USMC mai comanda AH-1Z, cehii comanda si ei

Inca 25 de libelule comandate pentru Corpul de Infanterie Marina al SUA.

Si ca sa ne si entuziasmam putin cat de ieftine sunt si ce rapid se livreaza:

  • zbarnaitoarele costa doar 439,5 mil.$, fiind parte a lotului 16 de productie;
  • peste 60% din executia contractului va avea loc la Forth Worth iar restul la Amarillo, totul in Texas;
  • finalizarea este prevazuta pentru ianuarie 2022 ( dupa care urmeaza oare ale noastre? 🙂 );

Lotul anterior acordat in august 2018, nr.15, a constat in 29 de libelule si totalizeaza 510 mil.$.

Intre timp si cehii au semnat pentru achizitia de 4 elicoptere Viper si 8 Venom, achizitie valorand 629 milioane $ fara TVA. Se asteapta ca primele elicoptere sa inceapa sa soseasca din 2023, iar valoarea compensatiei industriale (offset) sa fie de minim 30%.

Cat despre noi, daca tot ne taram pe posterior de vreo 3 ani, nefiind capabili sa decidem si sa comandam macar doua duzini de libelule, poate trecem la tatonari legate de noile concepte gen Sikorsky S-97 Raider sau Bell-360 Invictus, niciuna nefiind inca matura si gata de productie… Asa mai castigam macar vreo 5 ani ani in care ne aratam „interesul”, cerem evaluari de costuri, productie locala, cerem si acordul congresului american si ajungem in 2025 fara sa trebuiasca sa dam un ban. Si poate pe urma nu mai trebuie, ca vorba aia… ca daca intarzii  ceva suficient de mult, dispare necesitatea pentru acel ceva.

 

Marius Zgureanu

29 de comentarii:

  1. Noi comandam de asemenea! MAPN a gasit de Black Friday pe E-MAG niste machete la pret redus, asa ca ministerul a decis sa doteze fiecare baza aeriana cu cate o escadrila. Bulgarii au auzit si ei de oferta, dar can s-au hotarat sa comande, era deja stock out. Ce ghinion!

    Vechiul ministru isi aroga toate meritele si declara semet ca ne-a last armata in cea mai avansata dotare din istorie. A mai promis ca in caz de va mai ajunge vreodata pe la minister inainte de excursia cu program prelungit de la Jilava, va negocia cu retailerul si pentru F 35, un portavion si 7 submarine si doua remorci! Veni Vidi Vici! 🙂

  2. Elicopterele cehilor 629 mil usd ? 12 bucati (4+8) ? Ar veni cam 52 mil usd pe bucata. Pare cam mult.

  3. Noi ar trebui sa luam AH-1Z Viper si atat, vara Venom… Pt transport,multi-rol,medevac si restul avem Airbus H215M. Nu suntem in stare sa avem jdemii de tipuri de avioane diferite si plus de asta macar Airbus mai face si aici la noi in batatura ceva, cu Bell ar fi facut doar asamblare (vezi Piranha 5, deocamdata).

    Ce face Venom face si H215M ba chiar mai mult ca ale europenilor au mai multe variante (printre care navalizata care ne trebuie si noua). Nu mai zic ca ai nostri sunt deja obisnuiti cu Airbus.

    Doua escadrile de Vipere ne-ar fi bune si suficiente.. Si n-ar costa mai mult de vreo 500-600 de milioane.

    • pentru operatii speciale ar merita macar o duzina de Venoame, sau MH-60M Black Hawk .

      • Pentru operațiuni speciale pot folosi același h215m pentru că noi nu suntem SUA ca să avem mai multe tipuri de de echipamente pt. diverse activități. D-aia toți o dau cu multirolul in ziua de azi.

        Financiar și logistic nu ar merita deloc. Să ne dea moca niște black hawks și atunci e in regulă.

        • @Patriot, tu gnadesti ce scrii? Nu o zic in sensul neaparat rau, dar sa zici ca Viper + Puma e un duo mai bun decat Viper + Venom din punct de vedere al logisticii si intretinerii suna airuea rau. Mai degraba varianta ta ar fi un ”chin”(greutate, zi-i cum vrei) pentru Armata decat varianta sa cumparam ambele modele de elicopetere de la Bell. Doar e logic, de altfel.

          • Nu, eu zic ca Viper + Venom + Puma e rau, nu Viper + Venom. Pana acum s-a tot vorbit ca sa se cumpere si puma de la airbus si venom si viper de la bell cea ce mi se pare aiurea.

            Logic ca logistic e mai bine viper + venom decat viper + puma dar ai nostri pana acum pe partea de transport vroiau doar 21 de venom parca ceea ce e prea putin pentru noi. Mai mult de atat h215m are mai multe variante care ne trebuie cum ar fi cea navalizata, venom nu are.

            Si nu mi se pare bine ca tot ceea ce cumparam sa fie luat de undeva departe (geografic si nu numai). Airbus e aici pe continent, fabrica si la noi chestii, Bell nu are nici pe departe amprenta pe care o au francezii/europenii aici pe continent.

            La bell s-ar face doar asamblare, pt. airbus deja se mai fac diverse chestii la noi. Nu ca la spanioli sau germani dar nu putem avea pretentii.

            Cu Airbus suntem obisnuiti si pe civil si pe militar…

            N-am nimic impotriva sa ia viper si venom dar asta ar insemna vreo 40-50-60 de bucati doar venom. Elicopterele navalizate pt. corvete si fregate, de unde iei ? Medevac, cercetare, poate ceva pt. paza de coasta, SAR… Airbus cam ofera si optiuni d-astea pe platforma h215, bell nu prea…

            Nu m-ar mira ca Puma sa fie mai ieftina decat un Venom, si nu cred ca ne-ar oferi vreun avantaj sa avem un elicopter militar fata de unul militarizat. Cand da o racheta in tine cade indiferent ca e puma sau venom si nici nu cred ca o sa avem noi prea curand optiunea sa lansam misiuni de spec ops…

            • Spargem pusculita si mergem pe varianta cu 24 Viper + 48 Venom sau pandim oferte de buget cu 24 Rooivalk + 48 SuperPuma. Treaba e sa ia ceva, insa cred ca pana la elicoptere au alte prioritati.

    • De fapt, AH-1Z Viper şi UH-1Y Venom sunt cam acelaşi aparat, în proporţie de vreo 85%… Care e „comonalitatea”, că tot mă enervează termenul, între Viper şi Puma?
      Dacă mergem pe Viper, logic ar fi să cumpărăm şi Venom. Dacă vrem H215, nu prea mai are rost să ne legăm la cap cu Venom.

      Şi… avem H215? Parcă aveam tot nişte promisiuni de hală de asamblare pentru Airbus, nu producţie în adevăratul sens al cuvântului.
      Airbus, dacă aveau de gând să fie profesionişti, participau la licitaţia MAI. N-au binevoit, dar, în schimb, fac scandal că nu-i caută nimeni să le cumpere aparatele. Mi se pare jenant, comportament de pirandă prinsă în acţiune.

    • Herr Von Renn Weg

      @patriot Sa nu avem jdemii de elicoptere diferite, tu sugerezi sa folosim ah1z + h215? Se contrazice singura afirmatia! Stii doar ca viper si venom au 85% componente comune, nu? Si inainte sa argumentezi ca h215 o sa fie adoptat in mai multe roluri in mai multe forte… h215 din cate stiu eu este un elicopter civil care vrea sa fie militarizat… ori asta prezinta compromisuri in survivability, sistem redundancy, dar nu in ultimul rand, aparatul nu a fost proiectat cu scenariul de lupta in gand! pentru ca un elicopter civil nu trebuie sa aibe profil radar si ir redus, nu trebuie sa aibe nici o zona protejata balistic… Daca mapn-ul considera ca h215 nu e potrivit pentru nevoile noastre, nu il cumparam si gata! Mie mi se pare chiar tupeu din partea Airbus sa ne bage pe gat un elicopter, ca se potriveste sau nu, doar pentru ca au ridicat o hala vopsita frumos pe undeva prin Brasov… Cat despre faza ca s-au obisnuit ai nostri cu Airbus… de cand nu s-a mai construit un elicopter nou la noi in tara? Cati oameni mai lucreaza in domeniu dintre profesionistii de pe atunci? Cat s-a schimbat tehnologia si modul de lucru de atunci? …

    • H 215 nu il cumpara nimeni……toti cumpara EC725… De ce nu au venit cu aceasta licenta la noi? H 215 e un fel de super puma tunat… Cred ca nu aveau unde sa scape de instalatii si linie de ansamblare.. si ne au gasit pe noi mai fraeri.. E ca si cum ai fabrica T 72 in loc de T 90 MS…

  4. Totusi poate noul guvern semneaza ceva direct cu Bell anul viitor,cat Doamne iarta ma sa fie si arvuna,300 milioane estimativ de inceput de program ?

    • Eu cred ca nota de plata i-a lasat pe ai nostri cu gura cascata. Iar acum cauta sa-si revina pe modelul polonez cu Patriot. Nu vad in urmatoarea perioada fezabila chestia asta. Corvete first, baterii de coasta second, Shorad/vshorad third. Poate intra, poate, in top 5. Deci 2021-2022.

      1
  5. Elicopterul de atac e coșmarul oricărui tanchist. Ce bine le-ar sta în Armata Română cu câteva rachete Spike NLOS pe aripioare!

  6. Da, da, da, vrem citeva duzini.

    Bune-bune !!!

    + 2 divizii de M1 SH, ca merg, si cu 100 de zburatoare d-astea, esti asigurat.

    Ar mai trebui ceva F16 sau Saab – sa avem ceva cover pentru libelule, si aia e.

    Plus rachete AA de tarm si pe nave/vase (care ar trebui totusi sa se concretizeze), si nu ne mai trebuie altceva.

    Parerea mea.

  7. cred…

    acum elucubrez.. dar poate n’ar fi o idee rea sa marjam ca rusii pe rachete de tot felu..

    adica?

    problema e ca ne trebuie companii private 100% romanesti in industria de aparare..

    ca cu companiile de stat.. apar interese, tradatori mult mai usor ca o companie privata ce cauta sa produca

    poate ma insel

    apoi.. ce se intampla cu IAR 99 asta nou?

    nici un point-defence fighter nu avem,, cum folosesc unii bae hawk 208 ..

    adica. sa evisceram problema cu incompetenta si reauavointa a „celor ce ne conduc”

    pe ideea de mai sus e ajungi la concluzia ca e inutil a spera a ceva creatiie in materie de aparate/vehicule/nave pentru armata…

    de elicoptere.. cate si 30 de o fi tot suntem departe de cat e nevoie pentru a avea ceva sanse sa ne aparam macar rata de un adversar egal?

  8. @Patriot
    1. S-a discutat (argumentat) destul de mult aici pe site atât despre autobuzele zburătoare (pardon, H215) cât și despre AH-1 plus Venom / AH-64 plus BlackHawk și amintindu-mi și de datele aduse în discuție (date tehnice și prețuri) dar și de patima noastră a tuturor a celor care am participat la acele discuții, mă gândesc cu tot respectul că poate ar fi interesant să dai o căutare și să citești atât articolele respective cât și comentariile pe care le-au generat acele articole;
    2. *“nu cred ca ne-ar oferi vreun avantaj sa avem un elicopter militar fata de unul militarizat”* – găsești răspunsul argumentat în respectivele comentarii amintite mai sus;
    3. *“si nici nu cred ca o sa avem noi prea curand optiunea sa lansam misiuni de spec ops…”* – _Armata Română are astfel de misiuni de ani de zile_ (cu rezultate foarte bune la nivel NATO), așa că,… dacă nu cunoști, întreabă, documentează-te până la a lua în desconsiderare orice aspect.

    @FlorinA, @Green &co.
    Elicopterul de atac (mă gnâdesc în principal la AH-1, însă știu că erau ceva vise și pt a fi luat în calcul AH-64) +Venom/BlackHawk cred că ar trebui achiziționat înaintea lui *Leo2*.

    • Spec ops in afganistan nu e același lucru cu spec ops într-o europă de est invadată/dominată de rusi. Lasă gargara că armata română face așa ceva de „ani de zile”. Pe români nu i-am văzut în iraq când erau luptele grele și serioase pe polonezi da…(Și să nu-mi spui de nu știu ce „bătălie” la care au participat ai noștri bravi in frunte cu Ciucă și alții)

      Pt. militar/militarizat când te-a prins unu cu un mandat ceva nu contează ce variantă e elicopterul ca tot o să cam cadă ori în cazurile alea deja nu mai contează și nu știu dacă merită mai mult efort un elicopter strict militar și oricum nu o să le folosim decât pt. cărat trupe, echipament și cărat materiale de construcții în vârf de munte pentru biserici și schituri cum am mai văzut eu.

      Eu ma refer strict la combinația viper+venom+puma. Dacă iau 2 escadrile de viper și vreo 40-50 de venom atunci e în regulă…

    • Refuz orice fel de polemică cu persoane care refuză să vadă argumente care îi sunt aduse precum și cu acele persoane care “știu ei mai bine” și sunt posesorii adevărului absolut și mă refer inclusiv la aceia care cunosc ei în amănunt absolut toate misiunile executate de către militarii români.

      P.S. Acest răspuns l-am postat pentru a nu fi înțeles greșit ca adoptând o atitudine de non-combat fie ea (atitudinea) și doar la nivelul susținerii ideilor. Pur și simplu în ultimii ani am ajuns la concluzia că atât timp cât interlocutorul refuză să vadă niște argumente, orice discuție devine stearpă și inutilă ducând de cele mai multe ori la o agresivitate (în dialog) nejustificată, care este departe de orice scop al unei dezbateri, acesta fiind dealtfel și motivul pentru care am evitat să comentez la articolul despre Leo de zilele trecute întrucât discuția a derapat din pasiune în prea multă patimă.

  9. mai fratilor mai lasati-le dracu de vipere si venoame.sunt aceleasi vechituri huey si cobra din 1900 toamna ,din razboiul din vietnam,upgradate la nesfarsit.sa dai sute de milioane pe antichitati proiectate acum 60 de ani mi se pare o tampenie.

  10. Herr Von Renn Weg

    Si totusi contractul cu cehii de ce e in halul ala de scump?

    • Parerea mea e ca tine de numarul redus de aparate! Plus 30%offset. Garantat include mai mult decat elicopterele in sine. Ceva armament si pregatire tehnica personal navigant si tehnic, piese de schimb etc. Sa nu uitam ca AH1 nu e chiar ieftin mai ales ca include si radar aerian si posibilitatea de a trage cu sidewinder!

  11. Choar asa nu giniti marginea ?!

    Avem nevoie de Vipera.; Este un elicopter de atac „vericicat” cu dotari bune si .. si doar scump .

    In acelasi timp sunte, „incurcati” cu UE . Avem deja in dotare elicptere de fraceze prosuse sub licenta. Avem colaborare cu Airbus. Avem interese sa o pastram )colaborarea). Insa Airbus nu ne poate oferi un elicopter de atac „decent” si ne propune un „camion” ce poate fi inarmat…

    Bell insa are inytresul sa ne vanda siun „camion| Mai alers ca sa penetreze piata UE .
    Daca acdeptam asta riscam colaborarea cu Airbus…

    Acum e cum am mai scris … parteneri nostri au interese. Dar si noi avem interese Jucand inteligent putem avea si arma si camioanele …

    A .. si cica Venom ptr operatii speciale. Pe mine ma ingijoreaa Rusia nu talibanii … .

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *