Un elicopter militar s-a prăbuşit, vineri dimineaţă, la limita dintre judeţele Sibiu şi Mureş, primele date indicând că aparatul de zbor ar fi luat foc în aer, la bordul elicopterului aflându-se, potrivit unor surse neoficiale, zece persoane.
În perioada 11-25 noiembrie militari din unităţi şi mari unităţi subordonate Statului Major al Forţelor Terestre şi din unităţi ale Brigăzii 173 Aeropurtată a SUA participă, la Cîmpia Turzii, judeţul Cluj şi Cincu, judeţul Braşov, la Modulul de instruire „RUBICON 2014″(n.r. – album foto MApN), condus de Brigada 6 Operaţii Speciale „Mihai Viteazul”.
În cadrul acestei activităţi, militarii se vor antrena în comun executând activităţi de instruire specifice unităţilor de paraşutişti, precum şi trageri cu armamentul de infanterie din dotare.
duszhka a spus ca ar fi fost 8
9, conform http://www.tribuna.ro/stiri/eveniment/ultima-or-258-elicopter-militar-pr-258bu-536it-intre-malancrav-si-laslea-din-10-persoane-9-au-murit-101723.html
„Update: Elicopter cu paraşutişti
Surse oficiale au declarat pentru TRIBUNA spun că în elicopter se aflau 10 persoane, de la Unitatea de la Câmpia Turzii. Doar unul dintre ei a supravieţuit.
Se pare că aceştia se duceau la un exerciţiu la Cincu, în judeţul Braşov” (Rubicon 2014)
parasutisti insemnand de la fortele speciale?
deci da
Da, ai dreptate:
„În perioada 11-25 noiembrie militari din unităţi şi mari unităţi subordonate Statului Major al Forţelor Terestre şi din unităţi ale Brigăzii 173 Aeropurtată a SUA participă, la Cîmpia Turzii, judeţul Cluj şi Cincu, judeţul Braşov, la Modulul de instruire „RUBICON 2014”, condus de Brigada 6 Operaţii Speciale „Mihai Viteazul”.
MApN
Dumnezeu sa-i odihneasca in pace! Sa nu fi fost si parasutisti americani in el?..
pastele masii de viatza…pacat de ei…
si dupa ce ca mai avem atat de multe elicoptere…
si cand te gandesti ca ei vor sa fabrice „cele mai perfomante elicoptere din lume” super puma, pentru armata, presupun………….
ACTUALIZARE 11.49. Două persoane rănite au fost găsite și primesc îngrijiri medicale.
ACTUALIZARE 11.32. Opt dintre cei zece militari aflaţi la bord ar fi murit.
http://www.digi24.ro/Stiri/Digi24/Actualitate/Stiri/Un+elicopter+militar+s-a+prabusit+in+Sibiu
Se zice ca era SOCAT
numa in 2013 a mai picat un SOCAT, daca o tinem asa, cate unul pe an…in zece ani le rezolvam, cate au mai ramas, 14?
cred ca toate elicopterele existente sunt fabricate pe vremea lui Ceasca, deci cam din anii 80. din ce am gasit sunt fabricate pana prin 1987.
sunt deja aparate vechi si in functie de ce mentenanta/reparatii capitale li s-or fi facut te mai astepti la surprize d’astea.
daca sunt asa cum sunt, vechi si Dzeu stie cum sunt intretinute pt ca noi suntem saraci si bani de armata nu mai avem ca de abia ne mai ajung de pomeni electorale, nu inteleg de ce dracu le mai umplu si cu pasageri
nu puteau sa-i care pe aia cu camioanele, elicopterele noastre sunt periculoase si pt echipajele lor, dar macar aia trebuie sa zboare pe ele…
nu inteleg de ce ne mai cacam pe noi cu desanturi/transport cu elicoptere, ca la ce bani avem alocati pt resturile de aviatie militara si la ce tehnica antica avem numa le transformam in sicrie scumpe si ne ingropam militarii cu ele…
Daca a cazut iar din cauza cetii…avem o problema (a cata oare?)…
De toate au mai ramas 19… Nu stiu cite din ele sint SOCAT si cite SAR…
Dupa ce ca avem atat de multe elicoptere si trupe speciale…. Dumnezeu sa-i odihneasca !
Dumnezeu sa-i odihneasca !
Dumnezeu sa-i odihneasca !
Givraj pe pale ? …. din nou?
Ceata densa in vai…zona e deluroasa si impadurita
Dumnezeu sa-i odihneasca in pace pe oamenii aia! Nimic nu mai e in stare buna de functionare in armata noastra amarata. Numai fiare vechi si cosciuguri zburatoare! Daca pe uscat sau mare mai poti scapa cand se strica copaia sau dricul, in aer iti innumeri secundele pana iti intanlesti predecesorii, parinti si bunici plecati la cei drepti. Bag p… in ea de viata romaneasca! Pentru unii muma, pentru altii ciuma…… Oare presedintele nostru in exercitiu sau primul sinistru, au curaj sa se urce si sa zboare cu asa ceva? Presupun ca nu! 🙁
s-ar putea sa nu aibe legatura cu starea tehnicii de zbor… elicopterele, chiar daca sunt mai vechi, au fost modernizate de vreo 10-12 ani si recent au re-inceput un RK major.
Pastele masii de treaba ! Dupa atatea ore de instructie si atingerea performantelor , sa dispara in halul acesta e tragic . Martorii zic ca elicopterul ba a luat foc , ba se invartea in aer , ceea ce presupune defectiune technica , eventual pierderea anticuplului .
Altii spun ca s-a agatat intr-un copac …
un martor spunea ca s-a lovit de un pom, l-au redresat, si au vrut sa aterizeze mai incolo presupun, dupa care……..
Ceata sau pomul inseamna eroare umana. Daca era ceata de ce zbura atat de jos incat sa poata lovi un copac?! Din pacate nu tehnica este de vina de fiecare data, aici mai conteza si numarul de ore de zbor, disciplina in zbor, etc, lucruri care la noi din pacate nu sunt mereu foarte ok, sa nu zic mai mult de atat…
As paria pe greseala de pilotaj, dar sper ca a fost ceva tehnic, nu ca ar mai conta acum.
Insa aceasta prabusire, ca si altele, sunt doar sindromul dezagregarii capacitatii militare a Romaniei. Ore de zbor pe sponci, ore de zbor in conditii grele aproape de loc, tehnica de lupta veche, basca disciplina trupelor.
Sa fi fost oare zborul la firul ierbii (daca despre asta e vorba) o cerinta a misiunii?
Daca cei decedati din Brigada 6 de FOS sunt parasutisti (vazui la TV un ofiter in camuflaj cu bereta Bordo venit la locul prabusirii si vorbind la telefon), oare sa fi fost un exercitiu cu caracteristici de… infiltrare?
Cincu e la vreo 15-20 km SE de locul prabusirii
Nu cred ca a fost un exercitiu de zbor in conditii greele, ca atunci nu zburau cu 10 militari la bord.
Ar trebui insa sa ne intrebam cam cate ore de zbor aveau pilotii respectivi anul acesta, si cate ore de zbor in conditii grele si foarte grele… Si ar mai trebui sa ne intrebam daca planul de zbor a fost sau respectat.
Eu cred ca aveau putine ore de zbor si virtual aproape deloc in conditii grele. Mai cred ca nici zborul nu a respectat chiar toate cerintele de siguranta…
tot din Tribuna:
„Localnici din satul Mălâncrav povestesc că au văzut elicopterul survolând localitatea la o înălţime foarte mică.
„Am văzut elicopterul, eram în curte şi chiar mă miram de ce zboară atât de jos. Elicopterul zbura dinspre Mălâncrav spre Laslea„, povesteşte unul dintre localnici.
…
Ioan Linjing, din Mălâncrav, a fost primul care a ajuns la elicopterul militar prăbuşit. Omul spune că a reuşit să vorbească cu unul dintre răniţi şi acesta i-a spus că s-a atins plafonul. „Am discutat cu unul dintre ei. Cred că era pilotul. Mi-a spus că a intrat în plafon şi au fost atinse vârfurile copacilor. Apoi au căzut. Era conştient acesta. Celălalt era rănit mai grav„, a spus Ioan Linjing.
http://www.tribuna.ro/stiri/actualitate/m-258rturia-salvatorului-am-vorbit-cu-pilotul-au-atins-copaci-si-s-au-prabusit-update-care-este-starea-ranitilor-101726.html
„Elicopterul zbura dinspre Mălâncrav spre Laslea”
…adica spre nord, in directia opusa Cincului:
In timp ce ciobanul ajuns primul la fata locului…http://adevarul.ro/locale/sibiu/marturiile-ciobanului-salvat-doi-militari-accidentul-elicopter-sibiu-unii-erau-afara-elicopter-ardeau-altii-erau-carbonizati-deja-1_546f43010d133766a81cd4be/index.html
Beniamin Bădilă spune că prima dată a auzit elicopterul zburând jos de tot, apoi a auzit bubuitura şi a văzut mult fum negru. „Câteva secunde nu am ştiut ce să facem, ne-a fost frică să ne apropiem. Am strigat dacă ne aude cineva şi am auzit: «Da! Ajutor!». Am văzut un om, am alergat la el. Când am ajuns am văcut că era ars, distrus pe faţă şi pe mâini. Ne-a cerut apă, dar nu am avut. Îi era frig, l-am ajutat cu o pătură. Întreba de un telefon, apoi l-a găsit pe al lui şi a încercat să îşi sune şeful. Nu ştia unde se află, i-am explicat unde, între Stejărişu şi Mălâncrav„,spune Beniamin Bădilă.
La PRO TV se spunea ca e un PUMA MEDEVAC, nu SOCAT. Acolo spuneau ca se indreptau spre Cincu cu misiune medicala. Adica, erau medici, asistenti si echipamente medicale e.t.c. Acum, Dumnezeu stie….om trai si om vedea! Pacat….
si eu pariez ca a fost greseala umana…chiar de se descopera eroare umana oricum in rapoarte o sa apara ca a fost din cauza tehnicii(cedare de material,incendiu la bord) sau a conditiilor atmosferice deosebite….se face asta in primul rand pentru oamenii aia care au murit…sa primeasca si familiile lor compensatii si sprijin de la stat…ca idee in peste 90 din tot ce a cazut in Romania dupa 89 a fost greseala umana(cauzata de lipsa de ore de zbor,neatentie sau chiar bravare in fata unor colegi sau oaspeti de prin alte tari) dar a aparut in rapoarte ca si cauza tehnica….in aviatie e si zicala ca mor doar asii si prostii…
Dumnezeau sa ii odihnesca !
Dumnezeu sa-i odihneasca ! Avem nevoie de mai multe ore de zbor. Punct.
Dumnezeu sa-i odihneasca-n pace! 🙁
Ca am mai ramas fara un „chiroplan” nu-i bai chiar atat de mare; unu-n plus sau in minus nu conteaza chiar atat de mult. Este al dracului de trist ca au murit 8 oameni; vieti curmate, specialisti pierduti…
D-zeu sa-i odihneasca iar Arh. Mihail sa le apere sufletele in lumea cealalta.
Condoleante parintilor si familiilor acestor copii.
De vina dupa mine este bugetul minim acordat MapN. Nu pilotii, nu eroare umana,. Elicopterele sunt vechi si se autocanibalizeazaptr. piese de schimb. Daca am o Dacie 1310 (de varsta elicopterelor) oricate up-grade-uri ii fac tot nu scot Audi din ea (nici macarLogan nu scot din ea).
Mor tinerii astia buni si specialisti din cauza unor gunoaie de oameni care tin la scaunele lor.
A se corecta „awaiting moderation ” va rog cu waiting ….
Dumnezeu sa-i odihneasca in pace
Dumnezeu sa-i odihneasca in pace si condoleante familiilor
Adevaru e ca tehnica e foarte veche si tot mai greu de intretinut, devine un factor care uneori mai degraba ingreuneaza actiunile decat ajuta, sau chiar devine un pericol pentru cei ce o folosesc.
Si asta in timp ce se fura (de la politicieni la camarila lor si pana la unii de prin sistem sau justitie) sume imense in tara asta.
Spagi de zeci de milioane pentru contracte marite artificial cu sute de milioane, restiuiri ilegale de zeci si sute de milioane, miliarde aruncate in vant pe proiecte care raman mai mult la stadiu de proiect (vezi autostrazi si alte asemenea), schimbari de mobilier sau sedii pe la nus ce institutii si alte asemenea prostii.
Ieri am auzit ca unu a primit (ilegal evident) intr-un singur proces 150 de milioane euro de la stat.
Pai numai cu banii aia faceau astia vreo 10 Super Pume sau Cougar noi noute, ori poate 100 TBT 8×8, ori dotau toata armata cu o noua arma de asalt.
Mde … insa noi ne laudam ca suntem singura tara care a adopta principiul restitutie in integrum!!!
Sa-i ierte Dumnezeu sau viceversa nu stiu
A-nceput de ieri să cadă. Câte-un MIG acum a stat
Din lipsa de MIGuri „is bune” si Pumele!!
Dumnezeu sa-i ierte! Ei nu-s vinovati insa mor degeaba, nimic nu se schimba…Toata clasa politica si chiar o parte din conducerea MApN de dupa 1989 sunt singurii vinovati. TOTI. Datorita tuturor criminalilor astora, c-altceva nu-s, mor oameni nevinovati care au familii si copii. Nu se cunosc inca cauzele, eroare umana sau defectiune tehnica chiar nu mai conteaza, orele de zbor sunt putine iar tehnica veche, nemernicii sunt vinovati pentru ca nu-i intereseaza starea armatei si bugetul acesteia. Se va schimba ceva? Niciodata, nu in Romania, sa speram ca astfel de tragedii nu vor mai avea loc…Asa am sperat mereu, degeaba insa. Dumnezeu sa-i odihneasca, pacat de ei si de familiile lor, mare pacat!
Dumnezeu sa-i odihneasca in pace.
cand e ceata nu spargi plafonul ca dup’aia mai aterizezi o laie… poate ca au luat o cioara in prizele de admisie… sau un cablu… sau… sau… sau…
pacat!
pacat de soldatii aia…ca elicopterul oricum…Dumnezeu sa ii odihneasca in pace, insa sunt curios cine va plati pentru asta…din cate am auzit a atins crengile unui copac??? cum sa fie afectat in halul asta de la niste crengi? daca era un UH-60 Blackhawk nu se intampla asta…asa ca sunt curios daca o sa plateasca cineva…la urma urmei oamenii aceia au murit pentru ca mergeau cu un aparat vechi, deci sunt si eu curios daca o sa ia cineva o masura
pentru toate accidentele asemanatoare din Armata toti politicienii responsabili de buget si aparare din ’90 pana azi ar trebui executati pentru subminarea sigurantei nationale si crima cu premeditare.
in china un politician a fost executat pentru 2 milioane de dolari…alor nostrii care fura cu sutele nu li se intampla nimic…sincer daca as vedea ca niste generali de armata iau puterea in tara nu as avea nimic in potriva…barem as stii ca impusca cateva sute de hoti si tradatori care s-au perindat prin parlament
te doare capul cati specialisti pe aici. Iata si Blackhawk-ul in crengi colegu’
https://www.youtube.com/watch?v=Yf1yn_44_6I
Oricum, D-zeu sa-i ierte pe cei care au murit si sperante de insanatosire pentru cei raniti. Tot ce pot sa sper e ca n-a fost iar vorba de givrajul palelor. Ar fi a treia oara…
scuze ca ti-am insultat inteligenta domnu’ specialist, dar nu ai inteles mesajul pe care am vrut sa il transmit
Dumnezeu să-i ierte!
De obicei zborurile de transport cu 330L sau SOCAT se executa la h>=300m fata de sol și v=170-230km/h. Dacă sau respectat regulile nu puteau sa intre în copaci. Din imaginile TV se pare ca au căzut destul de aproape de o zona impadurita, dar parca prea aproape de ea, ca asta sa fi fost cauza. Plafonul parea compact, stratiform, destul de jos, și asta da, ar putea reprezenta o problemă pentru siguranța zborului. Temperaturile din zona erau, la sol, cuprinse intre -1 și 2 grade la ora 09UTC, și se mnalau și ceva precipitatii. Este deci posibil sa fi zburat și în zone cu potențial de givraj mai ales ca la 300m temperatura aerului era de -2\-1 grade si umezeala era cu siguranța peste 85%-90% (erau nori stratiformi). Dar… 330 are detector extern de givraj și semnalul luminos este afisat pe bord!Dacă se confirma ca aeronava scotea flacara la ajutajul unuia din motoare asta ar fi o problemă… În cele mai multe cazuri pumele nu au luat foc la aterizari fortate sau prabusiri. Acesta este al treilea caz de care știu eu ( s-a mai întâmplat prin anii 80, tot cu Puma, tot la Sibiu, cu o echipa tehnica la bord, probabil ca și acum, și în 2002 la Boboc, cu 316). În cazul de la Sibiu elicopterul a luat foc după defectarea instalatiei hidraulice, pe ambele canale, (spargerea unor conducte) și pierderea lichidului hidraulic. Elicopterul a luat foc imediat după prăbușire, aproape de pista. Petrolul se aprinde mai greu, dar lichidul hidraulic se pare ca da. Cam seamănă..
Din acest moment , militarii ar trebui as refuze zborul pe acest elicopter.
La fel si cu MIG-ul
Una e sa mori in lupta doborat si alta sa mori ca prostu ca statul nu-ti poate oferi o dotare corespunzatoare. Nu avem cu ce sa zburam, nu mai zburam si gata.
Daca Romanaia nu-si permite sa le desfiintam si gata pentru ca nu putem pierde 1 MIG ,un elicoper si un AN2 pe AN !!!!!!!!!!!!!!. E bataie de jic
Fir-ar ale dracului de rable! Uite-așa se duc cei mai buni dintre băieții noștrii. În copăi zburătoare, plutitoare sau mergătoare.
http://www.tvrplus.ro/editie-reporter-special-279471
@mihai444
multumesc ca ai postat link-ul pacat ca acesti oameni nu au tehnica moderna de lupta
Nu sunt deloc convins ca elicopterul a fost de vina. Desi sunt vechi este putin probabil sa fi decolat fara sa fie apt de zbor, om fi noi fii ploii dar asa ceva nu prea am auzit sa se intample.
Asa cum v-am recomandat mai la inceput, intrebati cam cate ore de zbor avea pilotul de la mansa in acest an, si din respectivele ore de zbor cate erau efectuate in cadrul antrenamentelor pentru navigatie instrumentala in conditii meteo grele si foarte grele…
Mai sunt si altii care zboara elicoptere de-o varsta cu ale noastre si nu nici o problema.
Astept ca MApN-ul sa ne spuna ce s-a intamplat, dar fac pariu ca n-o sa auzim nimic.
cam asta cred si eu, sunt mult prea putine ore de zbor… ca banii se duc in alta parte si nu se aloca unde trebuie… cine dracu sa-i aloce, cimpanzeii aia din politica?!?!?!?!?!?!?!?!?!!?
tehnica limitata ca numar, bani putini, ore putine, reteta dezastrului… ma doare sufletul… niste OAMENI care au murit din cauza unor nemernici.
Dumnezeu sa-i odihneasca in pace.