Ziua Aviaţiei Române și a Forţelor Aeriene

 

 

Foto: Bogdan Pantilimon, SMFA

Ministrul apărării naționale, Nicolae-Ionel Ciucă, șeful Statului Major al Apărării, general-locotenent Daniel Petrescu și șeful Statului Major al Forțelor Aeriene, general-maior Viorel Pană, vor participa luni, 20 iulie, începând cu ora 10.00, la ceremonia militară şi religioasă organizată în București la Monumentul Eroilor Aerului din Piaţa Aviatorilor cu ocazia sărbătorii Zilei Aviaţiei Române şi a Forţelor Aeriene.

În semn de omagiu pentru eroii aviatori, la verticala monumentului vor trece aeronave militare din dotarea Forţelor Aeriene Române, Ministerului Afacerilor Interne, Serviciului Român de Informaţii, aeronave civile din dotarea Şcolii Superioare de Aviaţie Civilă și Aeroclubului României din subordinea Ministerului Transporturilor, o aeronavă de transport pasageri din dotarea Tarom, aeronavele echipei independente de acrobație aeriană Iacării Acrobați, precum și aeronave civile din dotarea Institutului Național de Cercetare-Dezvoltare Aerospațială Elie Carafoli.

Dispozitivul de zbor va fi compus din aproximativ 15 aeronave militare ale Forțelor Aeriene Române de tip F-16 Fighting Falcon, C-130 Hercules, C-27J Spartan, IAR-330 Puma, IAR-99 Standard, IAR-99 Şoim, 3 elicoptere tip Mi-17 și EC-135, o aeronavă Cessna VC-560 aparţinând Ministerului Afacerilor Interne, 3 elicoptere IAR-330 Puma ale Serviciului Român de Informaţii, o aeronavă Tecnam 2006 și o aeronavă Piper Seneca V aparținând Şcolii Superioare de Aviaţie Civilă, 2 aeronave BN-2A Islander și o aeronavă Beechcraft King Air 90 aparținând Institutului Național de Cercetare-Dezvoltare Aerospațială Elie Carafoli, o aeronavă B737 aparținând Tarom, 3 aeronave tip IAK- 52 aparţinând echipei independente de acrobație aeriană din România, 5 aeronave Extra 300 aparținând Aeroclubului României.

Ceremonia va fi organizată în format restrâns, cu respectarea limitărilor impuse pentru prevenirea și combaterea noului coronavirus.

***

Ziua Aviaţiei Române şi a Forţelor Aeriene este sărbătorită, în fiecare an, la 20 iulie, când este prăznuit Sfântul Proroc Ilie Tesviteanul, ocrotitorul spiritual al piloților. La 17 iunie, în urmă cu 110 ani, Aurel Vlaicu efectua primul zbor complet cu un aeroplan de concepţie proprie pe teritoriul ţării noastre.

Biroul presă – MApN

55 de comentarii:

  1. Live

    Ceremonia militară şi religioasă organizată în București la Monumentul Eroilor Aerului din Piaţa Aviatorilor, cu ocazia sărbătoririi Zilei Aviaţiei Române şi a Forţelor Aeriene

    #România #ArmataRomâniei

    Publicată de Ministerul Apararii Nationale, Romania – http://www.mapn.ro pe Duminică, 19 iulie 2020

    5
  2. La multi ani !

    1
  3. Ce-mi doresc de ziua Fortelor Aeriene e in primul rand sanatate si prosperitate pentru piloti, personal navigant si de sol!

    In al doilea rand, imi doresc o viziune pentru viitor care sa cuprinda si industria de profil.

    1. Drone de toate felurile, e un sector mai „ieftin” pe care am putea sa-l dezvoltam pentru ca in viitor vor avea aplicatii din ce in ce mai variate, inclusiv in sectorul civil

    2. H 215 militarizate cum trebuie, pentru MAI; avem nevoie de Airbus in Romania, eventual pentru elicoptere usoare.

    3. Decizie politica pentru noile elicoptere ale armatei, daca e sa fie Bell, aia e, chiar daca e in dauna partenerului traditional…daca se vor face aici si exista disponibilitate pentru o fabrica care sa fie dezvoltata pe viitor, asta e, mergem cu Bell.

    4. 48 de F-16 pentru Aviatia militara si 1-2 aparate tip AWACS, versiuni mai mici gen Hawkeye sau cel suedez, stiu ca avem NATO in spate, dar daca nu-l mai avem ce facem?

    5. Un nou avion de antrenament. Stiu ca exista proiectul de modernizare al IAR-99 dar parca suna mai bine montajul unui avion nou in Romania, eventual centru de mentenata. T-50 nu e din tara NATO dar daca am face asta aici ar deveni si ar putea exista un centru de mentenanta pentru ce se vinde in zona. Un avion de antrenament ar trebui sa aiba si capabilitati de lupta iar cele ale IAR 99 nu cred ca mai fac fata campului de lupta modern.

    6. Infiintarea unei noi unitati de atac/razboi electronic/suport al celor de vanatoare, care sa aiba F-18 Growler sau F-35 pe viitor. Nu putem functiona numai cu F-16 si cred ca toti s-au convins ca multirol nu prea exista, cam toti tind acum spre doua – trei tipuri / variante de avioane.

    In general, as vrea sa vad si altceva decat carpeala.

    11
    • Asta vrem toti, la orice categorie de forte. Dar carpeala este sport national la noi.

      3
    • si suprematie aeriana? 🙂
      Mai ramane intrebarea pentru elicopterele navale, ramanem pe Puma Naval si pentru corvete, si eventual suplimentarea celor cu baza la sol. Trecem spre H215/225 sau UH-60? Bell nu a adaugat astfel de capacitati la varianta UH-1Y, desi erau prezente pe versiunile anterioare, in special varianta italiana.
      Si patrularea marina, o facem doar cu drone sau adaugam si ceva cu echipaj uman?

      2
    • Ha….! Bun asa! Bine ca a inceput lumea sa se lamureasca aci pe site ca decat un singur tip monomotor de avion de lupta supersonic multirol nu este de ajuns, mai ales pt ArmRo si ale sale FARo, in special datorita pozitiei strategice a Romaniei!!!
      Acum daca s-a mers pe F-16 Falcon AB Block 15 MLU si poate in viitorul cat mai apropiat sa speram pt FARo F-16 CD Block 52 Falcon urmatorul pas logic pt a avea un dotare un avion de lupta bi-motor supersonic multirol ar fi F-15 E Strike Eagle (F-15 ABCD Eagle trag numai rachete AA ne fiind multirol). F-16 ABCD Falcon si F-15 E Strike Eagle pot folosi aceleas motoare, sisteme de armament, avionica, deci costuri reduse la mentenanta, mai ales daca aceasta s-ar putea face in Romania!
      Ar fi de bun simtz ca ArmRo sa aiba macar un nr egal de avlsmr cu cate sunt pe un portavion al US Navy clasa Nimitz, adica 80. Daca va fi asa o configuratie de 16 F-16 AB MLU Block 15, 32 F-16 CD Block 52 si 32 F-15 E Strike Eagle pe la orizontul anului 2025 ar fi de dorit pt FARo, iar din 2030 cele 16 F-16 ABM Falcon sa fie inlocuite cu 16 F-35 A Lightning 2.
      La aviatia de transport ar trebui sa fie macar 4 C-130 J Super Hercules, 8 C-27 J Spartan, 6 H-225 M si 6 CH-47 F Chinook.
      IAR-99 trebuie sa devina SoiM in nr de 24 in dotarea FARo si remotorizat cu RR-TM Adour Mk 871 si la fel remotorizat mai puternic YAK-52, care sa fie tot 24 de avioane pt ArmRo ambele ca sa poata face ambele si CAS, toate astea prin 2025 cand speram ca Romania va avea mai multi bani.
      Ar fi frumos ca TAROM sa reia cursele long-curier pt asta sa inchirieze/cumpere 3 Airbus-330 Neo sau Boeing 787-8/-9.
      La multi ani si toate cele bune Aviatiei romane!

      7
      • nl81
        Ideile bune mor greu.
        Ce fain, pe langa ghiveciul de mai sus, sa spui că YAK 52 trebuie sa facă CAS!!!
        Nene, tu ce fumezi?
        PS împotriva cui facem CAS???

        4
        • Care ghiveci? Am facut mega eforturi ca sa pun minimul necesar si de bun simt de care ar avea nevoie FARo ca dotare.
          Aaaaaa da, nu am pus 12 UAV-uri RQ-7 Shadow, sa zicem 8 avioane de legatura, poate Do-228 sau BN-2 Islander, 2 ATR-72 ASW/SR, 2 G-550 AEW sau E-2 Hawkeye.
          La elicoptere pun ce s-a hotarat deja ca s-ar vrea de catre MAPN : 24 AH-1 Z Viper, 24 UH-1 Y Venom, 12 H-215 M, 24 IAR-330 Puma SOCAT (astea trb completate pana la 24 ca s-au mai prebusit dintre ele) si macar 24 de IAR-330 Puma, care or fi mai bune, mai noi din cele 36 initiale si care s-or preta pt modernizare dtpdv. Mai trb luate 12 H-135 M pt a inlocui IAR-316 B Alouette.
          Pt FNRo ar mai trebui inca 3 IAR-330 Puma NAVAL, transformate din ceea ce are ArmRo deja in dotare, si poate 6 AS-565 MB pt corvete, asta daca nu vor navaliza din UH-1 Y Venom sau sa ia in plus 6 UH-1 Y Venom navalizate.
          Deci precizez toate astea prin 2025-2030 cand Romania si implicit ArmRo vor avea mai multi bani.

          1
          • Care ghiveci? Recitește ce ai scris mai sus.

            Cireașa de pe tort e faza CAS cu IAR 99 și IAK52!!!

            Cât de ???…

            2
            • Ma bag ca musca si eu ,dar Soimul nu a fost initial proiectat si pt suport usor ….cateva Hellfire,sau GPS guided o duce,mai ales daca iar pune un motor mai puternic….oricum au 30 de ani plus majoritatea….ar fi cazul de remotorizare,domnul Neamtu cred ca e de acord

              • Discutam de 21 bucati de 99, in ambele variante, da’ ala care abereaza mai sus vrea „IAR-99 trebuie sa devina SoiM in nr de 24 in dotarea FARo”

                Mda, pe pagina de WIKI e declarat: „The IAR 99 Șoim (Hawk) is an advanced trainer and light attack aircraft capable of performing close air support and reconnaissance missions”, vorbim de un avion de scoala, cu doua locuri, submotorizat.

                In Siria, Mi8 aruncau butoaie cu clorina, deci faceau CAS, adica erau capabile…

                E o diferenta mare intre 99 si A10 sau SU25, azi toate multirolurile fac CAS, inclusiv bombardierele strategice…

                PS ce remotorizare visati la 99??? Imi amintiti de Trabantul pe care s-a pus in anii 90 motorul de Polo de 1.1… Poate ii tragem si o recarosare, nu?

      • @nl81: pilotii nostrii sunt atat de bine pregatiti ca nu sunt in stare sa decoleze F-16 la 2 -3 grade sub zero la nivelul pistei, cu o pojghita de gheata. Cu MiG-ul si-au lasat familiile orfane… Despre ce dracu’ vorbim aici?! Resursa umana este ABSOLUT deficitara, daca se mai nimereste unul ce stie si poate nu va afla nimeni. Este pline tara de „mesteri” in ale surubaritului si superiori in ale armatei. P.S. Din fericire tampiti sunt peste tot in lume si la noi, la „amici”, la „inamici”.

        1
        • Merci de raspuns! Eu am incercat sa scriu cat de cat minimul necesar si de bun simt ca dotare pt FARo. Nu se poate din varii motive…..aia e.

  4. De la PSR-eu…vazuta de Ion si Gabrielus:
    https://www.defence24.com/industry/will-poland-and-romania-jointy-produce-military-equipment

    Reporterul: sir, mister ambassador, helicopter? Trick or treat?
    Me: spaceship!

  5. La mulți ani camarazilor din Forțele Aeriene!

    1
  6. La mulți ani !

  7. Ehe, ziua Forțelor Aeriene Română e fix de ziua mea :))

    3
  8. Vasile Băcăuanul

    La mulți ani tuturor celor cu numele de Ilie, Iulian,Ilinca, Ilieș și care or mai avea numele legat de al Sfântului Ilie! La mulți ani Aviației Române! Sănătate și fericire tuturor!

    3
  9. De ce nu au scos 21-le in București?

    1
  10. La mulți ani!

    1
  11. O istorie personală și o urmare punctuală. Istoria personală este despre o doamnă cu care am făcut cunoștință la începutul anilor 2000, la care cafeaua era servită cu plăcere. Stătea în Drumul Taberei la buclă. Intre poveștile derulate la cafea era și cea în care, adolescentă fiind, a trebuit să părăsească Ismailul cu preaviz de câteva ore, tatăl ei fiind subprefect al județului. Soțul fusese aviator în război și, cum dorința i-a fost să fie incinerat, florile îi erau trimise în fiecare an, de sărbătoarea Înălțarii, la statuia Eroilor Aerului. Am dus-o câțiva ani cu mașina, la prima ora, buchetul de garoafe lăsat pe soclul din Aviatorilor fiind un eveniment major al fiecărei veri, petrecut cu discreție.
    Când am condus-o la spitalul Witing, amândoi știind că întoarcerea e incertă, m-a rugat să primesc un ceas care aparținuse soțului ei. Într-o ultimă conversație mi-a spus că lumea se schimbă, colegele ei de salon vorbesc precum hamalii din portul Ismailului.
    Am descoperit recent, pe un blog de ceasuri, că acel ceas Longines este un ceas de bord, din seria 4331, care face parte dintr-o comandă a Ministerului Aerului pentru IAR Brașov și a dotat avioanele fabricate acolo – Savoia Marchetti S-79 (91 exemplare) și IAR 80-81 (447 exemplare)
    http://www.ceasuripentruromania.ro/ceasuri.php?id_article=7
    http://www.ceasuripentruromania.ro/ceasuri.php?id_article=111
    E nefuncțional și nu e într-o stare de colecție, dar nu contează, asta arată că a fost în serviciu activ. Cred că locul acestui ceas e lângă oameni care zboară și cred că sunt în asentimentul celor dinaintea mea. Mi-ar plăcea să ajungă la Warhawks. Sugestii – dacă se poate și modalitate practică de a-l face să ajungă acolo?

    15
  12. La multi ani! Sa zburati cat mai repede pe F15 EX!!!

    3
  13. La multi ani si cer albastru !

    1
  14. Hahahah, „in spate pe trotuar va rog, o legitimatie?”

    In rest, La Multi Ani!

    1
  15. ionica fonosch

    La mulți ani !

    1
  16. Din fericire, orice „vector” care „livreaza” incarcatura a facut si va face legea pe campul de lupta. Conditia nr. 1 este mobilitatea. Conditia nr. 2 este puterea de lovire. Conditia nr. 3 este costul. Conditia nr.4 este cadenta „administrarii” loviturilor. De aici inainte este o conditie de optimizare (furnizori, disponibilitate, pret, mentenanta, etc.).
    P.S. ?!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *