High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicles (HMMWVs) au fost printre primele vehicule ce au intrat in zone de conflict in Irak si Afganistan. Cand a devenit clar ca acesta va fi un altfel de razboi, unul in care vehicule tactice precum HMMWV vor avea nevoie de protectie in plus, inginerii au dezvoltat kituri de blindaj adaugate prin bolturi pentru a creste surpavietuirea echipajelor.
Inginerii de la TARDEC au raspuns din nou la cererea unui utilizator, de data aceasta pentru a identifica modernizari potentiale de viitor pentru supravietuire ale flotei de HMMWV, pastrand soldatii din teatrul de operatiuni mai in siguranta. Ei au conceput o solutie prototip pentru HMMWV-uri ce ar putea fi integrata in procesul de fabricatie folosind blindajul bazat pe aluminiu si o cala de forma triplu-V sub vehicul pentru a construi straturi mai puternice de protectie impotriva exploziilor si focului cu arme usoare. Greutatea blindajului integrat ce formeaza noua cabina inca intruneste cerintele Armatei pentru vehicul, a sustinut Directorul Asociat al Centrului TARDEC pentru Integrarea Sistemelor, Solutii Ingineresti – John, J. Smitz.
„Acest blindaj este conceput pentru ca echipajul sa supravietuiasca unei explozii,„, a punctat Schmitz. „Solutia blindajului de aluminiu s-a dovedit a fi cheia pentru ca poti adauga atata greutate pe un sasiu de HMMWV. Vehiculul prototip este de aceeasi greutate dar cu o supravietuire semnificativ crescuta.”
Vehiculele MRAP de azi livreaza capacitati mai mari de protectie decat HMMWV si viitorul JLTV va imbunatati dramatic balanta dintre incarcatura, performanta si protectie. Dar Army va continua folosirea HMMWV-urilor pentru decenii si planuieste sa insereze tehnologii mature la timpul potrivit. HMMWV ar putea necesita modernizari de supravietuire pentru conflictele viitoare si, examinand arta posibilului in noua Blast Cab, se ridica la inaltimea provocarii.
„In caz de situatie extrema unde ne intoarcem intr-o lupta decisiva inainte ca JLTV-urile sa fie gata si nu avem abilitatea de a desfasura MRAP-uri, avem nevoie de solutii de moment dovedite a fi de incredere„, a comentat COL John Cavedo, Managerul de Productie al Oficiului Programului Comun cu privire la Joint Light Tactical Vehicles (PM JLTV).
Inginerii din cadrul grupului de Evaluare si Siguranta a Sistemelor Terestre TARDEC au efectuat cercetari de modele si simulari pentru a confirma designul echipei Blast Cab si schimbarile structurale. De asemenea, inginerii din cadrul Laboratorului pentru Protectia Ocupantilor aflat in Baza Selfridge a Air National Guard au efectuat teste de aruncare din turn a sub-sistemului pentru a valida scaunele, ce sunt prinse in balamale pentru a absorbi partial energia exploziei. Podeaua cabinei include o arie « crush zone » sub picioarele pasagerilor pentru a adauga protectie aproape de punctul exploziei.
Alti factori de supravietuire includ inaltimea sasiului – inginerii l-au ridicat pentru a oferi o mai mare marja « stand-off » sub vehicul pentru a atenua mai bine explozia. Si totodata, ei au coborat centrul de greutate cat mai mult posibil cu caracteristici ale designului cum ar fi o arie de « tunel » mai joasa si o mai subtire placa a acoperisului. Aceste caracteristici fac vehiculul mult mai putin greu in partea superioara si mult mai putin vulnerabil la rostogoliri si rasturnari in cazul unui atac. Designul « triple-V hull » canalizeaza energia exploziei departe de compartimentul echipajului si limiteaza la cat de departe poate fi aruncat vehiculul in aer. Ambele efecte ar trebui sa reduca riscul de vatamari ale soldatilor.
„A fost imbucurator sa vad partenerii nostri TARDEC cum au plecat de la designurile conceptuale si au ajuns la prototip in aproximativ sase luni,” a sustinut Clifton Ellis, Seful de Inginerie din cadrul Managementului de Productie al Light Tactical Vehicle (LTV). „Eforturile lor ajuta nu numai capabilitatile de baza ale vehiculului, dar de asemenea valideaza posibilitatea de a intruni obiectivele de explozie pentru cerinte de tipul MECV (Modernized Expanded Capacity Vehicle). Aceste rezultate ofera concepte aflate in proprietatea guvernamentala ce reprezinta solutii masurabile si de actiune.”
„Misiunea noastra este de a asigura ca flota HMMWV ramane viabila pentru unrmatoarele 3 decenii,” a adaugat Steve Rienstra, Directorul de Productie LTV.
Razvan Mihaeanu
Arata oribil !!! :-))
Nu ca ar conta…dar totusi…
O solutie de avarie, low cost.