Cea mai nou versiune a Sidewinder, AIM-9X-2 este o racheta tot-teren, daca se poate numi asa o racheta AA. Poate cauta tinta dupa largare, adica i se poate desemna o tina dupa lansare, prin datalink, iar acest lucru ii permita sa atace tintele din spatele propriului aparat, sau chiar tinte de la sol.
AIM-9B/D/C
AIM-9 J, N, sauP
AIM-9 L sau M
AIM-9M
Aceste noi caracteristici nu sunt unicat pe piata rachetelor cu raza scurta, ghidate in IR, asa ca AIM-9x nu face decat sa tina pasul cu vremurile. De-a lungul timpului au fost construite peste 4000 de bucati, facand din aceasta arma una dintre cele mai bine vandute din categoria ei, de la intrarea in productie in 2003.
Varianta Block II, X-2, a intrat in productia de seria in urma cu patru ani si are un pret impresionant: juma’ de million de dolari per bucata!
Dar istoria AIM-ului incepe acum aprope 50 de ani si si-a facut ucenicia deasupra junglelor Vietnamului, facandu-le viata grea pilotiilor americani, datorita fiabilitati scazute. Dar intre timp, a crescut, s-a maturizat si a devenit mai fioroasa.
Prima versiune AIM-9B avea o raza efectiva de doar cativa km, ceva mai mult decat tunurile de bord ale avioanelor, 3 metri lungime, 71 de kilograme. Astazi, cel mai des intalnit model de Sidewinder aflat in exploatare, AIM-9X are cam aceleasi caracteristici, fiind insa un pic mai grea, 81 kg., insa are o raza de 20km.
Toate modelele au un cap de lupta de aproximativ 10 kilograme, insa diferentele intre prima versiune si cea mai raspandita sunt semnificative. Astfel AIM-9X se poate duce dupa tinta din cam toate unghiurile, in timp ce bunica ei, AIM-9B nu putea incadra si urmari decat tintele aflat strict in fata ei.
Marele avantaj al acestei ultime versiuni, AIM-9x-2, este faptul ca poate fi controlata direct de pe casca pilotului prin JHMCS (Joint Helmet Mounted Cueing Systems), oferind astfel cateva secunde in plus si oportunitatea de a ataca tine la sol sau din orice unghi, fata de directia de lansare, inclusiv 180 de grade.
Este operationala pe F-35 si F-22, iar in viitor s-ar putea sa o vedem atarnata si de viitorul avion multirol al RoAF, cu toate ca la cat costa o bucata, nu stiu daca ne vom permite prea multe.
AIM-9X
Una peste alta, o arma buna, upgrad-ata permanent si upgrad-abila in continuare, o racheta standard pentru foarte multe alte modele dezvoltate ulterior.
Old Designation | New Designation |
AAM-N-7 Sidewinder I | AIM-9A |
AAM-N-7 Sidewinder IA GAR-8 |
AIM-9B |
AAM-N-7 Sidewinder IC (SARH) | AIM-9C |
AAM-N-7 Sidewinder IC (IR) | AIM-9D |
Drawing: Pete West/Key Publishing | |
AIM-9 development | AIM-9 variants |
Data for AIM-9B/D/E/G/H/J/L/M/N/X:
AIM-9B | AIM-9D/G/H | AIM-9E | AIM-9J/N | AIM-9L/M | AIM-9X | |
Length | 2.83 m (111.5 in) | 2.87 m (113 in) | 3.00 m (118 in) | 3.05 m (120 in) | 2.85 m (112.2 in) | 3.02 m (118.8 in) |
Finspan | 0.56 m (22 in) | 0.63 m (24.8 in) | 0.56 m (22 in) | 0.58 m (22.8 in) | 0.63 m (24.8 in) | 0.28 m (11 in) |
Diameter | 12.7 cm (5 in) | |||||
Weight | 70 kg (155 lb) | AIM-9D: 88 kg (195 lb) AIM-9G: 87 kg (192 lb) AIM-9H: 84 kg (186 lb) |
74 kg (164 lb) | 77 kg (170 lb) | 86 kg (191 lb) | 85 kg (188 lb) |
Speed | Mach 1.7 | Mach 2.5+ | ? | |||
Range | 4.8 km (2.6 nm) | 18 km (9.7 nm) | 4.2 km (2.3 nm) | 18 km (9.7 nm) | 40+ km (22+ nm) ? | |
Propulsion | Thiokol MK 17 solid-fuel rocket |
Hercules MK 36 solid-fuel rocket |
Thiokol/Aerojet MK 17 | Hercules/Bermite MK 36 | ||
Warhead | 4.5 kg (10 lb) blast-fragmentation |
11 kg (25 lb) MK 48 continuous rod | 4.5 kg (10 lb) blast-fragmentation | 9.4 kg (20.8 lb) WDU-17/B annular blast-fragmentation |
Main Sources
Sursa pentru tabele si foto: designation-systems.net
Sursa: strategypage
Un mic comentariu. Sidewinder a apărut cu mult înainte de „junglele Vietnamului”. Prima folosire a ei în luptă a fost în 1958 în timpul confruntărilot dintre China și Taiwan, mai exact pe 24.09.1958 un pilot taiwanez de F-86 F Sabre a doborît cu o rachetă AIM-9B, un J-5 chinezesc. Pe vremea aia racheta nu era așa fiabilă, astfel a existat un caz cu un J-5 care s-a întors la bază cu o rachetă înfiptă în fuselaj, rachetă al cărei cap nu detonase la impact, plus multe altele găsite căzute pe teritoriul Chinei, rachete care nu-și atinseseră țintele sau ale căror senzori de proximitate nu funsțonaseră și care se prăbușiseră după ce li se consumase motorul. De altfel aceste rachete au fost studiate de sovietici și pe baza acestor studii a luat naștere familia de rachete AA sovietice K-13 (Atoll)
Yap, in Vietnam a iesit la rampa, devenin cunoscuta. Dezvoltarea a inceput in 1950. Auzisem si eu de faza cu racheta infipta in coada unui avion, da nici acum nu sunt sigur ca este reala…
Din cate am auzit eu pana acuma, intamplare a fost cat se poate de reala .
Erată: confruntărilor, funcționaseră
Din cauza vitezei nu am apucat să scriu și restul: Cred că și isrelienii au folosit Sidewinder în luptă înaintea războiului din Vietnam.
Din cate stiu eu israelienii au folosit ( sau mai bine zis , incercat sa foloseasca , ca nu prea mergeau -de fapt se pare ca nu erau bune de nimic) rachetele lor Shafrir-1 de prin 1964. Seamana cu Sidewinder , da’ nu e.
Ai dreptate, au folosit rachete de-ale lor, care nu erau chiar așa proaste (prima victorie pe 15.07.1967 contra MiG-21) dar și Sidewinder. Totuși prima victorie pentru Sidewinder la israelieni e consemnată pe 14.04.1969 contra MiG-21 așa că taiwanezii rămîn cu întîietatea.