Un moment istoric: lansarea Falcon Heavy de astăzi

Astazi, începând cu 13:30 EST (dacă nu greşesc, 20:30 ora României) SpaceX va încerca să trimită Tesla patronului pe Marte cu ajutorul celei mai noi rachete produse de companie, Falcon Heavy.

Falcon Heavy Sursa: Elon Musk, SpaceX

Toată lumea aşteaptă multe de la ceea ce va deveni cea mai puternică rachetă din lume, cu capacitatea de a trimite 16,8 tone pe Marte şi 3,5 tone pe Pluto. Elon Musk a setat aşteptările destul de jos, declarând la un moment dat pe Twitter că s-ar bucura foarte tare dacă explozia rachetei ar surveni suficient de departe de rampa de lansare pentru a nu o avaria. Locul de lansare este unul încărcat de istorie: Pad 39A de la Kennedy Space Center.

Aşa cum ne-au obişnuit deja, SpaceX vor încerca să reutilizeze toate cele trei boostere ale Falcon Heavy, care vor ateriza separat, în locurile desemnate. Impresionant!

Cele trei boostere ale Falcon Heavy Sursa: Elon Musk, SpaceX

Iar la asta putem adăuga oportunităţile fantastice care se deschid în faţa armatei americane şi a pleiadei de agenţii guvernamentale care fac apel la astfel de servicii.

Lansarea poate fi revăzută aici:

 

Update: Se pare că lansarea va avea loc la 22:45, ora României.

Update II: Lansarea a fost reuşită, două dintre boostere fiind recuperate. Al treilea nu a mai fost recuperat, prăbuşindu-se în mare, în preajma dronei pe care ar fi trebuit să aterizeze.

O imagine superbă de la lansare. Sursa: Elon Musk – Twitter

În acest moment, Tesla a pornit către Marte, după îndeplinirea celorlalte obiective stabilite înainte de lansare.

Traiectoria către Marte. Sursa: Elon Musk – Twitter

Imagini superbe de la bordul navei spaţiale:

 

O realizare senzaţională, felicitări SpaceX! 🙂

Nicolae Hariuc

Surse:

http://www.spacex.com/falcon-heavy

105 comentarii:

  1. Chiar dacà nu este asa de puternicà precum Saturnul misiunii Apollo, e o super realizare.

    Mult succes domnule Musk !

    Un film de animatie despre Falcon Heavy :
    https://www.youtube.com/watch?v=Tk338VXcb24

  2. Costul lansarii pentru SpaceX Falcon Heavy: 90 milioane $
    Costul lansarii pentru NASA SLS: 500 milioane $
    Performantele sunt asemanatoare deci pare ca prind avant companiile private.
    In curand: Blue Origin New Glenn…

  3. d’abia astept ora de lansare…btw numai in state putea sa apara si sa se dezvolte o companie de o asemenea anvergura…

  4. doamne ajuta,
    la cat mai multe lansari,
    si la cat mai multe misiuni reusite,

    totusi, la mintea mea, nr. de 27 de motoare este mult prea mare,
    iar un numar atat de mare presupune o probabilitate mare ca unu dintre cele 27 de motoare sa nu functioneze cu impact major asupra traiectoriei, respectiv a modului de compensare a lipsei de tractiune a unui motor,

    pe de alta parte,
    Musk stie sa faca afaceri in conditiile in care o lansare falcon heavy este la 1/3 din costu lansarii cu Delta IV heavy
    http://www.spacex.com/falcon-heavy

    • Si-or fi facut si ei calculele… Oricum, vom vedea diseara daca toate cele 27 de motoare vor functiona la unison. Altfel va fi un spectacol de artificii cum nu s-a mai vazut demult. Caz in care o sa-mi para rau de Tesla aia roadster.
      Cat despre facut bani, inca nu sunt convins ca realmente face bani in acest moment.

      • cand a pornit SpaceX Musk nu s-a gandit sa faca bani, pentru facut bani are alte companii, in multele interviuri cu el omul sustine ca a vrut doar sa puna lumea pe ganduri, sa le dea oamenilor un motiv sa viseze, sa astepte cu nerabdare ziua de maine. de asta istoria il va vedea pe Musk ca pe un vizionar si un explorator si pe ala de la blue origin si amazon ca pe un om de afaceri, cel mai bogat om de afaceri, whatever. nu ii stiu numele si deocamdata nici nu ma intereseaza. cand o sa faca si altceva in afara de bani, multi bani, cei mai multi bani, o sa ii invat numele si lu ala 🙂

        • Well, pe mine m-a pus si pe ganduri, si pe visare (am oricum o imaginatie bogata)! 🙂
          Jeff Bezos e numele lui si merita mentionat (parerea mea).
          In opinia mea, pentru ca Musk sa-si poata continua aceasta intreprindere are nevoie de o SpaceX cat mai profitabila si sanatoasa financiar. Visele nu platesc nici motoare Merlin, nici oameni de stiinta.
          Observ ca il admiri foarte mult, si eu. Totusi, nu pot sa nu observ schimbarea de optica a lui Musk dupa ce NASA a anuntat ca focusul din perioada urmatoare este Luna iar Marte ramane un obiectiv mai indepartat.

          • In privinta focusului pe Luna eu sunt de accord. Mai intai o baza pusa la punct si apoi poti pleca si catre alte planete. Suntem in faza incipienta totusi si in urmatoarele decenii pot aparea tehnologii ce pot schimba multe lucruri. De exemplu o sursa de propulsie ce va revolutiona transportul in spatiu asa cu au facut motoarele cu aburi fata de veliere

            • Luna este mai la indemana, intr-adevar. Dar raspunsurile interesante s-ar putea sa vina de pe Marte.
              Momentan, problema principala a zborului spatial ramane in continuare omul. Calatoria spre Marte este lunga si necunoscutele privind impactul zborului spatial asupra omului sunt multe.
              O sursa de propulsie care sa reduca durata de zbor ar fi o solutie, dar, in opinia mea, tot una partiala.

        • la ce te referi cu schimbarea de optica a lui Musk dupa ce NASA (sub Trump, atentie, s-ar putea sa fie si asta un detaliu important) a anuntat noua lista cu prioritati? la faptul ca Interplanetary Transport System ultima versiune e mai modesta ca dimensiuni fata de proiectul anterior?

        • Ar trebui sa-ti salvezi laurii pentru Gwynne Shotwell si nu pentru Musk. Gagica este creierul intregii operatii si nu Musk.

  5. Până ajunge SpaceX pe Marte mai multe o să facă ARCASPACE. Mai nou pregătesc o aterizare pe Soare… și înainte să săriți că nu se poate, o să aterizeze pe timp de noapte când nu este nici un pericol 🙂

  6. Mult success !

  7. Nu l-as numi chiar istoric.Important pentru lansarile spatiale este. Realizarea practica a proiectului Deep Space Gateway cred ca va merita apelativul de istoric.

    • Pentru industria spatiala privata as zice ca este. Aici nu vorbim de NASA, vorbim de o companie privata, vorbim de democratizarea calatoriilor spatiale.
      Am oarescare dubii ca vom prinde Deep Space Gateway pe timpul vietii noastre.

      • Inceputul il vom prinde, pariez ca si inaugurarea statiei circumlunare. Cu restul nu ma hazardez.

      • Exista o neintelegere. NASA nu a construit si nu construieste rachete. Si celelalte rachete ale SUA sunt tot industrie privata. NASA administreaza zborurile. Majoritatea rachetelor americane „traditionale” sunt ULA adica o alianta intre Lockheed Martin si Boeing. Naveta spatiala era Rockwell (actuala Boeing) iar gigantica Saturn V era construita in colaborare de Boeing, North American si Douglas, toate fiind cunoscute firme de aviatie cu capital privat.
        Elon Musk (SpaceX) si Jeff Bezos (Blue Origin) au venit cu un model de business si de management al programelor mai nou, mai agresiv, importat din mediul tehnologic IT din care provin (PayPal pt. Musk si Amazon pt. Bezos).

      • Nu stiu cat de privata este din moment ce au prmit cam 500 de milioane si beneficiari sunt NASA si guvernul american, poste ma insel dar asa se aude.

        • Este o companie americana cu capital privat care are contract cu NASA pentru livrarea de provizii catre ISS. Dar ca sa ajunga sa aiba contract cu NASA au construit rachetele cu banii lor, ai lui Musk probabil…
          De altfel au luptat din greu ca sa aiba acces la lansarile de sateliti guvernamentali (gen NRO) spargand astfel monopolul ULA.
          Deci nu au „primit” au fost platiti pentru a presta un seviciu.

  8. Felicitari USA !!!

    Si odata cu asta, programul spatial rusesc este ingropat definitiv.

    • Viitoru în domeniu transportului spatial greu nu se estimează a fi rusesc
      Americanii au 2 proiecte BFR ( se estimeaza cu 31 de motoare va fi produsa de aceiasi spacex si ar trebui sa depăsească sarcina utilă a saturn v) si SLS
      Iar chinezii marsul lung 9

      Rusii pot inca produce surprize ca Energhia si motoru ei deosebit
      Angara este împotmolita intr-un viitor incert
      Odata cu disparitia urss e foarte greu – erau implicate si alte tari care aveau la randul lor cercetare de varf: Ucraina, Kazakstan, etc

    • e o exagerare ca programul rusesc e ingropat definitiv. Rusii is pe felia lor, au treaba lor, clientii lor. Statul rus ii va sponsoriza si daca va fi ultimul lucru pe care il face. Mai degraba m-as teme pt. programele spatiale europene. La americani nu le duc grija, au acum programe aproape ca-n vremurile bune.

      • In 2013 ponderea SpaceX in lansari a fost de 10%, iar Rusia avea 60%. In 2017 SpaceX avea 45% iar Rusia 15%. Anul trecut toate cele 10 lansari au fost succese.

  9. la 8 jumate aruncati un ochi acili sha: http://www.spacex.com/webcast

  10. Ce se vede acum este abia inceputul explorarii spatiale. Cum statele nu au reusit sa impulsioneze prea mult acest domeniu, limitarile legate de birocratie si interese specifice pentru fiecare stat participant in parte precum si politicul ce intervine nociv a ramas ca investitia privata sa-si arate ambitia, inovatia si indrazneala. No guts no glory! Mult succes la lansare si God speed!!

  11. Daca reusesc sa le si aterizeze, „va fi” deja istorie.
    N-am urmarit, baiatul ala de la Amazon a mai miscat ceva?

      • Interesant. Sper sa avanseze mai cu talent si sa creasca in anvergura, din micile lor certuri de pe twitter tin minte ca Benzos nu vrea Marte, vrea sa duca pasageri sa se dea de 2-3 ori in jurul Pamantului. Small timer.
        Cred ca si chinezii si japonezii misca din ce vad in feed, japii au lansat zilele trecute un satelit cu cea mai mica racheta (sau ceva de genul).

        • Dap. Si indienii.
          Eu incerc sa urmaresc privatii: https://www.rocketlabusa.com/

        • @vlad, nu-i nici Bezos chiar small timer. Are si Blue Origin in proiect New Glenn care ar trebui sa zboare peste vreo 2 ani si cu care Bezos se lauda ca va cobora preturile si mai mult, treapta 1 fiind din start facuta pt. 100 reutilizari. Acum chestia e ca nu-s ce naiba isi imagineaza el ca o sa lanseze de 100 de ori cu o sarcina pe LEO de vreo 40 de tone. Dar avand in vedere ca a facut ditamai Amazonul probabil si-o fi facut niste calcule.
          Apoi tot Bezos detine o tehnologie interesanta, rachete cu metan lichefiat + oxigen care e un fel de cale de mijloc intre petrol + oxigen si hidrogen + oxigen. Si s-ar putea sa fie o solutie castigatoare din punct de vedere a costurilor.
          Care costuri vor conta enorm. Pt. ca pentru orice misiuni serioase si nu la ambitz cum au fost cele din anii ’70 vor trebui duse pe orbita sau chiar pe Luna mii si mii de tone de masinarie. Iar mamutii astia reutilizabili gen Falcon Heavy si New Glenn s-ar putea sa fie caii de povara.

  12. https://www.space.com/7849-obama-budget-scraps-nasa-moon-plan-21st-century-space-program.html

    In contextul in care Obama a taiat tot ce se putea taia e de salutat actiunea lui Musk, caruia ii doresc mult succes. Mi-e teama sa nu-si piarda toti banii cu Tesla firma care merge in continuare pe pierdere.

    Interesant e ca exista o oarecare concurenta pe aceasta felie. Oare cine va cistiga? https://www.youtube.com/watch?v=CSDHM6iuogI

    https://www.space.com/16769-spaceshipone-first-private-spacecraft.html

  13. Chiar, are careva idee cate Tesla sunt in Ro? Pe la inceputul anului trecut imi povestea un baiat ca sunt 2, una in Cluj si una in Buc. Sper ca sunt mai multe azi.

  14. eu inca sunt sub amprenta nasa?imi doresc un program american de anvergura.

  15. Lansarea este amanata cu vreo 2 ore, dar astept cu nerabdare, sper sa reuseasca!
    https://www.youtube.com/watch?v=lQx6YBtQZbw

    • T-15, fingers crossed!
      Daca vrei, se vede mai bine pe ce am pus noi. Sunt deja live si e si un nene care povesteste ce si cum.

    • si cind te gindesti ca TVurile la care platim taxe ne transmit tot felul de timpenii, dar asa ceva nu considera ca e important.

      frumoasa atmosfera de acolo, asa mi-as fi dorit si eu la primul zbor al lui 93 sau 99.

      Le tin pumnii!

  16. Lansare reusita…Iar aterizarea simultana a celor 2 bustere ….

  17. Superb ! Si aterizarea cvasisimultanà a celor douà boostere, ce spectacol !

    Nu stiu dacà si aterizare corpului central a reusit.

  18. Felicitari USA !!!

    Rusia si China ingenuncheate de o companie privata americana.

  19. Daily Mail, aceasta Libertatea, sustine ca si boosterul central e aterizat ok pe barja.
    Acum urmeaza ca Musk si urmasii din dinastia lui sa primeasca vesnic amenzi de viteza si sa plateasca vigneta pe orbita lui Marte.
    Si o imensa ciuda ma cuprinde nu numai ca nu avem si noi macar o valiza de satelit pe sus, da nu avem nici macar niste drumuri sa circulam calumea spre un viitor luminos.

    • Nope. Al treilea a fost pierdut.
      Am avut un cub pe orbita dar care a fost pierdut rapid, devenind praf de stele, am devenit romantic…
      Am actualizat articolul cu cateva chestii absolut spectaculoase, zic eu.
      Atat timp cat exista oameni ca Musk, exista o sansa pentru lumea asta, chiar si pentru noi.

  20. Rusine presei romanesti care a ignorat evenimentul…

  21. Al treilea propulsor a esuat, Musk zice ca nu a avut suficient combustibil pentru cele 3 motoare si a lovit apa cu 300 mile pe ora,A promis ca dca recupereaza camera de pe barja si au imagini , le vor da .

  22. Cred ca Tony Stark a trecut din film în realitate intrând în pielea lui Elon Musk. 🙂

  23. Musk asta pare putin iesit din romanele lui Jules Verne, tehno-miliardar excentric, filosof in felul lui, usor nebun dar ii ies cam toate.

  24. Mda, boosterul central s-a facut praf, oare nu putea sa-l dirijeze nitel sa pice p-acilea-n curte..

  25. Un moment istoric. Felicitari Space X

    • asta se stia din ziua respectiva, a zis tot Musk. Interesant ar fi de ce a ramas fara combustibil. De ce a fost nevoie de repornirea motoarelor de care vorbeste

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *