Uimitor am spune – daca tinem cont ca o mare parte din flota de EF germane sta la sol – nemtii au de gand ca in 2016 sa initieze discutii cu partenerii europeni pentru, tineti-va bine! – dezvoltarea unui nou avion ca inlocuitor al Panavia Tornado!
In primul rand armata germana nu mai e ce-a fost, ci dimpotriva a ajuns chiar un pic de rasul Europei: elicoptere care nu zboara din cauza lipsei de bani, Eurofightere tinute si ele la sol, un numar din ce in ce mai mic de tancuri, etc, etc si cu toate acestea nemtii viseaza un nou avion de lupta, dedicat chiar.
Prima intrebare este: de unde bani? A doua intrebare ar fi: pai daca ai EF multirol (sau pe aproape) ce-ti mai trebuie un fighter-bomber dedicat? A remarcat Germania ca partenerii din programul Tornado ar simti nevoie unui inlocuitor al acestuia? Ce fel de avion se are in vedere: un aparat de atac la sol (de tip CAS), subsonic – pe model Su-25/A 10 – sau un avion de bombardament supersonic, la joasa altitudine de tip SEAD, mai apropiat de Suhoi 34?!
Ba ca lucrurile sa fie si mai complicate, nemtii nu s-au hotarat daca sa mearga pe mana unei drone sau a unui avion clasic, si ca cheltuielile sa fie si mai infricosatoare se propune ca aparatul sa fie realizat in ambele variante!
In acelasi document aflam ca Berlinul are de gand sa extinda folosirea actualei flote de Tornado pana spre 2030, perioada in care noul avion sa fie pus pe roti.
Aflam insa de la Ministerul Apararii german ca deocamdata totul este la stadiul de intentie, o decizie nu a fost inca luata.
In programul Panavia Tornado au fost implicate trei tari: Germania, Italia si Marea Britanie (Arabia Saudita fiind cel de-al patrulea operator), aparatul fiind intial construit in mai multe variante, insa in linii mari acest avion superb a fost conceput in mod special sa atace tinte inamice aflate in zone puternic aparate AA, zburand foarte rapid la “rasul solului”. Tornado este un aparat cu geometrie variabila, similar daca vreti (din acest punct de vedere) cu F 14 Tomcat sau MiG 23 sovietic.
Oricum ar fi intentia nemtilor este macar un pic surprinzatoare…
GeorgeGMT
Acum cateva saptamani ma contraziceam cu un user olandez pe stirea asta.Eu eram de parere ca Germania ar trebui mai intai sa-si operationalizeze flota de EF sau s-o upgradeze (radar AESA,imbunatatirea capacitatilor aer-sol) mai intai,iar apoi sa viseze la tot felul de proiecte noi.Oricum,pe ce pun mana Germanii distrug in ultimul timp.Au si prostul obicei de a da initial o comanda mare pt a primi o mare bucata din ordinul de lucru pt ca mai apoi sa o reduca drastic,spre disperarea partenerilor.Vezi EF,A400, Tiger .
Pai si gandesc la fel ca tine…
Germanii prefera sa isi cheltuie banii intretinand tiganii din estul Europei si milioanele de migranti musulmani care acum reprezintă prioritatea Germaniei.Armata poate astepta zic unii socialisti germani.
Pacat rusii nu.asteapta :))
Poate ca germanii vor si ei un avion de generatia 5,asa cum vor avea rusii,chinezii si cum deja au americanii de ceva ani.Pentru ca EF nu poate deveni un multirol veritabil de generatia 5 asa cum se pretinde a fi SU PAK FA T50,germanii vor sa realizeze de la 0,cu actuala tehnologie de proiectare si fabricare un veritabil multirol de generatia5.Viitorul apartine generatiei 5 iar EF este un avion proiectat in anii 1980 pt a lupta cu avioanele sovietice de atunci.Pentru ca nu detin asa de multe EF mai ales operationale pt germani este mai ieftin sa treacă la o noua generatie de multirol,proiect la care ar putea participa si francezii.Daca vrei sa rupi gura târgului o faci cu un multirol veritabil de geberatia 5.EF se pare ca nu poate deveni un multirol veritabil si probabil ca nu se justifica financiar reproiectarea sa pentru acest scop.
se pare ca EF Typhoon a fost inlocuitor pt F-4 Phantom shi cele 24 MIG-29 ramase de la fosta RDG, in Luftwaffe. pe cand noul avion multirol supersonic de generatzia 5 pe care ar vrea nemtzii sa-l faca da se poate sa inlocuiasca Panavia Tornado nu numai in Luftwaffe dar shi in celelate fortze aeriene care au in dotare acest avion.
Pai,tocmai astae,nu va fi un avion de genertia a-5-a stealth,as fi inteles un astfel de proiect,ci un echivalent „mi modern” al Tornado.Mai bine upgradau EF si mai comandau vreo 80-90 de bucati cu radar AESA.
Tornado are costul orei de zbor mult mai mic fata de EF iar germanii îl pot exploata mai usor si ieftin fata de EF.
nu ar fi bune shi pentru FARo 12 Panavia Tornado IDS, 12 Panavia Tornado ECR shi hai inca 12 Panavia Tornado ADV ??? care impreuna cu cele 24-36 F-16 ABM/CDM Falcon shi 24 IAR-99 BM Soim ar face din FARo o fortza aeriana eficienta shi cu adevarat multirol….!!!
si vom deveni groapa de gunoi a altora….nu mai bine luam ceva nou ?
este un avion depasit cu o amprenta mare radar a motoarelor datorita formei fuselajului,
este un raspuns tardiv evropean la avioanele
F111, F14, B 1B, Mig 23, TU 22 M, etc.
aripa cu geometrie variabila nu se justifica in acest moment pt. ca inseamna o anvergura mare in momentu in care aparatu zboara cu viteza redusa si implicit o amprenta mare radar,
probabilitate crescuta de lovire si doborare in conflict,
Corect !
Ba ar fi bune. Dar lasii nostri politicieni gandesc ca slugile :
” nu ne inarmam , nu vom atrage atentia Rusiei”.
Uita ca orice pradator ataca ce e mai slab.
A fost un program criticat, scump si chinuit, sa vedem ce resurse mirobolante aloca astia ca sa se apuce sa mai dezvolte asa ceva, Anglia e moarta, Germania e moarta, probabil or sa’l finanteze italienii cu banii Mafiei sau prim ministrul ala tinerel cu bani de la rusi 🙂
Dupa aia ca sa ataci un adversar serios trebuie sa fie ceva stealth gen 5, altfel pt aurolacii islamici e suficient Tornado despre care zic ca mai trag pana in „mid 2030” si probabil si dupa
Deocamdata discutii vagi de intentii si pana in 2040 probabil vor cumpara Neuron sau ceva de genul asta
Ei vor doar sa-si pastreze capabilitatile realizarii unor astfel de produse.
Chiar daca e ciudat, treaba asta creeaza locuri de munca precum si pastrearea in pas cu moda a industriei de inalta clasa. Aici se joaca de fapt.
In rest… ca stau EF-urile la sol…. nu conteaza. Ei dicteaza in Europa, cu rusii se inteleg de minune deci decizia e una chiar buna. Sa investesti in capabilitati tehnologice noi, creere de noi locuri de munca supercalificate, etc. Numai de bine
Deci pentru nemti, superscula stealth de generatia care trebuie si care face tot nu prea e bunà de cumpàrat.
Nu cred cà vor dezvolta un aparat singuri, vor càuta o colaborare unde vor dori partea leului (în afarà de participarea financiarà), vor comanda 200 si vor lua pâna la urmà 50, fàrà compensatie.
Am mai vàzut povesti nemtesti.
Nu vreau sa reaprind alte discutii dar, daca iei un motor de Panavia Tornado si-l pui pe un IAR-93 (of course, fuselaj posterior reproiectat pentru un singur motor plus prize de aer modificate), iti iese ceva de genul 43.8 kN cu 76.8kN la postcombustie (in caz ca vrei postcombustie) in loc de 35.58kN cu 44.5kN la poscombustie, produs din doua motoare.
Pe langa astea, mai iei in seama consumul specific de 0.618 fata de 0.975 la Viper precum si faptul ca ai o caruta de echipamente pentru misiuni aer-sol ramase de la Lancerele pe care le retragi.
Zic si eu, nu dau cu parul ……
cate carcase de IAR-93 mai sunt „conservate” ? 🙂
Parca am mai facut amu’ un an recensamantul si nu dadea prea bine… ca au fost spornici la taiat si transformat in monumente.
No idea, dar cateva, pentru testari, se pot gasi pe ici-colo, chiar daca le dai jos de pe socluri 🙂
Dup’aia, daca arata bine calculele, te apuci si produci unele noi, oricum mai mesteresti cate ceva pe la structura avionului, mai bagi ceva materiale usoare, structura fagure pe la aripi (gen A-10), mai stiu eu ce …….
Asa hodorog cum era, se apropia de 1100km/h pe motorizarea veche asa ca, cine stie ce-ar iesi cu un motor de Tornado. Plus autonomie marita cu 50% pe actuala configuratie a rezervoarelor.
Poate ca ne concentram foarte tare pe Soim si nu ne uitam unde trebuie.
cred ca iesi mai bine daca incerci sa fabrici ceva Tornado noi… 🙂
Pentru ce sa te complici cu o solutie cu geometrie variabila, cand toti renunta la ea? Ca sa ai mai multe costuri de exploatare?
Solutia IAR-93 (cu modernizarile inerente) mi se pare mult mai fezabila si ieftina pentru ca-l vrei pentru atac la sol si nu pentru vanatoare.
Daca-l surubaresti bine, il duci spre 3500kg arme acrosate, ceea ce e mai mult decat bine pentru ce ne trebuie noua.
Parca v’a povestit nea ala cu micii de la institut ca partea „a posteriori” a fuselajului la IAR93 se facea la sarbi si le venea de’a gata, adica si sa vrea sa mai modifice ceva pe IAR93iurile alea nu prea pot, nu au desenele pe asphalt, culculelele, nu au masinile etc botom line am inteles ca ei nu prea pot si nu stiu sa faca sectiunea aia, dar aici vorbesti cu peretzii 🙂
Sa se apuce sa proiecteze, calculeze si sa fabrice alt fuselaj probabil nu merita, pt 10-15 celulelelelelele care mai este
In final ce 8tzii?
In 2020 10-20 de bucati dintr’o copie actualizata a unui avion de anii 70-80, inspirat initial dupa Jaguar dar fara motoarele si echipamentele Jaguarului
Nu mai merita acum sa dezvolti un avion din ala, o ragalie mare, lenta, cu raza de actiune mica, incarcatura mica, cu amprenta radar cat casa poporului, o dau rusii jos cu tot ce au in mana
Un F16 cara cat 2-3 d’alea de 2 ori mai repede si la distante mai mari, cu armament si senzori incomparabil mai buni, poate sa si lupte, alea 12 F16 fac treaba a 30 zeci de IAR93uri modernizate
Daca pastrau IAR93iurile in stare de conservare, nu pe camp si la taiat, puteai sa le mai bibilesti un pic motoarele, nu sa le schimbi cu alte modele, puteai sa imbunatatesti electronica/cockpitul, puteai sa atarni un Litening si sa acrosezi armament mai bun, puteai sa fiabilizezi componentele cu probleme, un fel de lancerizare
Asta pt ca le aveai deja si cu imbunatatziri minime fara sa mai schimbi motoare si sa reproiectezi fuselaje 8tzineai ceva un pic mai bun, le mareai capabilitatile, poate ar fi meritat pt ca le aveai deja functionale, aveai tot lantzul piloti, mecanici, piese schimb etc
Insa mintile iluminate de la SMFA au decis altceva si n’au nimerit sa’l scoata din dotare si sa le distruga, au taiat airframeuri cu cateva ore de zbor
Mai bine va scremetzi sa „dezvoltatzi” un UCAV stealth, insa la noi probabil s’ar face proiectarea, calculele aerodinamice, macheta, fuselajul mai mult sau cel mai probabil mai putzin stealth si cand ajungi la partea de electronica, datalinkuri, satelitzi, software pt zbor autonom, senzori si armament…te cam opresti…
La IAR99 banuiesc ca scrieti acuma ca nebunii articole interminabile despre cum o sa’i puneti aluia doua motoare cu „mici” modificari la fuselaj 🙂 , cum o sa care 5 tone de bombe la 2000km cu 1000kmh, AESA, IRST si alte tampenii 🙂 🙂
Solutia fara geometrie variabila se numeste SEPECAT Jaguar 🙂
Cred ca si pentru ai nostri ar fi mai simplu sa le ia din parcurile de stocare franceze sau engleze la cativa $ bucata (sau pretul de fier vechi + delta), sa le faca un RK cu ceva modernizare avionica si motoare (poate o parte la Aerostar), si apoi sa le introduca in dotare.
La aceeasi bani ai o platforma simtitor superioara pe toate palierele si cu efort mai mic. Cat despre IAR-93, numai de bine 🙂
Nici asta n-ar fi o idee rea. Pretul estimativ pentru Jaguar, in 2010, era de vreo 8 milioane $. Cu motoare noi (aici trebuie neaparat pentru ca au aparut motoare foarte economice), cu avionica mutata de pe Lancerele retrase, iti iese un utilaj bun de tot.
E si supersonic… iar indienii lucreaza la o modernizare a sa, inclusiv motoarele:
„Adour Mk 821 – Engine upgrade of Mk804 and Mk811 engines, currently under development, for Indian Air Force Jaguar aircraft.”
https://en.wikipedia.org/wiki/Rolls-Royce_Turbomeca_Adour
E calificat si pentru lupta antinava, in versiune modifcata… dar si pentru trainer 🙂
problema e ca este certificat si pentru armament nuclear 🙂
„A single Jaguar was converted into the Jaguar Active Control Technology (ACT) with fly-by-wire controls and aerodynamic alterations to the airframe; the aerodynamic instability improved manoeuvrability and the test data was used in the development of the Eurofighter”
„As of Feb 2013, the Indian Air Force was considering the fitting of 125 Jaguars with new Honeywell F125IN engines”
In loc de un Adour care sa ajunga pe la 37-38kN cu postcombustie as prefera un Turbo-Union RB199-34R Mk103, in varianta fara postcombustie, cu 43kN.
Tornado il foloseste cu postcombustie dar pentru Jaguar ar fi overkill.
In plus, are un consum specific de 0.598 fata de 0.740 „frantuzul”.
Asta s-ar traduce intr-o crestere a razei de actiune cu cca 23-24% cu aceeasi configuratie a rezervoarelor interne.
studiul e deja gata facut pentru Honeywell F125IN engines
Pai normal, de ce sa caute un motor cu consum specific de 0.5 sau 0.6 cand pot lua unul cu 0.8, ce ma-sa? Macar la comision or fi iesit bine?
ai si Adour fara postcombustie, dezvoltat pentru BAE Hawk 🙂
Stai ca acum am vazut ca vorbeai despre indieni. Am crezut ca e vorba de un studiu facut de ai nostri, ca parca asa citisem acum cateva zile.
Bre, da’ ceva pretzuri’ estimative la niste Mitsubishi F-1, A-7 Corsair II, Phantom II, Mirage F1, Étendard IV, Kfir, F104G si alte utilaje bune din anii aia, cu motoare noi si revitalizate la pretz bun pt RoAF nu cunoastetzi 🙂 🙂 🙂 ?
Nu, rautaciosule, dar avem la P-51 Mustang …. 🙂 )))
Da bre, uite si Mirage F1:
https://www.facebook.com/cicsitechnologies/posts/586653081397344
„27 MIRAGE F1 OFFERED TO PHILIPPINE AIR FORCE
Twenty seven ( 27 ) units of Dassault Mirage F1 multirole aircrafts including 12 F1-C air superiority fighters, 14 F1-E attack variant and 1 F1-D advance jet trainer has been offered to the Philippine Air Force at a bargain price of US$ 20-Million only. The package also includes spare engines, parts, ground equipment and training materials. At least 12 units of the decommissioned multirole aircrafts are in flying condition and available for immediate delivery. Refurbishing and upgrading of the aircraft engines, air frame, avionics, countermeasures and weapon systems was proposed to be undertaken locally, under the supervision of international aerospace experts. The package is an optimal air power solution using combat proven aircraft design at minimal cost to the Philippine defense establishment. With the refurbishment and upgrading programs, the Mirage F1 aircrafts can effectively assume front line air defense and attack roles equipped with the powerful Cyrano IV fire control radar, beyond visual range Super 550 air to air missiles, and Exocet anti-ship capabilities for many more years of operations.”
Performante usor superioare lui SEPECAT-JAGUAR, insa gama de arme parca putin mai saraca.
Mai e o problema. Jaguar a fost conceput sa opereze de pe piste scurte, chiar si mai neamenajate, adica ne-ar fi tocmai bun:
Take-off Run: 565m (Clean), 880m (4×1000-lb bombs), 1250 (8×1,000-lb bombs)
Landing run: 470m (normal wt, with chute), 680m (normal wt, no chute)
beton, la 20 de bulioane vreo 12 din alea chiar zboara 🙂
Cyrano IV, Super 550 – za Fiuciar is Strong with Philipino pipal
recunoaste ca ti-e ciuda 🙂
Noi nici n-avem ceva care sa zboare… daca nu includem la categoria zburatoare ultimele MIG-21 Lancer resapate…
O sa ne ia cu ameteli alea 12 F-16 cand sosesc.
Daca tot ne plangem de costuri mari la F-16 si ca oricum nu vor sa ia peste 24-36 de bucati, nu mai bine completam cu Jaguar 1-2-3 (escadrile), care pot face:
– atac naval;
– atac la sol, inclusiv nuclear (la nevoie);
– formare avansata in varianta biloc;
– politie aeriana pe bune… nu subsonica;
Totul costand pe la 20 mil.$, la pretul a 2 F-16 MLU portugheze, ca noi, la mana a 3-a ?
Si iti eliberezi alea doua escadrile de F16 pentru air-defense… In plus ai si un embrion de aviatie de atac pentru ca peste 15 ani sa introduci F-35 🙂
Recunoaste ca ti-i ciuda 🙂
da, mor de ciuda 🙂
de 20 bulioane iei 27 Mirage F1 dintre care 12 mai zboara inca o juma de ora, restul bagi bani in ele sa le modernizezi, si cate ore de zbor mai scotzi din refurbishmentul ala ca sa baleiezi aerul cu Cyrano IV si Super 550
decat sa te mai incurci si cu Mirage F1 mai bine mai resapezi MiGurile inca odata si’nca odata
de 1-2-3 escadrile de 12/18 Jaguar a cate 8 milioane de zgomotzei verzi per bucata cat a scris Eroul, si asta numai avionul, fara armament frantuzesc si fara operationalizare, mai bine inca o escadrila de MLU, ca tot operationalizam asa ceva
8 milioane/bucata Jaguar cred ca e cu tot cu remotorizare si avionica noua, integrand si armele americane/israeliene 🙂
Daca F1 le vindeau la sub 1 mil.$ bucata… cred ca nici Jaguarul nu e asa departe.
Iar apoi e costul orei de zbor, mult sub F-16 si posibil si sub MIG-21 Lancer.
@gsg
cand faci calculele uiti un lucru: F-16 de delicat la decolare-aterizare, vrea pista curata si alte alea. Cand ti-o fxxe vecinu’ pistele de la Fetesti si MK le tragi pe dreapta si dai anunt pe SEAP pentru studii de fezabilitate pentru reconstructie piste.
Jaguarul e mai tractor, un tractor mai performant decat IAR-93, dar ca si al nostru poate decola de pe unde vrea muschiu’ lu’ matale.
Daca-l treci pe motoare mai puternice si mai economice, plus modernizari la avionica si armamente (d’astea avem si prin curte) scoti un utilaj bun de tot pentru banii nostri.
Asta cu JAguar mi-l lasi mie… tu-l termin p’alla cu 99 x2. Sa-i facem in ciuda lu’ gesegeu 🙂
Acum, depinde si de la cine le iei: daca le iei de la francezi le pui motorul Adour, ultima varianta, fara postcombustie, iar daca-l iei de la britanici le pui motorul de Tornado, tot fara postcombustie.
@Marius
Asa facem, sa planga de ciuda pe insula lui 🙂 ))))))
Eroule,
In principiu macar pistele de la Deveselu si aia de la Craiova ar trebui sa ramana, ca avem scuteuri prin zona 🙂
Dupa aia ar trebui sa existe echipe si utilaje pt reparat pistele
Sunt destule aeroporturi civile care ar trebui sa aiba pistele bibilite ca in caz de urgentza sa poata fi folosite si pt asa ceva
Aerodroame mai ferite, era unu pe la Caransebes
Jaguar incarcat are cu vreo 5 tone mai mult decat un IAR93 incarcat, care si ala incarcat la maxim la 10.9 tone nu stiu daca decola de pe iarba si probabil numai vara
Daca te plesnesc rusii cu sute de balistice probabil numai F35B ar fi fezabil 🙂
MLU este deja vechi si scump de operationalizat
Sa te apuci acuma sa mai operationalizezi alta vechitura mi se pare nebunie
Asa ca datorita pozitiei nefavorabile ramai cu 2 escadrile de F16 pt politie aeriana pe timp de pace si restul mai vedem cu Alianta
Si polonezii ce sa mai faca sa treaca si aia tot pe Jaguar ca decoleaza de pe iarba 🙂 🙂 ?
Eroule, p’ala cu Jaguar sa’l lasi lui Marius, ca amu i’a picat fisa ca mai e vreo rapandula de modernizat ieftin pt romanian air farces, dar la 99 baga preventiv si varianta x 4
Sa nu uiti de IAR99 varianta ASW, varianta razboi electronic, varianta cisterna si varianta AWACS
Bagati baieti, umple’ti siteul cu articole de upgradeuri mirobolante, strategii si tactici esoterice plus modernizari utopice la rapandule ca e de bine 😉 , sa nu se mai chinuie altzii sa discrediteze siteul ca o faceti singurei ducandu’l in ridicol 🙂 🙂
nu vedeti ca nu va mai viziteaza nimeni din sistem 🙂 ?
nu cred ca mai prezentati interes 🙂
Ies diseara si beau o bere in cinstea voastra, de ciuda 🙂 🙂
Da’ ce ridicol e daca scriu despre modernizarea pe care o fac indienii Jaguar-ului? Ca si ala despre licenta Kamov 126? Sa mai visam putin, chiar daca nu cu temei.
Poate preferi niste articole cu comunicate seci ale MApN despre ultima achizitie de pixuri si hartie? Ca sa nu discreditam RoMil 🙂
Si las’ ca nu numai noi visam, mai e si colegu’ de la Tehnomil. Ne discreditam impreuna 🙂
http://www.tehnomil.net/2013/08/09/un-avion-pentru-cei-mici/
http://www.tehnomil.net/2012/10/15/amta-vs-amx-ata/
http://www.tehnomil.net/2012/08/14/acum-toata-lumea-o-face/
si asta… ca nisa a KA-126:
http://www.tehnomil.net/2016/01/10/cand-n-ai-elicopter-episodul-5
gsg9 mai degraba rezolva-te cu o roscata pistruiata localnica ca iesi mai ieftin 🙂
Numa sa nu dai de vreuna de-a noastra doamne fereste 🙂
@MariusZ
ridicol e ca o sa adaugi la sfarsitul articolului ce ai scris deja mai sus „nu mai bine completam cu Jaguar 1-2-3 (escadrile)” 🙂
ca o sa apara articol cu IAR99 varianta bimotor antitanc si antisubmarina copyright Eroul 🙂
vezi ca au achizitionat si 4 quadcoptere mici pt FOS https://www.flightglobal.com/news/articles/romanian
de preferat as fi preferat sa ramana Fabrica de Portelan Arges in picioare, dar nu s’a putut…
sa scape Craiova de faliment
http://www.jurnalulolteniei.ro/vizualizare/avioane-craiova-cere-ajutor-de-stat-pentru-a-scapa-de-faliment-125626
sa negociem noi cu norvegienii pt NASAMS, nu croatii
d’astea
visati bre…
ca sa-ti ramana fabricile alea in picioare, trebuie sa le gasesti de lucru… cum ar fi macar mentenanta daca nu si upgrade la un numar mai mare de aparate de zbor… ca de produs, chiar si eu am abandonat speranta, dar mai zvacnesc cu un KA-126, ceva 🙂 La portelanuri, nu stiu ce sa zic…
iar daca nu oferim si alternative, poate nu toate viabile, ma cam doare sufletul sa scriu rapoarte seci despre ce fac altii.
@MariusZ
pai spune’i Eroului sa termine articolul cu 99 bimotor, pana nu darama astia fabrica, ca e pe aproape…
degeaba mai oferi alternative care nu au legatura cu realitatea, alora nu le trebuiesc Jaguari modernizati, IAR99uri bimotor, NASAMS, MBTuri, TBTuri samd
in Tara aia n’o sa mai ramana nimic in picioare, or sa puna si a doua taxa pe peretii de la bloc ca sa tzina milioanele de bugetari
pai si atunci despre ce vorbim? Vrei sa le propun mall-uri si arene sportive cu terenuri in panta in articole?
Mai ieftin decat sa iei aproape gratis niste aparate si sa le faci modernizarea si mentenanta la tine acasa, ce sa propun? Ca de produs altele noi, cine s-o faca si cu ce bani? Macar creste putin capacitatea operationala a politiei aeriene 🙂
Asa la misto: cat costa un MIG 29 NOU? Plus 3 motaore de rezerva ?~
(stiu, stiu NU SE POATE!!!! )
pentru noi, pretul tinde la infinit… cel putin atata timp cat avem Deveselu si US+RO=LOVE 🙂
bizonule asta e din 1986, cu RK acum 4 ani
http://www.raptoraviation.com/aircraft%20spec%20pages/Mig29.html
e din cele sovietice, se vede dupa cocoasa, nu e din cele ale noastre sau unguresti
intr-un univers alternativ, poate putin mai mult decat pretul afisat mai jos:
http://www.rumaniamilitary.ro/mig-29-sniper-cea-mai-simpla-solutie
„O varianta de a favoriza offset-ul ar fi achizitia, in completarea lotului de 24-36 MIG29 second-hand a pana in 12 aparate noi la standard SMT (pret aproximativ 34. mil$ bucata).”
Ntz. Asa de curizitate pura si famteizie : cat face un MIG 29 nou gata de zbor dar fara avionica (ca o [pune Elbitu)… si cat r costa si ce scule pune ELbitu?!
pai tot acolo era () poti sa scazi vreo 5-6 mil. din pretul aparatului nou:
In cazul nostru, tinand seama ca nu am avea nevoie de mare parte din avionica si alte sisteme, care vor fi instalate ulterior de Aerostar & partenerii, pretul modernizarii in Rusia ar putea fi pe la 10 mil.euro, ca sa spunem si o cifra rotunda, care sa ne ajute la simplificarea exercitiului. Astfel, pentru 360 de mil.euro am avea structurile a 36 de avioane modernizate si motoare noi, cu ciclul de intretinere la peste 1000 de ore de zbor si nu la 250 cum se spune ca erau cele primite initial.
La acestea s-ar adauga intre 5 si 7 mil. euro probabil avionica si sistemele de arme, construite probabil in jurul unei variante mai moderne si mai puternice a radarului EltaEL/M-2032(care echipeaza si MIG-ul 21 Lancer sau KAI-T50) sau versiuni mai moderne de tip AESA, cum ar fi EL/M-2052.
Paul, ăla e o dublă, nu un 9.13.
e dubla dar e ucrainian la origine
are istoric
decat sa ne complicam cu chestii vechi pe care sa le modernizam mai bine ne-am asocial cu turcii (TAI-T-FX) sau cu sud-coreeni shi indonezienii (KAI/IA K/I-FX) shi am fabrica shi avea in dotare un avion de lupta multirole supersonic modern bi motor-turbofane de generatzia 5, care ar fi in sfarshit IAR-ul 95. ce e bun de la Panavia Tornado sunt motoarele Turbounion RB.199 Mk105 – variant cea mai moderna a lor, pt. care ar fi bine daca s-ar putea ca sa se cumpere licentza shi sa fie produse la Turbomecanica Bucureshti, shi le-am putea pune pe noul IAR-95 bimotor.
Stealth-urile sun glume, bani aruncati . . . de la an la an tehnologia radar avanseaza….azi e stealth maine nu mai e….de ce sa dai de 10x mai mult pe ele…useless zic eu. Cat despre noi, mai bine luam SAAB-uri (JAS 39 Gripen), ieftine si bune pt ce ne trebuie noua. Dezvoltam IAR-ul mai departe pt scoala si antrenament; trebuie sa fim realisti. Nu trebuie sa fim noi miezul aviatiei…iar ratarea asta cu frica de rusi va blocheaza mintile spalate de nato.Restul e vrajeala nato sa le cumparam vechiturile.
daca am plecat pe F16, sa bage generalii mana in buzunar si repejor sa ne echipeze macar cu 30 de bucati + AA modern.
face bine si la psihic.
Si cu cine vrea Germania sa coopereze pentru noul avion ce urmeaza sa inlocuiasca Tornado ??
Am cautat de curiozitate si am gasit urmatoarele:
UK -> F35
Italia -> F-35
Franta are treaba cu vanzarea lui Rafale.
Spania ?
Danemarca ?
Polonia -> F-16 noi
Finlanda -> F/A-18 aproape noi
Suedia are treaba cu Gripen
Norvegia -> F-35
Olanda -> F-35
Lista posibililor parteneri europeni pare extrem de subtire.
Japonia sau Coreea de Sud ? Hmm …
Poate-o pun cu rusii, ca si-au mai pus-o si pare sa le placa 😉
Dupa ce am postat, mi-am adus de aminte de declaratiile lui Sigmar Gabriel si mi-am zis: Cum de am uitat RUSIA !?
🙂
Pai italienilor le-a mers treaba cu M-346/Yak-130.
Probabil cà vor sà se agate de FCAS DP (Future Combat Air System Démonstration Program), pilotat de Dassault Aviation si BAE Systems.
Desi programul este îndreptat spre o dronà operationalà prin 2030, se preconizeazà ca tehnologiile si birourile de studii sà poatà fi folosite pentru un succesor comun al lui Rafale, Typhoon si Gripen (avioane pilotate deci).
Airbus încearcà déjà sà-si agate vagoanele la proiect, printre ai carui participanti se numàrà Thales si Selex (grupul Finmeccanica) pentru electronicà si senzori, si Safran si Rolls-Royce pentru motorizare.
Se observa din lista pe care am dat-o ca europenii sunt uniti doar in … vorbe.
Daca tarile UE ar fi avut in comun un proiect/proiecte ale unui avion de vanatoare, sau drone. de generatia a 5-a, sau a 6-a indraznesc sa spun, ar fi fost un lucru excelent. Industria aeronautica europeana ar fi avut comenzi, ar fi asigurat locuri de munca, cercetarea ar fi beneficiat si ea de fonduri si implicit rasfrangerea unor rezultate in domeniul civil.
Dar, dupa cum se vede, fiecare canta la instrumentul lui si in loc de o simfonie, avem o harmalaie …
Mai lasati draqu’ gioarsele altora si mai aruncati un ochi si in alte „foi nationale”… ca oricum nu vedeti asa curand a doua escadrila…
Off, off si iarasi off de inviorare …
… si pt GSG de la nașu’ mare…
Vorbeste lumea prin targ ca cecenii au dat lovitura din nou…
http://revistapresei.hotnews.ro/stiri-subiectele_zilei-20724833-proeminent-analist-rus-critic-lui-putin-fost-gasit-mort-apartamentului-sau-moscova.htm
Altii cu minte mai multa sustin ca este opera ciuhabilor de la ISIL…
Deci pana la urma sunt cecenii, ciuhabii sau mana lunga a lui Vova? Ori toate 3 la un loc?
Deci daca o sa cada Putin mai mult ca sigur nu vedeti asa curand a doua escadrila, asa ca platiti popi, calugari, bocitoare si vrajitoare sa ramana Vova la Kremlin… Va dati seama ca daca Vova trece in alte lumi nici noi nu o sa vedem F-35 decat prin 2050?
Voi nu va ganditi ca daca RO nu mai are „inamici naturali” ne belesc politicienii nostri?
Astia sunt capabili sa desfinteze toata armata daca nu mai avem „inamic natural”… cu ungurienii si castravetarii folosesc doar pe astia de la MI cu bulanele…
Mai jos aveti un model de acatist ca sa traiasca Vova macar inca 10-15 ani…
http://www.avantaje.ro/articol/cum-se-scrie-un-acatist-structura-obligatorie
O discutie interesanta aici, legata de retragerea Jaguar din serviciul RAF. Sunt 4 pagini de citit pe indelete. In pagina 3 se vorbeste despre modernizarea lui de catre indieni si de dotarea cu EL/M 2032, probabil marele cotnract secret de care se tot vorbeste de ceva vreme:
http://forum.keypublishing.com/showthread.php?96124-SEPECAT-Jaguar
Si tot despre Jaguar:
http://www.globalaviationresource.com/reports/2011/military-aviation-royal-air-force-the-sepecat-jaguar/