Yak-152

Chiar daca Federatia Rusa este implicata in razboi operatiune speciala iar situatia bugetului rusesc nu e stralucita, pentru o vreme se pare ca au existat un minim de fonduri pentru astfel de activitati de cercetare-dezvoltare. Da, nu e vorba de un avion de lupta de ultima generatie… ci de al treilea prototip al Yak-152, inlocuitorul lui YAK-52, echipat cu motor diesel rusesc, care incepuse testele de zbor in 2023.

 

Ministerul apararii rus avea intial in vedere o potentiala comanda de 150 de aparate de antrenament de baza, comanda pentru care concurau doua modele de aeronave cu elice: Yak-152 (Irkut, Yakovlev OKB) si UTS-800 (UZGA = Ural Civil Aviation) – ultimul fiind considerat o versiune modificata a DART450 (cabina largita si inaltata, motor mai puternic si priza de aer modificata). Pentru formarea initiala cadetii scolii rusesti de pilotaj militar folosesc in acest moment aparate de origine austriaca DA40 Diamond Star (150 exemplare fabricate in Rusia) si DA42 Twin Star.

Primul prototip al YAK-152 decolase pentru prima data in septembrie 2016 si era echipat cu un motor diesel de 600 Cp de tip RED A03 V12, de provenienta germana, ce se intentiona fi produs sub licenta locala. Problema este ca in 2018 motorul german a intrat sub incidenta restrictiilor la adresa Federatiei Ruse, asa ca designerii de la Yakovlev au trebuit sa incerce sa reproiecteze structura in jurul unor motorizari autohtone: cum ar fi VMZ M-9F cu piston sau turbopropulsorul Klimov VK-800 respectiv VK-650B. Comenzile si afisajele cabinei lui YAK-152 sunt similare cu cele ale Yak-130, pentru a face mai usoara trecerea pe aparatul de zbor cu reactie.

Prototip Ya-152 si motorul sau RED A03

Avionica contine urmatoarele elemente:

  • afisajul datelor de zbor pe un ecran LCD multifunctional
  • redundanta tripla a echipamentelor de zbor si navigatie
  • preinregistrarea datelor de zbor si a performantei sistemelor aparatului de zbor precum si inregistrarea conversatiilor echipajului la bord
  • raspuns automat la cererile de identificare IFF din partea radarelor

Amenajare cabina Yak-152

Yak-152 are structura monococa si a fost echipat cu scaune ejectabile de tip SKS-94M, putand ateriza pe piste de mici dimensiuni cu o rezistenta a solului de peste 5 kg/сm2.Structura si sistemele ambarcate ar trebui sa poata rezista la stocarea in aer liber. Durata de viata a structurii era estimata la 10.000 ore de zbor, 30 de ani si aproximativ 30.000 de cicluri de aterizare. Viata motorului este insa estimata la doar 2000 de ore.

Pretul estimat in program era de 8,3 mil.$/ bucata in productie de serie.

Dart 450

Pentru a vorbi putin si UTS-800 (UZGA), acesta a avut primul zbor abia in 2021 si era echipat cu motorul VK-800SP de 806Cp al austriacului DART-450. Echipajul dispune de scaune catapultabile zero-zero de tip K-93, iar aeronava poate folosi si piste sumar amenajate, neasfaltate.

UTS-800 este mai mare si mai greu decat Yak-152, avand o masa maxima la decolare de peste 2 tone fata de doar 1,48 tone in cazul Yak, masa gol fiind 1,7 tone, de unde si motorizarea mai puternica. Se mai vehiculeaza ideea ca in functie de combustibilul utilizat, motorul VK-800 poate furniza putere suplimentara necesara zborului acrobatic sau functiona intr-un regim de anduranta, cu putere redusa. VK-800S poate atinge pana la 900Cp respectiv 810Cp in regim sustinut, fiind intial dezvoltat ca turbina pentru elicopter. Rusii intentioneaza sa foloseasca acelasi motor pentru a echipa noul avion usor LMS-901 Baikal (inlocuitor al Antonov AN-2) dar si Turbolet L-410, asamblat local, in locul motorului General Electric H80-200.

UTS-800

Designerii sustin ca pretul de operare al UTS-800 ar fi o cincime celui al Yak-130, ora de zbor fiind estimata intre 25-32 mii de ruble (relativ, daca tinem cont de fluctuatiile acesteia din ultimul timp fata de valuta), ceea ce sustine a fi superior costului aferent lui Yak-152.

Prototipul Nr.1 Yak-152

Din pacate in decembrie 2023 dezvoltarea lui YAK-152 a fost anuntata de oficialii rusi ca fiind oprita in schimbul dezvoltarii unui alt avion de antrenament echipat cu motor turbofan si anume MiG-UTS. Acesta din urma reutilizeaza elemente ale MIG-AT, motorul AI-222-25  instalat si pe YAK-130 si este destinat a inlocui L-39 Albatros in inventarul rusesc (aproximativ 182 aeronave).

Prototip Yak-152 nr.2

Se mai spune ca YAK-152 nu ar fi mort cu totul, chinezii continuand dezvoltarea unui derivat al sau – Hongdu Yakovlev CJ-7, echipat cu un motor rusesc Vedenev M14X de doar 360Cp.

In ianuarie 2024 a fost anuntat de biroul de presa al Yakovlev incheierea cu succes a testelor de zbor efectuate cu cel de-al 3-lea prototip. Insa deocamdata este imposibila lansarea productiei de serie in varianta cu motor german (in fine, firma RED apartine unui cetatean german de origine rusa). Testele cu motorul de elicopter WK-650B, potential candidat la inlocuirea motorului RED A03, continua.

 

In incheiere, un mic tablou cu cateva date comparative pentru aeronavele prezentate in acest articol, si cateva din partea noastra de Europa:

 

Date Yak-152 Dart 450 UTC-800 Pzl-130 Kobac, nefinalizat
Lungime: 7,8m 10,75m 10,7m 9,3m
Anvergura: 8,8 m 11,74m 11,7m 10m
Inaltime: 3,11 m 3,38 m 3,4m 3,53m
Suprafata aripa: 12,9 m² 14,56 m²
Masa gol: 0,95t 1,33t 1,7t 1,825t 1,325t
Masa max plin: 1,7t 2,3t 2,56t 2,95t
Motor: RED Aircraft A03  Sich AI-450S Klimov VK-800SP P&W PT6A-25C P&W PT6A-62
Tractiune: 500Cp 495Cp 806Cp 750Cp 950Cp
V. max: 500 km/h 460 km/h 460km/h 550km/h 555km/h
V. min  100 km/h 110km/h 124km/h 128km/h
Anduranta 8h10 7h
Plafon 4km 7,01km 6km 10km 11,58km
V. urcare 10m/s 15,2m/s 10m/s 14,4m/s 20,8m/s
Sarcina utila 750kg 854kg 900kg
Dist. Decol/ateriz 260/420m 600/400m 900/725m 296/510m
Distanta zbor: 1500km 2800km 1800km 2200km 1537km
Suprasarcina +8/-6g +7/-4g +7/-4g +6/-3g
Cost/ora: 445$ 500$ 350$

 

Mai stim pe unii care inca trag de Yak-52…

 

Marius Zgureanu

 

Surse:

.Yak-152 (yakovlev.ru)

. Yak-152 vs UTS-800: Russia chooses „flying desk” (topwar.ru)

. Yak-152 Primary Trainer Aircraft | Thai Military and Asian Region

Trzeci Jak-152 w testach w locie – Altair Agencja Lotnicza

Jak-152 dla WKS FR po testach – Altair Agencja Lotnicza

. About – Pipistrel (pipistrel-aircraft.com)

17 comentarii:

  1. ‘Mai stim pe unii care inca trag de Yak-52…’

    Ce sa ne facem daca nu mai suntem prieteni cu marele bobor de la rasarit!? 🙂 Yoc licenta pentru asta nou. :))))

    9
  2. Probabil ca daca s-ar fi dorit ar fi existat la ora actuala un urmaș și la noi pt Yak , sunt sigur ca Romaero, Aerostar, IAR Brașov și IAR Craiova ar fi făcut față unui asemenea proiect , motorul și avionică din import se știe ca aia e dar restul componentelor s-ar fi putut face în țară , dar la noi nu-s preocupări din astea, e mai simplu să le cumperi atât timp cat amărăștenii plătesc taxe și impozite și mai nou împrumuturi , mai mult , cum dreaq s-ar mai juca driguitorii noștri cu licitațiile , de unde ar mai lua ei șpăgi?.

    E pur și simplu de neînțeles durerea asta în cooor legat de deficitul comercial nefăcând aproape nimic pt a a stimula exportul și producția în țară , ne mai mirăm ca crește AUR și Sosoaca?!!

    19
  3. Nu arata rau pasaroiul rusesc, nici nu vreu sa ma gandesc ce ar face inginerii lor daca ar avea acces la tehnologie moderna occidentala…

    Cu asa ceve ar trebui inceput si la noi daca vrem as revitalizam Craiova/Gimbav.
    Teoretic avem acces la tot ce are mai bun occidentul: motoare, avionica etc. Trebuie doar sa le integram in produse finite si trebuie inceput de undeva, poate chiar de mai jos.
    E drept ca primul lucru ar fi sa privatizezi cele 2 companii. Iar daca nu gasesti o companie din domeniu interesata da-l pur si simplu unor angajati/oameni competenti de la noi. Asa a fost si cu Aerostar (privatizat pe cateva mil RON in 2000).
    Statul ar trebui sa pastreze un 40% si drept de veto la cele 2 companii iar restul sa vanda pe bursa daca nu gaseste alta solutie.

    In loc de YAK 52 se gaseste ceva daca se doreste…Pilatus PC 21 pare a fi ce trebuie desi e destul de scump, dar de 8-16 buc putem gasi bani…

    10
  4. „Yoc licenta pentru asta nou. :))))”

    Nu avem nevoie de asta…

    Care arabi au dezvoltat propriul lor trainer din Super Tucano? Care duce si arme si e mai echipat decat asta rusesc… (iara dau astia cu pietre dupa mine ca zisei de Tucano).

    11
  5. Rusia e o tara plina de prosti si ce nu fac
    acestia ca sa ocoleasca simplul lucru
    care e debarasarea de un megaloman
    ca putin. Un popor care nu a prididit in toata existenta lui adevarata democratie
    in afara de vreo 2 ani la care n au stiut ce sa faca cu ea. Acum acest popor se lupta
    cu niste prostii de dezvoltari adica de re inventatia roatei sau a apei.
    BTW mai sunt inca si cativa romani care au acelasi curs de gandire.

    16
  6. O actualizare, reproiectare a IAR 825 Triumf mai degraba

    3
  7. Eu as zice ca n-ar strica sa ne facem si noi cu oaresce Pilatusi 21 , eventual si cu o licenta sa le dam o pita de mancat si celor de la I.A.R….

    1
  8. Atata armament s-a comandat in ultima vreme … bă, daca moare porcul de la Kremlin ce faci ?

    4
  9. România la câtă aviație posedă nu prea are nevoie să construiască aricioplane. Vrea școala de la Bobocu trainer nou cu elice? Dacă vor fi vreodată bani, poate fi cumpărat orice model, din orice țară NATO, fără restricții. Se dorește un trainer cu reacție? Să le termine dracului pe alea 10 la Craiova. Și dacă vor mai multe, motoare rămase de pe la IAR 93 ori mai sunt prin magazie, ori mai au posibilitate să cumpere altceva mai modern.

    1

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *