OGMA a anunțat prin intermediul rețelei sociale Twitter livrarea către Forțele Aeriene Portugheze pe 8 octombrie 2020 a unui alt F-16 destinat României.
De fapt, după o întreținere, pentru a o plasa în conformitate cu standardele contractuale și pentru a primi schema de camuflaj a Forțelor Aeriene Române, celula înregistrată FAP 15141 (ex-USAF 82-0975) – n.t. RoAF 1617 – a fost capturată de programul radar Schimb ADSB virtual cu indicativul „VLAD50”, pe ruta dintre facilitățile OGMA din Alverca și Baza Aeriană Nº5, din Monte Real.
tiiii?veselie
„…pe ruta dintre facilitățile OGMA din Alverca și Baza Aeriană Nº5, din Monte Real.”
Mamà ce usor este la OGMA… când totul va fi instalat !
Pai si pana la urma ce facem cu numai 17 f-16? Ca Romania are nevoie de cel putin 48?! Mai vrea mapn alte f16?
heheee, nu mai luam mlu acuma, acuma sarim direct la block 70, sau V. ne golanim urat ???? asta pana vine f-35!
Asta ma intreb si eu…cum ramane cu celelalte 36?
Nu mai aud nici macar un zvon…?
Macar de semnau pt 18 cu optiune de inca 18 F16 block 70/72
Nici nu stii,e secretomania aia reminiscenta de epoca de aur sau nu mai iau deloc ?
Nu este vorba de secretomanie ci de bani. În funcție de banii de care dispui îți faci proiecte de viitor. Foarte probabil ca Ciucă sa fi abordat în SUA și subiectul aviației militare. Necesarul de avioane multirol de care am avea nevoie.
avand in vedere situatia actuala economica, cam pauza achiztii militare in viitorul apropiat. As vrea sa putem cumpara tehnica de varf dar momentan nu avem capacitatea economica. Probabil in 2-3 ani se vor relua achizitiile
Ba este vorba de secretomanie de cea mai infecta speta, asa cum bine spune Ross, cu origini in negura epocii de aur. Daca anunti ca BOU’ ca vei cumpara si dupa aia realizezi ca n-ai bani sau n-ai de unde, te apuci si comunici frumusel: „am fost un BOU si m-a luat gura pe dinainte, n-avem cu ce si n-avem de unde, studiem alte posibilitati”.
Just like this, ca doar nu vorbim de Tempest care se va produce la Craiova ci de niste amarate de escadrile de F-uri second-hand
nu e secretomanie citeste asta https://www.dpa.ro/mass-media/comunicate-de-presa/doua-aeronave-de-tip-f-16-fighting-falcon-din-lotul-de-cinci-au-sosit-in-tara spune clar care sunt planurile si cum se realizeaza in functie de buget de aia ultimul contract a fost de 5 buc pt ca pt alea a fost buget, voi vreti in 5 ani sa se faca ce nu au facut toti studiosii de la Frunze in 25 de ani
@Ross Istoria achizitiei de f-16 arata simptomatica Romaniei. La inceput de tot era vorba de 48 de f-16 noi care sa asigure trecerea la f-35. apoi, nu, luam 24 vechi si 24 noi. Buuunnn, dupa aia, ca nu, ca si asa sunt intermediare de tranzitie, doar pana vine f-35, de aceea hai ca luam numai 24 si la sh. acum suntem la 17. Or mai lua 7 sh pe undeva si gata, incheiem programul avion multirol. f-35 nu vedem, cel mult o celula, asa, de amor propriu. Nu sunt bani, chiar nu sunt, zilele zrecute era o analiza pe blog care arata ce naspa stam. Putem lua arme insa pe imprumuturi, dar te indatorezi si mai mult… oricum suntem la o datorie istorica!
Fiecare F-16 in plus contează. Oricum F-35 le luăm en-gros câte 50 odată.
I like indicativul indicativul „VLAD50” :)…hai mai multe mai multe….50 , 51 , 52, 53 , 54…..
Femeie casatorita:
Muiere – Romana.
Muljeari – Aromana
Mujer – Spaniola
Mulher – Portugeza
Moglie – Italiana
Astia ar trebui sa ne fie aliati din oficiu si viceversa. Iar Aromanii ar trebui sa determine valuri de simpatie pentru noi venind de la Albanezi, Machedoni si Greci.
Francofoni? Nici o problema, dar aia sunt departe in ce priveste limba…
Cate au venit din cele 5? Si cand o sa fie toate la noi?
Cu asta 3. 4 anul asta, ultimul in 2021. Dacă viata nu bate filmul….
Salut. Usor, usor se aduna, restul block 70.
Se cunosc mai multe detalii despre stirea asta? https://www.timpul.md/articol/in-romania-se-vor-fabrica-asambla-i-intreine-dronele-hermes-160448.html
Se vorbăria … dacă ?
Arată foarte bine….încă 50 si suntem bine ???
Probabil vor mai cumpara inca 2 escadrile de F-16 noi, iar apoi, prima (A/B) o vor inlocui (cam peste vreo 10 ani cred eu) cu F 35, in final sa ramanem cu 2 escadrile de F 16 si 1 escadrila de F 35…48 in total…asa ar fi logic…dar vom vedea…
O completare, cele 17 MLU pe care practic le avem deja mai au resursa de zbor aproximativ 20 de ani, si ele pot fi modernizate in continuare, chiar similar ca avionica cu F-16 Block 70/72, pentru ca putem instala pe ele inclusiv radarul AESA AN/APG-83 SABR.
F35….MAI E MULT PANA DEPARTE!
de ce ar vrea cineva f35, cand nu poate sa zboare super sonic ca se duce coatingul stealth si nici in furtuni nu poate sa zboare? Pe langa asta are decat 4 rachete la bord.
Pentru noi ar fi bune niste f15ex, performante armament garla pe ele si viteza.
De ce ar vrea cineva F35 ? Pentru ca americanii ii fac promovare masiva si sunt unii care ii pupa in f**d si accepta sa cumpere un avion care mai are mult pana sa ajunga un proiect matur (cum e F-16 sau Patriot), daca o sa ajunga…
Da, si eu as prefera de departe F15EX. F-35 are avantajul ca e stealth si are senzori interesanti dar degeaba il iei daca nu ai o armata complet modernizata care sa functoneze bine pe toate planurile.
ce e cu cifra de 48, ati bolunzit?
pai cu 48 rusii se mananca in o zi.
fara 200 de multirol si cel putin 300 point defence fighters gen mig21, t-7, mirage 3..dau exemplu.
suntem mancati in prima zi cu 48
Frate, esti tare! Am ras de m-am c…t pe mine nu alta, cu 48 in ograda prietenii de la est se vor gandi de 10 ori inainte sa incerce ceva. 300 cred ca a fost maximul de avioane pe care l-a avut vreodata Ro si aia se intampla cand aveam aeroporturile pline de Mig-21, IAR-93 si alte paseri. 48 la standard V sau apropiat sunt arhisuficiente in contextul actual. Cam cate avioane crezi tu ca mai pot pune la bataie votkarii in zona Marii Negre? Si apoi totul se reduce la bani, tu iti dai seama ce inseamna sa gestionezi nr ala de avioane? Pregatire piloti, mentenanta, etc? De unde mai nene purcoiul asta de bani?
Aici cred ca faci o confuzie majora, nu mai putem lupta singuri ever, incet incet pe masura ce castigam increderea lui Uncle SAM, vom fi integrati in sistemul lor de lupta. Deja orice avioane ridicam in aer sunt doar pe baza ordinului primit de la centru NATO dinTorejon din Spania. Nu mai facem nimic de capul nostru.
domnul Vasile a baut apa dupa Ponta, care compara cele 2 bugete ale apararii si afirma ca oricum degeaba ne inarmam (sau ceva de genul asta). Detalii minore precum faptul ca Rusia lupta pe 3 continente, ca tre’ sa apere Moscova si marile orase, ca trebuie sa-si pastreze vitaminizat arsenalul nuclear, nu conteaza.
in caz de conflict cu Romania, se abandoneaza baza din Siria, se muta flota Pacificului si a Nordului in MN iar toate apararea AA a Moscovei se muta in Crimeea ca sa lupte cu Romania. Dupa care vine ponta si ne spune: „ati vazut? ce v-am spus eu!”
Stii cate avioane de lupta au rusii in Crimeea? Iti zic eu undeva la 120 si cca 60 de elicoptere.
Presupun ca ai adunat si AN-2-urile, nu? Alea de le-au facut azerii dummy drones. Nu mai arunca cifre din astea fara acoperire sau daca tu chiar ai surse credibile te rog sa le prezinti. Mi-ai starnit rau curiozitatea …
@ima80
Chiar eu…cel putin 4 regimente de aviatie sunt bazate in Crimeea! Am postat acum vreo luna sau 2 un link aici cu ordinea de bataie a unitatilor armatei ruse din zona, cine a avut ochi sa vada, a vazut!
parerea mea, hic…
@Sharky,
Salutare!….in opinia ta de câte escadrile standard ar avea nevoie România sa se apere in condițiile in care ar fi atacată atât de la est cât și de la vest dar și de la nord și sud….eu văd, Rusia&Ungaria, Bulgaria , Ucraina drept posibili agresori.
Ar avea nevoie de nave spatiale si scuturi de energie…
Romania n-are cum sa sustina un numar atat de mare de aparate si sisteme AA.
Na, eu ma gândeam la un număr de 96 de aparate, adica 1/3 din ce are Grecia, 150 Paladinuri, 500 Abramsi, 50 de elicoptere vânătoare de tancuri, multa artilerie reactiva românească, 3*Himars, 3*Parriot, multe rachete antitanc, 1000 Agilis&P5….nu cred ca-i chiar tehnologie extraterestra?
@ Serghey
In principiu ti-a raspuns nea George!
In cazul putin probabil in care ne-ar tabari toti din toate partile, nu mai avem nici forta economica, nici militara, sa ne opunem! De politic si factorul uman nu mai vorbesc! Numai citind commenturile de aici ar fi trebuit sa iti dai seama ca o sa fie o gramada de razboinici care o sa rupa tastatura de sub pat!
Parerea mea, hic…
@Sergiu
Nu stiu daca este chiar atat de simplu precum ilustrezi tu… la randul lor, toate tarile pe care le-ai mentionat, au si ele alti pradatori, care ar pofti, chiar si o mica bucatica din teritoriul lor!
Spre sud Bulgarija, are ca pradatori naturali Turcia, Grecia si Serbia… deci nu stiu cat de mult i-si poate permite sa invadeze cu intreaga lor forta armata Romania… plus ca Dunarea este un obstacol destul de formidabil! Chiar si-n zilele noastre…
Iar sa invadezi Romania dinspre sud, cu doar 10-20 mii de soldati, plus ceva tehnica mecanizata, zero aviatie care sa-i acopere, nu stiu ce aventura nebuneasca ar mai fi si o asemenea decizie… ar fi respinsi inapoi in mai putin de o saptamana!
Dinspre sud-est, Srbija, iar fi si ei destul de greu sa-si concentreze intreaga forta armata inspre Banat, care ar fi si singura directie viabila de atac dealtfel… Croatia, Albania si Bulgaria deabia asteapta ca Srpski sa-si lase intregul lor teritoriu complet expus… Srbija ar dispare in mai putin de o saptamana, de pe fata pamantului! Plus faptul ca intreaga ei armata(si asa cam vai de capul ei), ar fi usor de tinut in frau si ulterior de respins, datorita frontului relativ ingust(@zona Timisoarei)!
Dinspre vest Hungarija, la randul ei, cu o armata nu prea grozava din punct de vedere al dotarii, ar avea teoretic sanse ceva mai mari impotriva Romaniei, cel putin in prima faza de atac, datorita frontierei mai largi cu Romania, frontiera ce nu decurge de-a lungul unei bariere naturale cat de cat mai greu de trecut… dar sa nu uitam ca luptele urbane pot fi la randul lor destul de acerbe si se pot materializa in niste stavile destul de sangeroase(dupa cum sa dovedit in multe cazuri de-a lungul istoriei), ce pot consuma resursele de razboi, destul de repede cu trecerea timpului… iar pe masura ce ar inainta in interiorul Ardealului relieful devine din ce in ce mai accidentat si „neprimitor”, loc in care este foarte facil sa duci un razboi de gherila foarte eficient, din moment ce ai dealuri, vai si paduri, in combinatie cu asezari urbane de tot felul(care multe dintre ele destul de izolate), dupa care te poti piti / camufla, tragi, dupa care fugi si te ascunzi din nou, pana la urmatorul atac! Destul de repede(doua-trei saptamani), razboiul ar deveni un adevrat cosmar pentru domnii unguri! Plus faptul ca Slovacii, Polonezii, Cehii si Austriecii, chiar si Croatii si Sarbii, nu ar sta tocmai cu mainile-n san si ar privi linistiti, cum Hungarija cucereste Romania, incetul cu incetul… si cu intregul teritoriul unguresc complet neaparat! Si iarasi, sa trimita doar 25% din fortele lor armate, sa atatce Romania(in jur de 20mii de soldati si ceva tehnica mecanizata, fara acoperire aeriana), nu stiu ce rost ar avea o asemenea nebunie… ar fi respinsi intr-o saptamana!
Cat dinspre est si nord-est, chiar as dori sa-i vad pe domnii Ucraineni cum ar organiza un asemenea atac, chiar cu un milion de soldati de ar fi sa fie… la conjunctura Prutului cu Dunarea ar fi destul de usor de respins… cat dinspre directia nord, atacul ar fi lansat in principal dinspre Cernauti, caci de-a lungul muntilor Carpati ar fi destul de greu sa penetreze si ar pierde foarte multi soldati… Vanatorii de Munte i-ar tine in frau destul de usor! Plus faptul ca Ucraina, la ora actuala concentreaza 100% din resursele ei de razboi, inspre est, din cauza Rusiei, taman datorita faptului ca stiu ca nu ii ataca nimeni, dinspre Vest si Sud-Vest, deci de unde sa mai scoata resurse pentru inca 100 mii soldati de ar fi sa fie(iar cu mai putin de atat nu se merita sa ataci Romania dintr-una sau doua directii), la ora actuala EU + Anglia + SUA ii tine pe linia de plutire, ca sa nu se prabuseasca de tot…
Tov Yosemite mercic de expunere dar zici ca mi-ai transpus o strategie de joc de pe PC, problema-I ca ce zic io is sense mari sa se intampla in realitate, hai sa-ti prezint realitatea: Rusia dupa anii 2004 incoa se inarmeaza la greu , Ucraina dupa conflictul Crimean incepe sa aiba o armata care chiar incepe sa arate ca o armata adevarata, Ungaria ce o are in spate pe Germania&Rusia a primit deja ordinul ca e cazul sa treaba la treaba si astia cand se pun pe treaba chiar se pun ca nu-s romani, bulgarii deja au o marina peste a noastra si se pregatesc si la aviatie, vor mai lua Inca 7 F16 la standard V, banui ca 15 V -uri is echivalente cam cu 30 de MLU-uri pe care noi Inca nu le avem iar ca dezastrul sa fie complet e nevoie de niste schimbari in USA determinate de allegri dar si de o mai mare preocupare pt China iar ceea ce spuneam eu mai sus se poate ,, implini” fara prea multe proorociri gen baba Vanga.
Daca fereasca Dumnezeu s-ar intampla ,,scenariul ” pe care eu il prevad total realizabil de tarile care au un ghimpe impotriva noastra arata ce clasa politica de tradatori si ce conducatori militari idio0ti si lingai a hranit saraca natie, pe Ma Ciuca i-l inteleg , un oltean grabnic alergatoriu dupa functii dar restul ce mama lor platesc?!
Anla-I spurcat al dracului la gura dar ma tem c are dreptate, 48 de caricioplane-I putin daca vrem sa numim ce avem noi aviatie…..
Am sa fac si io ca Sharky… daca pica drobul cu sare… o sa fie cam nashpa! La randul, tau nu faci nimic altceva decat o incercare de a prezice viitorul… viitor care pur si simplu nu ai de unde sa stii, ce, care si cum va fi…
Sau doresti sa zici in mod subtil, ca ai auzit de niste zvonuri, cum ca toti vecinii nostri, au creat o mare conspiratie impotriva Romaniei si sunt absolut determinati sa o duca pana la capat??
Om trai si om vedea… ce si cum va fi.
Daca nu ne facem un pic de planificare si ne bazam strict doar pe aliante atunci nu mai spun nimic…..
Probabil ca „planificarea” ar fi fost total alta, daca eram de capul nostru si nu am fi fost parte din NATO… din moment ce suntem in NATO, e si asta ceva! Acest fapt in sine are valoarea sa si ne permite sa stam putin mai relaxati decat altii…
Doar n-am facut atata efort sa aderam la NATO, asa… doar ca sa facem si noi parte dintr-o alianta acolo…
Thx Sharky, unii comentam ca avem ceva de spus altii comenteaza ca sa spuna si ei ceva.
Russian Southern Military District
4th Air and Air Defence Army, Rostov-on-Don
http://www.easternorbat.com/html/russian_air_force_eng.html
http://www.easternorbat.com/assets/images/4th_Air_and_Air_Defence_Army_map.png
discutia in sine e cam inutila. nu trebuie gandit in noi vs rusia ci in capabilitatile pe care le putem aduce noi in interiorul aliantei.
cu cat ne putem face treaba mai bine cu atat suntem parteneri mai de incredere cu un cuvant de spus in securitatea regionala.
@sharky si Marius, am vazut de cand a postat Sharky link-urile respective dar sincer una e sa muti niste avioane pe niste aerodromuri alta e sa mai si fie 100% operationale, asa o fi cum spuneti voi dar lasati-ma sa ma indoiesc sincer in ignoranta mea de capacitatea votkarilor de a avea mai mult de 30-40 de avioane gata de lupta in zona. Mea culpa daca par prea increzator.
hai sa o luam pe logica inversa atunci, crezi ca noi stam mult mai bine la capacitatea de lupta a F-16, dincolo de faptul ca sunt si putine?
noi actual avem o escadrila de F16 multirol la minim si restu de Mig 21 ce o mai fi operational , care avand in vedere datele puse de sharky ar putea intalni 2 escadrile de SU27 cate o avea operationale ,si unei escadrile de Su30 desigur daca nu readuc si aia de mig 29 de la erevan ,ei pot sa aduca intariri de oriunde ,noi pt intariri e altii dar numa in caz de art 5 ,deci indiferent cum o dai stam prost ,la ora actuala ,daca fac ce preconizeaza astia de la Mapn mai ales sa ia noi, probabil situatia se va imbunatati simtitor
*editat Cu 48 de avioane nici macar nu echilibrezi balanta cu ce au rusii in Crimeea. Cele 48 de avioane la noi reprezinta un minimum necesar ca sa putem spune ca avem forte aeriene nu un numar suficient pentru nevoile noastre.Cauta singur ca nu te doare mana sa tastezi.Nu trebuie sa fac eforturi pentru toti tembelii pe care-i ia gura pe dinainte.
Prietene, eu nu te-am facut nico „prost”, nici „tembel”, daca atat te duce mintea imi pierd vremea cu tine asa ca eu cedez primul. Du-te inapoi in pestera si ramai acolo cu frustrarile tale cu tot. *editat
Dupa cum zicea si psycho, mai deunazi: M-am certat si cu Anla’shok, dar fara jigniri. El m-a facut oligofren, eu l-am facut zdreanta.
Hai sa va opriti.
Ai dreptate, nu merita, imi cer scuze pt limbaj.
niste culti ce sunteti 🙂
Io nu. Nu-s cult ce sunt. Doar ca uneori sar calul si o spun de-a dreptul. Si nu-mi cer scuze cand cred spun adevarul
In sensul cult-urist? 🙂
Nu prea, se cam pune osanza.
era un citat nicolae si chiar daca ne mai întepam unii dintre noi pe aici eu apreciez expertiza lui anla’, sharky, alex si chiar vlad…ramanem prieteni.
De acord, dar hai sa pastram un limbaj decent si sa sarim peste atacurile la persoana.
Stiu ca si sharky s-a saturat sa ne tot dea hint-uri si sa ne intre pe o parte si sa ne iasa pe cealalta, si ca ceilalti baieti s-au saturat de prostiile si aberatiile care circula adeseori in numar mare pe aici si tot asa.
In plus, cu totii mai avem si zile mai proaste. Sau fixuri, asa cum am eu cu offtopicul.
Una-i intepatul, alta-i injuratul.
?
*editat gandeste inainte sa arunci cu aberatiile pe care le postezi. Compara Rusia lui Putin si eforturile pe care le face pentru recladirea puterii militare cu Rusia lui Eltin unde ai ramas tu blocat si sa vorbesti dupa aceea.
Mai prietene, am promis mai sus ca ma abtin dar tu o ceri rau de tot. Limbajul pe care il folosesti denota traume emotionale grave, cred ca ai fost abuzat rau de tot daca refulezi in felul asta. Iti sugerez un control psihiatric cat mai repede si autoizolare pana ti se mai estompeaza simptomele. Ce ai tu se cheama TOC, daca nu stii ce e da search pe Google daca nu te doare mana. Hai bafta la control si sa te faci bine!
Serios? Dupa pansee de birt ai trecut la psihanaliza? Asta o faci tot conform intuitiei tale fenomenale care iti spune ca vodcarii n-au mai mult de 30-40 de avioane operationale si ca cele 48 de F16 pe care inca nu le avem ar fi overkill pentru ei? EDITAT – hai sa pastram un ton civilizat. Arunci cu informatii nesustinute dar le ceri altora sa-ti dea trimiteri ….. Noroc ca stii sictirul altfel nu stiu ce te faceai. Si pentru informarea ta psihanalistule pana acum am gasi un nr minim de 63 de avioane lupta ruse in Crimeea si un maxim de 122.In ambele situatii au mai multe decat ipoteticele noastre 48……
Asta cu cerutul e maxima. Si pentru cultura ta de psihanalist bautura nationala a rusilor este „vodka” nu „votka”. Votka poate bei tu in crasma unde emiti panseele.
Bai prietene, observ cu stupoare ca in loc sa fii pus la punct pentru grobianism aici pe site ti se apreciaza expertiza, care o fi aia chiar nu stiu. Ce pot sa zic este ca eu ma invart pe aici de pe vremea cand tu te jucai cu putza in tarana si te intrebai ce e aia, dar nah, lucrurile se mai schimba. Daca tu ai ajuns referinta pe aici si ti se permit atatea mojocii imi pare rau dar de data asta chiar imi iau la revedere. Bafta GMT si Zgureanu mai departe!
Bai prietene… nu suntem, n-am fost si nu vom fi. Bye bye vor curge rauri de lacrimi dupa tine. Vezi pe unde te duci incearca sa nu te mai „c…. ci pe tine de ras” in vazul lumii cum ai scris cu manuta ta mai sus. Nimeni nu apreciaza asa expertiza.
Apropo prin 2011 cand era site-ul asta la inceput eram printre primii care comentau pe aici. De multi imi amintesc, de tine nu. Probabil erai prea ocupat cu hartile aparute in pantaloni in urma rasului sau…. nu erai. Habar n-ai cum arata tarana.
*editat
Si *editat site-ul asta e mai vechi de 2011, atunci poate ai aparut tu pe aici. Ii las pe admini sa confirme de cand sunt pe aici.
Ti-ai uitat bagajele la usa? Vai cum tolereaza site-ul asta grobienii. ??? Ia-ti si stupoarea cu tine. Crezi ca daca arunci cu o sudalma si 2-3 insulte ma dai gata.
Au revoir ne-grobianule si civilizatule care esti, marcheaza-i pe sltii cu experienta si inteligenta ta doar incearca sa nu ridici piviorul cand faci asta.
Mi-e mila de tine! ???
Pașol na turbinca vidma.
Daca-mi permiti. Rusia lui Putin, incomparabil mai puternica decat Rusia lui Eltin, are si ea problemele ei.
In umila mea opinie, 48 e un numar minim ca sa putem conta si noi la numaratoare. Dar, eu cred ca nici nu se “vrea” mai mult de la noi. Nici nu cred ca ne permitem, cel putin nu acum cand toate “tipa”.
Nu suntem singuri, poate ca pentru prima data, nu suntem singuri. Si asta se vede mai ales din eforturile de marire a capacitatii bazelor aeriene de la Campia si de la MK.
Trebuie sa fim capabili de o minima capacitate de disuasiune, ca daca e ceva care poate veni usor, repede si in numar mare aici, apoi aia e aviatia. Atat timp cat alianta (sau americanii) pot asigura superioritate aeriana in acest spatiu, suntem relativ ok.
Iar asta ne da timp.
Ai dreptate Nicolae, dar la capacitatea de lupta rusii au crescut mult iar in Crimeea dat fiind si conflictul mocnit cu Ucraina nu-si permit sa lase garda jos. Despre cele 48 de avioane ca minim operational am zis si eu cand ii raspundeam (Editat), pentru a conta cu adevarat avem nevoie de mai mult iar noi nu avem inca nici o escadrila completa si deja politicul considera programul F16 incheiat cu succes.
Editat pentru limbaj.
Sa ignoram politicul sau declaratiile unuia sau altuia pe FB. Armata a zis ca mai vrea.
Daca-mi aduc bine aminte, au fost si declaratii destul de clare vis-a-vis de restul de 36, inclusiv din partea politicului. Au cautat SH-uri, dar nu se prea gasesc. Ca ma inspaimanta nitel pe mine e ca au cerut si din SUA si liniste, desi stim clar ca aia inca mai au la AMARC destul celule viabile. Pentru ca probabil vor sa ne puna sa luam noi.
Daca luam 36 de F-16 noi va fi un efort initial foarte mare, posibil totusi ca pe termen lung sa castigam pe partea de intretinere cu astea noi.
Mai e si tentatia F-35 al carui pret a scazut mult, aproape la paritate cu F-16 si care reprezinta viitorul, dar care inca nu are logistica intretinerii pusa la punct, mai e o varianta de iesit si inca nu stie nimeni cat costa sa le zbori.
Deci, daca eu as fi acolo, in zona de a lua o decizie, marturisesc ca nu mi-ar fi usor. Ar trebui sa gasim echilibrul optim intre calitate si cantitate.
Intre 70 si 80 de F-16 cred ca ar fi optim, eventual o escadrila tinuta in conservare. Mai multe cand o mai creste economia.
Sper sa fie cum spui tu Nicolae pentru ca nevoile ne ard la propriu.
Lucrurile sunt mai complicate pentru rusi decat pentru noi. Si daca ar avea vreo 80-90 operationale nu o sa le trimita spre noi pe toate! Ca in secunda 2 sar ukrainienii peste ei si ii mananca. Apoi luptand la limita de raaza de actiune nu pot duce atat armament cat sunt proiectate, noi avem in ograda si AA decent acum cu Patriotul, ei ce pot face daca ne ataca? Rad tot si ajung in Dunare eventual cu o insurgenta de 20 milioane si o tara fara resurse pe care va trebui sa o intretina daca nu vor revolte. Intre timp din polonia o sa vina peste ei cu Ukraina trupe serioase ale aliantei. Asa ca 48 sunt mai mult decat suficiente. Chiar daca le pierdem 1/1 pe toate initial apoi vin din US destule. Si rusii o sa se trezeasca cu frontul SV expus si poate chiar in inferioritate.
Pentru rusi, cel mai mare pericol este China. China e ca un leu oportunist – raspunde la chemarea leoaicelor de la o mila daca au prins vanat insa renunta la atata drum si se repede in operatorul safari neatent care era la numai 20 de metri de el.
Scenariul asta este valabil pentru oricare superputere cand resursele naturale vor deveni rare. Esti neatent sau lipsit de intelepciune, risti sa provoci disparitia intregului tau popor.
In 2020 cred ca nu mai exista notiunea de „point defence fighters”, acum toate avioanele cu adevarat capabile sunt multirol si le cam numeri pe degete.
Ideal ar trebui mai mult de 48 de avioane de lupta la marimea noastra, dar trebuie sa lasam visele deoparte si sa fim realisti ca trebuie sa luam si altele in afara de avioane si noi suntem totusi in NATO, nu suntem Georgia sau Armenia (mi-e mila de ambele) ca sa fim mancati intr-o zi.
„Ideal ar trebui mai mult de 48 de avioane de lupta la marimea noastra”
Pai avand in vedere si Imperiul Neo-Otoman ce se preconizeaza a fi, undeva, candva, cumva, la sudul nostru + ambitiile neo-imperiale ale Ungariei si Sherbiei si faptul ca marele Urs de la est le sufla-n c**, care la randul sau viseaza la refacerea U.R.S.S.(chiar daca intr-o forma mai moderna, mai de gentilom), minimum-minimorum necesar ar fi 6 escadrile de a cate 18 aparate per escadrila, deci 108 avioane in total…
D.p.d.v. idealistic(nu dati cu parul, va rog), cel mai bine ar fi ca cele 6 escadrile sa aiba 24 avioane per escadrila, deci un total de 6 x 24 = 144 de F-16V…
Păi cred că ești pe aproape….
Vezi nr de Mig 21 adus la Lancer….cam ăla cred că e minimul necesar, nu 48…
Poate sunt alții mai pricepuți ca noi pe aici,
să lămurească cazu’….
Zic și io’….
cand s-a inceput discutia despre inlocuirea Lancer, acu vreo 15 ani, se vorbea de un numar spre 48 si un maxim de 72 parca…
in 2006 se vorbea déjà de vreo 48
https://www.capital.ro/bx103tx103lie-aerianx103-cu-o-mizx103-de-peste-trei-miliarde-de-euro-100004.html
aici, in 2005, Atanasiu vorbea de cel putin 24 de avioane noi…
https://www.9am.ro/stiri-revista-presei/2005-09-23/romania-interesata-de-avioanele-f-35.html
si tot 2005
https://adevarul.ro/economie/stiri-economice/romania-cumpara-48-avioane-lupta-multirol-1_50ba03d27c42d5a663aff2e4/index.html
48 minim în alianță….boala veche la ai noștri…
Ăștia pun la nr alianța…ok, dar minimul real e ăla cu care te descurci de unul singur…
Sam și cu mine facem referire la nr de avioane pt a sta cât de cât ” in picioare ” singuri din punct de vedere al aviației militare…
cred că e alt nr minim…..
Bai dar nici unul nu luați în considerare avioanele care urmează sa fie aduse de americani la Câmpia Turzii, știți ca e în modernizare baza iar SUA investesc 130mil dolari în baza, voi credeți ca baga atâția bani degeaba?? Asa. A nu e necesar momentan maimilt de 50 de avioane doar sa fie f35 ca dacă vor fii toate f16 va fi o problema în următori ani și sa faci politie aeriana cu ele ca vor veni rusi cu generația a 5-a și o sa fie observați târziu, iar peste 10 ani dacă va crește PIB-ul se vor mai cumpăra sau asambla local împreună cu Polonia următoarele escadrile
Anul ăsta mai trebuie să vină 2 și încă unul la anul, nu ?
Oricum pe lângă numărul de aeronave contează foarte mult și operaționalizarea escadrilei, capacitatea de luptă și infrastructura.
dupa care pauza, pana se ma scobesc undeva sa vada ce si cum…
Pana la urma este un avion bun in + nu in minus cum vor altii sa spuna.
Ce mai bucur este ca odata cu F 16 MLU suntem din nou in lumea generatiei a 4-a la care am cam renntat la pensionarea prematura a MIG 29-lui.
Cu bune sau rele F 16 MLU este cel mai capabil avion din dotarea RoAF si are potential destul de bun pentru oricare din misiunile aer-aer si aer -sol pe care o forta aeriana le poate gandi.
Urmatoarea mutare logica ar fi spre F 16V -varianta aia comuna propusa de USA pentru toti clientii din NATO- o ideea foarte buna de reducere a costurilor pentru fortele aeriane mici.
Sigur totul va depinde si de pret /bucata si de ce se mai intampla in alte curti din Europa (SAAB are Gripen E/F).
Mai depindem de un lucru pe care nu il ia toata lumea in considerare – alegerile din USA si poate schimbarea de directie care poate interveni de acolo in relatiile internationale si poate mutarea spre Pacific a intereselor USA si lasarea Europei sa se descurce singura pe termen mediu.
Sincer mi-as dori macar inca 18 avioane de generatia a 4-a in flota RoAF ca sa putem in 4 ani inlocui restul de MIG 21 LanceR si macar inca un aparat F 16 MLU cas a ajungem la numarul de 18 si cu astea.
Altfel poti sa te gandesti la misiuni complexe cu 36 de avioane de generatia a 4-a fata de situatia de azi cand in caz de conflict este fericit cazul in care avioanele pot asigura controlul spatiului aerian propriu.
Am mai vazut pe site opinia, cu care tind sa fiu de acord, ca cea mai buna varianta ar fi in viitorul apropiat 36 de F16v (pentru MK si Campia Turzii) , urmat dupa vreo 10 ani de o escadrila de F35, probabil la MK deja modernizata. MLU-urile, daca mai au resursa, ar putea fi folosite pentru scoala/trecerea de la training la fighter sau poate agresor (ar putea fi o tichie de margaritar pentru nou dpdv financiar).
Chiar si dupa ce iei F35, MLU-urile le poti integra rachete antinava JSM si le folosesti o perioada indelungata pentru ca nu ai nevoie sa le suprasoliciti cu manevre de lupta.
Decoleaza cu 4 rachete, se deplaseaza spre zona de lansare, dau drumul rachetelor apoi revin la aterizare.
din ce am inteles americanii au unificat comandamentele europa si africa….
Pai Europa cam este invadata de nord-africani si americanii, oameni seriosi, gandesc in perspectiva :))
Exact la asta ma gandeam si eu, odata ce am terminat de citit articolul… ramanem asa cu 17 x F-16 MLU si restul de 36 fie ca vor fi F-16V?? Este ok o asemenea configuratie?? N-ar fi mai ok, daca impartim numarul de escadrile aeriene la 4, adica 12 avioane / escadrila?? Caz in care 6 buc MLU vor trebui combinate cu 6 buc F-16V, e ok o asemenea configuratie?
eu vad un maxim de 30 +/- falconi pentru noi….
Eu imi doresc sa vad cat mai multi piloti pregatiti sa zboare cu F16 si cat mai multe ore de zbor, daca apar probleme de obicei aliatii sunt dispusi mai repede sa te ajute cu echipamente decat cu piloti ….
Ref celelalte 36 F-16, eu nu cred ca vor fi 18 in escadrila ci 16 (12 simple si 4 duble) si inca 4 duble la Bobocu pentru training avansat…poate gresesc…
https://m.defenseromania.ro/dupa-f-16-patriot-i-himars-noile-obiectivele-ale-armatei-pe-termen-scurt-elicoptere-de-atac-i-anti-submarin_605849.html
Linkul asta fost pus de trei ori si ma intre de ce, poate pentru ca, il citam pe domnul Raetchi:
-„modernizarea Armate prin consolidarea sistemului de la Deveselu” – adica cum s-a modernizat armata romana cu AEGISul de la Deveselu, cum am pus noi accentul pe sistemul americanilor?!
-„„în mod evident, sectorul dronelor, cu cea mai rapidă rată de dezvoltare din istoria tehnologiei militare. Faptul că grupul israelian Elbit intenționează să deschidă, în 2021, o linie de asamblare pentru Hermes 450 în România, pentru a sprijini efortul de modernizare susținut de Armata Română e o veste excelentă, având în vedere și faptul că se va lucra cu parteneri din România și vor exista oportunități de export în spațiul european”`
Elbit System va deschide o linie de ce vreti voi numai DACA Romania va si achizitiona aceste drone.
In rest despre ce vorbim?
Eu astept fraza magica: 20-21, anul elicopterelor! 🙂
Pe corvete se concentreaza din 2016 cu rezultate ametitoare…
Acu’ ma intreb si io ca prostu’: o fi vazut domnu’ Raetchi foaia de parcurs a domnului Ciuca? 🙂
Care foaie? Aia cu care au fost in SUA sau aia cu care se duc acusi in Franta? Banui ca nu-i aceeasi.
Nu cred ca Naval Group are neaparat motive sa-i fie teama. MBDA insa…
Ramane de vazut.
Să nu vedem vreo surpriza la H215, mă gândesc… că tot au inaugurat-o cu fast…
Nu vor mai avea loc birouri de atatea foi de parcurs.
Dar ce singura escadrila de F16 inseamna ca au incheiat cu succes programul F16? Adica.. gata? LoL.
Politruci…
Hermes 450 mi se pare fulg de nea fata de MQ-1 C Grey Eagle.
Se mai aude ceva de licitatia celor de la IGSU pentru cele 12 elicoptere?
io n-am vrut sa va supar, dar pun problema asa. ori suntem puternici ori disparem. daca 200 vi se pare mult, intrebati pe israelieni, care daca nu aveau multe aparate, nu rezistau razboiu de 6 zile,yom kupur,liban wars.etc..care israelienii daca nu aveau o flota mare de avioane de vanatoare, azi nu mai existau. deci opriti gandirea „nu se poate”
This guy ⬆️ is right ?….problema e ca infrastructura fiind destul de slabuta,daca lovesc cateva centrale electrice,poduri si viaducte rutiere/ferate esti halit….de aceea ar trebui trase pe dreapta Lancerele acum cat mai au un pic de resursa,o modernizare limitata a Mig 29 de pe MK si folosite de training la Bacau ca back up squadrons
Elbit sigur poate face ceva in privinta asta
Eu zic sa ne transformam in Coreea de Nord… Bai, chiar nu putem pastra nitel masura?
Cine dracu iti da 30 de miliarde ca sa cumperi 200 de avioane? Te-ai gandit cat te costa sa le zbori? La naiba, v-ati gandit cati ani dureaza sa vi le livreze cineva?
La ce dracu mai suntem in NATO? Nu suntem nici Israel, nici Coreea de Nord si nici nu avem ambitii ca turcii.
Ross, nu mai exista Mig 29 la MK, le-au lasat in ploaie si le-au vandut pe bucati. Nu mai ai ce sa faci cu ele. In plus ce faci, mergi la rusi sa ti le “modernizeze limitat”? Sunt ca Delfinul. Asa cum nu mai exista nici T72, sunt scoase la vanzare de Romtehnica de cativa ani buni. Tot repet a pustie asta pe aici, dar nu pare sa ma creada nimeni.
Mig-urile 21 ar trebui sa ajunga la taiat. Ce naiba mai vrei de la el? E carne de tun. Sunt avioane din a treia generatie. De zece ani se zboara cu generatia 5.
probabil daca vrei sa dai jos SU 24-25 creca si mig 21 sunt bune ca doar nu lupta AA cu tunuri
Aveti dreptate, nu avem bani nici sa trecem strada, cum zicea un reporter TV care zbura ca pasager cu F-16, imi scapa acum…
Chestiunea e alta. Avem bani sau nu sa le facem operationale, noi tot trebuie sa le avem in curte. E vital. Daca intram in razboi, se prioritizeaza automat inarmarea si pregatirea lor (escadrilelor de F-16 pe care trebuie sa le avem – si restul de necesar) de lupta. Trebuie. Daca nu mai livreaza nimeni, facem noi ce stim sa facem (IAR99, 93 – cui i se pare absurd, sa se uite la rolul lui Yak-33 si la filmul de prezentare facut de rusi) pana completam numerele. Avionica si munitia sunt mai usor (si mai rapid) de livrat de catre cei de afara decat un aparat complet. E vorba de apararea ograzii noastre, nu ati vazut in epidemie ca nu ne primeste nimeni?
Pardon, Yak-130 https://en.wikipedia.org/wiki/Yakovlev_Yak-130
https://youtu.be/YVwV1bpTkok
deci tu compari IAR-99 cu YAK-130? 🙂
MIG-29 e de fapt un avion slab tinand cont de standardele actuale, ia bataie cam de la orice, era proiectat sa inlocuiasca MIG-21 si sa se bazeze pe numar si pe rachetele alea de ccare s-au speriat nemtii insa altceva nu stie sa faca si nici n-a invatat, are autonomie mica, radar destul de slabutz fata de ce are chiasr si un F-16 de al nostru modernizat…ar fi un 21 mai dibaci, atata tot.
@ Ross
Pe bune??? De atita timp pe site-ul ăsta și…nimic! Nada! Chiar nu ințelegetice spune lumea care mai stie cîte ceva, dar vă plîngeti ca Romania e plina de analfaneti functionali.
Se întimplă chestii bune chiar sub nasul vostru, dar nu reușiți să le vedeți, fiind ocupati sa vă plîngeți nonstop că vă pică drobul de sare în cap! De mai bine de 10 ani vă tot plîngeți că vă pică drobul de sare în cap!!! Guess what???
Nu s-a întimplat nimic!
Wake the fuck up, people!
Ca daca va spun „Desteapta-te, române”, ziceți ca fac mișto de voi!
Părerea mea, hîc…
Sharky,stiu,Dar daca mai iau 36 F16 V e super,mai mult Nu e posibil,din Ce cand polonezii sau ungurii Mig29 18 upgrade gem Sniper cu Elbit cu motoare refacuta resursa in ucraina….tu stii ca Nu e 100% disponibilitate la nimic,din 48 daca ai 36 operationale tre sa te pupi singur,deci Nu suficient,plus ar costa 250 milioane aprox Ce zic Eu ,upgrade inclus,ca Nu le pui Stealth coating…in RK la motoare si avionica/displays ,fly by wire maxim
Gandeste te ca polonezi au pastrat Mig 29 ,ba au si luat surplus de la Luftwaffe ,sigur e pt rezerva operationala
@Ross
Intradevar, polonezii au luat MiG-uri de la nemti cu 1 euro, dar ei aveau uzina in care faceau reparatii capitale la motoare la ei, cum avem noi Aerostarul pentru 21. In conditiile astea se merita! Noi nu aveam aceste facilitati, iar rusii ne iubeau maxim, luau si pielea de pe noi, in conditiile in care la timpul ala noi eram la fundul sacului. Problema nu era de Sniper&sh!t, ci de resursa la motoare, care era pe duca si nu ne ajuta nimeni pe ochi frumosi.
Eu sper ca o sa vina cele 36 de F-uri noi, nu cu vointa din partea decidentilor nostri, ci cu ordin de la coliba alba! Altfel, noi de capul nostru nu suntem in stare de nimic!
parerea mea, hic…
In cuvintele marelui clasic in viata Ali G …Respect ?…
Insa ideea era 18 Mig 29 cu resursa mai mare de la unguri sau polonezi,care ar avea RK facut in Ucraina la motoare si Sniper type upgrade de Elbit la Aerostar….ar fi o escadrila de back up,mai ales cu un radar si avionica plus rachete Medium range israeliene ,Derby ER sa zic,plus posibilitatea de a folosi Ghided Air to ground munitions pt rol de atac la sol….per ansamblu Nu ar costa mai mult decat 3 F16V ,insa ar fi 18 avioane decente pt rezerva operationala a FAR ….sunt total de acord cu art 5 …,dar in caz de atac surpriza pana vine suportul de la Aviano sau Incirlik rusii deja beau vodca de de sarbatorire obiectiv indeplinit….
PS Despre sistemul C4isr nu se mai aude nimic,fara integrare Patriot/Hawk/Nasams,F16 … cum poti sa ai o aparare integrata impotriva unui adversar de calibrul Rusiei
ca ucraina era si este mare prietena a romaniei…
adica am dat banii degeaba pe asta :https://news.lockheedmartin.com/news-releases?item=127659
In ultima vreme se observa o consideratie crescanda pentru F-16V. Fain trendul.
Cu cat mai multa repetare a cuvantului cheie F-16V, cu atat mai multe sanse de inscriptionare in creierele guvernantilor.
#F-16V #F-16VpentruRomania #facemPozeCuGuvernantiLangaF-16V
https://m.defenseromania.ro/modernizarea-avioanelor-f-16-se-va-face-in-romania-inca-doua-aeronave-vor-ajunge-pana-la-finalul-anului_605700.html
Avioanele F16 achizitionate, vor fi modernizate in Romania
A citit cineva articolul cu atentie cap-coada???
se spun 2 chestii interesante acolo, pentru cine are ochi de auzit. 😉
parerea mea, hic…
ia zi sharky am castigat ?
Rachete Aer-sol: 6 × AGM-65 Maverick
TGP – Sniper pentru identificarea țintelor A/A și identificarea/iluminarea țintelorA/S;
Maverick E2/L model incorporates a laser-guided seeker that allows for designation by the launch aircraft, another aircraft, or a ground source and can engage small, fast moving, and maneuvering targets on land and at sea.[14][15]
Lockheed Martin Corp., Orlando, Florida, has been awarded a ceiling $485,000,000 indefinite-delivery/indefinite-quantity contract for Department of Defense and Foreign Military Sales (FMS) Sniper, Infrared Search and Track (IRST); and Low Altitude Navigation and Targeting Infrared for Night (LANTIRN) navigation pod (fixed wing) hardware production. This contract provides the necessary resources required for the management, fabrication, upgrade/retrofit, integration support and testing and shipping of its non-developmental item (NDI) Sniper Advanced Targeting Pods (ATP) System, NDI LANTIRN Fixed Image Navigation Set upgrades, and the NDI IRST system as it relates to the requirements document associated with each specific delivery order placed under this contract. Work will be performed in Orlando, Florida, and various locations to be identified at the order level. The work is expected to be completed by May 2025. This contract involves FMS to (this list is not all inclusive): Bahrain, Belgium, Bulgaria, Canada, Egypt, Greece, Indonesia, Iraq, Israel, Jordan, Republic of Korea, Kuwait, Morocco, Netherlands, Norway, Oman, Pakistan, Poland, Qatar, Romania, Saudi Arabia, Slovakia, Taiwan, Thailand and Turkey. This award is the result of a sole-source acquisition. FMS funds in the amount of $34,900,000 are being obligated at the time of award under delivery order FA8540-20-F-0034 for the country of Morocco. Air Force Life Cycle Management Center, Robins Air Force Base, Georgia, is the contracting activity (FA8540‐20‐D‐0001).
@Nicu_4
Nu, tati, de Maverick se stia!
Robi a descoperit una! Mai e una, si e un indiciu clar! 😉
Parerea mea, hîc…
sincer nu cred ca este Jamming Pod ca si despre astea se stie ca au
Da, am citit.
urmatoarele F16 vor fi la Standardul V 🙂 si va veni cu JASM 🙂
„Conform Forțelor Aeriene Române, F-16 este o aeronavă multirol cu un sistem de arme care acoperă întregul spectru de misiuni, atât aer-aer, aer-sol, aer-mare și război electronic. Capabilitățile aeronavei dezvoltate de-a lungul timpului în concordanță cu modernizările continue aduse proiectului inițial, au transformat Viperul dintr-o aeronavă extrem de capabilă într-un sistem de luptă complet.”
„Avioanele F-16 ale Forțelor Aeriene Române pot executa misiuni în comun cu orice avion F-16 al membrilor NATO, cât și al partenerilor Alianței Nord-Atlantice.”
link 16
„Conform Forțelor Aeriene Române, F-16 este o aeronavă multirol cu un sistem de arme care acoperă întregul spectru de misiuni, atât aer-aer, aer-sol, aer-mare și război electronic. ”
aer-mare ????
„Aeronavele au resurse de zbor, în medie de 4.500 ore de zbor fiecare, ceea ce înseamnă că perioada de exploatare va fi de minimum 20 de ani, în condiţiile asigurării unui nivel minim 200 de ore de zbor anual per avion.”
uite ce zic astia :
https://www.defenseromania.ro/e-oficial-aerostar-bacau-devine-centru-de-mentenanta-pentru-f-16_604689.html
„Potrivit celor de la MApN, cele cinci aeronave vor avea aceeași configurație cu cele 12 aflate deja în dotarea Forțelor Aeriene Române, respectiv M.5.2R, iar pachetul de bunuri și servicii include și modernizarea tuturor celor 17 avioane F-16 ale Armatei României la o configurație superioară, respectiv M.6.X.”
@Robi
Ai descoperit una!
„Aer-mare” spune multe, si aia care plingeau pe aici ca lipsește capabilitatea asta ar trebui sa meargă la oftalmolog!
Părerea mea, hîc…
Război electronic ……
Stie careva configuratia M.6.X. cuprinde si radarul de mai jos, ca fara AESA V-urile bulgarilor for manca din MLU-rile noastre pe paine
https://www.google.com/amp/s/defpost.com/northrop-grumman-an-apg-83-sabr-aesa-radar-declared-operational-for-ang-f-16-aircraft/
Acela ar fi Tape 7.2, cel in care ar veni AN/APG 83.
Interesant e ca Tape 7.1 este standardul american echivalent lui Tape 6.5 european. Sa putem spera la mai bine?
Asa este. Nu stiu daca avem un echivalent european pentru 7.2 sau vom avea.
Din pacate nu. Radarul AESA AN/APG-83 SABR e cel de pe varianta F-16V Block 70/72.
M.6.X inseamna M6.1, M6.2 sau M6.5 tape (se precizeaza despre diferitele variante tape pe la sfarsitul articolului):
http://www.f-16.net/f-16_versions_article2.html
Au si astia de la MApN o secretomanie in ei, nu pot sa precizeze clar din prima versiunea exacta.
Odata cu M6.1 tape se introduce (printre altele) suportul pentru AIM-120D AMRAAM, iar odata cu M6.5 se introduc si alte arme precum JASSM, pe care ar fi bine sa o achizitionam si noi cum au facut polonezii.
Rocco, adevarul adevarat e ca nu stim ce inseamna 6.x. Doar putem spera ca este macar 6.5, daca nu mai mult. Suma de aprox 10 mil de dolari de aparat este foarte ofertanta. Un SABR e 3-3.2 mil dolari. Ar avea logica sa schimbi si radarul, mai ales ca integrezi arme destul de sofisticate si performante care parca nu s-ar preta la radarul actual. O sa vedem atunci cand aproba americanii pachetul de modernizare, ca de la MAPN , nu cred ca auzim ceva.
Vs daca voi cititi orice site inafara de alea oficiale ale Mapn si le citati ca sursa intotdeauna o sa fiti destul de dezinformati unele da aduc informatii noi fata de comunicatele oficiale dar totusi ati citit comunicatul de presa al DPA al MAPN al Romaniei Nr 14 din 14-08-2020 macar ? si poate aflati ce fel de MLU si unde se face
Si care este concluzia ta? Ce presupune modernizarea, ca reparatia capitala la motoare este explicita. Ce este standardul M6.x, este M6.5R? Si ce presupune M6.5R?. Citim si site-urile oficiale, stai linistit, dar aduc prea putine clarificari.
Foarte bine ca se face modernizarea la Aerostar, asta este anuntat si paraanuntat, nu de asta vorbeam.
Desi, daca ma gandesc mai bine, reparatia capitala pentru motoarele ultimelor 5 avioane nu ar avea vreun sens. Pentru celelalte 12, nu stiu ce sa zic. Nu stiu care ar fi intervalul pentru RK.
Cam asta despre comunicatele dpa
Rectification of some earlier weapon integration shortcomings
Integration of new weapons (JASSM, JDAM, EGBU-12, SDB, AIM-120D and AIM-9X)
Integration of advanced racks (BRU-69), pylons, adapters and the UAI (ensuring nuclear surety and compatibility)
Update of the Link-16 protocol
Upgrade of the AN/AAQ-14 interface software
Update of the AN/ALR-56M system
Update of the GPS system
cam asta e tape 6.5 european chiar daca astia cu emfaza il numesc R ,din descrierea Amraam 120D rezulta ca nu se folosesc coordonate de lansare a rachetei neaparat de la avionul purtator poate fi si via Datalink de la Awacs ,iar daca se poate de la Awacs presupun ca se poate si din alte surse
Asta nu scria in comunicatul DPA. 🙂 si asta cu 6.5R=6.5 este o banuiala.
eu zic ca 6.5R=6.5 e un lucru normal nu ar trebui sa fie o banuiala ca doar am luat radare contrabaterie pt Himars si Patriot la ziua contractului ce foloseste US, deci logic ar fi ce am zis si nu cred sa fi dat chix
si te inteleg ca speram mai mult dar nu cred ca R e de la radar adica alt radar 😀
R probabil (sunt sigur) e de la Romania (adaugata de ai nostri, mai ales daca fac modernizarea la noi), ca si la Type 22R. Sau cum e denumirea oficiala a MiG-21 LanceR, cu R mare.
Asta o fi semnatura noastra :)), polonezii vad ca au o denumire pentru fiecare program de modernizare, elicopterul de atac e Kruk, Patriot e Wisla, F-16 la ei e Jastrzab (Hawk).
Hai ca imi risipesc singur speranta. Polonezii au cumparat 40 de Jassm si si-au modernizat flota la tapeM6.5 cu 500 mil USD. https://theaviationist.com/2014/09/26/poland-wants-jassm/
Deci modernizarea, fara vreun SABR, i-a costat cam cat se aloca la noi. Asa ca no SABR 🙁
Per aparat
The milestone, announced by Northrop Grumman on 15 October, is the latest development in the USAF’s effort to replace the F-16’s mechanically scanned AN/APG-66 and AN/APG-68 radars with the latest active electronically scanned array (AESA) technology and marks the fulfilment of a US Northern Command Joint Emergent Operational Need (JEON) for homeland defence.
https://www.janes.com/defence-news/news-detail/usaf-declares-aesa-radar-operational-on-ang-f-16s
M6.5, ultimul standard european, este echivalentul M7.1 american. APG-83 este inclus abia in M7.2 american.
Acum nu cred sa fie dificil sa il adaugi, doar ca platesti extra. Pe de alta parte sa integrezi AIM120D fara sa ai un radar mai puternic, e cam limitat.
Se pare ca dupa M6.5 nu prea exista interes MLU de la europeni, majoritatea retragand in urmatorul deceniu F-16 A/B din uz.
aim 120 D nu au comandat pana acum decat aviatiile cu F35 in dotare in nici un caz Bulgaria Slovacia si altele arabii creca sunt iesiti din schema chiar daca si-ar permite
Ba baeti, pai daca le tot upgradam asa numa cu jumatati de masura din 4 in 4 ani si fara sa le ducem la un standard acatari care-a fost marea bussnisareala de le-am luat si din 83-84 si cu 7 randuri de vopsea pe ele……daca tot le facem update macar unul serios cu AESA, motoare mai puternice etc altfel o sa le tot ciocanim asa dar n-o sa fie niciodata ce trebe
Deci eu inteleg ca ajung undeva la nivelul Blk 50/52 cu modernizarea asta noua…
Nu pare sa aiba AESA dar macar sa fie pe urmatoarele, care sa fie si noi.
Daca am avea 18 de astea cu inca 24 de F-16V pana in 2025, n-ar fi rau deloc.
da, BL50/52 la interiorul cabinei, ca motoarele, radarul si HW de avionica sunt alea vechi, cu cateva modernizari de componente + SW nou, care integreaza noi chestii. Dar nu le face cu adevarat BL 50/52
Probabil bl50 52 la interiorul cabinei pentru ca urmatoarele vor fi 50 52 si asa rezolva pregatirea pilotilor
Da, evident, ar fi probabil neconomic sa schimbe si motor, radar ETC…insa ar putea sa lanseze armament mai nou si mai diversificat cu suport de la alte platforme, e.g AWACS iar fara multiplicatori de forta ar fi un avion de prima linie/zona de contact decent, fara sa se ia la tranta cu Flankerele, dar peste un MIG-29 chiar modernizat.
Another one:
http://www.passarodeferro.com/2020/10/ogma-entrega-mais-um-f-16-para-romenia.html