IAR 330 Puma Socat cu numarul de bord 94
Sursa foto: Povesti de Aerodrom
Din informatiile preliminare, la bordul aeronavei se aflau trei persoane, iar aeronava efectua un zbor in formatie cu alt elicopter de acelasi tip.
Prăbuşirea unui elicopter în judeţul Bacău a fost confirmată de purtătorul de cuvânt al MApN, care a precizat că este vorba despre un aparat Puma Socat, iar surse oficiale au precizat că ministrul Apărării, Mircea Duşa, a plecat spre locul accidentului. Ulterior, un comunicat MApN a anunţat că un elicopter Puma Socat aparţinând Forţelor Aeriene Române s-a prăbuşit în apropierea comunicaţiei Bereşti-Bistriţa, judeţul Bacău, în timpul executării unui zbor în formaţie. Conform sursei citate, o comisie din cadrul Statului Major al Forţelor Aeriene va cerceta circumstanţele producerii evenimentului. Informaţiile referitoare la starea echipajului vor fi date publicităţii imediat ce vor fi disponibile, mai precizează MApN.
Mai multe echipaje ale Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă (ISU) Bacău au fost mobilizate după ce ISU a fost anunţat la 112 că un elicopter militar s-ar fi prăbuşit într-o localitate din judeţ, afirmă purtătorul de cuvânt al ISU, precizând că nu are alte informaţii şi că echipajele sunt pe drum.
Up-date: La bordul elicopterului se aflau cinci militari, doi fiind gasiti morti.
Sinistru apararii a spus ca nu e bai cu tehnica si sa ne vedem de treaba, ne ia si la misto……………..
Cica sunt BETON pumele…
„Cei 3 raniti sunt constienti”
Ufff – Dumnezeu sa-i odihneasca si sa-i ajute pe cei vii:
UPDATE 17.02: Doi militari şi-au pierdut viaţa şi alţi trei sunt răniţi, în urma prăbuşirii elicopterului IAR-330 Puma SOCAT, a declarat ministrul Apărării, Mircea Duşa, la Antena 3. La bord se aflau cinci militari.
Acelasi lucru l-am auzit si de la Seful ISU Bacau, se pare ca alt elicopter din formatie a aterizat si apoi a transportat victimele la spital
Constantin Spanu (purtator de cuvant al MApN) confirma ca era o formatie de doua elicoptere. Cel mai probabil ranitii au fost transportati de un elicopter militar MEDEVAC. Inca nu e clar daca acesta este al doilea elicopter din formatie si daca a transportat pe toti cei 5 sau doar 2/3.
Ma asteptam sa zica ca elicopterele sunt ” ultima fita” ; o sa ne sfideze in continuare si o sa pupe f-16-urile portugheze in continuare . E de bine .
Pacat…….
si in cazul in care asteptati anii 2040 -2050 in care romania o sa aiba f -35 , stirile de genul ” elciopter /avion prabusit ” vor fi si atunci acelasi. Cum? http://www.washingtontimes.com/news/2013/mar/6/report-super-fighter-will-get-pilots-shot-down/
Nu putem pune prăbuşirea elicopterului pe seama condiţiilor tehnice ale elicopterelor întrucât toate aparatele care efectuează astfel de zboruri sunt atent verificate”, a spus Duşa, precizând că accidentul s-a produs în timpul unui exerciţiu militar obişnuit.
De unde stie deja de ce a cazut ? sa scoate porumbei pe gura
Nu cred ca e nevoie de un accident din probleme tehnice ca sa aflam in ce stare/veche e tehnica militara…
Aflam noi pana la urma, insa vad in imagini ca la locul accidentului e un camp enorm acoperit complet cu zapada, iar cerul e plumburiu si cetos. O vreme de cacao -sa ma scuzati- intr-o mare alba la altitudine mica (banuiesc asta deoarece sunt si supravietuitori), tare mi-e sa nu fie dezorientare spatiala datorita lipsei de repere. Vom vedea, macar restul flotei e consemnata la sol…
Parca vad ca or s-o dea cu clasica „eroare de pilotaj”…
Dumenezeu sa-i odihneasca in pace pe cei care s-au ridicat la cer si sa le dea sanatate celor trei raniti!
Nu cred ca putem pune acest accident pe seama tehnicii vechi, pentru ca IAR 330 Socat are inca resursa, iar pe de alta parte sunt absolut sigur ca aparatul a era verificat foarte profesionist.
In lumea aviatie militare accidentele se intampla, a cui e vina?! Nimeni nu stie acum, dar nu cred ca aparatul a decolat fara toate aprobarile tehnice la zi. Pur simplu i-a ridicat Dumnezeu la cer.
Pai parca ziceau ca martori au vazut unul din elicoptere cu fum iesind de la motor…
Nu te increde in martori in acest stadiu al situatiei. Cand a fost asasinat Lincoln la teatru, dintr-o sala plina n-au fost doua declaratii cat de cat identice ale celor prezenti. Rabdare si calm, ce altceva putem cere?
Da, posibil!
Vom vedea… Legat de IAR-316B cazut anul trecut, in 5 iulie, ce se mai stie?
Nimik.
la anu pe vremea asta nu se va mai sti nici de asta de azi nimik.
Si tot asha pana nu o sa mai stim de aviatie ca nu mai avem, e toata cazuta.
„Potrivit purtătorului de cuvânt al ISU Bacău, Andrei Grecu, un şofer aflat în trafic a anunţat la numărul de urgenţă 112 că a văzut fum ieşind de la un elicopter şi, tot în zonă a văzut încă un aparat care survola.”
http://www.observatordebacau.ro/2013/03/07/un-elicopter-s-a-prabusit-la-bacau-doi-morti-si-trei-raniti-in-urma-accidentului-ministrul-apararii-in-drum-spre-accident.html
Logic, din aceasta declaratie circumstantiala as tinde mai mult spre fum iesind dintr-un elicopter „prabusit ” decat dintr-unul „in curs de prabusire”
Dinc noile imagini prezentate in acest moment la RTV vad ca prima cifra din numarul din coada este „9”, o sa ma uit la pozele de le am in computer cu SOCAT-uri sa vad cam care s-ar potrivi (ma ghidez dupa dispunerea culorilor de camuflaj din jurul acestei cifre),
Cred ca 94, 99-le (n-am decat vreo 30 poze cu IAR-330) nu e SOCAT (dar mai verific):
http://img13.imageshack.us/img13/5458/94otpairshow94.jpg
Vad ca si dispunerea culorii crem din varful cozii, sub rotor, se potriveste lui 94
..sincer, ce observ acum, sablonul de camuflaj e cam acelasi la toate SOCAT-urile de la Bacau, e chiar apropae identic, dar fiindca s-a rupt coada chiar la a doua cifra, parand ca a rams „coltul” lui „4”, raman la 94.
Ok, o intrebare: la Bacau sunt SOCAT-uri de atac sau sunt cele de la Campia Turzii?
E cel putin una de atac. Mai e un mic detasament de elicoptere CSAR, nu-mi e clar daca e escadrila separata sau e inclus in escadrila de SOCAT.
Raman la concluzia ca e 94…de la Bucuresti:
http://www.airliners.net/photo/Romania–Air/IAR-IAR-330L-SOCAT/1751256/L/&sid=bd224421a0765d71d1285055bab48499
din cunostintele mele toate SOCAT-urile au fost mutate de pe Otopeni pe Campia Turzii si respectiv Bacau. O fi „locala” atunci.
Filmarea RTV de la fata locului, se vede „9” pe coada rupta pe la sfarsitul clipului, ultimele 10 secunde: http://www.rtv.net/primele-imagini-cu-elicopterul-prabusit-la-bacau-video_69697.html
Se pare ca este 94, fiind singurul, alaturi de „90” din seria „9” transformat in Socat. De fapt a mai fost unul, numarul 95, dar si acela s-a prabusit.
Restul cu numere de bord din seria 90 sunt: 4 „L”-uri si 3 „M”-uri.
Sursa info: Aripi Argintii
Dadui o raita pe airliners.net si le luai la rand, da, toate IAR-330-urile.
Vad ca notai ca si 91 e un „L” de atac (SOCAT)
Restul de SOCAT-uri de atac ce-mi iesira sunt urmatoarele:
28, 31, 38, 41, 46, 53, 56, 61, 62, 64(e incercuit pe lista mea, cred ca au facut o modificare la el, nu-mi dau seama), 65, 66, 69, 78, 79, 101.
…si 102
Da, ai dreptate George, 91 nu e de atac, ma indusa in eroare poza asta: http://www.airliners.net/photo/Romania–Air/IAR-IAR-330L-SOCAT/1353147/L/&sid=0fb984708ab42f673bc901d5eb29fe5b (e ultimul din stanga, spate), dar il gasii aici: http://www.airliners.net/photo/Romania–Air/IAR-IAR-330L-Puma/1114004/&sid=0fb984708ab42f673bc901d5eb29fe5b
Mai exista si un SOCAT cu 86, inseamna ca a preluat numarul Alouette-ului de la Muzeul Aviatiei
Celelalte Pume de la Bacau le gasiti aici: http://www.rospottersbc.ro/index.php?topic=115.0
George, ai dreptate … dar nu putem sa nu mentionam DEZINTERESUL clasei politice pentru armata … na ca imi vine o tampenie sa o spun … suntem 22 milioane de suflete pe acest pamant Romanesc si nu suntem capabili sa sustinem o armata decenta … vechituri, vechituri si … ofiteri de tinichea in structurile decizionale … frate … ma … pe clasa politica, vreau o armata PUTERNICA si CREDIBILA … o armata in fata careia chiar si Ivan sa-si puna un semn de intrebare inainte de exercitiul de umflat muschi … vreau 100+ interceptoare, vreau 100+ sprijin la sol, vreau 1000+ MBT-uri … Oameni buni, avem 30 miliarde Euro in BNR … si cica nu ne permitem sa revitalizam industria … WTF … scuse Bre dar m-am aprins!
Asa este Cristi ai mare dreptate. Pe acest blog am tot scris de cat de interesati sunt politruici de Armata Romana, dar crezi ca ne ia cineva in seama?! Am facut mult mai mult decat atat, tot degeaba, doar ca evit cu toata puterea sa scriu de rau despre Armata…
La ce le foloseste politicienilor armata ?
La nimic. Ei sint apatrizi. Singurul lucru de care tin cont, este propriul buzunar.
Fir-ar sa fie, accidente se-ntampla peste tot in lume, fie din cauze tehnice sau din eroare umana. Indiferent cum, tot accident se cheama, dar din pacate pierdem oameni valorosi care si-asa sunt putini, ce pe deasupra au familii, parinti si copii. Ceea ce urmeaza conteaza -se face sau nu se face nimic pentru ca asemenea tragedii sa nu se mai intample? Invatam noi (adica Ei) ceva din toate acestea si luam masuri de prevenire, fiindca este mai bine sa previi decat sa „tratezi” ce se mai poate?NU si iar NU! Tehnica se-nvecheste, orele de zbor se-mputineaza ducand la deprofesionalizarea echipajelor, riscul in exploatare a acesteia creste exponential odata cu degradarea morala si fizica, iar SOLUTII VAX!!! NU SE FACE NIMIC, SI NICI NU SE VA FACE SI-N CAZUL ACESTEI TRAGEDII! Bla-bla, comitete si comitii, adunari si verificari, detalii care vor fi publicate dupa incheierea anchetei (foarte transparenti gagii, asa cum au facut dintotdeauna, parca-i vad…mucles), timpul trece si totul se stinge dar ramane la fel. La urmatorul accident (Doamne-fereste!), totul se reia in acelasi mod si toti sunt multumiti…
si Mircea Dusa se duce acolo ca sa faca ce? dece isi intrerupe pretiosul timp in care putea face multe lucruri de ex care sa-l pupe in cur pe ponta si pe matusa tamara.. frate STIIM! ca i doare fix in …. de armata si dotarea ei solidalitatea asta prefacuta imi provoaca SCARBA !
Dumnezeu sa-i ierte si sa-i odihneasca in pace! Au fost niste oameni speciali!
N-au murit, doar s-au ratacit in cer.
http://www.youtube.com/watch?v=MYhRoD-Rcv0
Cate au mai ramas ? 18 ?
La anu pe vremea asta cate SOCAT-uri mai avem ? 5 ?
D-zeu sa-i odihneasca pe oamenii aia.
Au fost 25 de SOCAT, au picat 3(daca nu spun prostii).
Pacat, dupa ce ca mai avem cateva troace zburatoare mai pica si alea si mai iau si echipajele cu ele.
Sa vezi ce se reped astia sa fabrice 3 elicoptere sa le inlocuiasca.
Pai ar trebui sa fabrice ceva mai mult de trei bucati. La Bacau erau doar 16 Socaturi, restul au ramas la Bucuresti, trase pe dreapta, din lipsa de resursa, fie datorita lipsei de piese de schimb. Asadar am mai ramas cu 15, daca or mai zbura toate.
da, sunt unele care au expirat. Asadar au mai ramas 15 cum zici tu, insa nu sunt toate la Bacau, jumate sunt la Bacau si jumate la Campia.
Eu stiam ca Socaturile sunt Bacau. Multam de info.
Daca nici pe astea care au fost facute aici si mai au pe unde sa le repare nu le mentin in stare de zbor…ce rost mai are sa batem campii si sa mai discutam de multiroalelelelelelelele supersonice din import…zmee tata..asta-i viitorul in AFostOdataRoAF…
da intrebarea este mai avem unde si cu cine sa fabricam IAR????
In urma cu cateva luni a fost fabricat un IAR Puma Naval, asadar inca mai avem capacitate de productie, nu stiu pt cat timp insa.
Si un elicopter german de atac Tiger s-a prabusit mai deunazi. Pilotii au scapat ieftin: http://www.militaryphotos.net/forums/showthread.php?223971-UH-quot-Tiger-quot-attack-helicopter-crashed-in-Bavaria
„au mai ramas 15 cum zici tu, insa nu sunt toate la Bacau, jumate sunt la Bacau si jumate la Campia.”
Deci au mai ramas 7.5 la Bacau si 7.5 la Turda, ce-or sa faca cu atat de multe…
Acu si fierataniile alea au zeci de ani, ca toate-s facute pe vremea impuscatului.
Asa ca SOCATuri, IAR99, MiG Lancer ne asteptam sa mai cada sau sa expire in continuare.
Daca avem rabdare pana mai expira 3, ajungem la numarul magic de 12, desi la unele categorii cifra de 12 s-ar putea sa fie cam optimista:
-12 F16
-12 Pume: 12 toate, in toate variantele: SOCAT, MedEvac,Naval
-12 TR85M1
-12 MLI84M
-12 DAC665
-12 TABuri
-12 autobuze
-12 HAWK care mai pot fi lansate
-12 obuziere 152mm cu 12 obuze neexpirate
-12 LAROM
-12 aruncatoare 120mm
„da intrebarea este mai avem unde si cu cine sa fabricam IAR????”
Din ce am inteles de pe net(publicat prin sistemul de achizitii publice) acum s-ar mai facut una bucata mare si lata de Puma Naval platita de governu damboviteanu de Ferentari cu fo 12 milioane euro, deci Pume s-ar mai putea face si dupa aia facute SOCATuri.
Dar n-are Guvernu’ bani domle…ca Guvernu’ Rroman investeste puternic in cercetare, invatamant, spitale, autostrazi, infrastructura, agricultura, industrie, se dezvolta tara, nu se baga banii in armament.
„Si un elicopter german de atac Tiger s-a prabusit mai deunazi”
Da-i dreacu de germani kknari arieni elitisti intruchiparea corectitudinii politice si anticoruptiei, ca aia au de unde…la mult mai multe, la cat mai multe.
Altii au de unde, altii dau cu ele de pamant ca boii(vezi filmare shmechera Top Gear prin Korea, drag racing Corvette ZR1 versus AH-1 Cobra, a dat prostavanu de pilot cu fieratania in tarana facand manevre de fitze in apropierea solului), noi suntem vai si amar si cand pierdem un elicopter plus echipajul alea-s niste procente bune din flota.
cand cade o Puma, este greu sa nu ia foc, datorita rezervorului de combustibil de sub burta. daca ne ducea putin capul bagam rezervoarele alea pe care le au americanii in Apache, rezervoare antiincendiu..
De ce nu zici frate asha !
Trebuia sa spui de la inceput, salvai atatea vieti!
Si mai zic astia ca nu avem vizitatori de pe alte planete…..
Dacă la noi modernizare înseamnă să modifici un elicopter de transport în elicopter de atac e clară treaba. Pur şi simplu acelui elicopter i sa adăugat o greutate în plus numai cu echipamentul militar de atac. Din ce am înţeles, greutatea lui ar fii crescut cu o tonă şi ceva. Văd că cineva întreba de numărul de pe coada elicopterului şi acela se termină cu cifra 4, cred că nr. lui era 94 pt. că am făcut nişte poze cu ele când zburau în formaţie acu un an (94 şi un 28). Mă obişnuisem cu ele când zburau deasupra blocului şi unde lucrez, acum e linişte totală. Ştiu că la Bacău este o unitate de intervenţie rapidă NATO, chiar a fost şi un reportaj la Antena 3. Păcat, mare păcat. Pe timpul lui Ceauşescu zburau mig-urile şi ziua şi noaptea, mă obişnuisem cu ele, singura problemă era că îmi zorzoia paharele în vitrina şi se zgâlţâia blocul, de fapt e un avantaj pentru că acum nu mă mai sperii de cutremure, senzaţia e cam aceeaşi.
Notable incidents
An IAR 330 SOCAT crashed on August 16th 2001 during a training flight. The crash occurred at an altitude of 50 metres, wounding the crew.[1]
An IAR 330 SOCAT helicopter crashed on November 7, 2007, in Ungheni, 30 km south of Piteşti, Argeş County, during a night training mission, killing all three crew members.[9]
An IAR 330 SOCAT crashed on March 7th 2013 in Beresti-Bistrita, near Bacau, during a training flight, killing two crew members and wounding three other crew members. Romanian Air Force and Navy grounded the entire IAR 330 SOCAT fleet pending an investigation into the crash. [10]
Las’ ca sinistru’ ne-a asigurat ca sunt elicoptere performante modernizate la maxim, se dau apashili cu roatili in sus numa cand le vad…+ cand a spus asta la tv si spus-o cu un ton „tresarit” ca si cum „nununununu, nu luam nimic sunteti bolnavi” la intrebarea „revenim la problema vesnica a dotarilor din armata?”
La drept vorbind, IAR 330 este un elicopter performant care se poate compara cu AH-64 Apache, cu RAH-66 Comancke, cu MI-8, Ka-52 sau Mi-24. Am pus gramada o lista cu caracteristicile tehnice ale aparatelor in cauza iar IAR 330 nu este surclasat. Diferenta este facuta de echipamentele montate pe aparat, dar asta este altceva. Vrei sa vezi lista si sa o compari? Aparatul in sine nu se face deloc de ris in fata concurentei.
Într-adevăr Hans că performante sunt cât de cât asemănătoare sau cum spuneai tu se poate compara cu ceea ce ai enumerat tu, dar dacă luăm în considerare tehnologia cu care sa construit un elicopter din care ai pomenit şi IAR-ul nostru…, şi ca să nu mai spunem de cum am tras noi de ele, sau cum le-am întreţinut noi de atâta timp, dacă nu mă înşel de pe vremea lui nea Nelu, ai să vezi că la un moment dat că ceva undeva va ceda motor, structură,… de aceea am spus eu că atunci când modernizezi un elicopter te gândeşti şi la cât lai folosit înainte şi cum lai folosit. Eu înţeleg o modernizare mai subţire ca să nu te coste bani mulţi să iei o structură nouă, eventual îi aduci modificări, dacă motorul face faţă poţi să foloseşti acelaşi tip de motor (dar să fie unul nou), te gândeşti la tabla de pe el adică una nouă nu una de la fiare vechi, şi restul ce mai trebuie, electronică, sisteme de protecţie, bla, bla, bla,… Sper să nu greşesc dar cam ce am făcut noi a fost să luăm un elicopter deja în uz, i-am mai pus ceva pe el şi gata, elicopter nou că doar vopseaua e nouă.
„dar dacă luăm în considerare tehnologia cu care sa construit un elicopter din care ai pomenit şi IAR-ul nostru…, şi ca să nu mai spunem de cum am tras noi de ele, sau cum le-am întreţinut noi de atâta timp, dacă nu mă înşel de pe vremea lui nea Nelu, ai să vezi că la un moment dat că ceva undeva va ceda motor, structură,… de aceea am spus eu că atunci când modernizezi un elicopter te gândeşti şi la cât lai folosit înainte şi cum lai folosit. Eu înţeleg o modernizare mai subţire ca să nu te coste bani mulţi să iei o structură nouă, eventual îi aduci modificări, dacă motorul face faţă poţi să foloseşti acelaşi tip de motor (dar să fie unul nou), te gândeşti la tabla de pe el adică una nouă nu una de la fiare vechi,”
Tehnologia cu care l-am construit (si inca il construim) corespunde cerintelor. Cum am tras de el? Eu cred ca nu a zburat destul. Cit priveste tablaria, modernizarile, ia de aici:
„A variety of countries offered avionics upgrades and would inexpensively zero-time the airframes”
Ce spui de asta? Sa continuam…
. ” Upgraded with modern avionics, they were expected to continue to meet USAF training needs until 2050 – by which time the airframes would be approaching 100 years old.”
Iti vine rau cind citesti? N-am terminat…
„Avionics upgrades were available from Canada, Israel, the United States, Germany, Singapore, and Korea. Airframe updates could be conducted in Canada, Spain, Israel, Singapore, Korea, or Taiwan”
Tot ce trebuie este SA TE INTERESEZE. Daca esti un tradator de tara si ai ajuns in fruntea bucatelor, normal este sa avem parte de evenimente ca cel din Moldova, ca cel din vara de la Craiova. Inca o data iti repet esentialul:
A variety of countries offered avionics upgrades and would inexpensively zero-time the airframes
Cunosti traducerea romaneasca a cuvintului INEXPENSIVELY ?
Toata treaba este sa-ti pese…Altfel, imi spui ca fie-ta are bal la Jean Monnet si-i trebuie rochie de 4000 de euroi si ca, in general, nu sint bani…