@Focar @Mircea Multumesc…deci e destul de clar ca MANPADS-urile sunt letale pe o distanta asa mica…insa nu inteleg de ce nu au folosit contramasuri. Presupun ca sistemele trebuiau sa ii avertizeze si aveau timp sa le declanseze.
@Mihu Posibil, desi as spera sa fie vorba de incompetenta pilotilor(Dumnezeu sa ii ierte), pentru ca altfel e clar ca, impotriva unor astfel de sisteme, cam orice elicopter inafara de Apache/Tiger e tinta sigura.
Insa pe de alta parte si reciproca e valabila…adica niste Stinger pentru Armata Romana ar fi un mare plus impotriva Mil-urilor rusesti.
@vionribiru
Nu cred ca e vb de incompetenta pilotilor,se vede la sec 29 cum activeaza dispozitivul de cautare si numara 10 sec sa vada daca elicopterul lanseaza contramasuri..e clar ca asistam la o dedicatie speciala de la tzar pt sultan…parca am avea si noi niste sist aa asemanatoare( CA 94)…. Pana la stingere..ne mananca..Mil urile…
Racheta e ghidata IR.
In acest fel nu stii ca sa tras spre tine.
Contramasurile se lanseaza atunci cand ai certitudinea ca esti luat in vizor sau preventiv.
Pilotul nu a stiut ca vine spre el. Orice elicopter poate fi doborat asa fara probleme.
nu-i adevarat . exista sisteme tip contramasuri atat active cat si pasive care ajuta la detectie . depinde daca elicopterul/avionul avea acele contramasuri , daca dpdv fizic si software sunt aduse la zi si mai ales daca sunt pornite (au fost cazuri cand politii fie au uitat sa le porneasca, fie nu le-au pornit pentru a nu da de gol pozitia lor , lucru ce i-a facut vulnerabili cand au fost detectati)
SI pe Ka-52, si pe Tiger, Apache, Supercobra AH-1Z sunt instalate.
Diferenta este între viatà si moarte.
Detectia imediatà a lansàrii unei rachete declanseazà sistemele de lansare de „decoy”, „leurres”, scuzati-mà nu stiu termenul românesc. Dà o sansà ca racheta sà fie amàgità, chier dacà nu este o solutie 100%.
@ Mirceadecoys … leurres (banuiesc ca in franceza) , lures pe engleza … eu stiu ca sunt momeli (ca de pescuit) … nu ?
100 % nu te scapa nimica ,dar de aceea cand se lanseaza ” momeli ” se lanseaza 4-6 … cat mai multe , pentru a creste sansa de a pacali racheta @ Cristian1
@ cristian1 : in general ” conditiile ” de functionare si eficacitatea sunt clasificate ca fiind secret .
stiu doar ca nu e asa de simplu ca ” am apasat pe buton , contramasurile sunt online si sunt protejat ” . au un timp mort de auto-calibrare in care isi testeaza toate frecventele de bruiaj/detectie etc .
eu stiu ca nu se pornesc decat rar de la sol , pentru ca ii bruiaza pe toti care sunt in jur (turn de control,comunicatii etc) .
pe de alta parte , contramasuriel pasive nu ii deranjeaza pe cei de la sol .
Cine?Asta!Baiatu testa laseru lu Coanda pe avioane,sa vada daca se topesc ca tancurile rusesti.Un proiect romanesc de sistem antiaerian,antitanc,antitot.
Scaunele nu-i ajutau cu nimic, pilotul nu sare imediat, incearca sa evite, lupta.
Pacatul lui Erdiogan, el a bagat din nou zanzania intre turci si kurzi.
Nu-s expert da cred ca are legatura cu avionu ala pictat cu stelute rosii.
Ce napsa e sa le dea cineva manpads-ri la aia cu care te sicanezi prin munti. Pe langa ca e nepoliticos iti poate afecta siesta.
Oare o fi pacatul lui Erdogan?
De cati ani are PKK -ul usa deschisa instantaneu la Kremlin? MInim 30 de ani…
De cati ani albeste mafia PKK bani negri prin Europa si nu doar? Cel putin 30 de ani….
De cat timp exista violentele intre turci si kurzi? Inainte ca Erdogan sa foloseasca pempersi…
O fi si Erdogan prost de gura si de fapte, dar se vede de peste 35 de ani amestecul rusesc in problema kurda…
PKK are biroul chiar la Kremlin… Iar ce se intimpla cu kurzii la ora actuala este si rezultatul amestecului rusesc in politica interna a turcilor…
Daca le dai nas la ivani fac acelasi lucru si in zona Harkov…
Amestec mai multiplu, dar dacà esti obsedat de o singurà directie, nu vezi totul.
Kurzii nu sunt numai PKK, de altfel sprijinit nu numai de rusi (sovietici) ci si de greci, ciprioti si sirieni.
Ceilalti kurzi (kurzii cei buni) din Irak au fost sprijiniti si mai mult de SUA (furnituri militare si zonà de interdictie aerianà).
Iar americanii si rusii au gàsit teren de prietenie sprijinind împreunà pe kurzii din Siria (YPG-ul, fortele armate ale PYD). Acum, în acest ultim caz, greu sà povestesti de amestec numai dintr-o parte 🙂
„Postac american”, ca sa te citez pe tine! (logica ta… in toate postarile doar proAmerica) ca parca ziceai ca daca eu postez cu argumente proRusia in anumite situatii as fi postac!
Daca rusii le furnizeaza tehnica moderna de lupta kurzilor, in cantitati suficiente si sprijin logistic, inclusiv in instructori militari, militarii turci vor avea mari probleme.
date dracu’ rachetele astea… https://en.wikipedia.org/wiki/2002_Khankala_Mi-26_crash tot igla a zapacit helicopteru ala rusesc in Cecenia de a aterizat fortat in propriu camp de mine ( rusesc) 127 soldati rusi morti in propriul camp de mine…
Eee,premiera in lansarea unei rachete fara clasicul ” alahu snackbar”…..un stat kurd de jure si nu numai de facto ar fi absolut binevenit in zona!energiile bataioase ale celor doi dictatori ar gasi un debuseu ideal in zona,spre linistea europei de est si moartea corectitudinii politice a vestului..
Nu va mai certati ca era elicopterul american si racheta ruseasca sau invers ca in Cecenia sau Afganistan elicopterul rusesc si rachetele americane. Intr-un mediu „infestat” cu rachete A-A (in mod special cu ghidat pasiv IR) elicopterele si avioanele de joasa altitudine nu au sanse. Punct. Cad ca plumbii cand in zona apare aparare A-A cat de cat.
De aia fac americanii F-35, teoria cu „elicopterele antitanc” din anii ’80 e teorie si cam atat. Sunt bune pt. vanat insurgenti care nu beneficiaza de umbrela A-A si cam atat.
Aviz amatorilor de 100 de Cobre romanesti si A-10 forever.
Din motivele enumerate de tine vor militarii de cariera din aviatia militara a SUA ca A-10 sa fie retras din activitate iar locul sau sa fie preluat de F35 care este mai potrivit pentru a face fata actualei tehnici de lupta AA, extrem de letala pentru A-10.
@ sorin : in primul rand F-35 zboara mult mult prea repede pentru a efectua operatiuni CAS de tipul celor pe care A-10 le practica .
in al 2lea rand F-35 nu poate cara atata armament cat A-10 . reformulez : nu cara atata armament in bay-urile interne cat A-10 in total . o sa zici ” pai isi ataseaza rachete pe aripi ” … pai si atunci de ce sa dai 100+ milioane de $ pe un avion invizibil … care nu e invizibil ?
in al 3lea rand F-35 nu are o protectie sporita pentru pilot la fel de buna ca A-10. tin sa-ti reamintesc ca in principal A-10 isi are pilotul intr-o cusca de titan+alte materiale compozite .
in al 4lea rand , A10 e blindat pana in dinti , avand blindaje peste tot , sisteme secundare hidraulice si electronice in caz de ” probleme ” . au fost destule cazuri in care A-10 a fost lovit de Igla-uri multiple , si a aterizat fara probleme . esti sigur ca F-35 rezista la asa ceva , mai ales ca are o groaza de cablaraie , calculatoare si cipuri care fac avionul cam ” vulnerabil ” mai ales ca nu are un blindaj la fel de eficient .
in al 5lea rand F-35 nu e la fel de agil ca si A-10 . reformulez ! uita-te la ce viteze si unghiuri opereaza A-10le si compara cu F-35 . Uita-te la avionica F-35 comparativ cu A-10 . O fi ea mai avansata dar nu e axata ” doar pe CAS ” , ori A-10 e specializat pe CAS . apoi este aerodinamica F-35 care nu e facuta pentru ca F-35 sa zboare la 3-400 km/h … si deci , lipsa de agilitate a F-35 la acest tip de misiuni .
Supercobra AH-1W turcesti au lansatoare de „chaff” si de „flares”, numai cà sunt manuale. Doar versiunea AH-1Z are detector de lansare rachetà si lansarea automaticà de contramàsuri.
Dupà mine este o gresealà tacticà a pilotilor. Nu zburau de agrement, erau în plinà zonà de luptà, se vede si o explozie (artilerie sau armà aerianà), se aud detonatii. Pe videourile din Siria, se vàd Mi-24 rusesti lansând preventiv „flares”, chiar dacà nu au fàcut obiectul de atacuri cu MANPAD-uri.
In primul rand helicopterul respectiv nu este un Whiskey ci un Papa (AH-1P). Whiskey are integrat in „electronic warfare suite” un AN/AAR-47 Missile Warning System care iti da un indicativ atat vizual cat si oricular si initiatiaza automat contra masuri prin dispensarea de „chaff”, „flares” sau un dispozitiv pentru bruia un radar via un AN/ALE-39 Countermeasures Dispenser Set (CDS). Ce nu au modelele Whiskey turcesti este un AN/ALQ-144/147 Directional Infrared Counter Measures (DIRCM).
@Alex
Îmi pare ràu sà contrazic unii din rarii membri ai forumului care stiu ce vorbesc, dar acum gresesti :
Dacà ar fi un Papa, ar fi un « simplu » Cobra (cu un motor) nu un Supercobra si nu ar avea rotor cu patru pale ca elicopterul doborât.
Informatiile despre contramàsurile la bord le am de aici si de altundeva nu am : http://www.army-technology.com/projects/supcobra
Or ce descrii dumneata ca instalat pe versiunea Whiskey sunt majoràrile pentru versiunea Zulu.
« The H1 Super Cobra upgrade includes provision of a new electronic warfare suite. A new radar warner, the AN/APR-39(XE2) from Lockheed Martin, replaces the Lockheed Martin AN/APR-39(V) 2 pulse radar warner and the AEL Industries AN/APR-44 continuous-wave radar warner.
The ATK AN/AAR-47 missile warning system has been included in the upgrade suite. AN/AAR-47 uses infrared detectors to detect the missile plume. The Goodrich (formerly Raytheon) AN/AVR-2A laser warning receiver has also been added. The infrared countermeasures system is the AN/ALQ-144A developed by BAE Systems IEWS (formerly Sanders, a Lockheed Martin company).
The helicopter is also equipped with the AN/ALE-39 chaff and infrared flare dispenser manufactured by BAE Systems Integrated Defense Solutions (formerly Tracor) and Lockheed Martin Tactical Defense Systems. »
Mircea, si AH-1W are tot doua pale. Doar la Z s-a trecut la 4 pale.
A mai existat prototip de W cu 4 pale, dar nu a ajuns la serie, modificarile fiind introduse doar la Z:
„AH-1(4B)W Viper
„Four-Bladed Whiskey” test version with a 4-bladed bearingless composite main rotor based on Bell 680 rotor. A prototype was converted from AH-1T 161022″ https://en.wikipedia.org/wiki/File:ROCA_Bell_AH-1W_Super_Cobra_(209)_Aoki-1.jpg
Eu disting 4 pale pe video. Si nu datorità efectului optic.
Stiu cà era prevàzut pentru Zulu. O fi un „upgrade” turcesc si nu cred cà l-au aplicat la Papa.
Stiu ca m-am operat recent la ochi, dar nu cred ca sunt orb. Whiskey au avut si au in continuare 2 pale. Aparatul din video are 2 si nu 4 pale. Cate despre modernizarea respectiva tin sa te anunt ca am vazut modele Whiskey cu DIRCM inca din 1991. Daca or fi fost un Whiskey „nacele” de la mortor sunt foarte usor de distins fiind mult mai proeminente, la fel si „air intakes”. Destul de dificil de deslusit in acest video, dar asta este un Papa si nu un Whiskey.
Turcii nu se asteptau ca luptatorii kurzi sa detina asa ceva.Poate ca in viitor tancurile rusesti vor face cunostinta directa cu Metis M, Kornet si RPG29.Viitorul poate fi plin de surprize.
Ca vorbisem acu cateva zile despre Ka52 si am fost criticat cand am spus ca apreciez elicopterul, Ka 52 are si contramasuri AA pe langa catapultarea pilotilor. In conditiile din filmarea data, nu prea isi fac efectul nici contramasurile, ce-i drept …
Da, *clasica* dilema. Sa mai ridici elicoptere si avione de la sol cand toti insurgentii au rachete aa?? Ucrainieni stiu din astea mai bine ca turci cum sta problema, au cam ramas cu 50% din inventarul de mi24 si mi8 dupa ce au trimis rusii cadouri tip igla pe acolo. Sa fiu sincer ma cam apucase curiozitatea de unde gasisera jihadisti fn6 prin siria decat igla, ca nu prea aparea pe lista de cumparaturi, dar na, se mai intampla. Se pare ca au gasit, primit, o gramada de tipuri de rachete aa portabile pe acolo, dar e problema cu personalul. Bateria de pe ele tine vreo 30 sec timp in care trebuie sa incadrezi avionul. Aia preocupati sa urle pe alah in sus, in jos, si mai putin cU tehnica, se termina bateria inainte. Zeci de cazuri, plin pe youtube. Si nu aveau cu ce sa o incarce, e ceva mai speciala procedura. Deobicei se schimba, ca expira si aia chiar daca nu o folosesti. Asa fiind ramaneau jihadisti cu racheta, dar sistem de ochire nexam. Ala de a lansat era mai antrenat zic eu, de aia nici nu urla pe acolo de prost.
Iar, domnule @gogu, cobrele nu reactioneaza bine la rachete aa tip igla, dar cu a10 si su25 alta poveste: blindaj rezistent pana la 30mm la fuselaj, zboara doar cu un motor, juma de aripa, din astea. Poate dupa 2,3 , exista o problema, dupa 1 nu prea. Acum cu exceptia de rigoare, adica dai cu un sa2 sau ceva mai bun dupa avion, dar am citit o multime de cazuri documentate in care s-au intors la baza dupa lovituri directe, si nu imi amintesc un singur caz in care sa fii picat un exemplar de la o lovitura de igla, stinger, ecc. Nici macar in afganistan cu su25. Care stie unul sa scrie, ca eu nu.
@alexandrovici, povestea e ca au scapat (inclusiv prin noroc) cateva A-10 si Su-25 in urma lovirii cu MANPADS. Si s-au facut poze, samd, samd. Dar altele, destul de multe, nu au scapat. Atat A-10 cat mai ales Su-25. Pen’ca…adevarat, un Su-25 sau A-10 au mult mai multa durabilitate decat sa spunem un F-15 sau F-16 dar metafora cu „tancul zburator” ramane fix o metafora.
1. February 2 1991– An A-10A Thunderbolt II (Serial Number : 80-0248) was shot down by an Igla-1 (SA-16) surface-to-air missile. The pilot (Captain Richard Dale Storr) was captured. He was released on March 6
2. February 5 1991 – An A-10A Thunderbolt II (Serial Number : 78-0722) AAA ground fire 60 miles north west of Kuwait city while attacking Republican Guard targets. Thought to have been engaged by SA-13 ‘Gopher’ SAM. Pilot Lt Robert Sweet ejected and made Prisoner of War. He was released on March 6.
3. February 15 1991– An A-10A Thunderbolt II (Serial Number : 79-0130) Hit by ground fire approx 60 miles northwest of Kuwait city while attacking Republican Guard targets. Thought to have been engaged by SA-13 ‘Gopher’ SAM. Pilot Captain Steven Phyllis killed in action.
4. February 19 1991 – An OA-10A Thunderbolt II (Serial Number : 76-0543) was shot down by an Strela-1 (SA-9) surface-to-air missile 62 nm North West of Kuwait city. Pilot Lt Col Jeffery Fox (40 from Fall River, Mass) call sign „NAIL53” injured as he ejected, captured as POW and released March 6
5. February 27 1991– An OA-10A Thunderbolt II (Serial Number : 77-0197) crashed killing pilot Lieutenant Patrick Olson (posthumously promoted to Captain) after a reconnaissance mission over Kuwait on 27 Feb 1991, call sign NAIL 51. Aircraft had been hit by surface-to-air missile and was attempting a landing at KKMC FOL
6. 8 April 2003 – A-10A 78-0691 of 124th Wing/190th FS shot down by Iraqi Roland SAM; pilot survived
La Su-25 nici nu mai are rost sa insir, au fost doborate cu zecile de MANPADS, doar in Georgia vreo 3 in cateva zile, in Ucraina vreo 4, nu mai spun de Cecenia sau Afganistan.
Da, foarte corect. Uitasem de varianta *motorizata* a iglei, respectiv sa13, ca94, ca95 din astea. Desi nu e chiar acelasi lucru, prin prisma sistemului de ochire, mult mai performant decat cel portabil. Cazul 5 nu e specificata racheta, cazul 6 e alta categorie de racheta. La su25 vreo 3 cazuri confirmate prin cecenia si georgia. Alea cu afghanistanul alta poveste. Am vazut un documentar in care se descrie ca singurul avion de care se temeau era su25, iar majoritatea celor pierdute in conflict au fost de la rpg7. Da, ati citit bine. Observau rutele de survol, se urcau in copaci,se legau, si dadeau cu rpg-ul dupa ele. Ingenios ce e drept, pana le-au interzis pilotilor sa mai zboare jos. Se pare ca din cauza puterii de explozie faceau asta. Din cauza blindajului cu stinger-ul mai greu de rezolvat, mai ales ca rachetele aa explodeaza la proximitate, nu la lovitura directa. Fapt care le scapa la multi.
Oricum, per total sa zicem ca vreo 3 a10, si 10 su25 pierdute de la sisteme portabile in 40 de operare e putin. Si din astea cu indulgenta si discutabil jumatate: unde a fost dauna majora, pilot, ecc.
Da, nu au fost multe conflicte de gherila, tip siria sau cecenia, unde sistemele portabile se gasesc in abundenta, dar tot e putin. Iar f16 nu e cu nimic mai breaz chiar daca are alte caracteristici de zbor, dar fara blindaj. A se aminti f16 distrus de sarbi cu sa13. Mai repede dobori un avion fara blindaj decat unul cu blindaj. A, ca poate ar trebui un model mai nou, cu tehnologii moderne de fabricatie, ecc. Asta da. Dar as prefera oricand su25 sau a10 in 48 de bic decat 12 de f16.
Puteti compara mai jos o lovitura de Igla pe un Mi-24 in Ucraina cu ce am vazut pe Cobra-ul turcesc – zona lovita mi se pare cam aceeasi. E clar ca niste blindaj suplimentar si un air frame mai solid isi fac treaba
Kurzii nu sunt papagali sa o dea inainte cu Allah in sus si jos.Asa fac arabii si pakistanezii.
Daca kurzii vor fi instruiti de instructori rusi vor face treaba buna in fata trupelor turcesti de ocupatie.Kurzii au dreptul sa aiba propria tara asa cum au si turcii acest drept.
Tocmai cind vroiau sa le infrumuseteze si ei! http://www.janes.com/article/52546/turkish-industry-to-upgrade-foreign-cobra-attack-helos
Nu stiu daca contramasurile ar fi ajutat,din ce am vazut pilotu cred ca doar a avut timp sa auda avertizarea nu si sa execute manevre de evitare.Cel putin eu nu am vazut manevra.
In zona aia americanii sint cam intre ciocanel si nicovala.Kurzi sint aliatii lor impotriva talibanilor dar sint inamicii aliatiilor lor turci.Si kurzi au in stapinire de facto o mare zona din Iraq si daca talibanii dispar din peisaj nu cred ca Iraq-ul ,,democratizat” are capacitatea sa reaia acel teritoriu.Asa ca vor ramine acolo si cum se stie,visul kurd e un stata national care sa cuprinda si parte din Turcia si cum americanii nu ii pot ajuta ramine doar prietenul cel mai bun al popoarelor ,,oprimate”….Este ursul!.Si gata rugul ,mai ramine sa apara un dement sa dea foc la toata sandramaua.
Apreciez atentionarea dar lucrurile sint in miscare rapida,asa ca…
,,That scenario is no less plausible than the notion in 2014 that a Salafist movement would exercise sovereignty over parts of Iraq, Libya, and Syria, with multiple outposts in North, East, and West Africa, the Sinai, and Afghanistan. It is also plausible given the fact that this movement has withstood a concerted onslaught from the most technologically and doctrinally sophisticated military in history. That expectations of triumph have repeatedly been dashed by new tragedies such as the November 2015 Paris and March 2016 Brussels attacks is reason enough to take seriously the possibility of an ISIS–al Qaeda alliance.,,
Un elicopter – orice elicopter- care zboara jos, cu viteza mica, este foarte vulnerabil. Elicopterul nu are practic rezerva de viteza sau de altitudine, a unui avion, pentru a manevra si se bazeaza strict pe sistemele sale pasive de protectie, iar Igla S este destul de moderna.
Daca tot vorbim de rachete ghidate in IR, cele mai moderne nu prea mai pot fi pacalite decat de sisteme active in IR, adica de sisteme care gasesc rachete dupa lansare si-i baga un laser in senzor, in rest…
AIM 9X, probabil si Verba rusesaca, nu prea mai se duc dupa „momeli”, ci se duc dupa imaginea obtinuta la prima mana, fac diferenta intre schimbarile bruste de luminozitate si evita momeala, ca si diferenta brusca de traiectorie si pastreaza in vizor avionul/elicopterul.
Pilotii nu aveau ce face.
nu-i chiar asa de simplu Cristiane , pentru ca pentru fiecare racheta exista o contramasura . iar pentru acea contramasura se fabrica o racheta mai desteapta . iar pentru racheta aceea desteapta se fabrica o contramasura geniala . e un cerc vicios …
daca mai adaugi la asta si o buna cunoastere a tacticilor militare , cunoasterea buna a propriului echipament si a vulnerabilitatilor inamicului , ajungem sa ii dam drepate batranului Sun Tsu .
CA-94. Un fel de Strela (proiectata in URSS in anii ’60). Ultimul zvon e ca nu se mai trage cu ele din cauza ca s-au deteriorat motoarele. (motoarele racheta trebuie inspectate la vreo 10 ani din cauza ca se degradeaza amestecu’).
Democratie, libertate, noncenzura, bla bla bla valori.. chestii pe care nenorocitii aia de chinezi nu le au…(de fapt nu le are nimeni care nu este doar cu america)
https://m.youtube.com/watch?v=ZThGtBLeDuU
Se pare ca a mai fost unul.
Daca au fost lovite in acelasi interval (zilele astea) inseamna ca PKK au primit un transport.
Pare mai degraba un CH-46 din imagini, un elicopter care oficial nu ar trebui sa se afle in inzestrarea Turciei. Tragatorii par a fi de origine turcica : tipa „Urdum” si „Dustu” la sfarsit – L-am lovit ; A cazut
Drull, Alex_2 posibil sa dreptate – nu imi dau foarte bine seama din imagini. Am presupus ca este cel din acelasi incident; Turcia ar trebui sa aiba CH-47.
au fost cel putin trei in echipa.
tragatorul si doi observatori
practic racheta a fost lansata la rasul pantei
pilotii nu au vazut-o decit tirziu,
totusi, dupa cum tinea arma, e posibil ca tragatorul sa nu fie kurd, ci aliat in deplasare??
pacat de vietile pierdute.
Deocamdata MANPAD-ul reprezinta moartea pasiunii pt. elicoptere, de aceea, cand Rusia are o flota destul de numeroasa, este atat de importat sa ii produci (CA94+ si ceva echivalent CA95+).
Cateva date mai vechi:
1) The Afghan mujahedeen killing of 269 Soviet aircraft with 340 such missiles;
2) Desert Storm evidence that IR missiles produced 56% of the kills and 79% of the Allied aircraft damaged.
Se pare ca senzorii IR sunt destul de greu de pacalit, avand in vedere si ce fac americanii care incep sa dezvolte AIM 9x III (ce surpriza placuta ca am cuparat AIM 9x, cei drept cifra mistica 12…) complemetara AIM-120D AMRAAM (atunci cand acesta pot intalnii bruiaje care sa ii afecteze drastic precizia):
„The need for the AIM-9 to have an increased range was from digital radio frequency memory (DRFM) jammers that can blind the onboard radar of an AIM-120D AMRAAM, so the Sidewinder Block III’s passive imaging infrared homing guidance system was a useful alternative.”
//
„Even in the face of these subversive actions, Germany has made it a matter of policy to minimize Russia’s negative approach to the West. For example, at the 2016 Munich Security Conference, Russian Prime Minister Dmitry Medvedevmade the disturbing declaration that the world is “rapidly rolling into a period of a new Cold War.” German foreign minister Frank-Walter Steinmeier refused to acknowledge Moscow’s belief that we are once again in a Cold War, and took upon himself to clarify the Russian position in order to downplay Medvedev’s adversarial language: “What Medvedev meant to say is that we need to avoid a new Cold War.” Despite such belligerent statements by Moscow, Germany continues to work very hard to avoid provoking Putin while also encouraging other Western countries to compromise with Russia.
Ar fi interesant de comparat daca modul agresiv in care rusii isi folosesc elicopterele de atac in Siria este mai eficient impotriva MANPADS-urilor decat cel vestic – mai stationar.
Poate turcii ar trebui sa invete aceasta lectie. Un elicopter trimis pentru CAS, singur, intr-un asemenea relief si in plina zi demonstreaza ca nici ei nu sunt prea departe de mentalitatea si „tactica” araba.
Eu ce spunem pe aici pe undeva? … pot sa para jupani dar de fapt tot niste speriati sunt. De secole se schimba armele si arabii nu trec de performanta de a lua bataie constant.
Axeasi marie cu aceasi palarie aprox. Ma indoiesc. Au luat bataie tot timpul …. si acum nu sunt in stare sa ii disciplineze pe kurzi care au doar armament usor. Stii de ce? Eu a fost in kurdistan si am vazut diferenta … turcii sunt moi … se prind greu … destul de comozi si total lipsiti de imaginatie.
Grecii au reputatia de a fi buni luptatori, spaniolii, irlandezii. Acuma chiar de turci nu am auzit, veneau frunza si iarba si tot i-am calcat in picioare.
Ii avamtajeaza pozitia geografica, in rest…
Chiar ca din greseala. Ca europenii au fost mereu ocupati sa se bata intre ei in loc sa-i puna pe astia la respect. O tara mica la nord de dunare a fost suficient sa le tina piept si sa-i puna la respect.
Aici ai nimerit-o.
Cine zicea, pe acest site, sa cumparam Super Cobra ?
Ca nu stiu ce performante are si ce bine aduce industriei. Hai mai, ca mai bune sunt Pumele decat altele, cum si masina Dacia Logan este mai buna decat echivalente de marci straine! Problema este ca unii sunt ametiti complet, de fapt asta este una dintre probleme! Pe de alta parte le este teama sa nu faca lumbago daca cumpara Dacia. Sau le pute orice produce tara asta!
@Victor, doar ca „disco-ball”-ul ala de pe Apache nu e ultima tehnologie. Daca racheta are cautare in mai multe benzi de frecventa cum are de exp Verba sau e ghidata vizual de operator uman cum e Starsteak-ul englezesc esti in buda pana peste cap cu elicopterul. Postase un coleg de forum un clip cu Mi-24 langa care explodeaza o Igla in UA, ala a avut noroc, Mi-24 ala armean doborat lunile trecute a cazut ca bolovanul dupa ce l-a lovit un MANPADS si era Mi-24 SuperHind Mk. IV uns cu toate modernizarile si alifiile si descantecele: https://www.youtube.com/watch?v=3d_G7XcsPfo
Ce ma ‘nierveaza…0 sanse pt piloti dar absolut 0, e aproape ca o executie. In avionul de altitudine are macar sanse sa se catapulteze, samd, e mai „fair game” ca sa spun asa.
Si turcii i au sprijinit pe ceceni in trecut. Turcii au ucis sute de kurzi de la reluarea ostilitatilor au bombardat localitati kurde netinand cont de civili. E plin internetul cu poze cu soldati turci care batjocoresc, profaneaza cadavrele luptatorilor kurzi. Turcii demonstreaza ca tot salbatici au ramas . Nu i vad bine pe kurzi….sa nu uitam ca turcii au experienta in ceea ce priveste epurarea etnica..genocidul
Cam care a fost distanta?
2km, pilotul nu a avut sanse.
Pilotii…
Cam doi kilometri în linie dreaptà. Estimând timpul de zbor al rachetei la 4 secunde.
@Focar @Mircea Multumesc…deci e destul de clar ca MANPADS-urile sunt letale pe o distanta asa mica…insa nu inteleg de ce nu au folosit contramasuri. Presupun ca sistemele trebuiau sa ii avertizeze si aveau timp sa le declanseze.
@vionribiru
Site urile rusesti zic ca ar fi o igla S cu rezistenta sporita la contramasuri…
@Mihu Posibil, desi as spera sa fie vorba de incompetenta pilotilor(Dumnezeu sa ii ierte), pentru ca altfel e clar ca, impotriva unor astfel de sisteme, cam orice elicopter inafara de Apache/Tiger e tinta sigura.
Insa pe de alta parte si reciproca e valabila…adica niste Stinger pentru Armata Romana ar fi un mare plus impotriva Mil-urilor rusesti.
@vionribiru
Nu cred ca e vb de incompetenta pilotilor,se vede la sec 29 cum activeaza dispozitivul de cautare si numara 10 sec sa vada daca elicopterul lanseaza contramasuri..e clar ca asistam la o dedicatie speciala de la tzar pt sultan…parca am avea si noi niste sist aa asemanatoare( CA 94)…. Pana la stingere..ne mananca..Mil urile…
Racheta e ghidata IR.
In acest fel nu stii ca sa tras spre tine.
Contramasurile se lanseaza atunci cand ai certitudinea ca esti luat in vizor sau preventiv.
Pilotul nu a stiut ca vine spre el. Orice elicopter poate fi doborat asa fara probleme.
nu-i adevarat . exista sisteme tip contramasuri atat active cat si pasive care ajuta la detectie . depinde daca elicopterul/avionul avea acele contramasuri , daca dpdv fizic si software sunt aduse la zi si mai ales daca sunt pornite (au fost cazuri cand politii fie au uitat sa le porneasca, fie nu le-au pornit pentru a nu da de gol pozitia lor , lucru ce i-a facut vulnerabili cand au fost detectati)
Stii care e eficienta unui astfel de system si in ce conditii poate fi utilizat ?
Bineinteles ca cineva a incercat sa fac un asemenea system dar cat de reusit este ai vazut ?
In cazul de fata ca-l avea sau nu, u facea deloc diferenta
Ba da, este o diferentà.
SI pe Ka-52, si pe Tiger, Apache, Supercobra AH-1Z sunt instalate.
Diferenta este între viatà si moarte.
Detectia imediatà a lansàrii unei rachete declanseazà sistemele de lansare de „decoy”, „leurres”, scuzati-mà nu stiu termenul românesc. Dà o sansà ca racheta sà fie amàgità, chier dacà nu este o solutie 100%.
@ Mirceadecoys … leurres (banuiesc ca in franceza) , lures pe engleza … eu stiu ca sunt momeli (ca de pescuit) … nu ?
100 % nu te scapa nimica ,dar de aceea cand se lanseaza ” momeli ” se lanseaza 4-6 … cat mai multe , pentru a creste sansa de a pacali racheta @ Cristian1
„Decoy” e termenul englez, „leurre” în francezà. „Momealà” parcà nu acoperà întregul spectru al semnificatiei.
Ba acoperă. Dar nu sună așa bine ca „decoy”
Te inseli amarnic.
Chiar ca teoria ca teoria, practica ne ucide.
cu ce anume ma insel ? nu am inteles exact
@ cristian1 : in general ” conditiile ” de functionare si eficacitatea sunt clasificate ca fiind secret .
stiu doar ca nu e asa de simplu ca ” am apasat pe buton , contramasurile sunt online si sunt protejat ” . au un timp mort de auto-calibrare in care isi testeaza toate frecventele de bruiaj/detectie etc .
eu stiu ca nu se pornesc decat rar de la sol , pentru ca ii bruiaza pe toti care sunt in jur (turn de control,comunicatii etc) .
pe de alta parte , contramasuriel pasive nu ii deranjeaza pe cei de la sol .
apropo , isi mai aduce cineva aminte de retardatul asta ?
http://stv.tv/news/scotland/197836-fruit-picker-jailed-for-shining-laser-pen-into-raf-fighter-pilots-eyes/
Cine?Asta!Baiatu testa laseru lu Coanda pe avioane,sa vada daca se topesc ca tancurile rusesti.Un proiect romanesc de sistem antiaerian,antitanc,antitot.
NUmele tau te da de gol….
CRed ca tu vorbesti de unde radio ceeace nu este cazul aici. racheta este IR.
Esti in alt film.
https://en.wikipedia.org/wiki/Missile_Approach_Warning#Infrared_based_MAW
Mai citeste tata!Mai vrei sa aflii mai multe?
Aia cu numele nu prea am inteles-o.Era ceva de inteles?
E derivat de la numele meu.Te deranjeaza?
Afara de Kamov mai are cineva scaune catapultabile in helicopter?
nu
mi se pare ca si Mil Mi-28 Havoc mai are . cel putin asa citisem acum cativa ani .
Scaunele nu-i ajutau cu nimic, pilotul nu sare imediat, incearca sa evite, lupta.
Pacatul lui Erdiogan, el a bagat din nou zanzania intre turci si kurzi.
Nu-s expert da cred ca are legatura cu avionu ala pictat cu stelute rosii.
Ce napsa e sa le dea cineva manpads-ri la aia cu care te sicanezi prin munti. Pe langa ca e nepoliticos iti poate afecta siesta.
Pai da exact ca asha este 🙂
Oare o fi pacatul lui Erdogan?
De cati ani are PKK -ul usa deschisa instantaneu la Kremlin? MInim 30 de ani…
De cati ani albeste mafia PKK bani negri prin Europa si nu doar? Cel putin 30 de ani….
De cat timp exista violentele intre turci si kurzi? Inainte ca Erdogan sa foloseasca pempersi…
Păcatul lui e că a pus capăt armistițiului, că de, s-a crezut el mare sultan-faraon care trebuie să aibă tot poporul obedient.
O fi si Erdogan prost de gura si de fapte, dar se vede de peste 35 de ani amestecul rusesc in problema kurda…
PKK are biroul chiar la Kremlin… Iar ce se intimpla cu kurzii la ora actuala este si rezultatul amestecului rusesc in politica interna a turcilor…
Daca le dai nas la ivani fac acelasi lucru si in zona Harkov…
Amestec mai multiplu, dar dacà esti obsedat de o singurà directie, nu vezi totul.
Kurzii nu sunt numai PKK, de altfel sprijinit nu numai de rusi (sovietici) ci si de greci, ciprioti si sirieni.
Ceilalti kurzi (kurzii cei buni) din Irak au fost sprijiniti si mai mult de SUA (furnituri militare si zonà de interdictie aerianà).
Iar americanii si rusii au gàsit teren de prietenie sprijinind împreunà pe kurzii din Siria (YPG-ul, fortele armate ale PYD). Acum, în acest ultim caz, greu sà povestesti de amestec numai dintr-o parte 🙂
„Postac american”, ca sa te citez pe tine! (logica ta… in toate postarile doar proAmerica) ca parca ziceai ca daca eu postez cu argumente proRusia in anumite situatii as fi postac!
To dany
Daca rusii le furnizeaza tehnica moderna de lupta kurzilor, in cantitati suficiente si sprijin logistic, inclusiv in instructori militari, militarii turci vor avea mari probleme.
tot fara contramasuri si astia… vai de piloti.
@ zgureanu
Cica din cauza ca ar fi vb de igla s, cu rezistenza sporita la contramasuri…asa vb rusii pe site uri
Elicopter american doborât de o rachetă rusească,devine interesant.
Nu e chiar asa. Racheta ruseasca doborata cu elicopter american.
:)))))))))))))))))))))))))))))))))
date dracu’ rachetele astea… https://en.wikipedia.org/wiki/2002_Khankala_Mi-26_crash tot igla a zapacit helicopteru ala rusesc in Cecenia de a aterizat fortat in propriu camp de mine ( rusesc) 127 soldati rusi morti in propriul camp de mine…
PS: parca elicopterele nu mai sunt ce au fost…. is trecute vremurile alea cu 1’st cavalry regiment
Meserie te halesc! Meseriasi baietii!
S-a facut bucati inainte sa atinga solul.
Eee,premiera in lansarea unei rachete fara clasicul ” alahu snackbar”…..un stat kurd de jure si nu numai de facto ar fi absolut binevenit in zona!energiile bataioase ale celor doi dictatori ar gasi un debuseu ideal in zona,spre linistea europei de est si moartea corectitudinii politice a vestului..
Pacat ca sunt sacrificati pionii – iar regele sta la sute – mii de kilometri departare, in siguranta, caldura si ia deciziile…
Nu va mai certati ca era elicopterul american si racheta ruseasca sau invers ca in Cecenia sau Afganistan elicopterul rusesc si rachetele americane. Intr-un mediu „infestat” cu rachete A-A (in mod special cu ghidat pasiv IR) elicopterele si avioanele de joasa altitudine nu au sanse. Punct. Cad ca plumbii cand in zona apare aparare A-A cat de cat.
De aia fac americanii F-35, teoria cu „elicopterele antitanc” din anii ’80 e teorie si cam atat. Sunt bune pt. vanat insurgenti care nu beneficiaza de umbrela A-A si cam atat.
Aviz amatorilor de 100 de Cobre romanesti si A-10 forever.
Din motivele enumerate de tine vor militarii de cariera din aviatia militara a SUA ca A-10 sa fie retras din activitate iar locul sau sa fie preluat de F35 care este mai potrivit pentru a face fata actualei tehnici de lupta AA, extrem de letala pentru A-10.
@ sorin : in primul rand F-35 zboara mult mult prea repede pentru a efectua operatiuni CAS de tipul celor pe care A-10 le practica .
in al 2lea rand F-35 nu poate cara atata armament cat A-10 . reformulez : nu cara atata armament in bay-urile interne cat A-10 in total . o sa zici ” pai isi ataseaza rachete pe aripi ” … pai si atunci de ce sa dai 100+ milioane de $ pe un avion invizibil … care nu e invizibil ?
in al 3lea rand F-35 nu are o protectie sporita pentru pilot la fel de buna ca A-10. tin sa-ti reamintesc ca in principal A-10 isi are pilotul intr-o cusca de titan+alte materiale compozite .
in al 4lea rand , A10 e blindat pana in dinti , avand blindaje peste tot , sisteme secundare hidraulice si electronice in caz de ” probleme ” . au fost destule cazuri in care A-10 a fost lovit de Igla-uri multiple , si a aterizat fara probleme . esti sigur ca F-35 rezista la asa ceva , mai ales ca are o groaza de cablaraie , calculatoare si cipuri care fac avionul cam ” vulnerabil ” mai ales ca nu are un blindaj la fel de eficient .
in al 5lea rand F-35 nu e la fel de agil ca si A-10 . reformulez ! uita-te la ce viteze si unghiuri opereaza A-10le si compara cu F-35 . Uita-te la avionica F-35 comparativ cu A-10 . O fi ea mai avansata dar nu e axata ” doar pe CAS ” , ori A-10 e specializat pe CAS . apoi este aerodinamica F-35 care nu e facuta pentru ca F-35 sa zboare la 3-400 km/h … si deci , lipsa de agilitate a F-35 la acest tip de misiuni .
Gogule subscriu.
In sfarsit cineva care nu bate campii pe aici.
Oare turcii au cumparat elicopterele fara sistemele de protectie la rachetele cu cautare in IR !?
Ca ele exista.
http://www.army-technology.com/projects/supcobra/
Supercobra AH-1W turcesti au lansatoare de „chaff” si de „flares”, numai cà sunt manuale. Doar versiunea AH-1Z are detector de lansare rachetà si lansarea automaticà de contramàsuri.
Dupà mine este o gresealà tacticà a pilotilor. Nu zburau de agrement, erau în plinà zonà de luptà, se vede si o explozie (artilerie sau armà aerianà), se aud detonatii. Pe videourile din Siria, se vàd Mi-24 rusesti lansând preventiv „flares”, chiar dacà nu au fàcut obiectul de atacuri cu MANPAD-uri.
Sunt de acord cu tine. Astia nu au lansat preventiv nimic……
In primul rand helicopterul respectiv nu este un Whiskey ci un Papa (AH-1P). Whiskey are integrat in „electronic warfare suite” un AN/AAR-47 Missile Warning System care iti da un indicativ atat vizual cat si oricular si initiatiaza automat contra masuri prin dispensarea de „chaff”, „flares” sau un dispozitiv pentru bruia un radar via un AN/ALE-39 Countermeasures Dispenser Set (CDS). Ce nu au modelele Whiskey turcesti este un AN/ALQ-144/147 Directional Infrared Counter Measures (DIRCM).
@Alex
Îmi pare ràu sà contrazic unii din rarii membri ai forumului care stiu ce vorbesc, dar acum gresesti :
Dacà ar fi un Papa, ar fi un « simplu » Cobra (cu un motor) nu un Supercobra si nu ar avea rotor cu patru pale ca elicopterul doborât.
Informatiile despre contramàsurile la bord le am de aici si de altundeva nu am :
http://www.army-technology.com/projects/supcobra
Or ce descrii dumneata ca instalat pe versiunea Whiskey sunt majoràrile pentru versiunea Zulu.
« The H1 Super Cobra upgrade includes provision of a new electronic warfare suite. A new radar warner, the AN/APR-39(XE2) from Lockheed Martin, replaces the Lockheed Martin AN/APR-39(V) 2 pulse radar warner and the AEL Industries AN/APR-44 continuous-wave radar warner.
The ATK AN/AAR-47 missile warning system has been included in the upgrade suite. AN/AAR-47 uses infrared detectors to detect the missile plume. The Goodrich (formerly Raytheon) AN/AVR-2A laser warning receiver has also been added. The infrared countermeasures system is the AN/ALQ-144A developed by BAE Systems IEWS (formerly Sanders, a Lockheed Martin company).
The helicopter is also equipped with the AN/ALE-39 chaff and infrared flare dispenser manufactured by BAE Systems Integrated Defense Solutions (formerly Tracor) and Lockheed Martin Tactical Defense Systems. »
Mircea, si AH-1W are tot doua pale. Doar la Z s-a trecut la 4 pale.
A mai existat prototip de W cu 4 pale, dar nu a ajuns la serie, modificarile fiind introduse doar la Z:
„AH-1(4B)W Viper
„Four-Bladed Whiskey” test version with a 4-bladed bearingless composite main rotor based on Bell 680 rotor. A prototype was converted from AH-1T 161022″
https://en.wikipedia.org/wiki/File:ROCA_Bell_AH-1W_Super_Cobra_(209)_Aoki-1.jpg
Eu disting 4 pale pe video. Si nu datorità efectului optic.
Stiu cà era prevàzut pentru Zulu. O fi un „upgrade” turcesc si nu cred cà l-au aplicat la Papa.
Stiu ca m-am operat recent la ochi, dar nu cred ca sunt orb. Whiskey au avut si au in continuare 2 pale. Aparatul din video are 2 si nu 4 pale. Cate despre modernizarea respectiva tin sa te anunt ca am vazut modele Whiskey cu DIRCM inca din 1991. Daca or fi fost un Whiskey „nacele” de la mortor sunt foarte usor de distins fiind mult mai proeminente, la fel si „air intakes”. Destul de dificil de deslusit in acest video, dar asta este un Papa si nu un Whiskey.
Turcii nu se asteptau ca luptatorii kurzi sa detina asa ceva.Poate ca in viitor tancurile rusesti vor face cunostinta directa cu Metis M, Kornet si RPG29.Viitorul poate fi plin de surprize.
Ca vorbisem acu cateva zile despre Ka52 si am fost criticat cand am spus ca apreciez elicopterul, Ka 52 are si contramasuri AA pe langa catapultarea pilotilor. In conditiile din filmarea data, nu prea isi fac efectul nici contramasurile, ce-i drept …
Da, *clasica* dilema. Sa mai ridici elicoptere si avione de la sol cand toti insurgentii au rachete aa?? Ucrainieni stiu din astea mai bine ca turci cum sta problema, au cam ramas cu 50% din inventarul de mi24 si mi8 dupa ce au trimis rusii cadouri tip igla pe acolo. Sa fiu sincer ma cam apucase curiozitatea de unde gasisera jihadisti fn6 prin siria decat igla, ca nu prea aparea pe lista de cumparaturi, dar na, se mai intampla. Se pare ca au gasit, primit, o gramada de tipuri de rachete aa portabile pe acolo, dar e problema cu personalul. Bateria de pe ele tine vreo 30 sec timp in care trebuie sa incadrezi avionul. Aia preocupati sa urle pe alah in sus, in jos, si mai putin cU tehnica, se termina bateria inainte. Zeci de cazuri, plin pe youtube. Si nu aveau cu ce sa o incarce, e ceva mai speciala procedura. Deobicei se schimba, ca expira si aia chiar daca nu o folosesti. Asa fiind ramaneau jihadisti cu racheta, dar sistem de ochire nexam. Ala de a lansat era mai antrenat zic eu, de aia nici nu urla pe acolo de prost.
Iar, domnule @gogu, cobrele nu reactioneaza bine la rachete aa tip igla, dar cu a10 si su25 alta poveste: blindaj rezistent pana la 30mm la fuselaj, zboara doar cu un motor, juma de aripa, din astea. Poate dupa 2,3 , exista o problema, dupa 1 nu prea. Acum cu exceptia de rigoare, adica dai cu un sa2 sau ceva mai bun dupa avion, dar am citit o multime de cazuri documentate in care s-au intors la baza dupa lovituri directe, si nu imi amintesc un singur caz in care sa fii picat un exemplar de la o lovitura de igla, stinger, ecc. Nici macar in afganistan cu su25. Care stie unul sa scrie, ca eu nu.
@alexandrovici, povestea e ca au scapat (inclusiv prin noroc) cateva A-10 si Su-25 in urma lovirii cu MANPADS. Si s-au facut poze, samd, samd. Dar altele, destul de multe, nu au scapat. Atat A-10 cat mai ales Su-25. Pen’ca…adevarat, un Su-25 sau A-10 au mult mai multa durabilitate decat sa spunem un F-15 sau F-16 dar metafora cu „tancul zburator” ramane fix o metafora.
1. February 2 1991– An A-10A Thunderbolt II (Serial Number : 80-0248) was shot down by an Igla-1 (SA-16) surface-to-air missile. The pilot (Captain Richard Dale Storr) was captured. He was released on March 6
2. February 5 1991 – An A-10A Thunderbolt II (Serial Number : 78-0722) AAA ground fire 60 miles north west of Kuwait city while attacking Republican Guard targets. Thought to have been engaged by SA-13 ‘Gopher’ SAM. Pilot Lt Robert Sweet ejected and made Prisoner of War. He was released on March 6.
3. February 15 1991– An A-10A Thunderbolt II (Serial Number : 79-0130) Hit by ground fire approx 60 miles northwest of Kuwait city while attacking Republican Guard targets. Thought to have been engaged by SA-13 ‘Gopher’ SAM. Pilot Captain Steven Phyllis killed in action.
4. February 19 1991 – An OA-10A Thunderbolt II (Serial Number : 76-0543) was shot down by an Strela-1 (SA-9) surface-to-air missile 62 nm North West of Kuwait city. Pilot Lt Col Jeffery Fox (40 from Fall River, Mass) call sign „NAIL53” injured as he ejected, captured as POW and released March 6
5. February 27 1991– An OA-10A Thunderbolt II (Serial Number : 77-0197) crashed killing pilot Lieutenant Patrick Olson (posthumously promoted to Captain) after a reconnaissance mission over Kuwait on 27 Feb 1991, call sign NAIL 51. Aircraft had been hit by surface-to-air missile and was attempting a landing at KKMC FOL
6. 8 April 2003 – A-10A 78-0691 of 124th Wing/190th FS shot down by Iraqi Roland SAM; pilot survived
La Su-25 nici nu mai are rost sa insir, au fost doborate cu zecile de MANPADS, doar in Georgia vreo 3 in cateva zile, in Ucraina vreo 4, nu mai spun de Cecenia sau Afganistan.
Explicit! Like!
Chiar nu il trimite nimeni sa plimbe ursul?
Da, foarte corect. Uitasem de varianta *motorizata* a iglei, respectiv sa13, ca94, ca95 din astea. Desi nu e chiar acelasi lucru, prin prisma sistemului de ochire, mult mai performant decat cel portabil. Cazul 5 nu e specificata racheta, cazul 6 e alta categorie de racheta. La su25 vreo 3 cazuri confirmate prin cecenia si georgia. Alea cu afghanistanul alta poveste. Am vazut un documentar in care se descrie ca singurul avion de care se temeau era su25, iar majoritatea celor pierdute in conflict au fost de la rpg7. Da, ati citit bine. Observau rutele de survol, se urcau in copaci,se legau, si dadeau cu rpg-ul dupa ele. Ingenios ce e drept, pana le-au interzis pilotilor sa mai zboare jos. Se pare ca din cauza puterii de explozie faceau asta. Din cauza blindajului cu stinger-ul mai greu de rezolvat, mai ales ca rachetele aa explodeaza la proximitate, nu la lovitura directa. Fapt care le scapa la multi.
Oricum, per total sa zicem ca vreo 3 a10, si 10 su25 pierdute de la sisteme portabile in 40 de operare e putin. Si din astea cu indulgenta si discutabil jumatate: unde a fost dauna majora, pilot, ecc.
Da, nu au fost multe conflicte de gherila, tip siria sau cecenia, unde sistemele portabile se gasesc in abundenta, dar tot e putin. Iar f16 nu e cu nimic mai breaz chiar daca are alte caracteristici de zbor, dar fara blindaj. A se aminti f16 distrus de sarbi cu sa13. Mai repede dobori un avion fara blindaj decat unul cu blindaj. A, ca poate ar trebui un model mai nou, cu tehnologii moderne de fabricatie, ecc. Asta da. Dar as prefera oricand su25 sau a10 in 48 de bic decat 12 de f16.
Puteti compara mai jos o lovitura de Igla pe un Mi-24 in Ucraina cu ce am vazut pe Cobra-ul turcesc – zona lovita mi se pare cam aceeasi. E clar ca niste blindaj suplimentar si un air frame mai solid isi fac treaba
https://www.youtube.com/watch?v=YVzq8YZcBqQ
Kurzii nu sunt papagali sa o dea inainte cu Allah in sus si jos.Asa fac arabii si pakistanezii.
Daca kurzii vor fi instruiti de instructori rusi vor face treaba buna in fata trupelor turcesti de ocupatie.Kurzii au dreptul sa aiba propria tara asa cum au si turcii acest drept.
Turcii nu au nici un drept de stapanire in Asia Mica.
turcii sunt acolo de la caderea Imperiului Bizantin … eu zic ca au ” ceva ” drepturi … chiar daca esti sau nu deacord .
Bre Ursule, imi pare ca te-nvarti ca musca. Daca ai ceva de zis spune! Lasa provocarile ca, chiar o sa-ti gasesti un cur de cal.
Tocmai cind vroiau sa le infrumuseteze si ei!
http://www.janes.com/article/52546/turkish-industry-to-upgrade-foreign-cobra-attack-helos
Nu stiu daca contramasurile ar fi ajutat,din ce am vazut pilotu cred ca doar a avut timp sa auda avertizarea nu si sa execute manevre de evitare.Cel putin eu nu am vazut manevra.
In zona aia americanii sint cam intre ciocanel si nicovala.Kurzi sint aliatii lor impotriva talibanilor dar sint inamicii aliatiilor lor turci.Si kurzi au in stapinire de facto o mare zona din Iraq si daca talibanii dispar din peisaj nu cred ca Iraq-ul ,,democratizat” are capacitatea sa reaia acel teritoriu.Asa ca vor ramine acolo si cum se stie,visul kurd e un stata national care sa cuprinda si parte din Turcia si cum americanii nu ii pot ajuta ramine doar prietenul cel mai bun al popoarelor ,,oprimate”….Este ursul!.Si gata rugul ,mai ramine sa apara un dement sa dea foc la toata sandramaua.
Talibanii se joaca de-a v-ati ascunselea cu americanii in alt studio.
Da,corect. Siria,Iraq,Afganistan…ce bataie de joc.
Ma refeream strict la asta, ca a incurcat iraq cu afganistan, ATAT!
Multumesc.
Apreciez atentionarea dar lucrurile sint in miscare rapida,asa ca…
,,That scenario is no less plausible than the notion in 2014 that a Salafist movement would exercise sovereignty over parts of Iraq, Libya, and Syria, with multiple outposts in North, East, and West Africa, the Sinai, and Afghanistan. It is also plausible given the fact that this movement has withstood a concerted onslaught from the most technologically and doctrinally sophisticated military in history. That expectations of triumph have repeatedly been dashed by new tragedies such as the November 2015 Paris and March 2016 Brussels attacks is reason enough to take seriously the possibility of an ISIS–al Qaeda alliance.,,
https://www.foreignaffairs.com/articles/2016-03-29/coming-isis-al-qaeda-merger
Un elicopter – orice elicopter- care zboara jos, cu viteza mica, este foarte vulnerabil. Elicopterul nu are practic rezerva de viteza sau de altitudine, a unui avion, pentru a manevra si se bazeaza strict pe sistemele sale pasive de protectie, iar Igla S este destul de moderna.
Daca tot vorbim de rachete ghidate in IR, cele mai moderne nu prea mai pot fi pacalite decat de sisteme active in IR, adica de sisteme care gasesc rachete dupa lansare si-i baga un laser in senzor, in rest…
AIM 9X, probabil si Verba rusesaca, nu prea mai se duc dupa „momeli”, ci se duc dupa imaginea obtinuta la prima mana, fac diferenta intre schimbarile bruste de luminozitate si evita momeala, ca si diferenta brusca de traiectorie si pastreaza in vizor avionul/elicopterul.
Pilotii nu aveau ce face.
Corect George.
vad ca sunt baieti pe aici care daca au citit ceva iau de buna si 100% EFICIENT 🙂
TEORIA E TEORIE PRACTICA NE OMOARA!
Guys, hai sa invatam sa aprindem un LED la baterie si apoi sa vorbim de rachete, senzori detectie?
Nu e o idee buna ?
nu-i chiar asa de simplu Cristiane , pentru ca pentru fiecare racheta exista o contramasura . iar pentru acea contramasura se fabrica o racheta mai desteapta . iar pentru racheta aceea desteapta se fabrica o contramasura geniala . e un cerc vicios …
daca mai adaugi la asta si o buna cunoastere a tacticilor militare , cunoasterea buna a propriului echipament si a vulnerabilitatilor inamicului , ajungem sa ii dam drepate batranului Sun Tsu .
Inca o data:
Stii cum sa aprinzi un LED la o baterie ?
Armata romana are manpads-uri cu ghidaj ir?
mersi
Avem si pe fregate! 🙂
CA-94. Un fel de Strela (proiectata in URSS in anii ’60). Ultimul zvon e ca nu se mai trage cu ele din cauza ca s-au deteriorat motoarele. (motoarele racheta trebuie inspectate la vreo 10 ani din cauza ca se degradeaza amestecu’).
Da, dar avem si simulator, tragem acolo! 🙂
Mai aveti si alt link la video? Youtubul la sters..
Da prost ca imagine pentru turci asa ca videoclipul a fost sters.Pacat ca nu am apucat sa il vad.
https://www.youtube.com/watch?v=-Tf3RwwJ00I
Cineva nu a invatat ca odata ce un lucru a jungle pe net nu il mai poti lua inapoi. Turcii sau Bell. Cred mai degraba ca e mina turcilor.
Ia de aici.
http://www.liveleak.com/view?i=935_1463223055
Democratie, libertate, noncenzura, bla bla bla valori.. chestii pe care nenorocitii aia de chinezi nu le au…(de fapt nu le are nimeni care nu este doar cu america)
https://m.youtube.com/watch?v=ZThGtBLeDuU
Se pare ca a mai fost unul.
Daca au fost lovite in acelasi interval (zilele astea) inseamna ca PKK au primit un transport.
Ala e un Chinook
Mi se pare ca e un film mai vechi din iraq dar nu l-am mai gasit sa pot confirma.
Par a avea legatura
http://www.omaha.com/news/world/turkey-soldiers-dead-in-clash-with-pkk-helicopter-crash/article_4202b721-394b-5acd-9776-e70dd2a0abb0.html
Stiu, filmul a fost postat pe youtube ieri. Doua elicoptere la citeva zile nu e o coincidenta.
Pare mai degraba un CH-46 din imagini, un elicopter care oficial nu ar trebui sa se afle in inzestrarea Turciei. Tragatorii par a fi de origine turcica : tipa „Urdum” si „Dustu” la sfarsit – L-am lovit ; A cazut
Tot cu Igla?
Drull, Alex_2 posibil sa dreptate – nu imi dau foarte bine seama din imagini. Am presupus ca este cel din acelasi incident; Turcia ar trebui sa aiba CH-47.
In curs de livrare. Articolul e din Martie
http://www.defensenews.com/story/defense/air-space/2016/03/27/turkey-expects-ch-47f-deliveries-soon/82325138/
Greseala mea. CH nu era turcesc. Am sapat mai mult dupa informatii.
Este un CH-46 „Phrog” al USMC doborat in Iraq aproape un deceniu in urma.
Multumesc pentru lamurire.
au fost cel putin trei in echipa.
tragatorul si doi observatori
practic racheta a fost lansata la rasul pantei
pilotii nu au vazut-o decit tirziu,
totusi, dupa cum tinea arma, e posibil ca tragatorul sa nu fie kurd, ci aliat in deplasare??
pacat de vietile pierdute.
Deocamdata MANPAD-ul reprezinta moartea pasiunii pt. elicoptere, de aceea, cand Rusia are o flota destul de numeroasa, este atat de importat sa ii produci (CA94+ si ceva echivalent CA95+).
Cateva date mai vechi:
1) The Afghan mujahedeen killing of 269 Soviet aircraft with 340 such missiles;
2) Desert Storm evidence that IR missiles produced 56% of the kills and 79% of the Allied aircraft damaged.
Se pare ca senzorii IR sunt destul de greu de pacalit, avand in vedere si ce fac americanii care incep sa dezvolte AIM 9x III (ce surpriza placuta ca am cuparat AIM 9x, cei drept cifra mistica 12…) complemetara AIM-120D AMRAAM (atunci cand acesta pot intalnii bruiaje care sa ii afecteze drastic precizia):
„The need for the AIM-9 to have an increased range was from digital radio frequency memory (DRFM) jammers that can blind the onboard radar of an AIM-120D AMRAAM, so the Sidewinder Block III’s passive imaging infrared homing guidance system was a useful alternative.”
//
„Even in the face of these subversive actions, Germany has made it a matter of policy to minimize Russia’s negative approach to the West. For example, at the 2016 Munich Security Conference, Russian Prime Minister Dmitry Medvedevmade the disturbing declaration that the world is “rapidly rolling into a period of a new Cold War.” German foreign minister Frank-Walter Steinmeier refused to acknowledge Moscow’s belief that we are once again in a Cold War, and took upon himself to clarify the Russian position in order to downplay Medvedev’s adversarial language: “What Medvedev meant to say is that we need to avoid a new Cold War.” Despite such belligerent statements by Moscow, Germany continues to work very hard to avoid provoking Putin while also encouraging other Western countries to compromise with Russia.
Ar fi interesant de comparat daca modul agresiv in care rusii isi folosesc elicopterele de atac in Siria este mai eficient impotriva MANPADS-urilor decat cel vestic – mai stationar.
https://www.youtube.com/watch?v=P7ZmGZ80p1k
Francezii au folosit Tigre si Gazelle în Libia si Mali, deloc stationar, dimpotrivà.
Poate turcii ar trebui sa invete aceasta lectie. Un elicopter trimis pentru CAS, singur, intr-un asemenea relief si in plina zi demonstreaza ca nici ei nu sunt prea departe de mentalitatea si „tactica” araba.
Eu ce spunem pe aici pe undeva? … pot sa para jupani dar de fapt tot niste speriati sunt. De secole se schimba armele si arabii nu trec de performanta de a lua bataie constant.
Turcii nu sunt arabi. Si sunt buni luptàtori.
Axeasi marie cu aceasi palarie aprox. Ma indoiesc. Au luat bataie tot timpul …. si acum nu sunt in stare sa ii disciplineze pe kurzi care au doar armament usor. Stii de ce? Eu a fost in kurdistan si am vazut diferenta … turcii sunt moi … se prind greu … destul de comozi si total lipsiti de imaginatie.
Grecii au reputatia de a fi buni luptatori, spaniolii, irlandezii. Acuma chiar de turci nu am auzit, veneau frunza si iarba si tot i-am calcat in picioare.
Ii avamtajeaza pozitia geografica, in rest…
@alex_2, nu-s buni luptatori, au ajuns si s-au mentinut mare imperiu cateva sute de ani „dan gresala”, nu?
Chiar ca din greseala. Ca europenii au fost mereu ocupati sa se bata intre ei in loc sa-i puna pe astia la respect. O tara mica la nord de dunare a fost suficient sa le tina piept si sa-i puna la respect.
Aici ai nimerit-o.
Cine zicea, pe acest site, sa cumparam Super Cobra ?
Ca nu stiu ce performante are si ce bine aduce industriei. Hai mai, ca mai bune sunt Pumele decat altele, cum si masina Dacia Logan este mai buna decat echivalente de marci straine! Problema este ca unii sunt ametiti complet, de fapt asta este una dintre probleme! Pe de alta parte le este teama sa nu faca lumbago daca cumpara Dacia. Sau le pute orice produce tara asta!
Buna ziua,
Cam asa trebuie sa arate IR countermeasures, practice e un far care inebuneste racheta cu cautare IR : https://www.google.ro/imgres?imgurl=http%3A%2F%2Fcryptome.org%2Feyeball%2Fhmx1-ircm%2Fhmx1-ircm-01.jpg&imgrefurl=http%3A%2F%2Fcryptome.org%2Feyeball%2Fhmx1-ircm%2Fhmx1-ircm.htm&docid=yqCaSTda9juQiM&tbnid=BkNRmKUFexeIyM%3A&w=512&h=396&bih=950&biw=1680&ved=0ahUKEwjsqIGI2N7MAhVCiywKHYypCvkQMwgmKAwwDA&iact=mrc&uact=8 de obicei isi fac treaba, toate elicopterel de atact trebuie obligatoriu sa aiba.
@Victor, doar ca „disco-ball”-ul ala de pe Apache nu e ultima tehnologie. Daca racheta are cautare in mai multe benzi de frecventa cum are de exp Verba sau e ghidata vizual de operator uman cum e Starsteak-ul englezesc esti in buda pana peste cap cu elicopterul. Postase un coleg de forum un clip cu Mi-24 langa care explodeaza o Igla in UA, ala a avut noroc, Mi-24 ala armean doborat lunile trecute a cazut ca bolovanul dupa ce l-a lovit un MANPADS si era Mi-24 SuperHind Mk. IV uns cu toate modernizarile si alifiile si descantecele:
https://www.youtube.com/watch?v=3d_G7XcsPfo
Ce ma ‘nierveaza…0 sanse pt piloti dar absolut 0, e aproape ca o executie. In avionul de altitudine are macar sanse sa se catapulteze, samd, e mai „fair game” ca sa spun asa.
@gogu daca zici tu, dar ale noastre Socat-urile au ceva asemanator ?
Si turcii i au sprijinit pe ceceni in trecut. Turcii au ucis sute de kurzi de la reluarea ostilitatilor au bombardat localitati kurde netinand cont de civili. E plin internetul cu poze cu soldati turci care batjocoresc, profaneaza cadavrele luptatorilor kurzi. Turcii demonstreaza ca tot salbatici au ramas . Nu i vad bine pe kurzi….sa nu uitam ca turcii au experienta in ceea ce priveste epurarea etnica..genocidul