VSHORAD &SHORAD vs MANPAD

Scurt, pentru ca din pacate nici n-am avea ce discuta prea mult.

Daca initial achizitia sistemelor VSHORAD si SHORAD era luata in considerare la comun, adica acelasi furnizor acelasi buget (per total 2,1 miliarde de euro, din care aproximativ 1,5 miliarde destinate sistemeleor AA cu baza la sol SHORAD), acum lucrurile s-au schimbat, adica avem SHORAD si VSHORAD vs sisteme MANPAD.

MANPAD Romania

DpA dixit…

In acest moment, intru adanca mea mirare, Armata Romana face urmatoarea clasificare a sistemelor enumerate mai sus:

-SHORAD (raza scurta) – pana in 40km raza maxima de actiune, distanta masurata pe orizontala;

-VSHORAD (raza foarte scurta) – pana pe la 10, maxim (opinie personala) 15km;

Acestea doua luate impreuna, in cadrul aceluiasi program de dotare

– sisteme AA si antidrona MANPAD, care ar avea urmatoarele carateristici generale, conform DpA:” SISTEM DE RACHETE ANTIAERIENE CU BĂTAIE APROPIATĂ/RAZĂ FOARTE SCURTĂ DE ACŢIUNE, PORTABIL – MANPAD”.

Tot conform DpA:

Obiective principale:

 

-asigurarea Armatei Române cu sisteme sol-aer pentru apărarea antiaeriană nemijlocită a forţelor, mijloacelor şi elementelor de infrastructură împotriva platformelor aeriene care atacă de la înălţimi mici şi foarte mici/razante, în condiţii de vizibilitate directă, ziua şi noaptea;

-asigurarea interoperabilității cu sistemele NATO;

-îmbunătățirea capabilităților de apărare antiaeriană.

In dreptul acestui obiectiv troneaza patru poze cu un sistem Stinger…

Acum vreo doi ani se discuta despre 21 de baterii SHORAD (VL MICA, Diehl IRIS-T, NASAMS sau Spyder) si aproximativ 110 lansatoare mobile pentru sistemul VSHORAD, impreuna cu peste o mie de rachete.

Vestea proasta este ca pana acum nu s-a facut prea mult, vine prima baterie de Patriot si noi nu avem efectiv cu ce s-o aparam, vestea bunicica ar fi ca s-au apucat de RfI-uri pentru sistemele SHORAD/VSHORAD, desi este greu de presupus exact ce inseamna asta.

Vom cumpara SHORAD dotat cu rachete cu raza de 40 km ca si unele cu raza de pana in 15 km, ambele folosibile de pe acelasi lansator?

Daca pentru SHORAD avem RfI, pentru MANPAD n-avem inca asa ceva, dar avem poza Stinger pe pagina DpA la capitolul MANPAD ceea ce poate insemna ceva, sau (in cazul nostru particular) poate insemna absolut nimic – aia-i poza de le-a dat prin cap s-o puna, bine macar ca n-a fost Verba sau Igla S.

GeorgeGMT

63 de comentarii:

  1. probabil v/shorad vor fi platforme cu servanti mai multi pentru diferite locatii in pricipal iar manpadul il vor pentru mobilitatea infanteriei….?

  2. Pân ne invadează AlexIS și prietenii lui din Kremlin, să zâmbim și noi puțin de dimineață)))

    https://www.youtube.com/watch?v=HlO1TEoLg1M

    11
  3. Shorad de 40 km? O clasificare bizara. Pai 40 km are Hawkul care are bataie medie. Americanii clasifica ca sistem Shorad Avengerul echipat cu Stinger.

    In mod normal shorad ar trebui sa fie orice sistem cu bataia intre 1 km si 25 km.

    Sa nu fie vorba de o fenta birocratica pentru achizita de Nasams…

    1
    • pai nici NASAMS-ul in variantele de baza nu trece de 20km… AMRAAM ER e alta discutie, si nu are deocamdata integrat nici IRIS-T SLM

      • nasams-ul cu aim-120 c7 ajunge la 35 km raza actiune . c7 in varianta aer-aer are cam 120km raza actiune.e unanim acceptat ca o racheta aer-aer lansata de la sol ramane cu 1/3 din cea initiala.probabil ca dotat cu c8(160km raza) se apropie si de 50km.

  4. Cred că e bine ca s-a facut această departajare. Dacă ne uităm pe piata de MANPAD clasic (lansabil de pe umar) există cam puține variante pe care am putea să le achizitionam. Stinger, Grom/Piroun , Chiron ultimele două provenite din Igla. Mă gândeam ca poate macar la racheta MANPAD să surubarim și noi ceva, dar cred ca sunt slabe sanse, tinand cont ca cred că sunt șanse mari să luăm Stinger.
    NASAMS pare cea mai bună soluție pentru noi pe Shorad/Vshorad.

    • Grom and Piorun are two different effectors. The latter is not offered for export, strictly confidential 😉
      A good solution would be the „Poprad” vshorad system, one of the best solutions on the market: https://www.defence24.pl/zestaw-przeciwlotniczy-poprad-i-jego-miejsce-w-tarczy-polski

    • Asta cu „MANPAD clasic (lansabil de pe umăr)” suna a ceva de acum 20 de ani. Noile sisteme au in compunere multe echipamente absolut necesare noului mediu de lupta ceea ce le face mult mai dificil de gestionat de pe umăr (greutate mai mare – rata mare de eșec in achiziția țintei).
      Mai mult, datorita creșterii amenințării teroriste, cu posibilitatea ca un „manpad clasic” sa fie utilizat împotriva avioanelor civile, companiile producătoare au dezvoltat sistemele MANPADS astfel încât sa minimizeze aceasta posibilitate.
      Un alt aspect important, este legat de faptul ca MANPAD-ul modern este operat de 2 persoane (trăgător si observator).
      Nu in cele din urma, as dori sa amintesc un articol din 16.11.2019 cu o soluție foarte performantă:
      https://www.rumaniamilitary.ro/mistral-3-in-teste

      1
  5. incep sa se aseze apele catre un anumit producator.cu cei 40km impusi la shorad raman in competitie doar nasams si iris slm. mica cu cei 20km raza iese din discutie ptr shorad.acum sa vedem ce naiba inteleg astia prin 21 de baterii.in cazul nasams ultimul contract semnat de raytheon cu india acum o luna spune ca hindusii vor primi ptr 1867 milioane$ : cinci radare sentinel,118 rachete aim-120c8 , 5 eos mps500 , 5fdc si …134 fim-92l stinger !!!(cu sisteme de lansare pe vehicul ).asta ar insemna 5 baterii cu cate 4 lansatoarex6 rachete sau cate 6 lansatoare pe humvee x4 rachete.in privinta iris-slm sau falcon nu am gasit vreun pret dar in competitie intra cu un handicap major: un singur utilizator : suedia.ptr Romania nasams are un mare atu: integreaza in arhitectura sa cele 8 baterii de hawk pe care le avem deja.apoi are in lansatoare 3 rachete :aim-120c7/8 si aim-9x pe care roaf le are deja in dotare + amraam er(o essm cu ghidare amraam).rachete cu care o baterie poate acoperi toata plaja vsorad/shorad(10-40km).in privinta manpads,sper sa cumpere MAN Portable Air Defense System si nu vreo porcarie cu trepiede si scaunase de zeci de kile si care necesita minute bune ptr instalare si achizitie tinta.dupa ce ca i-au omorat pe amaratii aia de pifani cu rachetele”portabile” spike(27kg racheta+trepied+clu+baterie) in loc sa le ia,cum era normal,spike sr(9,5kg cu totul),daca le mai cumpara si mistral3 vor cara aia in pirande numai fieratanii.vom trai si vom vedea.eu pariez in continuare pe tandemul oferit de raytheon :nasams+stinger.

    3
    • De asemenea se aude prin targ ca ai nostri ar prefera ghidaj radar pentru rachete, deci ce facem, carnet de sarcini cu dedicatie pentru NASAMS doar cu AMRAAM-ER? Qatar sunt primii cumparatori de AMRAAM ER, in 2019.
      Ar mai fi pe aproape englezoaica CAMM de la MBDA, dar care nu ne-a fost oferita inca…

      Daca ar fi sa luam nasams, sper sa faca un sistem cu lansare verticala din container (stil ESSM), cum are si CAMM (bine, aia are si cold launch)… nu-mi place prajeala aia periculoasa cu container orientabil, care iti da restrictii de orientare si timpi morti la lansare.
      E asta in pregatire pentru IRIS-T, dar nu e chiar un VLS cu evacuare de gaze protejata:
      https://milforum.net/forum/fagforum-s-5-planer-policy/s-5-1-forsvarsbudsjett-planer-og-doktriner/13878-kampluftvern-for-fremtiden/page7
      https://i.imgur.com/hdDwwFG.jpg

      Ideal ar fi ceva de genul:
      https://smp.vgc.no/v2/images/f802f0cb-18e6-4cd0-93b4-331ed113005f?fit=crop&h=513&w=834&s=0035ee795eb2160e71db67b9e0f48a84ec820e08

      Lansatoarele orientabile sunt bune pentru apararea de perimetru, in pozitii fixe, unde nu esti contra-timp pentru punere in pozitie. Iar solutia cu pus Sidewinder + Amraam pe Humvee si camioane usoare e o varianta de extins rapid numarul de lansatoare la un cost minim.
      https://img.gfx.no/2490/2490922/szeae9a0.1200×676.jpg

      Pentru Shorad-ul mobil si cat de cat blindat, Stryker IM/ MSL Shorad poate duce si Sidewinder (poate si IRIS-T pe viitor) alaturi de Stinger (a fost si o varianta de Avenger cu Mistral in dezvoltare):

      https://i.redd.it/4h1f2tkmygk21.jpg

      Pt. VSHORAD, vad 2 nise:
      – ala portabil, gen Stinger/Verba/ Grom – pentru a inlocui A-94
      – unul instalabil pe vehicule usoare si platforme de tunuri AA – pentru a inlocui A-95, aici intrand fie Mistral (cu raza mai lunga si cap mai puternic decat alea portabile), fie IRIS-T/ Sidewinder sau in extremis ceva dedicat in genul Crotale/BAMSE pentru vehicule mai grele.

      https://www.leonardodrs.com/media/11192/m10_im-shorad_info-sheet.jpg?anchor=center&mode=crop&width=600&height=340&rnd=132155340960000000

        • asta cel putin arata bestial.plus ca are 8 rachete pe lansator,totul este super mobil(lansatoare,centru comanda,radar).dar are doua dezavantaje enorme.primul este lista de clienti(unul singur-suedia).al doilea pretul imens al rachetei.daca o prapadita de iris-t aer-aer cu ghidare infrared(cea mai ieftina) si raza de 25km costa 455000$,imi e groaza sa ma gandesc cat costa iris -t slm,cu ghidaj radar activ si dimensiuni majorate cu 50%(desi si aim-120 c7 costa anul trecut vreo 2 milioane$ una).sansele ei in competitie tind spre minus infinit.

        • Eu as merge pe Falcon cu IRIS-T SLS/SLM pt. SHORAD/VSORAD si Stinger pt. MANPADS.
          Cu Stinger treaba e clara, nu avem o alta alternativa cu performante similare: cap 2xIR + UV mai are doar Verba iar „colegele” cu trepied si scaunel se potrivesc in alta poza, la pescuit pe malul lacului. 🙂
          La Falcon vad urmatoarele plusuri fata de NASAMS: acoperire 360° cu lansatoare verticale, radarul GaN AESA Giraffe 4A Saab, mobilitate sporita baterie, tractiune vectoriala IRIS-T SL, posibilitate de a monta SkyKeeper pe Piranha 5 fara mari eforturi (daca merge pe Stryker/P3 merge si pe P5).

          La NASAMS nu-mi plac lansatoarele fixe si radarul an/mpq-64 (PESA generatie 1990) in schimb sistemul e mai flexibil. Cu IRIS-T SLS/SLM integrate, cu lansatoare verticale si un radar mai nou ar deveni mai tentant decat Falcon.

          PS Ca si curiozitate:
          Kongsberg cap IR pe NSM si radar pe NASAMS
          Diehl cap radar pe RBS15 Mkn si IR pe IRIS-T

          • chiar daca e sa luam Falcon:
            1.) ramane un mic neajuns – lipsa unui vector radar activ
            2.) NASAMS e posibil sa reintre pe usa din dos la MRAD – modernizarea Hawk, si acolo ar fi interesant exact prin AMRAAM-ER dar si posibilitatea de a integra ulterior inclusiv IRIS-T SLM (din moment ce IRIS-T SLS e deja integrat) si poate chiar mai incolo, cand o fi disponibil la export, AMRAAM D (posibil contracandidat pentru ER – sunt curios care ar fi raportul pret/raza de actiune lansat de la sol).

            AIM-120D e pe la 1,1 mil.$/ bucata si o raza de actiune de +150km (180km) lansata din aer. Productia AMRAAM e insa prevazuta a se opri dupa 2026 (… 2030) cand intra in paine inlocuitorul AIM-260 JATM de la Raytheon. Daca AMRAAM SL bazat pe B/C „early” atingea 25-30km orizontal, probabil ca D-ul va atinge +45km lansat de la sol.
            ESSM e pe la 1 mil. $, deci pretul AMRAAM ER ar fi similar cu 120D, iar AMRAAM-ER atinge orizontal 50% in plus fata de AMRAAM SL (deci probabil 35-40km) iar in altitudine cu 70% in plus (posibil 12-15km).
            https://www.thedrive.com/the-war-zone/28944/qatar-to-get-amraam-er-equipped-surface-to-air-missile-system-u-s-capital-may-be-next

            3.) Mai e o problema cu AMRAAM, de unde nevoia de a dubla cu ceva ghidat IR: „The need for the AIM-9 (X BLIII) to have an increased range was from digital radio frequency memory (DRFM) jammers that can blind the onboard radar of an AIM-120D AMRAAM, so the Sidewinder Block III’s passive imaging infrared homing guidance system was a useful alternative.”
            De unde, pentru lansari de la sol, un IRIS-T SLM ghidat IR poate deveni o alternativa interesanta, complementara, pentru AMRAAM SL/ER…

            4.) Ramane insa problema MRAD – Hawk, care chiar si altoit cu vectorii de la NASAMS, ramane cu o raza de actiune scurta (sub 40km) mai apropiata de SHORAD-urile in curs de lansare pe piata decat de celelalte MRAD de noua generatie. Exceleaza insa in altitudine cu vechile rachete (24km in versiunea modifcata de ISrael). O solutie era TK-1 taiwanez (deja la generatia III), cu raza de actiune spre 100km si MAch4 (200km pentru ultima generatie TK-3, si MAch 7, in varianta navala intrand in MK41VLS):
            https://www.tehnomil.net/2012/12/05/super-hawk/
            https://en.wikipedia.org/wiki/Sky_Bow
            https://www.army-technology.com/projects/tien-kung-iii-sky-bow-iii-surface-to-air-missile-system/

            sau ESSM-ER pe viitor, care sa se apropie de cei 100km orizontal:
            https://www.tehnomil.net/2012/06/23/hawk-xxi-lanseaza-essm/
            https://www.realcleardefense.com/articles/2018/04/19/a_call_for_the_essm-er_113342.html

            • Din pacate si la PAtriot stam rau cu raza de actiune a vectorilor – doar 56 de rachete MIM-104E Guidance Enhanced Missile-TBM (GEM-T) cumparate pana acum. Am luat vectori mai mult orientati antibalistic (PAC-3) decat antiaerian…

            • NASAMS intradevar este mai flexibil. IRIS-T SL am inteles ca e integrat cu tot cu lansatoarele verticale deci nu vad motivul sa nu fie incluse ambele versiuni, SLS si SLM. Kongsberg nu stramba din nas daca se solicita alt radar sau chiar senzori suplimentari EO/IR pe langa radar. O baterie ar putea contine un amestect eterogen de lansatoare: ultramobile ( HUMRAAM de ex) cu AIM-9X bk3 sau SL-AMRAAM C/ER, verticale cu IRIS-T SL si fixe sau M142 HIMARS (s-au facut teste in US) cu SL-AMRAAM C/ER.
              Mi se pare putin probabil ca Raytheon sa-si concureze propriile produse: AMRAAM ER si D. Fiind certificat pentru lansare aeriana AMRAAM D ar trebui, teoretic, sa fie mai scumpa ca AMRAAM ER. AMRAAM ER/ESSM e gandita din start sa fie lansata de jos (sol/apa), are performante similare cu un ipotetic SL-AMRAAM D si nu e vizata sa intre sub ghilotina reducerilor.
              AIM 260 JATM e Lockheed, Raytheon e inca la planseta cu LREW.
              Eu m-as uita si la MRSAM Barak 8 de la IAI/Rafael: ghidare data link bidirectional, IIR si radar, Mach 2, doua trepte, tractiune vectoriala, detonare proximitate, distanta maxima 100km/150km pt. Barak 8ER, altitudine maxima 16km, lansator vertical 8x, etc.

      • si vls-ul nu are timpi morti ptr punerea in pozitie? sa ne gandim un pic ;opresti lansatorul, il calezi in cel putin doua puncte(preferabil 4), ridici vls-ul la 90 de grade(asta dureaza al naibii de multe secunde) ,lansezi racheta care are un delay de cateva secunde pana motoarele de langa ogiva o pun pe directie.la o raza de 25-40km cu tinte care vin cu maxim 300m/sec ai timp garla sa lansezi indiferent ca e vls sau rampa clasica.iar apropo de ghidajul radar , AMRAAM-ER este de fapt o ESSM cu ghidaj de aim-120c7.deci daca luam nasams putem avea in lansatoare doua rachete cu ghidaj radar ptr shorad(25-40km) si una cu infrarosu(aim 9x) ptr vshorad.ar fi culmea nebuniei sa luam ptr distante de +10km rachete cu ghidaj radar!!!!

        • 1.) una e punerea pe pozitie si alta e ridicarea pe tinta + faptul ca la lansatorul orientabil poti avea unghiuri moarte orizontal (daca e pe camion) sau in conul vertical – chiar daca ulteiror mai poti corecta din traiectoria rachetei, ceea ce nu e cazul la VLS. Ideea e ca pt. SHORAD vei angaja putine tinte la distante apropiate de 40km, in conditii reale majoritatea fiind sub 30km, din cauze de relief, profil de zbor, gap-uri in detectia retelei de radare. Timpul de reactie continua sa fie esential, chiar daca nu e VSHORAD. In plus, daca ai atacuri din mai multe directii, trebuie sa reorientezi lansatorul intre trageri. La VLS le tragi pe toate in secventa scurta si le dai coordonatele prin datalink.

          2.) „ptr vshorad.ar fi culmea nebuniei sa luam ptr distante de +10km rachete cu ghidaj radar!” cred ca e ceva ce nu se leaga in fraza ta 🙂 poate ai vrut sa zici IR, nu radar. Falcon/IRIS_T SLM e IR .

      • Ce face Stryker MSL-shorad cu Hellfire-urile alea?

    • @Strumpf
      M-ai innebunit cu Nasams-ul asta… 🙂
      Nu sunt fanul sistemului, Falcon mi se pare mai bun, insa are logica ce spui tu asa ca, intr-adevar, cred ca sunt sanse mari sa le luam.
      M-as bucura sa mai modernizeze nitel Stinger-ul ala.

      • Daca la NASAMS mai integreaza si IRIS-T SLM, devine echivalent cu Falcon la capitolul asta, doar ca ultimul are cred ca si partea de detectie superioara… NAsams in schimb are gama de rachete mai diversa…

        • Pana la urma, daca am invatat ceva din seria de articole despre sisteme de genul asta e ca poti sa imperechezi cam orice cu orice. Logica “logistica” ne-ar spune sa utilizam ca racheta Amraam-ul, un radar mai modern decat la Nasams si centrul de comanda de la Nasams.
          Falcon poate fi adaptat si el sa foloseasca Amraam.
          Insa ce zic eu mai sus presupune costuri aditionale pentru integrare.

      • Apropos, ca muri Iron Dome-ul USA, isi aminteste cineva de chestia asta?
        https://www.rumaniamilitary.ro/rachete-de-criza
        in loc de SL-AMRAAM, si avand raza de actune 30km:
        https://www.rumaniamilitary.ro/wp-content/uploads/2014/05/lcilaunch.jpg
        iar radarul ala din filmulet nu e chiar G/ATOR-ul? 🙂

        • Nu stiu cat a picat, am citit zilele astea un articol, problema era ca americanii au cerut acces la sistem si aia n-au vrut sa-l dea. Ramane de vazut, americanii zic ca orice ar lua trebuie sa functioneze cu IBCS si asta presupune ca furnizorul rachetei sa furnizeze anumite informatii… confidentiale. 🙂

      • @nicolae.hai sa iti spun una tare.desi par fanul nr 1 al nasamsului, sistemul asta nu imi place neam.imi pare un hawk usor modernizat cu rachete containerizate.in rest aceleasi radare si rampe pe semiremorci,o gramada de masinute carosate ciudat ce adapostesc FDC uri,EOS uri si genseturi.daca este sa aleg un favorit,acesta ar fi de departe CAMM .pe locul doi este falcon-ul. ambele extrem de mobile .rolul vshorad/shorad este sa insoteasca trupele terestre si sa le asigure protectie anti aeriana in timp util.daca aia sunt in ofensiva si tu ai nevoie de cateva ore sa iti muti acareturile in noua pozitie nu e bine.faza este ca in acest moment,cand noi avem ca prioritate nr 1 apropierea de partenerul strategic,alta solutie logica nu prea exista.daca se vor alinia astrele in alt mod,si vom merge pe mana EU atunci altele vor fi deciziile.

        • Si mie Nasams mi se pare un soi de improvizatie. Ma tot chinui sa-mi iau elan sa scriu despre el dar nu-mi prea iese. Plusul Falconului este reprezentat de Lockheed. 🙂
          Cum ii ziceam si lui Marius mai sus, cred ca se pot combina lucrurile, dar costa integrarea si iti asumi niste riscuri.
          Camm imi place si mie.

          • avantajul CAMMului este independenta lansatoarelor care nu au nevoie de radare sau centre de comanda in preajma. si cica o sa fie integrat si in ICBS ul americanilor.super tare.plus cold-launch iar rachetele pot folosi diverse vls-uri : sylver , mk41.apropo de lansatoare,am recitit articolul.ce naiba vor astia sa faca cu 21 de baterii?acum au 8 baterii de kub si 4 osa-akm.si cine le da o baterie de shorad(radar,fcs,minim 4 lansatoare x 6-8 rachete) la 70 mil$/buc.?pai numai alea 24-32 de rachete costa vreo 40-50 milioane. oare la chestia asta nu s-ar incadra CAMM-ER? 21 de baterii= 21 lansatoare+cateva radare+ ceva centre comanda? un lansator de camm are 8 rachete.o baterie kub are 12.

    • Probabil ca și la nasams+stinger vom obține aceeași cooperare industriala ca la Patriot …
      si atunci e gata si cu industria de apărare …
      deja Romania a dat 6 miliarde de dolari pe mai multe programe esențiale de înzestrare cu zero implicare a industriei locale de apărare.
      E foarte greu de înțeles de ce nu se fac achiziții pe baza de competiții cu 2 criterii majore:
      cel mai bun preț (si asa vor rămâne mai multi bani pentru mai multe programe) si cooperare industriala cat mai consistenta (astfel încât spere exemplu industria locala să poată genera rezultate financiare pozitive si pregătire personal pe termen lung).

      • si daca iti propun aia integrare 100% nu ai unde si cu cine sa o faci. elmec-ul mai are pana in 100 de angajati(care asteapta pensionarea majoritatea) si de un deceniu nici mentenanta la volhov si kub nu o mai fac(noroc cu ceasca .a cumparat o caruta de rachete care sunt prin depozite) .produc niste rachetomodele penibile anti-grindina.

    • Eu nu sunt la curent: am cumpărat ceva Spyke portabile, din cele încercate acum doi-trei ani la Cincu?

      1
      • da . contract semnat in decembrie 2015,in valoare de 97,6 milioane euro. sisteme portabile antitanc spike mr.vorba vine portabile, unul are cu totul 27kg.un pic mai „portabile” ca vechile fagot.

        2
  6. Eram convins ca de cativa ani eram dotati cu Stinger !?? Probabil ca n-am citit in nota care trebuie!

    • noi avem A-94/A-94M, nu Stinger, inca…
      au facut americanii trageri cu Stinger la Capul Midia, deci avem Stinger in Romania, dar nu ale noastre:
      https://www.youtube.com/watch?v=hwQixIADsbw

      • ar trebui sa promovezi tot filmul tragerilor sa se vadă si cate eșecuri au fost.
        asa ca nu vad diferențe intre A-94/A-95 si stinger …

        1
        • tu te auzi ce spui?? nu vezi diferente intre a-94 si stinger? ca intre a-95 si stinger nu este vreo asemanare( poate doar dirijarea in infrarosu). a-95 este o racheta vshorad grea (cal.120mm si 32kg greutate) in timp ce stinger e un manpads cal.70mm si 15kg greutate.nu mai spun ca a94/95 sunt licente ale primelor vshorad-uri rusesti:strela-2=a94, strela-1= a95.

          1
  7. in 2018 UK a comandat 200 aim-120 d ptr 650 mil$.adica 3,25 mil$/buc.anul trecut ungaria a comandat 180 de c7 ptr juma de miliard(plus ceva acareturi).tot anul trecut japonia a luat 160 de c7 ptr 317 mil.$. deci mult mai mult decat aia 1,1 milioane.

  8. Eu aveam impresia ca francezii ar fi favoriti aici, pt ca ofereau o gramada de avantaje industriei autohtone. Iar la articole despre corvete se spunea ca vor tot potul shorad/vshorad si de aceea au licitat pret f mic, pt ca avand rachetele AA de pe corvete comune si fabricate aici era natural sa iasa ei. Ce nu mai gaesec e ca se oferisera sa faca un sistem Manpad nou bazat pe Mistral 3 dar mai light. Deci o sa fie un ghiveci si aici? Ca presupun ca la corvete e batuta in cuie configuratia.

  9. Ca o completare, Northrop Grumman a testat cu succes noul sistem HAMMR, adica radarul Active Electronically Scanned Array (AESA) AN/APG-83, acelasi de pe F-16, dar nu ale noastre, montat pe un Humvee, care permite operarea in miscare
    http://www.airrecognition.com/index.php/news/defense-aviation-news/2020/march/6042-northrop-grumman-successfully-demonstrates-on-the-move-ground-radar-capability.html

  10. E bine ca au facut distinctia asta intre MANPADS si VSHORAD,MAPADS sunt Stinger, Javelin,Blowpipe,Strela,Igla, Verba, Grom,Type 91,chinezariile
    La limita sunt RBS-70 care poate fi transportat de trei militari, si Mistral care e insa mai frecvent montat pe vehicule. Nu poti spune ca Avenger e Manpads chiar daca foloseste Stinger,la fel si Gromul de pe vehicul blindat. Astea-s sa inlocuiasca CA-94 in brigazi,deci sa poata fi puse in pozitie rapid. Eu prefer Stinger

    Pt inlocuirea CA-95 mi-ar placea tot un sistem IR instalat pe un singur TAB/TBT, nu pe camion,Avenger poate doar cu Sidewinder, mai curand Mistral 3, au si suedezii RBS-23 si ASRAD-R, mai sunt Rapier,Crotale,depasite, fac si coreenii si japonezii

    SHORAD oricare dintre cele 4 e ok, parca IRIS T ar avea un plus. nu m-ar deranja nici NASAMS. Fac si sudafricanii Umkhonto

    N-as da la taiat in niciun caz SA-6 desi e veche, e pe senile,nici la SA-8 care nu are zeci de camioane dupa baterie
    Nici macar la SA-2, desi sunt depasite vs avioane de vanatoare, mai pot da jos drone de mare inaltime sau aparate de transport sau patmar. La fel si CA-94, CA-95, tunurile S-60 si 2×30 pot avea in rezerva o paine de mancat vs drone,elicoptere,chiar si unele avioane de transport

    1
    • si ai facut un ghiveci calugaresc de toata frumusetea.o fericire ptr aia de la logistica.dar ce mai conteaza cand ai ” the best of the best”?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *