tehnologii, infrastructura critica dar mai ales in crearea de activitati cu valoare adaugata mare, atragerea de investitii straine) – vezi absorbtia polonezilor de 100 mld. euro din ultimii ani. Practic ar trebui favorizat exportul de produse cu valoare adaugata ridicata, si nu exportul de materii prime.

            2.) Refacerea pietei interne, de la productie, agricultura, la servicii, care ti-ar putea adauga crestere serioasa la PIB;

            3.) Planul de apreciere a leului de care vorbeam in articolul despre BNR, care in 5-7 ani iti poate aprecia valoarea in euro a PIB-ului cu 20-35%, in functie de agresivitatea planului si de restul factorilor de care depinde;

            4.) Privatizarea unui maxim de activitati care inca sunt in posesia statului;

            5.) Simplificarea administratiei si reducerea personalului pana la 6-700.000 bugetari, pornind de la reducerea drastica a taxelor, astfel ca pe masura ce creste cererea de angajari in domeniul privat, macar o cota parte sa provina din disponibilizatii din administratia de stat, prin reconversie profesionala… asta fiind partea cea mai greu de facut, nu ca celelalte ar fi simple :).

            Dar cine s-o faca?

      • Puma Naval a iesit la 12 mil. euro fiind serie mica. Pretul nu este oricum foarte ridicat, daca compari cu modernizarea Super-Puma HC MK-2 de la Eurocopter Romania pt. UK:
        http://www.rumaniamilitary.ro/eurocopter-romania-livreaza-primul-elicopter-modernizat-fortelor-aeriene-britanice
        adica 550 mil. euro pt. 30 de aparate… deci 18,3 mil. euro./aparat, modernizarea fiind probabil mai ampla decat in cazul Naval-ului.
        HC Mk2 reflecta probabil un program mai amplu, cu includerea altor costuri si echipamente in oferta, inclusiv modificari de structura si ranforsari, schimbarea transmisiei si rotorului anticuplu cu unul compozit, modificari ale instalatiei electrice dar si protectie balistica. Despre costurile programelor britanice, mai multe aici: http://www.official-documents.gov.uk/document/hc1012/hc15/1520/1520_i.pdf„:

        http://www.rumaniamilitary.ro/puma-naval-sm-sau-super-puma
        daca luam cazul modernizarii UAE SOC Puma SM (http://www.iar.ro/SM.html) pentru Emirate, care presupunea si instalarea motoarelor Makila1A1 si schimbarea rotoarelor cu unele compozite, pretul era de 89 mil.$ pentru 25 de aparate, rezultand :
        ” 3,56 mil.$ la nivelul anului 2006″, in timp ce SOCAT-izarea a costat pe la 8,3 mil. euro.

        Daca comparm acest Super-Puma refurbished cu un elicopter nou, pretul este sub jumatate, incluzand noi motoare, rotoare si transmisie, practic inlocuind partea cea mai expusa uzurii , un EC-725 Caracal sua un NH-90 costand intre 30-40 mil. euro.

        • eu am luat informatile din prognoza din 2009 http://www.cnp.ro/user/repository/prognoza_pe_termen_lung_2020_primavara.pdf

          avand in vedere ca in 2018 o sa intram in zona euro s-ar putea face ceva schimbari

          • 2009 a fost an electoral si beselu vroia cu orice pret al doilea mandat ,datele alea de la comisia nationala de prognoza de atunci nu au avut legatura cu realitatea ( fapt confirmat din 2010 incoace )
            in al doilea rand pentru noi ar fi un dezastru sa aderam la euro chiar si in 2018 , avem drapaje structurale pe care in cazul in care aderam la euro ( moneda pe care nu o putem devaloriza ) i-si vor spune cuvantul ( asta fara sa amintesc de faptul ca intr-o tara ca a noastra in cazul aderarii la euro preturile cel putin cele la serviciile vitale si la alimente vor creste de 4,5 ori de azi pe maine , nu stiu ce ai spune daca de maine painea ar costa 3 euro franzela de 700 gr la un salar de 200 euro lunar )

  8. Vrem noi ieftin ? vrem noi fiabil ? Ce ? A murit snobismul si parvenititsmul din noi >?

  9. @ vioniribu am vazut ca afirmi mai sus ca rusii nu ne au dat licenta pt AKM nu zau crezi tu ca ne lasau rusii asa usor daca noi am fi facut armele alea fara licenta ? e o afirmatie exagerata aiurea ! ca nu ne au dat licenta pt T-72 ihmm. da faptul ca am facut Tr 125 nu putea fi ceva mai bun ?! Care al dreacu seamana cu 72 u cam leit . a da de alea pe care ni le au dat de nu spui stimabile coleg , ce a fabricat Moreniu ca TAB nu a fost din licente , MLI -84 nu a fost tot din asa ceva si obuzierul autopropulsat Md 89 .
    sarii pe rusi dape englezi de ce nu i pomenisi ca nu au vrut sa ne dea licenta pt motoare pt IAR 93 de care am vrut noi la inceput .
    Cat despre de ce nu ne audat rusii multe era pt ca Ceausescu facea destule impotiva lor dar tembelistii din nato au crezut ca e doar un joc dublu cand au aflat a fost prea tarziu pt noi.

    • Rusii ne-au dat o gramada de licente si le dadeau GRATIS pentru dotarea armatei. Plateai ceva doar daca faceai export.

    • @caporalmusat dupa 89 au fost probleme cu akm-urile, le produceam fara licenta, si rusii chiar au facut gura…iar acum TR-125 a fost facut prin eforturi proprii si prin inginerie inversa, pentru ca, cumparasem 30 de T-72 sprecial pt asta…si nemotoujours a spus ca nu ne-au dat licenta pt t-72 si mig-23…

      acum noi vorbeam de rusi, nu de englezi, ca daca e sa o luam asa toti ne-au furat…iar acum, ce te asteptai, noi eram membrii in pactul de la varsovia, englezii erau membrii NATO…e ca si cum americanii ar vinde F-16 coreei de nord, sau cubei…sa fim seriosi…acum daca ne-am duce la englezi sa luam licenta de motoare crezi ca nu ne-ar da? iti spun eu ca pentru bani ne dau orice…daca romania ar avea bani si capacitati ar putea sa se duca si sa ceara licenta de eurofighter sau f-16, si am primi…

    • seamana tr-125 cu t-72 vanila da nu rasare , m-am uitat pe fisa tehnica a lui tr-125 si la toate capitolele e sub t-72 si din pacate pentru tr-125 handicapul e destul de serios , poate asta a fost si motivul pentru care nu s-a mai continuat dezvoltarea proiectului

  10. Mi 171 este astazi un elicopter puternic, duce pana la 30 de militari, zboara in absolut orice conditii meteo: iarna, vara, noaptea, pe ploaie si zapada, etc, etc, iar pretul unui aparat variaza in jurul valorii de 15-16 milioane de dolari, mult mai ieftin decat un BlackHawk si destul de apropiat de Puma Naval – 12 milioane de euro, ori e clar pt toata lumea ca un Mi-171 este cu mult peste Navalul nostru care nici sonar submersibil nu prea poate sa foloseasca, asadar…

    Puma, dpmdv, si-a cam mancat malaiul, nu ca n-ar fi bun dotata cu motoare Makila, dar la cum se misca ai nostri slaba speranta. Pe de alta MAI-ul tocmai ce si-a refacut resursa la M-8/17, aflate in dotare, in Ucraina, asadar nu am pleca de la zero stim ce sa facem cu acesdt tip de aparat. Nu cred ca in Ro se vor mai produce elicoptere de la zero, astfel ca pentru flota de trasport, MEDEVAC, supraveghere si tinnd cont si de pretul foarte avantajos am putea sa fim si noi baieti destepti.

    • Ce-ai bre, te-a lovit depresia, te-a batut nevasta sau te-au corupt astia 🙂 🙂 ?

      In loc sa facem noi niste Pume de 12 milioane si pana la 16 milioane am avea inca 4 milioane per bucata pt eventuale upgradeuri de motoare, rotoare etc..mai bine luam de la rusi Mi-171 🙂 ?

      Arhenghele – Mda… unde esti bre sa-l iei la palme pe baiatul asta ca sa-si revina 🙂

      Nu ca am fi noi in pericol iminent sa mai fabricam noi ceva 🙂

      Oricum, de la rusi nu vom putea cumpara niste zeci de ani de acum incolo, pt ca o sa sune teblefonu la Cortoceni de peste Marea Balta si … Sir, yes Sir!!!

      • Si polacii au cumparat cinci Mi-17 pt Afganistan si nu le-a zis nimeni nimic. Daca erau bune si ieftine luau si ei BalckHawk, dar cica e scump al dracului si cara doar jumatae din numarul de militari pe care-i duce un 171 dasta.
        Iara fata de Puma, SuperPuma Cougar etc, etc, este efectiv mai bun, duce mai mult si mai ieftin.

        • Bre, noi nu suntem polacii 🙂 … aia parca mai au asa un pic de independenta…
          Noi suntem am mai zis – „Sir, yes Sir!!!”

          Nu am nimic cu elicopterul ala rusesc asa din principiu. Parca si americanii au adus in AStan elicopter rusesc sa le care epava la un Chinook, ca ale rusilor zburau mult mai bine la mare altitudine decat ale americancilor.

          Dar decat sa dai 16 milioane pe rusesti mai bine le mai carpesti pe ale noastre cu niste motoare mia puternice si niste rotoare mai noi.

          Si de carat ce sa mai care, cu 10 elicoptere ne cari toata armata, ca restul sunt functionari prin birouri 🙂 iara mai ieftin pur si simplu nu ne trebuie…

      • Adevar grait-ai marite GSG 🙂

        Ce-ai batit George? Ti-e ciuda ca nu mai avem MI-8 decat la MAI? Pai nu e nevoie decat la MAI de ele 🙂

        Si chiar de-am cumpara amu 20-30 de bucati, nu stiu la ce ti-ar folosi transferul de tehnologie, ca pentru revizii si modernizari exista deja mai multe fabrici: parca 2 la rusi (una la Skt. Petersburg si fabrica „originala” din Asia), polonezi au si ei drepturi de mentenanta, slovacii au si ei alta, unde ne-am trimis cealalta jumatate a parcului… Cam mare bataia, mai ales ca urmeaza ca rusii sa introduca succesorul lui MI-8/17, si anume MIL MI-38:
        http://en.wikipedia.org/wiki/Mil_Mi-38

        treptat-treptat utilizatorii de MI-8/17 vor ramane doar cu posibilitati de modernizare/mentenanta si cam atat…

        Amu’ referitor la Puma, ale noastre cred ca mai pot zbura inca 10 ani minim, daca li se schimba motoarele dar mai ales rotoarele, care sunt elementele cele mai solicitate, dupa cum le-au facut ai nostri pe ele ale UAE SOC. Iar piata de modernizare pentru Puma la standard Super-Puma e inca vasta, de ordinul sutelor de exmplare, in timp ce Eurocopter se ocupa doar de modernizari de la Super-Puma in sus, din ce am inteles eu. Poate doar Denel ar mai misca ceva, dar nu au licenta, ei modernizand doar parcul intern…

    • Salutare baieti, vreau sa va explic cum am incadrat poza cu elicopterele pusa de George, ce cod trebuie folosit…

      E de fapt un cod pentru incadrarea (frame) de…video (in cazul de fata, Eurofighter Typhoon cu „full weapons load”, preferatul lui George), iata exemplul:

      < iframe width="560" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/OsjrBD99-iQ" frameborder="0" allowfullscreen >< /iframe >

      Pur si simplu am luat codul si am inlocuit URL-ul pozei (http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/ae/Afghan_MI-17_helicopters.jpg/800px-Afghan_MI-17_helicopters.jpg), schimband si cele doua numere pentru latime (width) si inaltime (height).

      Mai exact am luat o poza cu elicopterele de pe Wikipedia ce avea latimea de 640 si inaltimea de 414…am facut un calcul ca sa ajung la latimea de 500 care mi s-a parut mai normala pentru incadrare, asa ca efectiv am redus (resize) poza cu 78%, rezultand latimea de 500 si inaltimea de 323.
      Aceste doua numere rezultate, impreuna cu URL-ul pozei le-am bagat in „sablonul” prezentat prima data, astfel ca respectivul cod final de incadrare a pozei arata in felul urmator:

      < iframe width="500" height="323" src="http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/ae/Afghan_MI-17_helicopters.jpg/800px-Afghan_MI-17_helicopters.jpg" frameborder="0" allowfullscreen >< /iframe >

      ATENTIE, ca sa va iasa, nu trebuie sa lasati spatiu intre sagetile stanga-dreapta ” < " , " > ” si restul.

      • @Razvan Vere sa-ti deie Al de sus sanatate! 🙂
        @Marius, bre tu sti ca mie imi plac Pumele tot atat de mult precum spanacul, da sansa sa luam noi ceva Mi-171 e dincolo de teoretic e deja ezoterism curat. Intr-o lume normala poate ca am lua, in realitatea noastra Pumele se vor mai preface ca zboara inca cativa ani, pana cand vor incepe sa cada, nu ca acum ar zbura de ar dudui aerodromul sub ele.
        Si nu se poate compara un Mi-8 cu un IAR 330.

  11. …ar fi bun un mi-171 cu motoare makila….licentiate..si fabricate..macar asamblate la Romanica…mentenanta tot..

    • Dar la ce iti trebui Makila la MI-17?

      Turboméca Makila 2A1 turboshaft engines, 1,776 kW (2,382 hp) la EC-725
      vs
      Klimov TV3-117VM turboshafts, 1,633 kW (2,190 shp) la MI-17
      sau
      Klimov TV7-117V or Pratt & Whitney Canada PW127/TS turboshaft, 1,864 kW (2,800 shp) la MI-38

  12. ..plus flota.de Pume..revitalizata..si adusa la zi..in aceleasi conditii..motor etc….armata ,politie, jandarmerie,frontiera,sanitar,isu,transport..ar avea de lucru..

    • 🙂 Da bre da un lowcost Super Puma nu este egal cu un Mi-8. Iar elicopterul nu este Logan. Cum adica lowcost?! Are mai putine pale, duce pasagerii cate doi p-o roata 🙂 ! Si de face un lowcost daca SP este atat de bun?! Si tot le-a iesit mai scump 🙂 🙂 .
      Nu te mai lua de Mi-8 ca-ti tavalesc SuperPumele de sar palele din ele! 🙂 Acesta este un avertisment. Daca vrei razboi civil pe blog, ca tot e la moda – intram si noi in randul lumii bune – mai zi tu ceva de Mi-171, Mi-28N si Kirov. Jihadul, si ambasada Rusiei 🙂 , pe capul tau, necredinciosule si blasfemiatorule care esti!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *