Interceptori MiG-15 si bombardiere Il-28 – foto din 1959
Afganistanul a reprezentat una dintre cele mai puternice Forte Aeriene regionale, in prezent avioanele sale au fost abandonate.
Fortele Aeriene Afgane opereaza cu elicoptere rusesti si avioane cargo medii si mici. Obiectivul lor este sprijinul logistic si transportul de luptatori sau persoane ranite. Progresele ofiterilor afgani sunt remarcabile, numarul de misiuni ce putea fi realizat acum un an in 3 zile, azi dureaza cateva ore. Cu toate acestea superiorii se plang ca uneori sunt neputinciosi in fata timpului si in asteptarea unui ordin de la comandant ranitii isi pierd viata.
Comunitatea internationala se va retrage din Afganistan in 2017 si incepand cu acest an Fortele Afgane vor fi pe cont propriu.
Guvernul afgan este nemultumit de capacitatile actuale si doreste avioane rapide de atac. Nu va primiinsa decat avioane de sprijin, candidatii fiind Embraer EMB 314 Super Tucano (Brazilia) sau Beechcraft AT-6 (SUA). Implementarea noilor aparate va incepe o data cu livrarea pe 14 decembrie, dar vor fi apte de executarea misiunilor dupa cateva luni deoarece este nevoie de instruirea pilotilor si a tehnicienilor ce asigura mentenanta.
16 avioane cargo cumparate acum 3 ani sunt ,,paralizate” la sol. Mai multi specialisti critica decizia SUA de a cheltui jumatate de miliard de dolari pe avioane noi de care Afganistanul nici macar nu poate sa aiba grija.
Fortele Aeriene Afgane detin in acest moment 96 de aparate militare si un personal de 5.600. Pana in 2016 Guvernul intentioneaza sa exitinda flota pana la 145 de aparate si sa creasca personalul pana la 8.000. In acest scop continua procesul de extindere a infrastructurii, a facilitatilor de intretinere si formare. SUA a achizitionat pentru afgani elicoptere rusesti Mi-17, dar si modele ceva mai moderne MD 500 alaturi de avioane Cessna modelele 182 si 208.
In timpul reconstructiei Fortelor Afgane, US Navy a renovat o serie de aparate An-32 si An-26. In 2011 s-a produs schimbarea flotei sovietice An cu una de G-222, standardul CJ-27A. Piesele de schimb si echipamentul necesar urmau sa fie furnizate de o companie din SUA, Armata Americana participa la misiuni cu CJ-27A din 2009. Procesul de implementare a unei flote de 20 de aeronave ar fi durat 10 ani, in acest moment opereaza 2 aparate CJ-27A in misiuni de transport VIP.
CJ-27A Fortele Aeriene Afgane
In 2012 USAF anunta rezilierea contractului cu Alenia America de Nord, pe motiv ca firma nu si-a respectat angajamentul si astfel Fortele Afgane s-au ales in 2013 cu 4 aeronave de tip C-130H. Numarul elicopterelor de tip Mi-17 este incert in acest moment, aparate de acest tip au fost achizitionate din Rusia, Cehia, Slovacia, altele se aflau in Afganistan din era talibanilor. Cea mai recenta achizitie include 21 de elicoptere Mi-17 cu avionică occidentala.
O controversa legata de ramura aeriana a Fortelor Afgane a aparut la 14 ianuarie 2013, cand presedintele Hamid Karzai a declarat ca SUA a livrat o flota de drone. Pana in prezent alte detalii nu au fost raportate.
Sursa: Wikipedia
NeroFlash
documentat articolul, la sfarsit chiar mi-am sters o lacrima de grija aviatiei afganistaneze.
Pai am vazut lista lor de aeronave din poza de mai sus… peste cativa ani, cand scapam de ultimele Lancer si mai reducem si din parcul de elicoptere, este aproape sigur ca afganii vor sta mai bine decat noi la forta aeriana:
21 de MI-17 cu electronica occidentala
27 de MI-17 in alte configurati6 elicoptere MI-35
6 MD-530 (nu stiu daca mai avem 6 Alouette operationale)
16 C27A – transport mediu curier
26 C208B – transport scurt curier
6 C-128T trainers
Pana in 2016 Guvernul intentioneaza sa extinda flota pana la 145 de aparate si sa creasca personalul pana la 8.000.
La noi e invers – pana in 2016 sa ne bucuram daca mai avem pe total 60 de aparate operationale (avioane+elicoptere)
Scratch C27A (aka G222) din inventar. Din decembrie anul trecut au fost scaose din uz pentru ca Alenia nu le putea asigura mentenanta, chiar si dupa ce au fost modernizate. USAF le-a vandut ca fier vechi. Vor primi in schimb C-130H.
De parca viitorul ROAF e cert !:))
@cristian
E cert ca ROAF n-are viitor 🙂 🙂