Foto: Marius Zgureanu
A trecut si Ziua Aviatiei asteptand cu sufletul la gura surpriza promisa de ministrul apararii cu privire la dotarea RoAF. Surpriza, daca vreti, a reprezentat-o afirmatia domnului Dusa cu privire la faptul ca cele 12 avioane F-16A din Portugalia nu vor fi ultimele, ci dimpotriva guvernul are in plan achizitionarea a inca 36 de aparate. Cel mai probabil tot F-16 si tot second-hand.
Desi am fost de la inceput impotriva idei de a achizitiona tehnica de lupta veche, pana la urma pot accepta idea, mai ales ca Mircea Dusa a mentionat din nou faptul extrem de important ca avioanele portugheze vor veni cu motoare noi, avionica moderna si vor fi insotite si de un pachet de armament. Dar…
1. un avion vechi are costuri de operare sensibil mai mari decat unul nou
2. incosecventa factorului politic. Nimeni nu are garantia ca urmatorul guvern va mai tine cont de planurile actualului, care planuri, daca exista cu adevarat, sunt cu totul necunoscute
3. inexistenta unui grafic clar de achizitie, a unor fonduri bugetate. Cel mai probabil planul/intentia prevede ca urmatoarele avioane F-16 sa fie achizitionate treptat, in functie de epuizarea resursei MIG-ului 21
4. lipsa oricaror investii compensatorii si plata avioanelor prin bugetul statului (al MApN) va face extrem de greoaie exploatarea cat de cat decenta, ca numar de ore de zbor, a noilor avioane. Atata timp cat aceasta cheltuiala nu este sustinta macar partial de venituri realizate prin investitii de offset, atat timp cat nu exista un credit de achizitie si totul se desfasoara prin buget, sansele ca aceste avioane sa fie zburate mai mult decat predecesoarele lor sunt foarte mici.
5. daca tinem cont ca achizitia de avioane a intrat in atentia publicului si factorului politic prin 2006, iar atunci se vorbea de 48 de aparate noi, in final ajungandu-se sa primim 12 avioane in 2015 si alea second- hand, ma intreb cand se gandesc guvernantii ca vom avea la dispozitie 48 de avioane operationale, la orizontul carui an?!
De mentionat, apropos de Timisoara, ca au fost prezente 4 elicoptere in spectacol aerian si unul static, toate la standardul IAR-330 Puma M, modernizate in 2006.
Referitor la epave, MIG-urile 23 aveau motoarele inca instalate iar IAR-93 era golit de Spey-uri.
Aeroportul Timisoara gazduia pe vremuri aplicatii in care decolau si 24 de avioane de avioane de lupta… acum mai gazduieste doar cateva elicoptere.
Pingback:Sa salvam IAR-93 Vultur! - Romania Military
Pingback:MIG-23 Flogger - filmari - Romania Military
Pingback:O hai let me wanna-be! pe Trilema - Un blog de Mircea Popescu.