Vantul bate in “panzele” Eurofighter

Si este o surpriza pana la urma, daca ne gandim ca in noiembrie 2023 Michael Schoellhorn, director general al Airbus Defense & Space si presedinte al asociatiei industriei aerospatiale germane – BDLI, a iesit public declarand ca industria aerospatiala germana dar si cea europeana este in pericol mai ales datorita lipsei de comenzi pentru Eurofighter si ca pana cand programul franco-german pentru avionul de generatia a VI-a va deveni realitate exista riscul sa se piarda competenta si forta de munca calificata.

Domnul Schoellhorn avea evident dreptate, dar din noiembrie 2023 pana in iline 2024 lucrurile s-au schimbat, chiar daca nu radical, in bine pentru Eurofighter.

Mai intai, Germania a fost de acord cu livrarea potentiala a 48 de aparate catre Arabia Saudita dar nu avem inca un contract ferm semnat, ce avem insa este o crestere a comenzilor pentru avioane EF 2000 din partea tarilor membre in consortiul care produce avionul de lupta pan-european.

Astfel, Germania va mai comanda inca 20 de aparate Tranche 5, iar Italia s-a hotarat brusc sa ordone si ea 24 de avioane. De asemenea exista posibilitatea ca si Spania sa mai comande avioane.

Astfel, germanii tin steagul sus cu 58 de noi aparate comandate, din care 53 deja aprobate de parlament (38 aparate de lupta +20 anuntate oficial), Spania vine destul de tare din urma cu 20 de aparate comandate deja in 2022 si inca 25 aprobate de govern, dar exista zvonuri in presa spaniola ca o alta comanda pentru Eurofighter este luata in considerare de Madrid.

Daca in cazul germanilor, aparatele Eurofighter trebuie sa inlocuiasca atat Eufighter Tranche 1 cat mai ales avioanele Tordano ECR/IDS, in cazul spaniolilor problema se numeste F/A-18 Hornet, avioane destul de batraioare si care trebuiesc inlocuite cu ceva. Iar Spania detine in jur de 80 de aparate americane, asadar pana cand SCAF-ul va deveni realitate zburatoare ceva trebuie sa puna in loc.

In cazul italienilor lucrurile pareau transate: Eurofighter, F 35A/B si parteneriat cu japonezii si britanicii pentru viitorul avion de generatie a VI-a, doar ca lucrurile s-au schimbat la Roma si cum au si ei destule aparate Tornado si EF 2000 Tranche 1 (28 de avioane cu care nu au ce face) iar cele 60 de F 35A comandate deja nu sunt suficiente.

Astfel mai multe surse foarte credibile anunta ca Italia va comanda inca 24 de Eurofighter Tranche 4+ sau 5 in toamna acestui an. EF 2000 Tranche 4 are la baza radarul AESA ECRS Mk1 – European Common Radar System Mark 1 in timp ce Tranche 5 va dispune de un pachet de modernizari sub numele de LTE – Long-Term Evolution.

LTE inseamna modernizarea motoarelor Eurojet EJ200, o noua arhitectura a sistemelor, sisteme de aparare avansate, un singur ecran tactil mare si cuprinzator in cockpit, integrarea de noi sisteme de armament ca si unele modificari de structura si aerodinamica.

Daca adunam comenzile ferme si cvsai-ferme avem deja un numar rezonabil de avioane: Germania cu 58 de unitati, Spania cu 45 si se spera la inca o comanda, Italia cu 24 de aparate si se asteapta Arabia Saudita.

Deocamdata spectrul incetarii activitatii consortiului Eurofighter din lipsa de comanzi pare a fi sters, dar daca SCAFul nu vine repede sa preia locul EF lucrurile s-ar putea complica. Deocamdata s-a mai tras o gura zdrvana de aer in piept.

GeorgeGMT

36 de comentarii:

  1. Salut. In Italia se vorbeste ca va vi sigur o comanda de 24 pasaroaie, problema è pretu 7,5 miliarde, cam 300 pe aparat.

    3
    • Cele 24 avioane pentru Italia NU costa cifra de 7,5 miliarde euro.
      Aceasta este o cifră obținută cumulând ( adunând) prețul celor 24 aparate cu suma necesară întreținerii , reparării, piese schimb a întregii flote actuale italiene de Eurofighter.
      Nu e specificat in câți ani se vor livra avioanele și pentru câți alți ani e asigurată finanțarea întreținerii avioanelor.
      PS.
      Exista un model de motor pentru Eurofighter perfect funcțional și care are „thrust vector”.
      Adică control vectorial al tracțiunii. Ce e pe F 22 Raptor si rusul Sukhoi 27 ( și variantele ulterioare ).
      Comanda italiana de noi aparate are și o logică politica. Sa nu se excludă industria națională din producția avionului. Comanda germana a favorizat mult componenta Airbus și EDAS din consorțiu de producție a păsăricii.

      Așa italienii compensează cu Leonardo și BAE Anglia.

      Încurcate și necunoscute căile Domnului.

      8
      • Deocamdata Eurofighter NU are tractiune vectoriala, se chinuie de multi ani. Deocamdata Eurofighter nu duce bombe nucleare.
        Vorba aia, un avion bun, dar cu lipsuri.

        Eu as prefera Gripen, un avion cu mult potential, relativ ieftin, s-ar fabrica si cite ceva in Ro, putin modernizat ar satisface nevoile imediate. Parca mai bine ar fi un numar mare de avioane, care sa fie in mare procent functional, decit unu formidabil, extrem de scump, care sta in hangar sa astepte piese si specialisti.

        16
        • Motorul există.
          Că nu a fost aprobată producția lui in serie, alta poveste.
          Bănuiesc că era nevoie de modificări importante și în controlul digital al zborului , etc.

          2
          • Deja costa cat nu vor SUA sa plateasca pentru NGAD de ce sa-l faca si mai scump de atat… are oricum ce-i trebuie pentru angajare BLS

            Si eu tot la ceva mai ieftin de operat si mai putin pretentios ca F35 ma gandeam, nu stiam ca e 300 mil. € un Tranche 5.

            1
            • Nu e 300 milioane nici un Eurofighter.
              Multi nici azi n-au inteles cum functioneaza treaba cu achizitiile militare.

              Un F35 costa cam 80 milioane. Nemtii au platit 8.4 miliarde pentru 35 bucati de F35. 240 milioane pe avion. Indivizi ca tine zica ca si-au luat teapa, niste fraieri.

              In realitate au negociat bine si au iesit mai ieftin per total. Incluse in pretul total au fost avioanele, simulatoarele, costurile de antrenament pentru piloti si echipajele de mentenanta, motoare de schimb, echipamentele de mentenanta, scule, piese de schimb, mii de bombe si rachete de antrenament si razboi si suport tehnic pe 20 de ani.

              De vazut aici explicatia : https://youtu.be/5MEZawAJmJg?t=263

              4
        • Motorul EJ200 TVC pentru Eurofighter exista, a fost testat de producator, dar nici o forta aeriana nu a considerat ca e nevoie de asa ceva.

          2
  2. Chiar ce ar fi rau pt Romania sa cumpere vre o escadrila din astea ?
    F16 actuale sunt bune dar ceva mai
    batrane si pana la f35 nu trebuie ceva noi ?

    4
    • Romania nu va cumpara alt avion de lupta, dar ca wishful thinking, mai bine am fi cumparat bimotoare US, SuperHornet sau Silent Eagle, si controlam inclusiv Crimeea.

      11
      • Nu conteaza prea mult care avion,
        importantul lucru sa fie noi si de
        actuala configuratie, asa o generatie
        intermediara pana la f35. Dupa cum vad
        eu, acelea f16 cumparate sunt cam
        obosite si imi aduc aminte de faimoasele
        fregate. Si poate nu….

        6
      • Controlam pe dracu’ ! Controlam doar ce si cat ne da voie Unchiul.

        14
        • ….”cat ne da voie uncle Sam”, ..si cand se plimbara curvetele ruzzeshti prin fatza platformelor petroliere rumaneshti, tot nu „aveam voie” sa le plmbam si pe ale noastre, hoo stay ca nu avem nika la neagra balta, …asta nika tot „uncle” ne da „voie”
          …este vb. aia cata minte atata poti sa cuprinzi….

          8
          • In general,platformele petroliere sunt amplasate în ZEE. Care e in zona apelor internaționale. Unde navigația e libera și ptr AB urile muricane și ptr curvetele muscălești și chiar ptr Type 55 chinezesc in caz că se rătăcește pe acilisea.

            1
    • n-ar fi rau, dar de unde bani? chiar si niste variante mai vechi dar aduse la zi ar avea un cost considerabil

      Typhoon ar avea un rol putin diferit fata de F-16/F-35, care-s mulltirol, ar fi mai degraba un avion de superioritate aeriana si ar potenta mult apararea AA

      7
      • Precum am spus inainte:
        8 miliarde ca buget e prea putin pt
        inzestrare. Trebuie dublat bugetul.

        6
        • Bani sunt, ca doar din bugetul de aparare in ultimii 20 ani s-au consumat maxim 0,9-1,1% PIB, cand era alocat 2%, iar acum povestea e aceeasi. Daca o sa cautam in buzunarul si proprietatile politicienilor o sa gasim suma lipsa.

          9
      • Bani sunt, ca doar din bugetul de aparare in ultimii 20 ani s-au consumat maxim 0,9-1,1% PIB, cand era alocat 2%, iar acum povestea e aceeasi. Daca o sa cautam in buzunarul si proprietatile politicienilor o sa gasim suma lipsa.

        8
        • Ai guvern, lasa i sa se zbate. Ministrul
          de finante si cu seful lui, este treaba lor.
          La alegerile viitoare nu fi asa fraier ca
          azi, poate nu tu….

          4
        • e țara lor la dracu’ ,acum ai aflat ?!

          1
          • nu asa se pune problema
            voi nu ati observat că UE NU ne da armament?

            daca avem ceva de calitate si in cantitati care sa conteze, e de la muricani, F16, HIMARS, Patriot, P5

            nu va mai faceti iluzii cu UE, ca o sa va rupa inima

            nemtii ne-au dat Gepard si isi mananca mainile si acuma

            francezii s-au căcat pe ei la propriu cu corvetele si acum să vedem cele DOUĂ elicoptere; Rafale a zburat doar pana in Cehia si Croatia, posibil Serbia, mai departe nu ia ajuns gazul; ei ne protejeaza din inima Ardealului, sa se duca in puii mei la Iasi Suceava, sa faca acolo flotari;

            Austro Ungaria la orice ora ne-ar da armament, doar sa ne prinda pe picior gresit

            italienii cu plastocul ala de Beretta, tot asa, doar parole, sa vad acele inutile Marte motherfucker ER

            suedezii ne dau placute oficial

            sarumana la norvegieni daca apare NSM (si F16) si fregatele, care nu e vina lui Union Jack ca nu sunt inarmate

            am vazut de aproape Eurofighter, e o superbitate

            noua ne trebuie F35, la o bucata 2 weapon truck F16
            si va fi liniste

            12
            • 1.Cateva din proiectele de înzestrare deveneau realitate daca guvernantii nu se rezumau la .PDF și memorandumuri și puneau banul pe masa.
              2.Norvegienii sunt serioși că nu sunt membri UE.Plus că președintele lor e prieten cu Elena. 🙂

              7
            • ai vrut sa zici ceva?

        • Discutiile de detaliere a sporurilor sunt praf in ochi. In ansamblu aia de la stat castiga dublu fata de privat iar orice poveste despre cum au ajuns acolo nu face decat sa le intareasca privilegiile.

          Doar interzicerea prin lege a acumularii oricaror pretexte convenabile la salariu simultan cu transparentizarea beneficiilor totale ar putea crea o baza echitabila pentru negocierea contractelor de munca. Discutiile despre ce inseamna munca in cate o nisa nu fac decat sa alimenteze inflatia si apetitul pentru populism. Asta reduce in ultima instanta si bugetul de aparare.

          8
      • Cu Tranche 3 si 4 l-au facut si pe el multirol.

        6
    • Era bine sa luam 24 bucati F35 si negociam achizitia de f16 block 70 noi.
      Sa iei F35 doar pt politie aeriana, un avion atat de potent si sa nu il folosesti la adevarata valoarea mi se par bani aruncați degeaba. Plus ca are un cost ridicat de întreținere,ora de zbor.

      7
  3. De vreo 3 anișori teutonii au vise umede dar trăiesc Intr un nightmare. Economia e pe butuci ,se scaldă in recesiune de doi ani consecutivi,investițiile tind spre minus infinit dar ei visează să bage zeci de miliarde in armată. Inutil,zic eu, că rușii nu au nici gânduri dar nici putirinta să o ia spre vest. Basca in două luni au alegeri iar Adf ul e pe val. In timp ce Olaf e in U214.

    2
    • Dracul nu-i chiar atât de negru pentru nemți. S-au dus zilele gazului ieftin, dar trebuie să întinzi pelteaua tare să afirmi că ar fi pe butuci. Și nici AfD nu zburdă la capacitatea la care ar dori Moscova, au crescut dar nu cât se dorea. Meciul se joacă. Până una-alta măcar admit că-s în găleată în multe domenii din punct de vedere al dotării și iau măsuri în acest sens. Avantaj ei.

      „Inutil,zic eu, că rușii nu au nici gânduri dar nici putirinta să o ia spre vest.”

      Bine că zici tu, că începeam să mă îngrijorez, nu de alta dar rușii cam zic altceva. Ziua și amenințarea cu bombardamente sau cuceriri. Și, colac peste pupăză, vin avertismente în acest sens și din Vest, de la oameni de meserie, nu de la ștrumpfi. Că n-au muscalii șanse cât timp Ucraina rezistă, e altceva. Dar s-a văzut ce pot face șase luni de trumpisme legat de ajutor. Ca să vezi, cum s-a dat dezlegare la arme, cum s-a fâsâit ofensiva ivănească. Ce pot face patru ani, însă…

      13
      • De zis și eu pot sa zic că îmi iau Bugatti Tiberon!! Dar ce sa vezi,nu am 💰💰 nici de roata de rezervă 😭😭😭!

  4. https://www.airbus.com/en/newsroom/press-releases/2024-06-unmanned-escort-for-manned-fighter-jets-airbus-presents-new-wingman

    FCAS are mare legatura cu Eurofighter, mai ales financiar, deoarece:
    – Germania va cheltui f multi bani pt F 35, lucru care ar insemna practic sfirsitul lui FCAS
    – Marie Le Pen a declarat ca-n caz de cistig voturi va renunta la FCAS. Nu a cistigat, dar nici nu a pierdut.
    – Conceptul wingman va fi parte din FCAS, daca iese.

    In momentul actual timpul joaca cel mai important rol. Fiecare vrea sa se inarmeze rapid, aproape nu mai conteaza cit costa. Proiectele pe termen lung vor suferi!

    18
    • De ce ar fi mai bine pentru Franța, din punctul de vedere a lui Le Pen, sa renunțe la FCAS?Ce argumente are Le Pen?Considera ca Franța este legata la mâini în cadrul proiectului FCAS și ar vrea ca noul avion de generatia 6 sa fie realizat doar de firmele franceze?

  5. as dori sa va atrag atentia asupra acestui videoclip- pentru cei interesati de tabcuri: https://www.youtube.com/watch?v=k3IO5t5lbfk&t=253s

    2
  6. Careva tartori îs iritați chiar și citind oricare comentariu acid privind înzestrarea noastră militară – pe ei îi supără de câte ori arătăm cu degetul liota de securiști care ne țin în mizerie.

    5

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *