Guvernul suedez si compania Saab au semnat un contract care prevede proiectarea, dezvoltarea si – in final – achizitia a unui numar nespecificat inca de corvete Visby de noua generatie.
Se mai are in vedere si modernizarea celor cinci nave Visby aflate deja in exploatare, practic o operatiune de tip MLU – mid-life upgrades.
Visby Generation 2 este de fapt o Visby versiunea 5, o dezvoltare a primei generatii de corvete Visby, cu plecare de la ultima nava a seriei – HSwMS Karlstad.
Spre deosebire de prima generatie, acum se are in vedere dotarea navelor si cu ceva protectie anti-aeriana, pe langa rachetele anti-nava RBS 15 Mk III (posibil Mk IV), torpile Saab Lightweight Torpedo, tun etc.
HSwMS Karlstad SAU Visby No. 5
Visby a facut istorie pe acest site, multora dintre voi vi s-a aratat in vise ? , din pacate nu s-a pus niciodata problema unei astfel de achizitii exotice, de fapt nici n-au fost exportate catre vreun client.
Ramane acum sa vedem daca suedezii vor merge pana la capat de aceasta data si vor dota navele asa cum scrie la caietul de sarcini, primele cinci nave ramanand orfane de rachetele anti-aeriene Umkhonto si de sistemul reactiv anti-submarin ALECTO, destul de similar conceptual vorbind cu RBS-ul sovietic.
Doar ca Visby are propulsie de tip CODOG cu doua motoare de tip jet, ori astea fac o galagie fantastica, greu de vanat submarine cu asa fanfare in sala motoarelor, dar probabil ca in cazul luptei impotriva submarinelor nava poate naviga la viteze mult mai mici si mult mai putin galagioase, folosind o parte din echipaj pe post de vaslasi ? …
De prisos sa mai spunem ca Visby a intrat in cultura populara – mai ales – ca fiind una dintre primele nave operationale stealth.
De remarcat cum cresterea anuntata a cheltuielilor militare isi face deja simtita prezenta in Suedia: constructia unei noi generatii de corvete, modernizarea primelor cinci nave (avem asadar o crestere a numarului navelor de lupta), constructia a doua noi submarine A 26 si modernizarea navelor din clasa Gotland (care nu sunt disponibile la vanzare), sistemul Patriot, sisteme SHORAD noi, Gripen E/F intr-un numar foarte mare, pentru o tara atat de mica dpdv al populatiei si pastrarea a destul de multe aparate Gripen C/D active sau in rezerva.
La nivel de flota, Suedia ramane insa printre foarte putinele tari importante riverane Marii Baltice fara nave de suprafata la nivel de fregata sau macar de corveta mai musculoasa (2500-3000 de tone) si, alaturi de Finlanda, are o alta filosofie de aparare pe mare. O nava Visby are un deplasament de peste 600 de tone, intrand cu greu in categoria corvetelor asa cum le cunoastem noi – 3000 de tone.
GeorgeGMT
Cred ca era momentul sa incerce sa faca ceva din ele.
Ca demonstratoare pentru noi tehnologii si materiale, si-au atins scopul dar erau prea zgomotoase pentru vanatoare de submarine, prea lente pentru a fi luate in calcul ca missile boat, deplasament prea mic pentru a permite un sejur indelungat pe mare in conditii optime ptr echipaj, sisteme exotice antiaeriene si antisubmarin.
Daca generatia 2 o fac ceva mai mare si ii schimba sistemul de propulsie pe diesel electric, plus o protectie decenta antiaeriana, ar merge pentru patrulare antisubmarin.
Zgomotul waterjet-ului a devenit un subiect cu mult „zgomot” de ceva vreme. Se poate pune intrebarea, in acest context, daca Visby poate face ASW?
Naval Group afirma despre GOWIND ca este dotat cu echipament ASW „state of art” la nivel NATO. Adica:
-Hull-mounted sonar
-CAPTAS-2 variable depth sonar
-torpile antisubmarin MU90
La Visby avem:
-C-Tech CHMS-90 hull-mounted sonar
-C-Tech CVDS-26 dual-frequency active Variable Depth Sonar (VDS)
-Hydroscience Technologies passive towed array sonar
-torpile antisubmarin Saab Lightweight Torpedo (SLWT)
Nu stiu daca e „state of art”, dar se vede ca suedezii au dat atentie acestui luptei anti-submarin.
Asa ca pare lipsit de logica sa pui alaturi un sistem de propulsie zgomotos care sa-i sperie pe rusii slabi de inima 🙂
Ce am gasit pe net relativ la zgomotul produs de un sistem de propulsie waterjet au fost urmatoarele:
Waterjets Propel Sweden’s Visby to Success
The key element in the Visby’s stealth abilities is the use of waterjet propulsion, which was favoured over traditional propellers.
Patric Hjorth, technical manager at the Swedish Defence Materiel Administration (FMV) the prime contractor for the Visby programme, says: “It’s very hard for a submarine to detect a waterjet vessel. It has a very different signature from a propeller-driven craft as it fades into the background. They’re also very good for making tight turns and fast stops, so they give a lot more maneuverability.”
https://www.naval-technology.com/features/feature49549/?mxmroi=6151768/758528/false
Why New Warships Will be Powered by Waterjets
There are other qualities that make waterjets a wise choice for a combat craft. Because they have no turning props, these ships emit less noise and so are less susceptible to sonar or acoustic mine detection.
https://www.marinelink.com/news/waterjets-warships312784
Din cele de mai sus rezulta ca waterjet-ul face mai putin zgomot decat sistemul clasic de propulsie.
Nu sunt suedez, nu lucrez la KAMEWA si nici la Wärtsilä, doar ca mi-e greu sa cred ca suedezii sunt atat de tampiti incat sa-si dea cu stangul in dreptul. Sa faci o nava STEALTH doar sa tragi cu RBS in barcazele rusesti? Cam putin, prea putin sa merite efortul.
Nu am de gand sa duc o polemica pe acest subiect, daca informatiile pe care le-am pus la dispozitie v-au convins e ok, daca nu, nu-i nicio problema.
In final un clip cu Visby de la SAAB
https://twitter.com/i/status/1356232007525785605
si de la Naval News
https://www.youtube.com/watch?v=yZd9c9fmv1M
Cred ca mai degraba problema o constituie turbina pe gaz si incapacitatea de a opera un elicopter ASW 24/24, 7/7.
Cred ca putem fi de acord ca englezii se pricep la lupta antisubmarin. Pentru Type 26 au ales o propulsie hibrida si elice. Nu comparam deplasamentele aici pentru ca englezii au nevoie de nave oceanice, suedezii trebuie sa se descurce in Baltica.
Ramane de vazut cum vor arata Visby 2, ei au propus acum cativa ani o corveta mai mare: https://defence-blog.com/news/saab-unveils-next-generation-corvette-at-imdex-asia-2017.html
yep, asta ziceam si io zilele trecute… turbina aia 🙂
Intrebare intrebatoare. De ce vor toti capabilitati ASW ptr o nava care bantuie baltica?? Rusii au in flota din zona un singur kilo contemporan cu al nostru. Si nici nu au vreun gand ptr altele. Lada a fost alocat prin pacific sau oceanul inghetat(parca) iar urmatoarele varshavyance sunt ptr flota pacificului.
corect, baltica e un lac mai mare, si putin adanc (black sea?) da suedia are expunere si la marea nordului. traditional isi faceau probleme cu o invazie din karelia prin finlanda, apoi in epoca pactului de la varsovia, invazie peste apa prin polonia si rdg. . oricum ar fi, desi se proclama neutra, suedia a jucat pe sub patura cu americanii, si la o adica problema nu cred ca e invazia, ci o ploaie de rachete.