US Navy merge inainte

Daca US Air Forces a anuntat ca programul pentru viitorul avion de generatia a VI-a a fost un pic cam pus de-o parte (NGAD), cei de la US Navy merg inainte cu programul lor pentru aparatul de genertia a VI-a – F/A-XX.

In acest moment, flota de aeronave a US Navy este compusa din F/A-18 Super Hornet si E/A-18 Growler plus cele 273 de F 35C comandate, insa Super Hornetul trebuie si el inlocuit.

Asa ca pe 2 octombrie, comanda US Navy a anuntat ca este pregatita sa-si aleaga constructorul pentru programul F/A-XX astfel incat in urmatoarea decada avionul sa devina operational.

Trei companii au depus oferte pana acum (si cam astea-s toate): Lockheed-Martin, Boeing si Northrop Grumman, dar sunt probleme cu Congresul care are intentia de a reduce fondurile pentru F/A-XX in ideea de a construi mai multe submarine Virginia-class din 2025. Pentru ca se pare ca chestiunea mai arzatoare este la capitolul submarine de atac si mai putin la viitorul F/A-XX.

Practic se doreste ca din 2025 sa fie construite cate doua submarine pe an ceea ce ar duce la reducerea bugetului pentru viitorul avion cu 400 de milioane de dolari pe an. O astfel de reducere ar face imposibil ca US Navy sa aiba avionul in perioada 2033-2037.

Acum trebuie sa ne aducem aminte ca US Navy desi cumpara in continuare F/A-18 Super Hornet E/F de la Boieng n-o face chiar de buna voie, Congresul le-a cam bagat pe gat achizitia, cel mai probabil sa nu ramana Boeing fara comenzi. Asadar Super Hornetul nu mai este motiv de bucurie pentru marina americana.

Pe de alta parte, marinarii Varului Sam s-au simtit trasi rau pe sfoara in programul JSF, US Navy fiind fericita posesoare a doua dintre variantele avionului, chiar cele cu problemele cele mai serioase si cu procentul cel mai scazut de disponibilitate la zbor: F 35B – pentru navele de asalt ale Corpului Infanteriei Marine si F-35C pentru portavioanele sale.

Din motive cunoscute sau mai putin cunoscute, US Navy s-a considerat pacalita  de US Air Forces care s-a ales cu cea mai buna varianta – F 35A si care si-a dezvoltat F 35 cum a vrut ea, lasand marina de caruta. Pretul cu operarea, intarzierile in program si probabil si alte lucruri au facut ca pentru generatia a VI-a US Navy sa-si dezvolte singura viitorul aparat, desi acesta va avea in comun cu NGADul US Air Forces ceva tehnologii, DAR, Marina hotareste ce si cum. Asta daca-i da Congresul bani…

In linii mari viitorul F/A-XX va dispune de o raza mai mare si o viteza superioara F/A-18 Super Hornet si va avea, evident, o tehnologie foarte superioara. Acum bataia pestelui ramane ca Congresul sa fac rost de bani pentru ca programul sa merga inainte, concomitent cu construirea in ritm alert a submarinelor de atac Virginia.

Daca ar fi sa ne dam cu opinia asupra companiei care ar trebui sa castige contractul cu Marina Americana, votul merge clar catre Northrop Grumman. Lockheed-Martin si-a aratat limitarile in programul JSF: depasiri monstruoase de costuri, avioanele nu sunt cum ar trebui sa fie, costuri mari cu intretinerea, iar in cazul F-35B/C lucrurile stau chiar rau mai ales daca tinem seama de procentul de disponibilitate al flotei.

Boeing nu cred ca mai are nevoie de prezentare, o companie emblematica care s- dus pe apa sambatei cand a inceput sa fie condusa de ageami si avocati de pe Wall Streat. Dezastru dupa dezastru, 737MAX, 777X, KC-46 Pegasus.

Asadar, Northrop Grumman ar trebui sa aiba si ea posibilitatea sa arata ce stie sa faca.

GeorgeGMT

Un comentariu:

  1. Fara suparare pentru cele doua mari companii, dar NG si al sau YF 23 Black Widow a fost superb si peste competitie. Dar asa se intampla cand lobby-ul din congres isi face treaba.Castiga cine trebuie….

    Poate de data asta, poate…..

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *