Pentagonul tocmai ce s-a hotarat sa mai lanseze o comanda ferma pentru inca 99 de aparate V-22 Osprey dedicate USMC -92 de bucati si SOCOM-7 bucati, intr-un contract intins pe o perioada de sase ani. Pana acum au fost produse 160 de Osprey la un cost per bucata de 88 milioane de dolari.
Anul trecut USMC a intrat in posesia primului V-22 Block “C”, acesta avand performante imbunatatite la radarul meteorologic, avionica cabinei, sistemul de camera TV care permit pilotului sa vada in jurul aparatului. Pana acum atat Infanteria Marina cat si SOCOM (Special Operations Command), principalii utilizatori de V-22 sunt foarte multumiti de acest aparat si mai ales de siguranta in explotare de care a dat dovada pana acum.
Un V-22 are ca principale carateristici viteza cu peste 120km/h mai mare decat a unui elicopter, cuplata cu posibilitatea de zbura la punct fix, fiind ideal pentru trupele special si pentru infanteristii marini.
Un V-22 Osprey “B” cantareste pana la 27 de tone, are o viteza de croaziera de 445km/h si o autonomie de 3,5 ore, fara alimentare in zbor si poate transporta pana la 32 de militari sau 9 tone de marfa.
Numai ca daca din punct de vedere militar, al utilizatorului final adica, nu prea sunt multe de reprosat aparatului, costurile cu mentenenta flotei sunt un cosmar pentru bugetul Pentagonului. Astfel necesarul de mentenenta este foarte ridicat si scump, iar pe de alta parte diponibilitatea flotei este undeva la 55-60%, destul de departe de cei 82% promisi de producatori (Boeing & Bell).
Problema mentenentei rezida tocmai din mecanica extrem de complicata care permite aparatului sa fie pana la urma ceea ce este, dar sumele foarte mari si disponibilitatea redusa au facut ca USMC sa nu renunte de tot la mai batranul lor cal de lupta, elicopterul CH-53, din care au fost deja comandate 200 de bucati in varianta “K”.
Deocamdata costul per total al flotei de V-22 Osprey, pe intreaga durata de viata prognozata, a tot crescut si a crescut, ajungand astazi sa fie estimat la numai putin de 121 miliarde de dolari, cu 64% mai mare decat atunci cand aceasta aeronava a fost programata pentru intrarea in dotare, astfel ca varianta cu elicopterele CH-53 nu si-a pierdut inca interesul, desi batranul cal de lupta este ceva mai lent decat pur-sangele Osprey…
Noi ce putem sa spunem, decat : bine ca au de unde alege.
Sursa: strategypage
GeorgeGMT
USMC nu avea de gand sa renunte la CH-53, care sunt elicoptere de „heavy lift” ceea ce Osprey nu este. Osprey inlocuisete venerabilele CH-46 Sea Knight (Phrog), care desi au o disponibilitate ceva mai buna (dar nu cu mult) si astea costa o gramada de bani sa le intretii, cu unele aparate fiind refabricate de doua ori si cu o buna parte din ele fiind initial fabricate pe la sfarsitul anilor 1960. Oricum as zbura intr-un Ospray anytime in comparitie cu Phrog care trebuie si el lasat la vatra dupa mai bine de 4 decenii de serviciu.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=-sH4Xs4nXVw
http://www.armyrecognition.com/july_2013_news_defence_security_industry_military/russia_will_continue_development_of_armament_program_with_a_budget_of_730_billion_through_2020_1307.html
Si cu o „gestatie” extrem de lunga!!! Prima data cand am auzit de asa ceva eram inca la liceu ! Era Bell X-22 …Se pare ca aviaonel VTOL raman in starea de idei de perspectiva (ca si Harrier are mia degraba un suuces „moderat” )
http://www.youtube.com/watch?v=syJq10EQkog&feature=player_embedded#at=60
parca din cauza astuia se scalambaiau japonezii cu niste pancarde prin tokio… nu?
Yap, prin Okinava mai exact, dar tot n-au scapat de ele.
Da la Futenma (stiu ca este un nume cam ciudat, dar asta este) si ii compatimesc pe oamenii aceaia care traiesc in jurul bazei, dar acum 68 de ani in urma acolo erau numai lanuri cu trestie de zahar, iar orasul Ginowan nici nu exista. Destul de nasol sa ai operatii de zbor deasupra capului de la 06:00 la 22:00 si sa mai ai si sansa ca un aparat de zbor sa devina un fel de bomboana pe coliva care este casa ta…s-au mai intimplat…oricum daca vrei sa vizionezi flight ops Kadena Air Base ese de 100 de ori mai misto. Si acum imi amintesc de anul de gratie 1990 cand in weekend migram spre Kadena la un Yakusoba bar si priveam flight ops toata ziua indopandu-ma cu taietei si bere… daca mai decola si un SR-71 era un weekend perfect.
Arata de parca ar fi un OZN, nu se pare prea neobisnuita forma arimipilor, in orice caz orice ar zice cineva asta e o masinarie ce sigur poate fi observata si nic io data confundata…
Eu as prefera un avion decat un astfel de elicopter, care ii e scopul mai exact?