Vesti bune si nu prea

Dar sa le luam pe rand:

  • Pirahna 5. Aici lucrurile merg inainte taras-grapis, mai mult taras decat grapis, in sensul ca (taras) UM Bucuresti nu poate oferi deocamdata infrastructura necesara fabricarii carcasei Pirahna 5, astfel ca deocamdata nu se stie unde va fi fabricat transportorul. „Grapis” in sensul ca cei de la Mowag sunt cu cutitul la os, anul acesta trebuie sa livreze cinci transportoare in configuratia centru de comanda fabricate in Tara si pana acum ar fi trebuit ca lucrurile sa fie intr-un stadiu avansat de pregatire. Nu sunt, iar Moreniul este inca legat contractual de Rheinmetall si Agilis, astfel ca nici la Moreni (pe considerente juridice) nu poate demara programul Pirahna 5.

Oficial, pana la 1 ianuarie 2019, Romania ar fi trebuit sa fie in posesia a 35 de Piranha 5, 30 aduse din Elvetia, cinci fabricate la UMB, dar – conform declaratiei lui Mihai Fifor – vom avea opt la parada (aduse din Elvetia). Eu cred ca domnul Fifor este optimist si-mi pastrez „prognoza” de doar cinci bucati…

Poate veti intelege acum de ce RoMilitary s-a batut, inca din primul an -2011, cu toata lumea pentru ca Moreniul si UM Bucuresti sa existe. De bagat la cap cine isi face datoria si cine distruge sau macar incearca asta;

 

  • Programul MLI 84M, batalionul ce urma sa fie modernizat, lucrul ar fi trebuit inceput anul acesta, a fost amanat pentru, probabil, 2019, in 2018 nu au fost bugetate sumele necesare. Masinile de Lupta ale Infanteriei vor fi modernizate la Mizil, tot cu sprijinul industrial si uman de la Moreni;
  • Vestea buna este ca peste 60 de MLVM (Masina de Lupta a Vanatorilor de Munte) vor intra la reparatii capitale in uzina de la Moreni;
  • Rheinmetall are planuri mari atat cu transportorul blindat amfibiu “AGILIS”, cat si cu productia de camioane militare grele si medii (familia HX). Daca compania germana va castiga o parte din programul de dotare cu mijloace auto, acestea vor fi construite/asamblate tot la Moreni. Deocamdata insa, pe zona Agilis lucrurile sunt cu totul oprite, nu sistate, dar nici nu s-a miscat nimic;
  • Programul de dotare cu patru corvete multirol si modernizarea celor doua fregate merge inainte. Din motive neclare, MApN nu a anuntat pe 26 octombrie compania castigatoare ci a amanat decizia pana pe 15 noiembrie (data probabila), conform unui raspuns catre Hotnews.

Ce ar trebui sa intelegeti din cele de mai sus este faptul ca Romania a ramas atat fara baza industriala cat si fara forta de munca calificata. Un singur exemplu ar fi sudorii (o obsesie de-a mea), pe care unii i-au luat in ras, ei bine certificarea unui sudor pentru a lucra la vehicule militare in standard NATO se face in Germania, la Institutul Brandenburg, dureaza sase luni (asta presupune ca respectivul este deja sudor calificat si poate face sudura cu gaz de protectie) si costa 2200 de dolari – pret din 2004 – doar testele, fara cazare, masa, diurna etc. Asadar un sudor standard NATO nu-l gasesti la margine de drum, cum mai cred unii dintre noi.

Revenind la pierderea capacitatii industriale si a fortei de munca necesare, aceste lucruri se vad foarte bine astazi, cand Romania a dat in sfarsit drumul unor programe masive de dotare pentru Armata si ne-am trezit doar cu doua uzine care pot cat de cat sa faca fata si in jurul lor se vor crea hub-uri industriale importante: la Bacau in jurul Aerostarului (Patriot, Himars, F 16 etc), la Moreni (Agilis, MLVM, posibil MLI 84M, camioane militare etc) si poate la Brasov, langa IAR Ghimbav, unde am putea avea doi mari constructori: Bell si Airbus.

In rest, din pacate, nu mai avem mare lucru si va invit ca dupa ce cititi aceste randuri sa le mai reciti odata, de doua ori si apoi sa cautati prin media, de-a lungul anilor, pe cei care au incercat sub toate formele sa ne convinga ca industria noastra, Moreniul in special, nu mai fac doi bani, sa-i cautati pe cei care ne indemnau sa importam “la cheie” si pe cei care-i promovau, pe cei care ne injurau pe noi si pe cei de la Moreni…

Inca din primul an de la infiintare, RoMilitary a sustinut cat de mult a putut UM Moreni si UM Bucuresti pe principiul ca cele doua sunt unitati economice integratoare, care scot produsul finit pe poarta uzinei si pentru ca, fara integratori industriali finali, n-avem de fapt mai nimic.

Le-am sustinut cat am putut si, astazi, un ochi plange unul rade, Moreniul nu numai ca va supravietui dar probabil ca va inflori, un nou mic holding industrial va creste acolo intre dealurile Dambovitei. UM Bucuresti este insa aproape un pacient pierdut, plina de datorii, capusata, fara forta de munca calificata, distrusa odata cu debarcarea ultimului director care efectiv avea in plan fabricarea unui nou tanc romanesc. George Ioana a fost dat afara exact in momentul in care avea aprobarile necesare si finantarea pregatita.

Imediat ce a fost demis, uzina nu si-a mai platit salariile, muncitorii au plecat, nu s-a mai facut absolut nimic si vedem astazi ca de la fabricarea unui tanc, UM Bucuresti nu mai este in stare sa sudeze o carcasa de transportor blindat.

Poate o scapa de la lichidarea efectiva, poate nu. Doua uzine, doua situatii diferite, una are viitor, una mai putin.

Sa nu uitam cine ne face rau, sa nu-i uitam pe cei care militau pentru importuri si ne mascareau ultimele uzine ramase, ii jigneau pe cei care inca mai luptau. Sa nu-i uitam, chiar daca astazi si-au schimbat discursul si se dau mari patrioti, in realitate sunt ceea ce sunt: tradatori de neam si Tara, iar daca-i uitati pacatul vostru sa fie, noi (RoMilitary) am facut tot ce am putut, am contat, n-am contat, doar Dumnezeu numara, dar ne-am facut datoria, acum trebuie sa v-o faceti si voi pe a voastra si sa nu-i uitati pe cei care ne vor raul…

Pentru ca, chiar daca ar exista vointa pentru a fabrica in Romania anumite componente sau chiar produse finite, industria noastra militara s-a dus de mult la fier vechi: nu mai putem fabrica tunuri, motoare, senile, blindaje, oteluri speciale, pulberi etc, nu mai discut aici de lucruri mai complexe: radare, electronica, sisteme hidraulice si electro-mecanice.

Nu mai avem unde – uzinele facute una cu pamantul sau aduse in stadiul de atelier auto, forta de munca plecata de mult la pensie sau aiurea. Din spate clar nu vine nimic.

Iar economia privata (industria privata) este cvasi-inexistenta, cu exceptia unor mici firme-capusa, pentru ca n-a avut cum sa creasca, la umbra cui sa se dezvolte. Iar astazi vom sta si ne vom uita cum transportoarele noastre blindate vor veni cu trenul. La fel si eventualele tancuri, camioane etc.

Industria militara „ceausista” nu era un morman de fiare vechi, trebuia restructurata, dar mai apoi capitalizata si sa primeasca de lucru, din pacate – la fel precum intreaga noastra industrie – a fost distrusa.

Si cu asta basta.

GeorgeGMT

151 de comentarii:

  1. pestele de la cap se impute iar in politica tot de acolo si trebuie curatat….de vina pentru ca s-a ajuns aici este poporul roman care si-a votat si tolerat niste gunoaie la conducere…cum de au ajuns prea multi romani sa isi dea votul pe o galeata de zahar si o litra de uloi asta e alta poveste…poate legata tot de felul nostru de a fi…:(
    pacat…sa speram ca se mai poate reporni ceva…

    • Te inseli Tgg – dezvoltarea Romaniei nu depinde de noi nici de „gunoaiele de la conducere”, depinde de altii din afara.

      • aha…aia de afara vin sa iti mature in curte si sa iti semene ogorul…si tot aia te pun sa faci lucrul de mantuiala cand il faci…
        m-am cam saturat de teoriile conspirationiste…cu agenturili…iar asta in timp ce ai nostri fura pe ruptele…

  2. „Poate veti intelege acum de ce RoMilitary s-a batut, inca din primul an -2011, cu toata lumea pentru ca Moreniul si UM Bucuresti sa existe” – eu n-as fi asa de optimist in legatura cu ele. Daca masinariile alea erau cumparate cu banii jos sau in baza unor investitii „greenfield”, programul ar fi fost in termen. Conceptul in sine de-a fabrica in Ro macar o parte din vehiculele militare nu-i rau. In schimb combinatia cu niste uzine vechi, incarcate cu tot felul de arierate, cu management comunist si personal imbatranit e un dezastru. E la fel ca si la Tarom, CFR, samd. Sper sa ma insel…mai vorbim la anul pe vremea asta.

    • Tu ai dreptate, problema noastra este ca investitii de la „iarba verde” nu se fac si deocamdata avem ce avem.
      Asa batrane cum sunt este tot ce exista, altceva n-a crescut pe langa ele. Si se vede diferenta de management intre Bucuresti si Moreni, dambovitenii au tras, s-au zbatut, inclusiv pt contracte in zona economiei civile si supravietuiesc, au forta de munca, inclusiv in rezerva, pot construi transportoare, Bucurestiul in schimb a fost facuta praf odata cu venirea la conducerea ei a directorului Ulise si nu mai sunt in stare nici sa sudeze o carcasa.

      Pe de alta parte, te contrazic, 30 de Pirahna 5 trebuiau sa vina direct din Elvetia, ei bine nu vor veni decat 5 (cred eu), maxim opt (cum spune Fifor), desi respectivele transportoare sunt platite cash, in avans, sa fie aduse cu trenul. Iar programul este in intarziere, in iulie inca nu se apucasera de ele.
      Dar daca n-ai uzina ta, stai la coada dupa altii ti le aduc cand au timp, printre picaturi.

      • Sa nu uitam ca Bucurestiul nu e Moreni! Niciun angajat nu sta sa lucreze fara sa fie platit, atata timp cat poate oricand sa isi gaseasca de munca in alta parte. La Moreni e mai greu, mai ales la profesiile lor. De aia au tras cu dintii toti de la Moreni, ce alta solutie mai aveau? Acolo am vazut oameni vocali, proteste, prezentare in media, la UMB doar ulise se dadea mare cu proiectul fostului director, in timp ce el facea fix nimic!!!

        • Dar de ce nu muta toate utilajele de la UM Bucuresti la Mizil?
          Si ramanem, in pana mea, cu 2 fabrici. si gata. Sa inchida odata UM Bucuresti. dar sa puna pe picioare Moreniul si Mizilul.

          stim una si buna. avem 2 fabrici dar care sa aiba de lucru. Si la Mizil, nu as zice ca e problema cu salariile si salariatii… in sensul in care Bucurestenii nu stiu meserie, dar vor bani multi. (aici pot spune si din propria experienta).

    • n-ai dreptate,
      vinovatii principali sunt la conducerea armatei,
      si apoi la conducerea celorlalte autoritati publice (puteri constituite in stat conform legii fundamentale)
      sunt articole multe aici si pe blogul cu nave militare,
      toate spun ca modernizarea armatei a venit ca un rezultat al muncii ofiterilor care au solicitat: vedete torpiloare, monitoare, submarine, avioane, etc.
      aia au fost militari fara medalii pt. meritu de a dori modernizarea armatei si crearea capacitatii de raspuns in caz de conflict militar,

      avem noi o istorie plina de tradatori cu nume de bulevarde si strazi sau trecuti direct intre sfinti din icoane si despre care nu ai cum sa vorbesti,

      daca nu facem ordine in trecut, viitoru n-are cum sa fie luminos,

      la ww2 am cazut ca am avut cele mai praf servicii si cea mai proasta conducere – si aici la conducere intra rejele carolu II prea ocupat cu viata personala ca sa mai faca fata conducerii tarii, palavramentu plin cu oameni care au dat nume de strazi si bulevarde la capitala patriei dar care isi vedeau doar propriul interes, o justitie aservita politicienilor care era incapabila sa faca dreptate tarii si sa o scoata din mocirla, servicii praf infiltrate total cu agenti dublii, tradatori si restu, si o conducere a plina de generali demisi corect prin decretul 3094/09.09.1940;

      norok cu comunishtii si tradatorii care au anulat la la 01.09.1944 decretul lui antonescu si generalii tradatori si-au putut relua smenurile si maretele fapte de arme de prin dormitoarele si restaurantele patriei,

      reproduc din decretu 3094/1940 al lui antonescu, motivarea mai actuala astazi decat atunci: „având în vedere că următorii ofițeri generali au săvârșit acte grave de incapacitate, demoralizând prin fapta lor prestigiul oștirii și elementarele comandamente ale răspunderii de ostaș. Având în vedere că prin lingușiri și metode incompatibile cu demnitatea de ostaș au ocupat înalte comandamente, încurajând apoi neseriozitatea și lipsa demnității ofițerești; Având în vedere că prin incapacitatea acestor ofițeri generali s’a ajuns la decăderea oștirii și la acte grave prin pierderea granițelor; Socotind că Națiunea trebue să primească exemplul datoriei și al răspunderii prin sancționarea celor care s’au făcut vinovați de aceste abateri…”.

      industria a picat ca ala a fost interesu de smen, capatuiala rapida, etc.,
      in lipsa oricarui raspuns pe masura al serviciilor, al conducerii statului si al autoritatii judecatoresti,

      legat de sudori cred ca se merge gresit cu ideea asta cu standardu nato,
      sudura este tot sudura ca e in argon sau in alt gaz rar,
      ca o faci cu gamagrafiere dupa, etc,
      avem noi inca scoala si standarde in sudura,
      iar firmele inclusiv private care lucreaza la magistrale de gaz, cazane de abur de mare presiune, etc. se autorizează anual, sau la anumit interval,
      si este vorba atat de examen scris cat si proba practica, iar examenele sunt pe bune,
      fara autorizare oameni astia nu ar putea lucra: si se autorizeaza atat sudorii, cat si inginerii precum si firma separat,
      autorizarea se face pe categorii,

      pe de alta parte, mai exista tipuri de suduri rare: plin explozie, etc. în care probabil nu avem specialisti pt ca este o chestie rara pe plan mondial,

      • Certificarea nato nu iti da „competente” in plus , ci te autorizeaza sa lucrezi pe „ceva” , „undeva”
        Ca subcontractori a dmhi trebuia sa primim autorizatie ptr unele lucrari si subcontractorii in centrala nucleara necesitau certificari de diferite tipuri

        • @niko,

          Sunt total deacord cu tine!
          Ai perfecta dreptate!

        • pai io am spus același lucru,
          avem încă oamenii care pot sa sudeze tablele, carcasele și ce o mai fi vrut să pună laolaltă ăia cu pirania 5,

          sunt convins ca la capitala patriei există încă sudori,
          dacă aia de la umb nu mai au sudori să-i i-a de la Vulcan,
          oamenii lucrează pana la urmă pe bani, au familii si obligații multe,
          o dublare de salariu si pleacă toți cu cățel cu purcel la umb,
          tehnica militara este scumpă,
          şi manopera ar trebui sa fie la fel,

          daca cineva din ministeru de aparare, umb si restu, a atipit si nu a obtinut sudorii si certificarile pt sudori inauntru termenului programat, pai la mintea mea, ar trebui sa-si de-a demisia din oficiu, daca are demnitate,
          si ar trebui sa inceapa de la ministru care a girat contractu dar nu a depus demersuri suficiente pt finalizarea acestuia, si restu pana la secretari, etc,

          daca nu are demnitate ar fi bine sa fie prezentati cu nume prenume ca sa stim in caz de conflict cine sunt vinovatii,
          poate mai ramane cineva sa-i i-a la raspundere

    • Stelian, investitiile de tip greenfield nu sunt intotdeauna solutia. Sau, cel putin, nu sunt solutia in orice domeniu.

      Sunt proceduri de autorizare complexe, inclusiv sau mai ales, pe partea de mediu iar in anumite situatii, pentru o investitie de tip greenfield, trebuie sa construiesti intreaga infrastructura. Si nu ma refer aici doar la drumuri.

      Uneori, solutia optima este sa cumperi/privatizezi o fabrica/entitate existenta pentru ca acolo ai deja toate aceste facilitati, inclusiv toate autorizatiile necesare, fiind vorba doar de un transfer al acestora. In unele cazuri necesita unele investitii suplimentare in modernizarea sau repararea lor, dar totul e deja acolo.

      Nu sunt, dupa cum am mai spus-o, adeptul fabricilor detinute integral de stat, statul roman nu este capabil de management, statul roman prin reprezentantii sai, politicienii, stie doar sa capuseze si sa distruga.

      Acum, dupa ce „nu ne-am vandut tara” atatia ani dar am lasat-o in paragina, vrem (tot noi, politicienii) sa-i prostim pe unii sa investeasca banii lor in aceste ruine, doar prin faptul ca le-am acordat un contract. Vrem sa pacalim capitalistii adicatelea… Surpriza, sau nu, n-o sa reusim…

      In opinia mea, solutia este privatizarea acestor fabrici astfel incat sa produca nu neaparat produsul final (vax albina in opinia mea atunci cand nu ai o industrie pe orizontala care sa sustina produsul final in proportie de cel putin 50%, cifra din burta) cat sa ajunga sa produca unele componente pentru respectivul producator.

      Dar pentru asta trebuie sa oferi avantaje atat la transferul actiunilor propriu zis, cat si avantaje de tip infrastructura, fiscal s.a.m.d., totul in acord cu legislatia europeana. Adica trebuie sa gandesti, sa ai oameni pregatiti, nu panarame de prim-ministri care nu stiu sa dea o declaratie despre #colectiv fara sa i-o scrie altii…

      Sa devii independent in ziua de azi este foarte greu si cere investitii pe care statul roman nu va fi niciodata dispus sa le faca. Si atunci? Mimam patriotismul in joc de glezne, ca de obicei.

  3. Dar ăștia de la GDLS n-au auzit de linii automatizate de producție? …..oricum investițiile trebuiau sa fie greenfield, ușor-ușor sa atragă parteneri interni asa cum au făcut cei de la Dacia, dar sa recunoaștem, mai toți cei implicați în vânzarea de armament n-au interes sa facă producție în țară. ….eu rămân la convingerea ca finlandezii de la Patria ar fi fost mai serioși la fel și cei de la Rheinmetall vor fi dacă li se va da unda verde.

    • @serghey, liniile automate de productie se preteaza pt. produse cu volume uriase cum sunt de exemplu autoturismele sau electrocasnicele/electronicele unde vorbim de sute de mii respectiv milioane de unitati pe an. TAB-urile/tancurile/avioanele se masoara in cateva zeci de unitati pe an si alea la randul lor sunt impartite in cateva variante. Asa ca sunt construite practic „de mana”. La fel ca si masinile de serie mica. Desigur, exista destul de multe operatii robotizate (gen debitarea tablelor sau prelucrarea prin aschiere pe unitati CNC, samd) dar procesul in mare este unul manual.

      • @stelian,

        Parțial adevărat ce spui, doar ca spre exemplu ăștia de la Dacia au un grad de automatizare foarte redus și totuși fac volume la costuri scăzute, dar sunt cazuri unde desi ai volume mici automatizarea are un grad foarte ridicat, totul are legătură cu rațiunea economică, atât timp cât omu-i mai ieftin ca robotu’ se vor folosi în continuare oameni. ….ma refer în continuare la costuri.

        Eu rămân la părerea ca suntem niște fraieri ce ne-am furat/furăm singuri căciulă, n-am avut drept scop întărirea capacității militare a țării colaborat cu refacerea și dezvoltarea industriei naționale, scopurile au fost altele, d’aia Agilis nu se va face și nici Piranha probabil….toate vor veni din afară, iar noi v-om face în continuare ,, Gem de la bunica”….

        • Compara numarul de angajati Dacia din Romania cu Dacia din Maroc.. si o sa intelegi de ce usor transfera catre Maroc…Probabil ca usor se mai pensioneaza granzii si vor fi inlocuiti de robotei..

          Doar partea de Cercetare-Dezvoltare(servicii) probabil o sa aiba consume mai multa resursa umana.

  4. depopularea țării și plecarea românilor în pribegie sunt și acum la cote periculoase.
    interesează pe cineva din conducerea țări cauzele acestui fenomen?!
    ai mei când au votat cu pdsr-ul după ’89 nu au votat pentru găleți și căni .au votat pentru locuri de muncă,nivel de trai ,educație pentru copii,sănătate,civilizație.că prin 95′-96′ erau lămuriți că fuseseră păcăliți e altă discuție.
    statul este proprietarul acestor intreprinderi si rezultatul se vede,de tot ce atinge statul român se alege praful….ăsta era viitorul întregii economii dacă nu se salva pe ici și colo.
    mie defilarea cu tehnică militară de Întâi nu-mi place și mai ales acum că este o scremere de a arăta câteva „noutăți” într-o mare de ruginituri mă irită la maxim.

    • Pai cine din Vest(oricare ar fi) sau din est(preponderent Rusia, dar si China si Japonia) ar avea interesul ca Romania sa fie o tara propera, cu produse finite de calitate si cu industrie independenta(de toate tipurile) si libera de datorii??!!

      Pana nu vom intelege ca absolut nimeni nu vine sa-ti faca bine tie, nici in tara, nici inafara, nici oriunde in lume sau in univers… vom ramane la stadiul la care suntem acum!

      Trebuie sa inveti sa-ti faci lucrurile(gospodaria, industria, serviciile) cu propria ta mana si atunci cand ai sa vezi cat ai trudit ca sa le cladesti pe toate, ai sa-ti dai seama, ca viata la modul general nu poate fi luata in deradere, batjocura si nepasare si ca abolut orice actiune pe care o intreprinzi pe acesta lume, trebuie gandita de cel putin 10 ori inainte de a fi intreprinsa(daca nu de 100 de ori)…

      Asa sa ne ajute Dumnezeu! 🙂

      • Raspuns: europenii (in sesnul extins/apusenii)au interes ca Romania sa fie o tara prospera. Si se chinuie sa ne demonstreze cu bani chestia asta, de ce va vreme. Nimeni nu vrea un vecin sarac, intolerant si primitiv langa el. Tot ei au interes sa avem o industrie puternica; ba chiar au facut multe in privinta asta, odata cu renuntarea la industria lor, mutand numeroase capacitate la noi.

        Ce am facut noi si ce vom face in continuare tine in cea mai mare masura de ceea ce ne dorim.

        Poate trebuie mai intai cercetat daca noi ne vrem binele (si aici ca opinie generala eu unul as spune NU) si mult mai important: ce inseamna „binele” pentru fiecare dintre romani. Bunaoara pentru tine inseamna sa-ti faci singur industria, serviciile etc. Pentru mine acelasi lucru ar fi ultima picatura care fara nici o urma de indoiala m-ar face sa plec din tara impreuna cu toata familia 😉

        • Eu cred ca scrii glume bune amice… baza capitalismului, a fost dintotdeauna lacomia! Altfel nu poate functiona! Daca firma/compania nu iese luna de luna pe plus, asta este o problema! Cum poti sa sustii ca Vestul(dar si estul) nu a beneficiat de pe urma deindustrializarii Romaniei?? Hmm?? Pai de urma falimentarii si distrugerii economiilor est Europene, nivelul de trai in Vest s-a dublat din 1990 incoace! Caci pe vremea impucatului, nu era liber la importul de Mertz-uri, BMWele, Porche-uri… etc etc… Si multe alte tot felul de cacaturi produse in Vest…

          Cum sa negi si sa ignori faptul ca Vestul s-a imbogatit, dupa colapsul economiilor est europene??

          • Tu ori esti pe dinafara ..ori gandirea e ..
            Nu o sa o cataloghez
            Orice activitate de cand e omenirea trebuie sa aiba o finalitate , o activitate economica ..sau de comert..???
            Nihilistii duceti-va pe insula voastra

          • 1. Nu suntem amici. Nu vom fi amici. Putin probabil sa avem amici comuni.
            2. Singurii care spun ca baza capitalismului este lacomia sunt comunistii. Singurii care cred ca „Mertz-urile”, „Porsche-urile” sunt „cacaturi” sunt tot comunistii, dar numai cei limitati si indepartati de cercurile comunistilor care au/aveauy acces la „cacaturi”.
            3. Ai fracturi grave in logica. Daca toti pitestenii sunt argeseni nu inseamna ca toti argesenii sunt pitesteni. Vestul s-a „imbogatit” mereu in ultimii 73 de ani. Doar in opinia ta a inceput sa se imbogateasca dupa ’90. Imbogatirea asta pe care o arunci ca pe o acuzatie este numita dezvoltare. Vestul s-a imbogatit mai putin dupa 90 pentru ca a sustinut refacerea estului, fie in mod voluntar (un exemplu putand fi Germania) fie din cauza „lacomiei” care I-a fortat sa transfere industria spre est odata cu trecerea economiei spre sectorul tertiar (sau altfel spus ca sa intelegi si tu au „profitat” inchizandu-si fabricile proprii si mutandu-le la noi).

            Mentionez ca acesta este ultimul raspuns pe care ti-l dau indifent de ce vei scrie mai departe pentru ca polemica este deja in afara subiectului propus de autorul articolului si pentru ca nu am energia si nici dorinta sa te conving ca nu este in regula sa crezi comunismul in regula; pentru asta avem propaganda capitalista decadenta care poate fi accesata in orice vizita la Sighet.

          • baza capitalismului, a fost dintotdeauna lacomia!
            Serios, existi? Scuze, dar nu gasesc alte cuvinte.

            Daca in opinia ta eu sint lacom pentru ca vreau sa imi valorific experienta, cunostintele si capacitatea de a munci, fiind platit la valoarea de piata… asa sa fie, sint lacom.

            • Da, lacomia, asa spune teoria actuala. Ba mai mult, evolutia umanitati s-ar baza pe trei factori: lacomie, lene si inca una pe care nu o mai tin minte…
              Asa sustin arheologii.

              • Ceea ce este numit lacomie este de fapt manifestarea unuia din elementele de baza ale noastre: instinctul de a supravietui. Transformat la nivel social, duce la evolutie, dar nu as numi asta lacomie.

                • In teoria dezvoltarii umane, motoarele sale sunt considerate a fi (literar): lacomia, lenea si prostia. O sa ajung acasa si o sa-ti trimit numele autorului, anul apartiei etc si este de foarte mare actualitate.
                  Se considera ca evolutia umana, inclusiv cea tehnologica, are legatura cu oameni lenesi, prosti si lacomi care au incercat tot posibilul sa-si faca viata mai usoara.Aproape nici o treaba cu instinctul…

                  • Eu cred ca lacomia poate fi vazuta ca nemultumirea cu ce am acum sau dorinta de mai mult si atunci poate fi la radacina dorintei de schimba ceva (si deci a progresului). Autosuficienta si sentimentele de implinire pot fi considerate opusul, si pot inhiba initiative sau schimbari ulterioare.

                    Desi cuvantul este acelasi eu unul cred ca mai sus este vorba despre altcecva si a fost folosit intr-un sens extrem, de dorinta nejustificata, de insatietate cronica, de exces, de atitudine ce trebuie infierata.

                    • Noi doi dam de fapt lacomiei un alt inteles. Conform DEX:
                      lăcomie: […] 7 Sete de avuție sau de câștig. 8 Fapte care trădează setea de avuție și de câștig. 9 Imbold nepotolit de a acapara sau de a aduna bunuri materiale, proprietăți, bani etc. […]

                      Din context am inteles ca Gog&Magog in comentarul sau la acest sens se referea. Dar ne poate lamuri doar el.

                    • @Iulian fix la sensul descris de tine m-am referit…

                    • „Eu cred ca lacomia poate fi vazuta ca nemultumirea cu ce am acum sau dorinta de mai mult si atunci poate fi la radacina dorintei de schimba ceva (si deci a progresului). Autosuficienta si sentimentele de implinire pot fi considerate opusul, si pot inhiba initiative sau schimbari ulterioare.”

                      Exista doua tipuri de lacomii sau poate mai multe tipuri, dar cele mai preponderente tipuri pe care le-am observat eu pana acum la cei 32 de ani ai mei, sunt lacomia de tip pasiv(destul de imperceptibila de altfel), un tip de lacomie domola, controlata, consecventa, care nu exacerbeaza niciodata, poate doar cu exceptia situatiilor limita(extreme, exceptionale), sau cel mai bine descris, cred ca ar fi, un tip de lacomie „civilizata”… iar adesea acest tip de lacomie mai intelege ca uneori trebuie sa mai si daruiesti(fie mai mult, fie mai putin, in functie de situatie), ca sa in viitor sa mai si primesti…

                      Mai exista si lacomia acerba, de diferite intensitati, dar intotdeauna pregnanta, destul de vizibila in majoritatea cazurilor, sub diferite masti sau absolut nemascat in unele cazuri, in care individul „calca si pe cadavre”, dupa cum e vorba in popor, pentru a obtine bunul material sau beneficiul ce ulterior ar duce la obtinerea altor beneficii, ce ar duce la castiguri materiale insemnate… o lacomie destul de odioasa, in viziunea mea personala(nu va cer, sa va pese)… ce ar caracteriza majoritatea proprietarilor de firme si companii din intreg sistemul capitalist, in care este inclusa acum si Romania…

        • Te citez: „Tot ei au interes sa avem o industrie puternica; ba chiar au facut multe in privinta asta, odata cu renuntarea la industria lor, mutand numeroase capacitate la noi.”

          Am primit cateva chestii cat de cat mai ok, dar si acelea au fost mutate aici din cauza costurilor de productie mult prea ridicate de la ei acasa… in rest, comparativ cu tot ceea ce putea produce Romania lui Ceasca(mai bun sau mai rau), la ora actuala, avem doar o fractiune din capaciteatea de productie de odinioara…

          • Eu cred ca daca ai verifica cifrele economice ai fi uimit sa constati contrariul!

          • Asa, si de vina sint strainii, care au urmarit sa ne faca praf industria noastra care ii concura in toate ramurile economice (economic si calitativ), Romania fiind virful de lance al industriei, tehnologiei, cercetarii si agriculturii, profiturile fiind reinvestite continuu in cesterea capacitatii de productie si imbunatatirea productivitatii. Ei ne dusmaneau in secret si ne-au facut felul. Asa-i?

            • Prima si prima problema care s-a pus, a fost faptul ca industria asa cum era ea… mai buna sau mai de Doamne ajuta, era complet libera de datorii! Deci, nu aveau cum sa o controleze deloc! Nu ii putea fi dictata! Si consta o baza foarte buna, pentru o imbunatatire ulterioara a calitatii si productivitatii(mai devreme sau mai tarziu) si pentru dezvoltarea de noi tehnologii, pe care „sistemul” bancher american(sau mai bine zis de pe care) nu avea de unde sa obtina o imbucatura din profituri!!!

              Cum sa vii sa-i impui cuiva, sa-ti ofere o parte din profiturile obtinute din vanzarea unei masini 100 la %, electrice performante(cu autonomie de 1500-2000km), atat timp cat nu are datorii financiare fata de tine… sau alt mod de a il santaja si controla efectiv(cu exceptia razboiului si asasinatelor bineinteles)??!

        • De ce ma cenzurati? Am niste opinii, n-am dreptul sa le expun?? Sau acest site posteaza doar ce-i convine??

          • Adminii n-au timp sa urmareasca mereu ce ramane in asteptare…

          • Acest site posteaza doar lucrurile de bun simt, iti convine esti bine venit, nu, iar nu-i problema.

            • Boss, eu numesc astea cocalarisme intelectuale. Aparent o contradictie in termeni. Doar aparent. Nu ai nici cea mai vaga notiune despre functionarea economiei si o doza de comunism, pe care nici ala nu-l pricepi catusi de putin, iti pot da eu: si acum la 24 de grade eu port o geaca pe mine.La 32 de grade port maieu si tricou. Am firgul in oase dupa cat stateam cu tatal meu la coada in 89 pentru lapte, in ger de iti crapau oasele.Imi croseta maica-mea veste si pantaloni in 89, ca rafturile erau etern goale.Era coada la carne cat n-au vazut americanii la ultimul iphone. Hai scuteste-ne cu „capacitatile de productie de odinioara”… un sistem odios de infomentare si indobitocire a omului.Sigurii care inca mai canta acest cantec prost sunt cei care au profitat de urma acestei indobitociri sistematice si a unei saracii care ne-a distrus pana la nivel de adn natiunea.

  5. Salut. Totul a inceput cu Semanatoarea cand a fost lansat sloganul Noi nu ne vindem tara si cu cunoscuta fraza pronuntata de nea Petrica Roman,,,,, industria romana e doar fier vechi….Asta ca sa stim si sa nu uitam.

  6. Articolul este extrem de obiectiv.

    Asa ziceam si eu pe aici. Nu mai ai unde sa tai doua table in tara asta. Daca vrei un srungar esti terminat. Cum sa fabrici asa ceva? Nu se mai poate din pacate…..

  7. cand afirmam ca ind. militara mai exista doar pe hartie eram injurat.forta de munca tanara si calificata in anii ’80-’90 a disparut in mediul privat sau „afara”.in plus asa-zisele „colaborari”(moreni-rheinmetall sau elmec-mbda) au fost facute cu intentia de a bloca castigarea de americani a contractelor respective(transportoarele blindate respectiv viitorul vshorad-shorad) pe principiu :ii luam noi ca sa nu aveti voi unde sa produceti..pun pariu ca nu se va face nimic in privinta agilis,doar in eventualitatea castigarii contractului ptr. camioane se vor asambla ceva man hx-sx in varianta blindata.iar elmecul este varza:mai produce cu vreo 80 de oameni (cu tot cu hartogari) niste rachetomodele penibile(rag-96).singurele zone unde se mai poate face ceva sunt santierele navale si aerostar bacau.in privinta mbt ului pe care dorea sa il faca directorul umb erau vise umede.maxim ce putea sa obtina era un sasiu de tr-85(adica un t-55 lungit) cu motor si cutie de viteze „adevarate” din import ,cu o turela si un tun concepute de o firma specializata(ex. cockerill)+electronica aferenta tot din import,adica un tanc 10% romanesc.si care ar fi costat o avere daca ar fi avut cu cine sa il produca(ei nu mai au oameni sa sudeze niste carcase de tbt).

  8. In primul rand vreau sa multumesc RoMilitary, celor care o tin in viata cu articole despre realitatea militara de la noi (si aiurea). Este mult de munca sa cauti in surse, cele mai multe personale, lucruri care se vor ascunse sau macar deformate. Si e greu sa le etalezi aproape in fiecare zi, ani de zile ca sa afle si altii cum stam pe bune ! Ca sa nu mai vorbesc de timpul afectat. NU pierdut ! Multumesc romanilor care tin RoMilitary ! Si va rog, fara „basta”.

    Asa cum poate ati vazut din interventiile rare eram cam pesimist referitor la marile proiecte in domeniul apararii ale alesilor(of, of) din 2016. Daca ne doreau binele ar fi continuat ce era facut deja ! Cum apare o miscare pozitiva este rasaaa ! Vezi directorul dela UMB. Ce urmeaza ? Fifor pe faras ca sa-si justifice(?) reaua vointa. Cum motivez ? Cu „succesele” realizate in 19 ani din cei 28 trecuti !! Maririle de salarii si pensii sunt doar o mita pt cei neavizati si dispar in preturi si inflatie.
    Imi pare rau sa recunosc dar Ceausescu a fost asasinat pentru mult mai putin. Sunt multe de spus cand pui lucrurile cap la cap dar nu este locul.
    Ce sa facem ? Asta este intrebarea. Fiecare cate ceva dupa putere si varsta. Cate putin dar fiecare si mereu. RoMilitary face !
    Stam la fel de rau ca in 1940 si incomparabil mai rau ca in 1990 si economic nu numai militar. NATO NU are cum sa vina sa ne ajute , NU are pe unde !!! NU sunt drumuri si cai ferate pe unde sa vina ! Este tot o tradare, nu inconstienta ! Dar cine ii da in judecata ?
    Voi folosi acest articol. Multumesc RoMilitary

  9. Pai daca faci afaceri cu RomArm și subsidiarele acesteia așa meriti. Și nu sunt ei de vina cu tu pentru că ai crezut că se poate schimba ceva.
    Eu am crezut/sperat că în contracte (cu GDELS si Rheinmetall) este inclus si transferul facilităților de producție către aceștia, pe modelu IAR Ghimbav./Eurocopter. Că dacă rămâne managementul romanesc de partid, pardon de stat…

    • Sunt lucruri care se pot scrie, altele nu. Daca am scrie fara perdea, poate multi dintre voi ar simti nevoia sa puna mana pe ranga, asa cum am mai sugerat in alte articole.
      Inalta tradare, ca definitie juridica, acopera doar partial ce se intampla la noi.

      • Viermii, domnilor, in ciuda aparentelor pot fi foarte agresivi cand cineva ii deranjeaza de pe organismul pe care-l devoreaza de viu. Viermii coruptiei si ai incompetentei.
        Sa va spun o poveste care s-a intamplat pe alte meleaguri. Intr-o tara foarte, foarte-ndepartata, intr-o uzina de tancuri (sa-i spunem Uzina Mecanica Cairo) directorul a fost inlocuit exact cand primise aprobarea de la MApNul local si ministerul economiei local, plus o finantare de 8 milioane de euro, sa dezvolte un nou tanc. Ba gasise si peste 20 de companii autohtone gata sa se implice in program. Nu vorbim chiar de o dezvoltare de la zero ci de o asimilare conform cerintelor locale.
        A fost inlocuit de unul care mai facuse praf o uzina de armament din respectiva tara (sa-i spunem UM Cughir), unu” …Ahile. Ei bine, oamenii din uzina, vazand ei prapadul, cresterea datoriilor, lipsa acuta de comenzi si gustul noii conduceri pentru distrugerea uzinei si infaptuirea pe terenurile ei a unor complexe de apartamente (uzina respectiva are terenuri mandre si multe pe la Poarta 4 de la Faur (din Cairo evident), au luat pozitie si au luat legatura cu un site – sa-i spunem Egipt Military – si au vorbit, cu amanunte, cu documente, despre ce se intampla. Pe atunci oamenii inca-si mai luau salariile.
        Ei bine, in ziua cand articolul a fost publicat, un inginer de la uzina (om care a participat la dezvoltarea si fabricarea a doua modele de tancuri si alte vehicule pe senile) a considerat de datoria sa sa intre pe articol, sa raspunda la intrebarile din comentarii, sa faca completari, sa explice dpdv tehnic anumite aspecte…
        Ahile ala, noul director, a monitorizat siteul (el sau altii), a depistat “problema”, a verificat PC cu PC in toata uzina, cum-necum, a gasit calculatorul de unde se scriau comentariile, l-a gasit pe respectivul inginer. Siteul, la randul lui, a aflat ca este vanat, a sters cat a putut de repede comentariile, dar din pacate Ahile si ai lui isi facusera copii, print screen-uri, etc si una peste alta – pe motiv de incalcare a secretului de serviciu – l-a concediat pe bietul om…
        A trecut un an si ceva, inginerul respectiv a castigat in instant reangajarea, judec atorul aratand ca nu s-a incalcat nici o lege a secretului militar, de serviciu etc. Dar omul a ramas fara slujba, intre timp uzina devenind scheletica, cu salariile neachitate cu lunile, fara nici o comanda, fara personal etc, iar astazi nu mai este in stare sa sudeze o carcasa la noul transportor blindat Bibanu 5, sa-i spunem…
        Dar ne-am invatat lectia si am devenit mai circumspectii, pentru ca viermii chiar pot sa muste…

        • 1. Discreditati tot ceea ce merge bine in tara inamicului;
          2. Implicati reprezentantii claselor conducatoare ai tarii inamice in afaceri dubioase. Distrugeti-le reputatia si, la momentul potrivit, supuneti-i dispretului propriilor concetateni;
          3. Utilizati creaturile cele mai ticaloase si abjecte;
          4. Raspanditi discordia si conflictele intre cetatenii tarilor ostile. Intaratati-i pe tineri contra batranilor;
          5. Ridiculizati traditiile adversarilor. Discreditatii-le luminatorii de constiinta;
          6. Induceti in eroare inamicul, spre a-l conduce la temporizare si neglijenta, apoi avansati cu repeziciune;
          7. Perturbati, prin orice mijloace, intendenta, aprovizionarea si functionarea armatei inamicului;
          8. Slabiti vointa luptatorilor inamici prin cantece si melodii senzuale;
          9. Dati inamicului fete si baieti tineri pentru a-i lua mintile, dar si jad si matase pentru a-i zgandarii ambitiile;
          10. Fiti generosi in promisiuni si recompense pentru informatii;
          11. Infiltrati-va peste tot spionii. Bazati-va pe tradatorii care se gasesc in randurile inamice;
          12. Faceti-l pe adversar sa creada ca mai exista o posibilitate de a se salva. Apoi, LOVITI. Sun Tzu

        • 8 milioane sa dezvolti un tanc..greu de crezut ca iti ajung macar pe o masea, polonezii au estimat ca pt dezvoltarea Goryl ar fi avut nevoie de 700 milioane dolari in anii ’90, se repeta discutia cu asigurarea dezvoltarii TBT daca se cumpara un lot de 40 de Saur 2, sa vazut ca este nevoie de peste 200 mil euro doar pt R&D

          Deci si de aceasta data lipsa completa de realism.

          Cea mai buna si realista optiune pt Ro la momentul actual este dotarea cu 270 de Leopard 2A7v, pe care nemtii le au pe stoc, si pe care la o adica ni le pot vinde cu 1-1,2 mld euro, si din ce a spus Fifor se pare sa suntem in carti pt achizitia asta.

          Nu mai avem timp si bani pt tot felul de aventuri romanesti, ciorbe reincalizite pe baza de T-55 sau T-72, care ne-ar costa cat sa dotam cap-coada FT cu echipamente moderne.

          • 8 milioane ar fi fost costul/exemplar, aproximat, nu programul in sine. Prototipul cred ca era estimat la peste 10mil. euro, spre 12-13 mil. euro

          • Asta era doar inceputul proiectul practic exista: TR 2000 dezvoltat cu KMW.

            • https://www.youtube.com/watch?v=odj8yiBffi4 -despre tancuri si ce povesteam mai sus, asa ca sa ne necajim unii pe alti. Min 26:00.

            • Am citit acum un articol de-al tau despre tema asta (3/14); mi-a placut si am aflat lucruri pe care nu le intuiam. M-a surprins sa vad cat de avansati eram cu 125-ul (eu il banuiam a fi doar la stadiul de proiect) si ca am reusit sa facem/imbunatatim motorizarea 85-ului. Paralela cu reusitele poloneze si iugoslave au lasat un gust amar. Oricum multumesc pentru acel articol!

          • UMB din cate citesc are mari probleme sa asambleze P5-urile, daca se apucau sa proiecteze (pt ca TR-2000 a fost un concept pe hartie, nu a existat niciun tanc care sa treaca un set de testari) dupa care sa produca de la zero un numar de tancuri, nici nu vreau sa ma gandesc de cate probleme s-ar fi izbit.

            Este evident ca trebuia construita o uzina de la zero pt productia acelui tanc, adica niste sute de milioane, investite alte sute de milioane de euro in dezvoltarea lui, basca un pret de 8-10 mil euro(intr-un scenariu optimist) per bucata

            Deci am fi ajuns sa spargem 3-4 mld euro, poate mai mult, poate mult mai mult, pe 270 de T-72-uri modernizate major, care ar fi fost inferioare Leopard 2A7v, care ne costa la jumatate, plus batai mai putine de cap cu logistica, fiabilitatea samd.

            Tancurile produse si proiectate in tara intra la aceiasi categorie cu supersonicele, sunt prea mult pt noi.

  10. De ce se-ntâmplă ce se-ntâmplă?
    Sunt foarte mulți cei care în ultimii 30 de ani au făcut ”joc de glezne” în așteptarea Marelui Frate!
    Însă parcă ceva nu se leagă și Sistem 3.0 încă se lasă așteptat….
    Cin să fie…cin să fie…

  11. Cum… nu strainii sunt de vina? Nu strainii au bagat cu buna stiinta industria de aparare in pamant? Nu cred asa ceva Geroge! Strainii sunt de vina domnule cred ca gresiti. Am vazut eu un neamt cu si un francez cu un carlig de macara intr-o duba mercedes.
    Stiam ca aveau in lucru un prototip de tanc stiam ca a directorul a fost demis dar in sinea mea speram ca proiectul continua. Era evident ca nu, dar mintea mea incepe sa creeze realitati paralele in care societatea romaneasca functioneaza. Imi aduc aminte reportajul de pe digi, si in spatele directorului am vazut un TR125 perfect functional. Zicea ca acolo este starting pointul proiectului, si eu ca proasta la maritis, am si crezut si am sperat.

    • TR 125 ala „perfect functional” a mers la muzeul militar Fredinand I, nici o treaba cu proiectul noului tanc bazat pe TR 2000. Ala de l-ai vazut tu, e ala care a ingropat UMB, domnul Ulise…

      • Stiu ca TR2000 ii alta mancare de peste, circula cele 3 modele propuse de KMW pe net intr-o vreme.
        Nu stiam ca cel de la muzeul militar e fix acel tr125. Am postat reportajul mai jos.
        Cat despre director… cateva de la BUG Mafia de cand eram eu tanar fecior.
        Vrei sa dezvolti acel „perfect functional”? Din ghilimele deduc o virgula ceva. Atentie, in armata romana perfect functional insemna abilitatea de a te deplasa din punctul a in punctul b. Restul ii „full-extra” cum ar zice un cocalar vanzator de masini.

        • perfect functional nu include si capacitatea de a lupta, toate sistemele fiind calibrate si functionale?

          • Semantic ai/aveti dreptate. Practic situatia difera. Din motive usor de inteles raportam constant o stare de operationalitate pe cand capacitatile echipamentelor militare se afla in doua situatii: ar trebui sa existe dar nu exista / au existat candva, nu mai exista in prezent.Ma frapa tot timpul chestia asta.
            In fine, intreb prentru ca eu nu stiu/nu am gasit/nu gaesc un raport in care sa fie mentionat aspecte de nefunctionalitate la tr125. Din filmari deduc ca era perfect functional in acceptiunea armatei. Sau te referi ca ultima data s-a executat focuri cu acest prototip undeva prin mijlocul anilor 90?
            Daca stiti ceva ce nu stiu, pai ziceti fratilor ca ne invartim in jurul virgulei 🙂

        • @It(rez). Si eu inteleg exact acelasi lucru ca si tine prin „perfect functional” (din acest motiv am folosit ghilimelele), tancul respectiv se poate deplasa autonom, isi poate roti turela etc, dar nu este operational, nu are practic capacitate de lupta iar anumite sisteme/sub-sisteme nu sunt deloc functionale, iar altele lipsesc cu desavarsire.
          Dar ca masina merge, poti sa-l scoti prin curtea muzeului sa-l vaza turistii 🙂 .
          PS Tunul nu mai poate fi folosit.

          • Offf…de ce au facut asta, numai ei pot intelege. Inteleg ca torni beton in teava acolo unde tancul ajunge la un parc de distractii, Arsenal de la Orastie par example. Dar muzeul militar are statut de unitate militara. Deci legal nu apar probleme daca figureaza echipament militar de acest tip pe inventar.
            Pacat. Nu stiu la ce puteam folosi acest prototip in mod concret, daca aveam capacitatea sa-l producem, dadea o mana si nemtii, macar pt un motor de doamne ajuta… aveam un tanc – bun. Nu fortez comparatia cu masina, roata ii roata, galetul ii galet dar puteam face si noi un „Duster”, ca mercedes nu este cazul.
            Eterna mea obsesie Polonia… cum naiba acolo se poate. Tot, incusiv t72-uri in varianta locala alaturi de Leo. Da nu indraznesc sa vorbesc de Leo, ca daca as avea de ales intre Jenna Jameson si Leo 2… Jenna saraca nu are nici o sansa…

            • @lt(rez)
              Din pacate armele de foc istorice in Romania au un statut legal idiot, sunt „neutralizate” barbar (sudura, gaurirea/taierea tevii, inlaturarea incarcatorului). Practic isi pierd valoarea muzeala si am vazut asta de la Muzeul Militar National, muzee judetene pana inclusiv in expozitia din Brigada 30 Gardă „Mihai Viteazul“, unitate militara activa.

  12. AMIN! ): Adevarul doare, insa nu trebuie sa ne ferim sa-l spunem, ci mai degraba sa ne gandim ce mai putem salva, daca mai este ceva de salvat!?

    In rest numai de bine……pentru cei de ne-au adus in starea asta, caci in rest e jale. Doar ei par a fi pisica cu 9 vieti si cad mereu in picioare.

    PS Mai trebuie adaugat la articol mentiunea celor peste 5 milioane de romani care au parasit tara, scoala care nu produce nimic din urma si putorile de stau pe ajutor social. Cati mai raman disponibili pentru munca calificata? Mdaaaa….

  13. Lucrurile se mica cu incetinitorul… mi-e teama ca la F 16, pana luam ultima escadrila, expira resursa de la prima…. cat despre Moreni si Agilis, eu nu am auzit sa se mai miste ceva…. spun asta pt ca eu sunt din Moreni….ce e drept nu mai stau acolo, dar ai mei parinti sunt acolo si mai sunt cat de cat conectati la evenimente… tatal si unchiul meu chiar au lucrat in AUTOMECANICA, unul fiind frezor iar altul sudor certificat…dar dupa ani intregi de trimis in somaj tehnic, unul s-a saturat si s-a apucat de altceva iar celalalt s-a saturat si el si a plecat in Italia sa munceasca acolo… deci cam ai dreptate cu resursa umana….

  14. am fost de curind in Ro http://la-neamtu-tiganu.blogspot.com/2018/10/intilnirea-de-gradul-3.html

    In institut era o mare euforie, se spunea ca au fost aprobate fonduri pt. 19 avioane IAR 99, m-am bucurat si eu, i-am felicitat… de abia mai tirziu am inteles ca era vorba doar de modernizarea celor existente,… m-am cam desumflat.

    • Care modernizare n-a inceput inca.

    • Grigore Leoveanu

      @Neamtu In primul rand Iti multumesc ca ai uitat sa imi trimiti invitatie la lansarea cea mare . Am uitat ca acolo nu pot participa „marlanii” de olteni care au vrut sa fure cascavalul de la INCAS incercand sa faca export.
      Vad in continuare o naivitate in a intelege problemele reale.
      INCAS povesteste de un TD, care nu are nici o finalitate si in plus se taraganeaza la nesfarsit . Programul Super Soim se va intinde pe 5 ani si nu prea vad expertiza INCAS in avionica. Remotorizarea este a chestie „arta pentru arta” . Adica suntem si noi instare sa punem un motor nou pe banii statului ca sa aratam lumii ce stim sa facem !??
      Aceeasi mentalitate : noi l-am proiectat, e al nostru , numai noi stim ce trebuie facut . E trist ca nici dupa 29 de ani, niste oameni cu multa carte nu inteleg nimic din economia de piata. Tot nu pricep ca piata romana este insuficienta pentru orice tip de avion produs local. Foarte trist. Ce sa mai vorbesc de aia cu scoala mai putina..

      • Draga Grigore,

        am facut f. multa publicitate la lansare, incl pe blogul meu, incl aici. Am fost convins ca ai primit informatia.

        Spre bucuria mea relatiile intre „mirlanii de olteni” si INCAS e mai buna ca niciodata.

        In rest, nu-ti inteleg vehementa.

      • Grigore, e vorba de IAR 99 SuperSoim, am un prospect, ti-l voi trimite pe e-mail

    • BOEING ȘI ROMBAC

      Eram in mai 1996 la ceremonia de graduation a promotiei din acel an de Executive MBA dela University of Washington din Seattle. Pe vremea aia, pe langa Microsoft, Starbucks si alte nume mari, zona Seattle era casa buna si pentru sediul mondial a lui Boeing.
      Drept care, Guest of Honour al ceremoniei a fost cel care era atunci CEO si President al lui Boeing. Nu mai tin minte cum il chema (legendarul Phil Condit era in continuare Chairman). Tin minte insa ca omul era un ‘sales and commercial’, era absolvent de inginerie chimica (!) si fusese adus dela Bombardier pentru succesul pe care il avusese ca sef al vanzarilor acolo.
      Bineinteles ca la final a tinut un discurs mai mult sau mai putin motivational, presarat si cu detalii autobiografice, din care am retinut ca tatal sau fusese alcoolic (pentru ca bea ceva vin in fiecare zi), ca 777 (The Triple Seven) urma sa determine come back-ul lui Boeing in meciul contra Airbus, si ca el identificase o problema capitala a corporatiei Boeing, si anume pilotii de incercare erau in totalitate albi caucazieni, drept care el se angaja sa faca totul 🙂 sa aiba si piloti de de alte culori (wtf! in mintea mea, daca va tineti de prostii d-astea sigur ca ati pierdut teren in fata Airbus).
      La final, dupa ce s-a eliberat de dovezile de admiratie cu care il inconjurasera gagicile absolvente, a cautat un loc liber la una din mesele aranjate pentru lunch-ul de dupa (c-asa-i la ei, nu exista o masa speciala pentru jmeckeri, ca la noi). Vazandu-l cum baleia sala, am avut prezenta de spirit sa ii fac semn catre masa la care eram impreuna cu alti doi colegi români. Drept care ne-am udat de emotie cand The Big Boeing Boss s-a asezat la masa noastra.
      Nu mai imi amintesc small talk-ul inerent unor astfel de situatii, DAR: „Where ‘you from?” „Romania” (cu mandrie in voce) „Ahaaa, Rombac!”. 1996, May, Seattle, WA, USA. QED.

      • Romania a fost si putea sa mai ramana o forta in aviatia mondiala – noi aveam Rombac si IAR 93 cand chinezii nu aveau absolut nimic.

        Daca ar fi dupa mine as tine cu dintii de fabricile astea din aviatie – Avioane Craiova, Romaero, IAR Brasov, Aerostar.

        Dar politicienii romani nemernici au vrut neaparat sa le distruga ca ii incurcau. Visau sa faca cartiere si mall la Romaero, au inchis si aeroportul – pana s-a descoperit ca exista un testament al lui Bibescu care lua totul inapoi daca se schimba destinatia. Pe Avioane Craiova au vrut sa o cumpere si Saab si Alenia, dar Basescu s-a opus, ca el nu voia sa cumpere avioane europene si batuse palma pentru vechituri.

        Va fi greu sa ne mai ridicam, insa mai exista inca resurse umane si pe moment exista si bani, sa speram ca vom reusi ceva.

        • Rombac era destul de obosit. BAC-111 a intrat in serviciu in 1965 si a fos produs pina in 1982 in UK de BAC/BAE. Dupa ce ei nu l-au mai fabricat hopa si fraierii care au luat licenta pentru el l-au produs intre 1982-1989. 9 (noua) bucati. Asta nu e succes, e esec. Este succes intr-o singura situatie: daca il consideram scoala. Dar nici asta nu a fost pentru ca … oamenii au plecat de la Romaero iar ceea ce au invatat nu s-a regasit in economia din Romania dupa 1989. Deci esec.

          • Desigur, un esec comercial. Dar hai sa ne amintim cum erau la inceput masinile Hyundai, de exemplu. Si ce sunt acum.
            Romaero nu avea cum sa rivalizeze cu Boeing, dar daca isi facea lectiile cum trebuie (lessons learned) dupa Rombac, era posibil sa isi dezvolte o nișă de piață profitabilă, Embraer gen si peste vreo inca 25 de ani, Bombardier. Progresul ia timp, trebuie sa fii insa persistent in atingerea indicatorilor de performanta.

            • Pai tocmai pentru ca nu a urmat nimic arata ca nu a fost un succes. Si esecul nu ne face o forta in aviatie.

              Din punct de vedere al carierelor inginerilor angajati la Romaero, care au plecat in alte zari, nu a fost esec.

              • Bun, vorbim de lucruri diferite: tu spui ca a fost in cele din urma un eșec, ceea ce este adevarat, eu, ca ar fi putut fi un succes, in circumstante diferite.

                • In conditiile in care dezvoltarea s-ar fi facut in directia in care spuneai tu – Rombac sa fie doar scoala, inceputul, apoi urmind altceva (ma uit la Embraer, ATR, Fokker, Cessna, Gulfstream, Bombardier) – ar fi fost un succes. A avut potential si nu s-a intimplat nimic. Poveste Made in Romania, pe care am vazut-o de nenumarate ori.

                • Am uitat sa mai spun ceva: in aceste conditii ma bucura faptul ca a fost o reusita pentru carierele celor care au avut in CV experienta Rombac si au putut sa isi faca meseria in alte parti. Ma si intristeaza insa, in acelasi timp, ca au plecat.

        • Avioane Craiova in ce stare mai este?

          • Nesigura. Sedusa cu promisiuni de maritis cu statul si lasata intr-o continua stare de asteptare si nesiguranta.

            Povestea industriei romanesti care sta la mina geniului si competentei statului.

  15. de politicieni stie toata lumea ca sunt niste gunoaie dar si multi din aia cu stele pe umar sunt niste limbrici care sunt extrem de incompetenti si de partasi (activ) la distrugerea armatei

  16. George,cine stie si are otara de memorie nu uita jegurile.Dar nu ar strica sa-i pui la un loc pe lista.Ce va vine in minte,cu ce vine in minte publicului spectator.
    Nume,fapta,eventual data si sursa.

    Asa ,o baza de date,ca ”demers jurnalistic” .

  17. Tara arata dupa chipul si asemanarea politicienilor votati de „pulime” (sau „boime”, daca unii se simt ofensati).
    Este rodul votului „ba pe-a ma-tii” din ’90 si pana azi.
    Este rodul obsesiei pentru „capatuiala” si al dezinteresului total fata de „cetate”,
    Este tara cu judete care voteaza de 38 de ani acelasi partid „care este”.
    Este tara care a ales sa fie condusa de analfabeti si infractori.
    Ne miram de ce este tara, din Europa, cu cea mai mare migratie a populatiei ?
    Asta este.
    Deci care-i problema ?

  18. Editat pe motiv de lipsa de intelegere a limbajului complex!

  19. Păi stai un pic! Conform Fifor, GDELS s-a angajat să livreze anul asta 35 de vehicule, din care 5 asamblate aici… Ok, sunt probleme cu linia de productie locala – dar cea din Elvetia?

  20. legat de obsesia ta cu Sudorii!

    Poti colabora cu constructorii de nave. Au sudori certificati, certificati pe toate tehnologiile. Si nu numai santierele navale, dar si firmele subcontractoare, care lucreaza pentru (in) Santierele navale romanesti. Atat Damen Galati cat si Vard Braila, Tulcea

    Pentru marele numar de 5 carcase, se poate rezolva relativ simplu.

    • Daca nu stii despre ce vorbesti mai bine taci, decat sa te faci de ras. Am explicat clar in articol, sa priceapa si aia mai slabi de minte, ca pt un vehicul militar exista un standard pe care nu-l gasesti pe un santier naval. Iar Bucurestiul n-are santiere navale pe Dambovita…

      Si nu-i chiar obsesie este un exemplu elocvent pt industria noastra, exemplu care arata ca nu se mai gasesc muncitori mediu claificati, daca stii ce-s aia evident. Cei care au de-a face cu zona industriala stiu despre ce vorbesc..

      • ai dracu,aia care acum 30-40 de ani au sudat sute de tab-uri si tancuri fara sa fie certificati la berlin pe zeci de mii de euro.in ziua de azi nu mai poti sa faci ceva in minunata ue fara o certificare.ca esti sofer,taximetrist,sudor,etc. iti trebuie musai certificare europeana.in curand si gunoierii vor avea nevoie de o certificare speciala.sa mori de ras.

      • Uite George, sunt inginer sudor european si international, am facut lucrari extrem de pretentioase. Standardul ala e doar o crestere artificiala a costurilor. Daca tabla e de caliate alegi un material de adaos de calitate si faci control 100% cu ultra sunete si particule magnetice lucrarea sigur e buna. Un salar mai mult decat decent la sudorul care executa lucrarea , un aparat de sudura Fronius de 8.000 de euro obtii si calitate extrem de buna. Am facut lucrari pentru Japonezi, Australieni si inclusiv stadionul de Formula1 din Franta l-am sudat noi. Stii bine ca Bun, exista diferente la cerintele de calitate dar nu sunt intratat de mari ca sa nu le poti obtine sau sa nu le mentionezi in caietul de sarcini incat sa ocolesti necesarul de certificari inutile. In general parerea mea e ca Chip abereaza de numa dar in cazul de fata are dreptate, cei mai buni sudori din Romania sunt La Damen Galati si la Astra Vagoane Arad! Ii trimiti la Arad la scolarizare sau la galati si scot aia untul din ei..

        • Eu pot sa fiu de acord ca acest standard este doar o birocratie in plus, nu intotdeauna si nu in toate cazurile, dar Chipp abereaza, aia au nevie de sudori si n-au personal disponibil. Cum ii iei de la Damen si-i aduci in Bucuresti? Dai HG?!
          Asta-i o rezolvare de tipul „lasa bah vedeti ce face-ti” in practica nu se poate.
          Sti cum isi tine Constanta sudorii? Oferindu-le locuinta…

          Probabil ca certificarea respectiva, caruia eu nu i-am vazut procesul tehnologic, are legatura cu o mai mare disciplina: preincalzire, aliniere, debitare, amperaj etc. Pana n-o vad nu pot sa spun mai mult, dar s-ar putea sa nu fie totuna sudura la o nava cu sudura unui TAB. S-ar putea ca si materialele folosite sa fie diferite.
          Pana la urma calitatea sta in amanunte.

      • George, Barny: cum se numeste acest standard de sudura?

        • Eu il stiu ca standard NATO.

        • Standardul este: Din2303, probabil monitorizarea proceselor de sudura si cele conexe e mult mai stricta… Ideea e ca am fost contactat de o firma din Romania ca sa ii ajut sa isi obtina aceasta certificare pentru a putea lucra cu Rheinmetall pentru a produce componente pentru camioanele armatei. Dar si acolo s-au amanat treburile din cauza statului roman. Nemtii si-au cam facut treaba, au gasit furnizori locali, caietul de sarcini nu era prost facut.. Ca sa fie ceva mai special puteau pune un standard civil de sudura clasa EXC4 si gata..dar hai sa ingropam mortii in pamant si pe cei vii in hartii. E un standard pentru suduri pentru echipamente militare.

          • @George GMT, Chipp probabil e agricultor si de aceea bate campii in 99,9% din cazuri

            • @Barny. Din extrem de putina mea experienta cu agricultura am invatat ca cei care o practica sunt oameni foarte seriosi, „dansul” bate campii pur si simplu fara vreun motiv anume.

          • Multumesc.

            Pe harta din pagina de mai jos se vede ceva… Oare ce? 🙂
            Lista companiilor calificate: https://www.din2303.de/
            Documentele care descriu standardul DIN 2303 – Welding and allied processes – Quality requirements to be met by production and maintenance companies for military products costa 126 USD: https://global.ihs.com/doc_detail.cfm?document_name=DIN%202303&item_s_key=00552180&rid=IHS

            Pe de alta parte, am gasit si referinte la cerinte din US si se refera la existenta PQR (Procedure Qualification Record) si WPS (Weld Procedure Specification). WPS este procedura cu pasii de urmat la sudura si trebuie sa fie la fiecare punct unde se efectueaza operatii de sudura iar PQR este lista testelor efectuate pentru a asigura o sudura de calitate.

            Am vazut ca mai exista citeva standarde (ISO 3834, EN 1090, EN 15085); pentru o informare de dupa-amiaza constat ca domeniul este extrem de vast. 🙂

            • la o firma de talie medie avem primele doua standarde. Toate cerintele enumarate de tine sunt normale si necesare pentru o sudura de calitate superioara. Fac WPS-uri Si WPQR-uri de m-am plictisit 🙂

        • Eu zic ca depinde si ca nu e numai un standard
          Si ca nu vorbim numai de sudori ci e putin mai complex
          La nave „tablele” sunt mult mai groase , alt tip de material
          In santiere sunt multi sudori ” debitatori” , aia de „taie” cu oxiacetilena ..nu li se cere mare lucru , sa stii lungimea flacarii , presiune ..si sa nu dai cu „presiune” de oxigen sa iti cureti salopetele murdare de ulei
          Cei ce au cursuri stiu de ce vorbesc
          Sudura electrica e de multe tipuri
          Cu electrozi ce se „topesc” chimic, cu arc electric , etc
          Debitarea „tablelor” la „blindate” s-ar putea face automat , sau chiar se face
          Sudarea lor „in mare” la fel ..ar ramane chestii de detaliu , de finisare
          Certificarea nu tine numai de proces in sine , de cum sa sudezi , grosimea cordonului , modul de umplere , controlul intre fiecare sudura si control final sau de cunoasterea aparaturii ..ci tine si de cunoasterea unor norme de siguranta , a unor procese , etc , restrictii
          Vapoarele nu au o structura ..o sa plictisesc lumea cu chestia , autoportanta ..e semiportanta chiar de e sudata , nu exista „cadre” sa preia fortele unitar , se distribuie etc .. Dilatarile materialului sunt mari ..la transportoare e diferit , trebuie sa ai „sefi de echipe” ingineri ..cu competente „practice”
          Unde ii formezi pe astia???
          Nu sunt 2 zile stat pe santier si stii deja
          Nu sunt probleme insurmontabile , depinde de cat efort si resurse vrei sa investesti si ce rezultat scontat vrei sa obtii

        • Apropo la damen le „fug” sudorii prin vest , ca obtin salarii mai bune
          Au probleme ???
          As zice ca nu
          Suplinesc partial , aducand din alte parti , subcontractand , etc
          Sefii de echipa si inginerii au conditii bune si nu pleaca
          Munca merge
          Nu degeaba in us army e „considerentul ” ala ca „sergentii” sunt coloana vertebrala ..ca sunt „legatura fizica” intre teoretic si practic
          Si in constructii navale sau altceva daca vrei sa „furnizezi” produs finit ..pe astia trebuie sa ii ai „inginerii si sefii de echipe” ..din mijloc ce cunosc procesele si lucrul cu oamenii
          Proiectarea si anumite operatii le poti subcontracta , daca nu le poti face intern la standarde

        • Si la fel ca la locomotive , aparate complexe ..aparatele de debitat , sudat ..la margine de ce procedee folosesc , necesita operatori cu formare mai complexa (ingineri sau cu cursuri speciale), ce cunosc de la masinariile ce le opereaza , normele de siguranta , procedee mai complexe
          Aici trasabilitatea nu cred ca se face doar pe baza de etichete
          Se intreaba unii ..daca manipularea materialelor explosive sau periculoase o face oricine , sau in cazul unui accident cine e responsabil?
          Legat de ce sunea chipp oxigenul lichid e extrem de periculos , acizii la fel
          Pe platdorma sidex doar ca sa intri primeai curs de protectia muncii unde iti spunea cum sa recunosti fizic , formarea de acizi in aer in zona ucc1 sau 2 , daca lucrai acolo si nu aveai aparate de masura

  21. Salut. Nu se mai îndoiește nimeni dintre cei cu capul pe umeri și care mai cred cu tărie în posibilitățile neamului nostru, că situația asta nenorocita e un fel de melanj împuțit de incompetenta, lipsa de viziune, pupincurism și dorința de a fura cat se poate de mult din avuția țării. Vinovații se știu și la un moment dat vor da socoteală pentru ce au făcut.
    Problema e ce e de făcut in viitor, cat mai repede pentru a salva ce mai e de salvat. Nu putem să ne lamentam la infinit. E așa de complex procesul asta încât te ia durerea de cap.
    In opinia mea, inițiativa privată ar fi un bun început. Un investitor privat cu căpățână luminată care să-și pună la bătaie resursele și să demareze salvarea UMB de exemplu ar fi o soluție. El ar trebui să fie sprijinit la maximum pentru că se vor găsi o grămadă de neaveniți și dintre politicienii de doi bani și dintre generalii făcuți la apelul bocancilor.
    S-o mai găsi așa ceva în țară? Daca da, mai e o speranță. De la sistemul de stat ticăloșit nu mai aștept nimic.

  22. Se va semna un act aditional si se renunta la producerea de blindate in tara.

  23. Romania este plină de camioane Iveco, MAN, Volvo, scania.

    O parte din acești producători construiesc si mașini militare si mașini civile.

    1- Daca Romarm (Moreni, UMB sau Mizil) construiau si camioane civile, nu mai erau in situația de azi.
    Acum… Si poporul roman este complice la situația actuala a industriei românești. Patronii romani nu ar cumpara un camion românesc preferând mărcile străine. Doar datorită marketingului.

    Puteam cumpara o licența din occident de camion, iar daca nu erau comenzi militare, fabricile sa facă mașini civile.

    2 – pe platforma de SAUR, se putea face lejer o masina de intervenție pentru ISU. Daca se vroia, bineînțeles… Fără blindaj, cu geamuri si cu dotările aferente. Si in felul acesta se putea tine in viața fabrica.
    Se mai puteau face ambulante 8×8 pentru intervenții pe timp de iarna. In special in zonele cu viscol (Bărăgan-Dobrogea) – sinonime cu ambulantele militare. Dar fără blindaj si cu geamuri + dotările necesare

    Soluții erau.

  24. @GMT: Elvețienii au o linie de producție care merge. Daca au 8 (5) bucăți gata gata la 20 noiembrie, ca să le aducă în țară pt parada de 1 dec, s-ar putea sa te surprindă și să aibă și diferența gata (până la 30) până la sfârșitul anului. Cat despre UMB, nu cunosc detalii contractuale, poate reduc din stacheta, si se vor ocupa doar de echiparea carcaselor. Sau de vopsirea lor. Sau de ștergerea prafului și lipirea unei etichete cu”Fabricat in Romania”.
    Lansând bășcălia la o parte UMB este condamnata și dintr-un motiv obiectiv: piata muncii din București nu este favorabilă angajatorului cu activități de munca fizica. Este un proces natural de dezindustrializare specific și altor mari metropole.

    • Eu sunt sigur ca nu voi fi deloc surprins…
      UMB nu este condamnata datorita particularitatilor pietei muncii bucurestene, ci datorita aceluiasi sistem care a distrus cam toate uzinele bucurestene si a gonit oamenii peste hotare.
      In Bucuresti se practica foarte multa munca fizica, nu sunt IT-sti.

      • Eu cred ca UMB este la intersectia a 2 cazuri nefavorabile: actionariat de stat si actionariat romanesc.

        In primul rand cred ca in activitatile industriale care presupun un lant lung (adica au si cercetare in amonte si poate chiar si desfacere apoi) societatile de stat evolueaza mereu mi prost ca societatile private.

        In al doile rand sunt sigur ca daca avem 2 firme identice, una romaneasca si una multinational, prima va merge mai prost. Demo: prin anii 90 o persoana fizica a ajuns sa detina 3 fabrici mari , foste de stat,cu mii de angajati (incredibil nu? s-a demonstrate apoi ca dobandirea a fost incorecta daar dupa ce au fost vandute activele), una in Bucuresti si 2 in provincie. Prin 2000 le-a vandut pe cele din provincie catre o multinationala, nu inainte de a transfera utilaje si personal catre cea din B. Peste mai putin de 10 ani fabrica din Bucuresti era inchisa pe cand cele din provincie s-au dezvoltat constant si acum prospera. Eu am lucrat pentru una din cele 2 din provincie.

        Cred (dar nu stiu) ca in Bucuresti o fabrica isi poate gasi angajati. Ma gandesc bunaoara la fabrica americana de turbosuflante (care-si desfasoara activitatea in incinta fostei Turbomecanica) care pare oarecum apropiata ca nevoie de resursa umana de UMB (?) si care ar fi avut oportunitatea sa transfere productia in provincie (eu stiu cel putin 2 fabrici ale aceleiasi firme, din care una la <100km, dar posibil sa fie mai multe) dar nu a facut-o. Nu cred ca gandesc prin exceptie, pentru ca mai stiu si alte fabrici in B (dar nu foste de stat).

        • Danubiana, Victoria si Silvania?

          • Apropos de industria noastra independenta si fara a avea nimic de-a face cu odiosii americani, in cazul expus fabrica a fost facuta de americani acum vreo 80 de ani. Apoi a fost retehnologizata complet in anii 80…tot de americani. Majoritatea echipamentelor erau americane (si cateva exceptii frantuzesti, germane si japoneze) iar procesul industrial era frantuzesc. Exista si un numar important de echipamente romanesti , asimilate, sau similare celor straine, fabricate fie in sectiile proprii de sdv-uri sau atelierele de modernizari (de fapt adevarate mini-fabrici la randul lor), fie la fabricile special create pentru asimilarea utilajelor straine, si aflate in orasele din apropiere.Efortul asimilarii parea mare; rezultatul tehnologic nu stiu daca era pe masura efortului. Oricum la final, adica dupa preluare de catre o multinational, s-a adus la zi inzestrarea tehnica, tot de cater americani :))))

            Nu este deloc un caz izolat. In zona respectiva multe fabrici „de varf” erau de fapt fie create de americani fie tehnologizate de ei; poate este legat si de zona si profil (eu cred ca cele mai multe erau axate pe utilaj petrolier). Ca picanterie, fermele pomicole din zona au exclusive soiuri de meri americani, desi putini stiu asta, si mai toata lumea le spune „mere romanesti” (Joanthan, Golden, Starkinson).

    • Bingo, viitorul economic al Bucurestiului nu mai este legat de industrie, sau mai bine zis de perpetuarea unor colosi industriali ceausisti.

      La fel la Tokyo, Londra, Paris, Moskva, Bucurestiul va fi un oras cu o economie post-industriala, fie ca vorbim de centre SSC, BOP, software(unde jucam la momentul actual in special pe piata offshore/outsourcing, insa nu numai)

      Au disparut Semanatoarea, Timpuri Noi, UMEB si in locul lor au aparut parcuri de office/tehnologice, o sa dispara Vulcan, UMB si altele, iar Bucurestiul o sa fie bine mersi.

      Viitorul o sa insemne Laser Valley, Renault Tehnocentre + alte centre de cercetare, UiPath, Bitdefender, „combinatul de outsourcing” Oracle, „fabricile de software” EA Games, ING, IBM, Microsoft, Luxoft samd.

      Intrebarea ramane, de ce naiba persistam sa plecam pe 5 carari si sa nu ajungem pe niciuna, daca tot vroiau asamblarea P5 in tara, puteau naiba sa faca treaba asta daca nu la Moreni, atunci la Mizil, si daca nici acolo nu puteau, le cumparam la cheie si incheiam discutia..

      Sa investim dracu intr-o singura entitate de productie, Moreni+Rheinmetall, nu Moreni+Mizil+UMB, in Aerostar pt productia de IAR-DT/Super Soim etc, nu si Aerostar, si Craiova si si si

  25. UMB nu va mai face Piranha v pentru ca nu s-au mai intes cu Dragnea.Daca Dragnea vroia aceste transportoare se puteau face si din tabla de autoturisme sudate de oricine putea da o sudura in puncte iar fantele se astupau cu chit…se plimbau pe la festivitati,iar cine miria din mapn era dat afara.

  26. care e povestea cu poza…..vreo uzină din articol banuiesc.

  27. Concluzie. Nici anul asta nu am facut nimic. Vorbe si hirtie . Pina la jucarii noi , mai bine luam ceva la mina 2 -a de la big brother, asa sa nu fim chiar in curu gol in lanu de papusoi.
    Catedra de Sudura (UTS) mai avem in Politehnica , Ingineri sunt, nu multi ( majoritatea au plecat in 1999-2000 pe santierele navale nari din Europa) . Meseriasul , sudorul ala nea Gica cu mina fina care facea dantela cu electrodu nu mai exista deloc ( autorizat ISCIR , pe nucleara, inalta presiune, etc).

    Placuta Suedeza ar trebui sudata de cladirea aia din Piata Victoriei.

  28. Salut! Am vazut pe acest site multe persoane care se pricep in ale militariei si despre tehnica de lupta.
    O intrebare. De ce cei care se pricep la asa ceva nu se asocieaza intr-o firma/companie si sa produca ceva pt dotarea armatei. Stiu. Primii ani sunt grei dar dupa aceea o sa fie mai bine. Cumpar si eu actiuni daca e treaba serioasa. Asa sa ne vaitam de dimineata pana seara este specific acestui popor (asta am vazut mai mult la barbati care ei se pricep la toate)
    . Nu stiu ce sa spun. Pe timpul unui analfabet produceam ceva si acum cand avem acces nelimitat la informatie nu facem mai nimic.

  29. Din pacate prostii si cu hotii si-au facut partide si acum culegem „roadele” dupa 30 de ani. Tb sa facem mai mult decat sa ne dam cu parerea de dimineata pana seara.
    Din pacate urmatorii doi ani tot asa o sa fie cu astia la conducere. Si cand ma gandesc ca daca ramanea
    ciolos prim-ministru, anul viitor aveam prima corveta. Ce ghinion avem.

    • Cristi, tine de fiecare sa isi aleaga luptele.
      Prea multe partide nu inseamna altceva decit divide et impera, idiotul satului cu voce pe Facebook adus in postura de a concura pentru putere cu alte mii sau zeci de mii de idioti ai satului – toti crezind ca detin solutia, intelepciunea. Beneficiu zero.
      Decit sa ma pierd in masa celor ce cred ca au o parere valida, prefer sa contribui altfel, in domeniile in care am rezultatele cele mai bune.

  30. La sudura se folosesc (inca) si oameni.Dar din ce am vazut aia din Singapore cu Terex cat si coreenii cu K21(si nu numai) folosesc sisteme de la IGM Robotersysteme(firma austriaca dar care are un site de productie si in Ungaria),Ma gandesc ca si astia de la GDELS vor achizitiona pentru Moreni o celula(sau mai multe) de sudura automata.

  31. Umb -ul sta rau ..am mai vorbit de asta in trecut , ptr ca sta rau fizic
    Si ar fi la fel si in state cu un mai bun control politic , control asupra coruptuei ..si gestiune mai buna a activitatilor ce ii compete
    Ptf ca valoarea activelor sale nu e mare si „sta” pe o zona de interes cu valoare mare
    Daca ar fi existat cineva cu viziune ar fi mutat tot ce era acolo , cand inca avea valoare , tot pe vreun teren al statului la marginea bucurestiului ..construia un poligon de testare nou si o lua de la capat
    Tot noi ne-am impotrivit ca nu ne vindem ..nu facem , se ajunge in final in impas ..unde sa gasesti solutii de iesire nu e usor
    Sunt de aceeasi parere ca daca nu e solutie de iesire ..sa se incerce o solutie cu moreniul , eventual cu transfer tot ce se poate acolo , mai ales ca spun ca au „potential in rezerva”

  32. Revin cu un video de la ST Kinetics Singapore.Asa ar trebui sa arate si productia de Piranha5 la UMB.

    • Mda…..aia e o fabrica gandita….la noi inca e principiul “lasa bre ca merge asa “ singura sansa sa se intample ceva e sa fie un outsourcing de management sa stea cu biciul pe ei ….exact ca la o fabrica de lucrasi Eu acu 20 ani aproape…patroni straini…supervisers straini…1 la fiecare zona a liniei de productie….mergea 95% elvetian linia….chixuri se mai intampla oriunde dar macar aia 95% eficienta sa ajungem in fabricile de armament de stat
      PS Multumesc de clip…interesant sa vezi ce pot face unii de la 0 cu inteligenta,organizare si bunavointa,plus e f interesant sa vezi directia de interfata om computer in care se indreapta noile arme….

  33. Laurentiu Catrina

    ati uitat de sudorii de la centrala atomica. si daca tot au pomenit unii de industria de dinainte de 89 parerea mea e ca lucrurile erau amestecate. adica erau si chestii bune si chestii rele. dar ce se poate spune sigur e ca erau specialisti, erau muncitori cu inalta calificare, erau proiectanti, se formase deja o cultura tehnica la o buna parte din populatie care acu a inceput sa dispara.
    scoala de la noi e praf si asa e si va fi si restul. exceptiile fiind cele cateva facultati din cateva universitati. chiar si la politehnica din bucuresti avem automatica, electronica si cam jale pe urma…
    problema intreprinderilor de la noi din anii aia tinea de lipsa de capital, de personalul excedentar, de lipsa importurilor de completare, de investitii in tehnologie noua si de masini si utilaje de ultima generatie.
    dupa revolutie, la astea s-au adaugat lipsa de viziune politica, lipsa de manageri, lipsa de control al proprietarului, renuntarea prosteasca la pietele traditionale. asta se practica si acum daca ne uitam la piata rusa unde cehii de exemplu au schimburi comerciale de 14 mld de euro si nu-s mai „anticomunisti” si nici mai filorusi ca noi.
    problema urgenta a romaniei acum e dezvoltarea cu orice pret. asta cu psd-ul care este si face sau cu justitia care salveaza si nu stiu ce rezolva sunt prostii.
    toate tarile din lume s-au dezvoltat prin acumulare de capital pe seama altora vezi puterile coloniale sau pe seama cetatenilor proprii.
    stocul de bogatie acumulat de cei mari s-a facut de la comertul cu opium, cu sclavi sau cu arme pana la jefuirea pur si simplu a unor intinse teritorii( vezi anglia si la fel si alte state bogate care au avut metode similare) sau cum a procedat coreea de sud, ultima sosita in clubul bogatilor, care pe baze protectioniste si de transfer de resurse dinspre cetateni si imm-uri catre multinationalele sale a ajuns sa urle cu lupii, asa cum se spunea despre japonia acum 130 de ani cand i-a spulberat pe rusi. suna cinic, dar nu stiu in toata lumea si in toata istoria omenirii alta metoda.
    care crede ca daca pleaca psd de la putere o sa vina cine stie ce clasa politica noua si cinstita in loc se inseala. si iar cinic vorbind barem psd e condus unitar si in ultimii sase ani a dus o politica cat de cat coerenta si eficienta daca te uiti la cat au crescut economia si salariile. daca o tineam dupa 2012 cu poltica fmi cu frana trasa cu deficit mic nu aveam bani azi de patriot, de corvete, de f16. uitati-va pe evolutia pib in ultimii 6 ani si pe cea a salariului minim care aproape s-a dublat.
    si care apropo ar trebui sa se dubleze iar urgent. astia de la psd zic ca in 2023 ar fi 500 de euro minim net. adica o crestere de 12-13% pe an. eu zic ca ar fi bine si cu 10% pe an cum spun ca vor sa fie de la 1 ian 2019 si sa ajungem la cifra asta in 2025. care crede ca se dezvolta fara deficite si fara acumulare de datorie publica e naiv. problema e de alocare eficenta a banilor, nu daca e bine. toate statele mari au mers pe deficite excesive si pe datorii mari. puteti sa va uitati pe grafice si sa comparati singuri. daca vrem sa nu mai avem hemoragie masiva de muncitori si populatie trebuie ca salariul minim net sa creasca.
    nu mai zic ca dupa 500 de euro sal minim putem vorbi si de democratie. pana atunci asta e un lux pe care nu ni-l permitem. democratia costa, justitia costa iar tari sarace si democrate si cu justitie iar nu stiu, de cand e lumea…
    asa ca eu cred ca acum cel mai bine ptr noi e guvernarea actuala cu presiune din strada la greu ptr a o determina sa se tina de programul de investitii si sa fure cu portia. opozitia e autista, e pe langa subiect, nu are programe alternative, nu are decat „justitie” si atat. ori daca nu se dublau-triplau salariile medicilor ajungeam sa ne opereze procurorii si judecatorii. nu mai zic cum ar arata un guvern cu 4-5 partide, fiecare cu interesele sale economice si de imagine. asta mi-aduce aminte de cdr. ar fi culmea sa faca si plm parte din guvern cu un basescu carmaci sau bagator de bete in roate.
    nu tin sa mi se dea dreptate, dar ncii nu vreau sa ma ia vreunul cu chestii ca as tine cu rusii, cu psd-ul cu plm… eu tin cu romania chiar si impotriva licuricilor de tot felul care au interesele lor specifice si care de atatea ori in istorie au facut negot cu noi ptr ca multi fraieri au pus botu.

    p.s.
    apropo de sudura si firme romanesti
    https://adevarul.ro/locale/galati/monstrii-metalici-mijlocul-marii-istoria-tumultoasa-celor-sapte-platforme-foraj-marin-realizate-galati-1_555c78b1cfbe376e3567afe6/index.html

  34. Laurentiu Catrina

    si las si asta aci ca sa vada unu, altu cum e treaba si la altii. fara economie nu ai armata. iar fara politica coerenta nu ai economie.
    http://adnotari.ro/2018/11/01/un-cosmar-de-succes/?fbclid=IwAR1aGSarRc2P5-R7eCnpkhdjABxFeljbnJs8bllFEHl_gh4rKe4EPkUk-0A
    p.s.
    asta poate trece de cenzura.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *