VTOL X-Plane

Karem-VTOL-X-Plane-Concept_darpa700

Conceptul celor de la Karem – Optimum Speed Tilt-Rotor (OSTR) – este o drona

DARPA a anuntat lista celor patru companii care au fost selectate pentru dezvoltarea viitorului avion cu decolare verticala (VTOL), in programul X-Plane, iar acestea sunt:

–          Aurora Flight Sciences Corporation;

–          Boeing Company;

–          Karem Aircraft;

–          Sikorsky Aircraft Corporation.

Boeing-VTOL-X-Plane-Concept_800-300x176

Boeing tot o drona

Urmatorul pas important pentru cele patru va apare in anul 2015 atunci cand vor fi prezentate primele concept preliminare, pe baza carora cei de la DARPA  vor hotar care dintre concepte va fi transpus intr-un demonstrator tehnologic al carui prin zbor ar trebui sa se intample la orizontul anilor 2017-2018.

In acest moment problema majora a aeronavelor de tip VTOL este data de compromisul care trebuie facut intre viteza aparatului, raza de actiune si eficienta aparatului in sine, V-22 Osprey fiind o aeronava acceptabila dar care nu a ajuns inca sa atinga viteza sau eficienta in exploatare a unui avion clasic, dar care sa pastreze in continuare capacitatea de decolare-aterizare pe verticala.

Sikorsky-VTOL-X-Plane-Concept_700

Sikorsky

Telurile pentru noul program au mai mult legatura cu cresterea eficientei in exploatare, astfel ca se cauta ca noul avion sa poata atinge o viteza de croaziera cuprinsa intre 555 si 740 km/h, sa poata transporta o incarcatura de minimum 40% din masa aparatului, un raport imbunatatit intre capacitatea de ridicare si cea de tractiune.

Practic americanii vor sa dezvolte un urmas pentru actualul V-22 Osprey, care sa poata inlocui in viitor si o parte din flota de elicoptere medii de transport, combinand cat mai eficient posibil capacitatea de ridicare si zborul la punct fix al elicopterelor clasice cu viteza mult mai mare a unei aeronave cu aripi fixe.

GeorgeGMT

13 comentarii:

  1. Asta da dronă!

    Apropo, aia de-o doborâră ăia în Transnistria…se lămuriră lucrurile cumva? Dacă nu ucraineană atunci…rumunski cumva? 😉

    • Yankeii zic ca rusii bat campii… 😉

      • Americanii au mai zis o data treaba asta in 60 cand le-au doborat sovieticii un avion de spionaj U2, si au tot tinut-o cu povestea pana le-au ras aia in bot si au dat imagini cu pilotul la TV – alive and kicking cum le place lor sa zica.

        La fel si cu incidentul cu RQ-170 ala adus la sol frumusel de iranieni acu vreo 2-3 ani. Au inceput prin a spune ca de fapt nu au pierdut nimic si au terminat prin a cere iranienilor sa le returneze drona.

        Adica nu e ca si cum rusii nu ar avea cu ce sa dea jos o amarata de drona ca e ucraineana ca e americana.

        • Prin ’60 a mai fost si criza rachetelor cubaneze (ia ni znaiu, n-avem noi chestii in curtea lui Barbosu’ -au zis sovieticii – pana a scos Adlai plansele )…oare trebuie tratate ca incidente internationale grave doborarile unor drone de mici dimensiuni – lansate cu mana – ca in cazul de fata ?

          Discutie generalista…ipotetica 🙂 : „dar uite drona in Transnistria”…baaa, voi luarati Crimeea!..si cu ceva vase de razboi ca bonus!..si acum imi imputati mie ca „aeromodelismu” cu camera la bord isi executa misiunea de „win/take one for the Gipper”?

  2. Mda….

    Parerea mea este ca ca si tiltrotor-ul si conceptul Sikorsy sunt calea gresita pentru a obtine VTOL-ul perfect care sa poata opera pe verticala la fel de eficient cu un elicopter si pe orizontala la fel de eficient ca un avion.
    Calea corecta se vede intr-un avion experimental din anii 60 numit Ryan XV-5 (link: http://en.wikipedia.org/wiki/Ryan_XV-5 ), practic un avion cu elice in aripi pentru decolare aterizare-verticala. Elicele sunt acoperite in zbor orizontal si aeronava se comporta ca un avion normal cu toate beneficiile de performanta asociate. Cand opereaza in hover sau la decolare/aterizare vertical, jetul motorului cu reactie este redirectionat pentru a roti elicele din aripi si se obtine un regim de zbor vertical foarte eficient. Practic XV-5 putea decola si ateriza vertical si opera la punct fix avand tractiune maxima nominala a motoarelor aproape de trei ori mai mica decat greutatea sa ( 5000 de pounds tractiune la o greutate maxima de decolare de 13000 de punds). Reusea sa obtina aceasta performanta pentru ca folosea cel mai eficient mijloc de propulsie pentru etapa de zbor curenta, elice la zbor pe verticala (ce obtineau o tractiune de vreo 15000 de pounds din cele doua motoare cu tractiune insumata nominala de 5000) si motor cu reactie la zbor orizontal.
    Din pacate proiectul era finantat de armata si a pierdut razboiul bugetar cu tiltrotorul sponsorizat de USAF, nu pentru ca tehnologia in sine era deficitara (cele doau prototipuri au zburat aproape 2 decenii si au avut un singur accident fatal – o rata mult mai mica decat au avut alte experimente VTOL) ci pentru ca ego-ul celor din USAF era mai mare decat al celor din US Army. Si astfel s-a pierdut jumatate de deceniu pe o tehnologie mult mai ineficienta decat ce ar fi iesit daca se continua proiectul XV-5 (Ryan avea pe planseta inclusiv avioane de transport VTOL si avioane de lupta supersonice VTOL folosind elicie de sustentatie in aripi sau in cazul supersonicului incastrarea aripa fuselaj – avea in total 8 elici)

  3. Danke schon.

  4. viitorul o sa fie ca in filmele sf care le vedem noi acum

  5. Interesanta drona de la Boeing , dar parca mi-ar fi placut sa vad si cate un sistem d’dalus printre proiecte .

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *